Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kaveri vaati että saa kustantaa minulle reissun. Kumpi teki väärin?

Vierailija
21.07.2026 |

Kaveri on kärttänyt minua pitkään mukaan yhteen reissuun, johon minulla ei ole ollut varaa. Siis ei oikeasti ole ollut varaa, en nyt tarkoita ei ole varaa sillä tavalla että rahat olisi, mutta haluan käyttää ne muuhun. Kaveri halusi lopulta kustantaa minulle tuon matkan. Painotin että minulla ei siis oikeasti ole varaa mihinkään matkan osa-alueeseen, ei matkalippuihin, ei ruokailuihin, ei kohteessa liikkumiseen. En tykkää ottaa vastaan kalliita lahjoja mutta kaveri vakuutteli että on täysin ok että tämä maksaa kaiken. Sovittiin tosin että maksan sitten yhden vähän kalliimman ruokailun itse.

Ja kävi se mitä pelkäsin. Ekassa ruokapaikassa kaveri maksoi omat ruokansa ja lähti kiitämään kohti pöytää. Olin tämän takana jonossa ja oli noloa huhuilla kaveria takaisin, tämä tuli kassalle hölmistyneenä että eikö korttisi toimi kunnes tajusi ongelman. Tämä toistui koko matkan, tätä selkeästi ärsytti maksaa asiani ja tunnelma oli aika lössähtänyt.

Kumpi tässä nyt mokasi? Painotan että en oikeasti tykkää ottaa vastaan tällaisia asioita ja kaveri tietää sen, toisaalta mikä järki vaatia jotakuta mukaan reissuun sillä varjolla että maksat jos ei kuitenkaan ole ok. Äh, ärsyttää, matka oli tavallaan kiva mutta tämä vahvisti itsellä sitä etten ota ikinä enää mitään tällaista keneltäkään.

Kommentit (34)

Vierailija
1/34 |
21.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eräs pariskunta pyysi yhtä pariskuntaa heille hommiin ruokapalkalla. Silti kuulemma heidän piti omat ruokansa maksaa, että näitä on.

Vierailija
2/34 |
21.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helvettiäkö nää persaukisena ees lähet tuommosiin reissuihin!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/34 |
21.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jossain mäccärissä söitte kaikki safkat vai miten kaveri onnistui itselleen vaan ostamaan ja maksamaan. Suutasi et auki saanut ennen maksamista?

Mitä ihmettä taas.

Vierailija
4/34 |
21.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Molemmat. Alun alkaenkin on ongelmallista, että suostuit lähtemään reissuun, jota varten sinulla ei ole motivaatiota säästää.

Kaverisi pitäisi osata ottaa ei vastaukseksi.  

Sinun pitäisi opetella pitämään kiinni omasta ei:stä.

Yleensä ottaen jos toinen kustantaa reissut niin maksat itse ruokasi. Maksaisit kotonakin omat ruokasi. Mutta ydinongelma tässä on silti, että kaveri kärttää ja sinä suostut. Teillä on molemmilla rajojen kanssa ongelmia. 

Vierailija
5/34 |
21.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisithan sinä kotona ollessakin joutunut ostamaan ruokaa kaupasta, joten nuo kulut eivät aiheutuneet matkasta.

Vierailija
6/34 |
21.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoitat alussa että sinulla kuitenkin on rahaa, mutta haluat käyttää sen muuhun. Eli et ole täysin tyhjätasku. Eikös sinun pitäisi kotona Suomessakin syödä? Olisin kyllä sen verran taipunut, että olisin sentään omat ruuat ostanut, jos kaveri olisi maksanut matkat ja yöpymiset.

Vierailija
7/34 |
21.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kirjoitat alussa että sinulla kuitenkin on rahaa, mutta haluat käyttää sen muuhun. Eli et ole täysin tyhjätasku. Eikös sinun pitäisi kotona Suomessakin syödä? Olisin kyllä sen verran taipunut, että olisin sentään omat ruuat ostanut, jos kaveri olisi maksanut matkat ja yöpymiset.

"En nyt tarkoita ei ole varaa sillä tavalla että rahat olisi, mutta haluan käyttää ne muuhun".

Eli ap:lla ei ole ollut sitä rahaa tuohon.

Vierailija
8/34 |
21.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisithan sinä kotona ollessakin joutunut ostamaan ruokaa kaupasta, joten nuo kulut eivät aiheutuneet matkasta.

Reissussa syödessä menee kyllä ihan eri summa ruokiin kuin kotona syödessä.

Vierailija
9/34 |
21.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Molemmat. Alun alkaenkin on ongelmallista, että suostuit lähtemään reissuun, jota varten sinulla ei ole motivaatiota säästää.

Yleensä ottaen jos toinen kustantaa reissut niin maksat itse ruokasi. Maksaisit kotonakin omat ruokasi. Mutta ydinongelma tässä on silti, että kaveri kärttää ja sinä suostut. Teillä on molemmilla rajojen kanssa ongelmia. 

Olen siis tällä hetkellä työttömