Kaveri vaati että saa kustantaa minulle reissun. Kumpi teki väärin?
Kaveri on kärttänyt minua pitkään mukaan yhteen reissuun, johon minulla ei ole ollut varaa. Siis ei oikeasti ole ollut varaa, en nyt tarkoita ei ole varaa sillä tavalla että rahat olisi, mutta haluan käyttää ne muuhun. Kaveri halusi lopulta kustantaa minulle tuon matkan. Painotin että minulla ei siis oikeasti ole varaa mihinkään matkan osa-alueeseen, ei matkalippuihin, ei ruokailuihin, ei kohteessa liikkumiseen. En tykkää ottaa vastaan kalliita lahjoja mutta kaveri vakuutteli että on täysin ok että tämä maksaa kaiken. Sovittiin tosin että maksan sitten yhden vähän kalliimman ruokailun itse.
Ja kävi se mitä pelkäsin. Ekassa ruokapaikassa kaveri maksoi omat ruokansa ja lähti kiitämään kohti pöytää. Olin tämän takana jonossa ja oli noloa huhuilla kaveria takaisin, tämä tuli kassalle hölmistyneenä että eikö korttisi toimi kunnes tajusi ongelman. Tämä toistui koko matkan, tätä selkeästi ärsytti maksaa asiani ja tunnelma oli aika lössähtänyt.
Kumpi tässä nyt mokasi? Painotan että en oikeasti tykkää ottaa vastaan tällaisia asioita ja kaveri tietää sen, toisaalta mikä järki vaatia jotakuta mukaan reissuun sillä varjolla että maksat jos ei kuitenkaan ole ok. Äh, ärsyttää, matka oli tavallaan kiva mutta tämä vahvisti itsellä sitä etten ota ikinä enää mitään tällaista keneltäkään.
Kommentit (47)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hmm. Olet aika outo, jos lähdet toisen laskuun reissuun tuolla tavoin. Kaverisi viesti asian väärin tai ei aidosti uskonut, että kehtaisit maksattaa jopa ruuat hänellä. Ei ole ilmaista lounasta. Siksi en ikinä ottaisi kaverilta matkaa vastaan. Ehkä voisin mennä ilmaiseksi hänen loma-asuntoonsa tmv., jos hän perustelisi, että "pääset samaan hintaan", mutta ainakin ne ylimääräiset kulut maksaisin tai sitten en lähtisi. En vaan kehtaisi mennä toisen laskuun ja lisäksi en pidä siitä, että joutuisin tavallaan tossun alle matkalla, koska maksaja määrää kuitenkin aina. Enkä haluaisi jäädä kiitollisuudenvelkaan. Tämän kaltaisia lahjoituksia otan vain perheenjäseniltä vastaan. Se on eri asia, jos maksaa vaikka aikuisen lapsensa. Olen ottanut 20+ ikäisiä lapsia matkoille mukana ja tietysti minä maksan lennot, majoitukset ja ravintolalaskun, kun syödään yhdessä ja pääsymaksut/retket. Sitten omat shoppailut yms. maksavat itse. Sehän on selvä, että jos äiti pyytää kaveriksi matkalle, äiti myös maksaa.
No ilmeisesti, kaveri siis vaati että lähden mukaan ja mietin pitkään kehtaanko. Ja jos toinen vielä korostaa että hän maksaa kaiken jos vain lähden mukaan.
Ollaan siis tunnettu yli kymmenen vuotta. Olen köyhemmästä perheestä, opintojen aikaan oli tiukkaa, valmistuin, en ole työllistynyt. Kaveri on aidosti todella rahakkaasta perheestä, vanhemmilta on tullut aina rahaa, on kustannettu kämpät opiskelukaupungista ja on päässyt opiskelujen aikaan tutun kautta töihin, jne. Eli taloustilanteeni ei ole voinut tulla yllätyksenä, olen kyllä siitä ollut avoin. Jos korostan että en voi lähteä reissuun, koska reissuun tarvittama summa ylittäisi sen mitä tarvitsen elääkseni ja selvitäkseni laskuista, en tiedä miten siitä voisi päätellä että maksaisin kuitenkin jotain. Ajatukseni siis oli että tuo yksi kalliimpi ruokailu olisi noin se mitä minulla menee reissun ajalta kuitenkin ruokiin kotona. Ap
Ja tämän sovitte tarkkaan ennen matkaa, kuten avausviestissäsi kerroit. On täysin törkeää ystävältäsi alkaa olla kuin mitään ei olisi sovittu ja haetuttaa häntä kassalle maksamaan. Sinuna miettisin koko ystävyyttä, mutta jos et halua mennä niin pitkälle, niin koskaan, ikinä en ottaisi häneltä tai keneltäkään vastaan mitään tällaista.
Itselläni on kokemus, kun asuin ulkomailla ja sillä hetkellä työtön ystäväni olisi halunnut tulla katsomaan minua sinne, muttei hänellä ollut varaa. Maksoin hänen lentonsa ja majoitin hänet luokseni ja maksoin kaiken sen viikon ajalta, nähtävyydet, liikkumiset, syömiset. Viimeisenä iltana hän sanoi, että kutsuu minut kiitosillalliselle, hän maksaa. Kun laskun aika tuli ja tarjoilija kysyi yhteen vai erikseen, ystäväni kyllä täysin kielitaitoisena sanoi erikseen ja maksoi oman osuutensa. Kyllä mua jäi kaivelemaan tämä aika paljon.
Kaveri laittoi sinut kiusalliseen tilanteeseen, vaikka oli luvannut tarjota. Kaveri teki väärin siinä mielessö. Mutta hän oli myös tosi reilu ja antelias kun tarjosi reissun, ei varmaan ymmärtänyt ettei sinulla todella ole varaa.
Kaveri ei varmaan ymmärtänyt ettei sinulla ole oikeasti varaa. Itselläni on myös oikeasti rikas kaveri jolle sitä rahaa tulee aina jostain, ja olen todennut että jos tämä joutuisi joskus tilanteeseen missä pitää selvitä pienillä summilla tämä ajaisi taloutensa ojaan kuukaudessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisithan sinä kotona ollessakin joutunut ostamaan ruokaa kaupasta, joten nuo kulut eivät aiheutuneet matkasta.
Yhden ravintola-annoksen hinnalla ostaa yleensä kaupasta moneksi päiväksi ruokaa.
Miksi pitäisi änkeä niihin kalliimpiin ravintoloihin?
Kyllä se ulkomailla räkälänkin ruoka on kalliimpaa kuin kotiruoka Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisithan sinä kotona ollessakin joutunut ostamaan ruokaa kaupasta, joten nuo kulut eivät aiheutuneet matkasta.
Reissussa syödessä menee kyllä ihan eri summa ruokiin kuin kotona syödessä.
Ehkä Norjassa, Luxemburgissa ja Monacosssa, mutta muualla ruoka on Suomea halvempaa.
No ei ole :D siis mitä edes höpötät? Ravintolassa ruoka-annos voi maksaa esim 14-30e. Ja siinä saattaa olla työttömän monen päivän ruokaraha.
Ei kannata edes kertoa miten halvalla voi syödä ja matkustaa, tai muuten matkailu vain lisääntyy.
Voi huoh, en jaksa teitä joiden mielestä jos joku asia on teistä halpaa, niin kaikilla on varaa siihen. Jos tililläni on loppukuuksi 300e, niin se että joku matka maksaisi vain 300e on minulle ihan sama.
No ilmeisesti, kaveri siis vaati että lähden mukaan ja mietin pitkään kehtaanko. Ja jos toinen vielä korostaa että hän maksaa kaiken jos vain lähden mukaan.
Ollaan siis tunnettu yli kymmenen vuotta. Olen köyhemmästä perheestä, opintojen aikaan oli tiukkaa, valmistuin, en ole työllistynyt. Kaveri on aidosti todella rahakkaasta perheestä, vanhemmilta on tullut aina rahaa, on kustannettu kämpät opiskelukaupungista ja on päässyt opiskelujen aikaan tutun kautta töihin, jne. Eli taloustilanteeni ei ole voinut tulla yllätyksenä, olen kyllä siitä ollut avoin. Jos korostan että en voi lähteä reissuun, koska reissuun tarvittama summa ylittäisi sen mitä tarvitsen elääkseni ja selvitäkseni laskuista, en tiedä miten siitä voisi päätellä että maksaisin kuitenkin jotain. Ajatukseni siis oli että tuo yksi kalliimpi ruokailu olisi noin se mitä minulla menee reissun ajalta kuitenkin ruokiin kotona. Ap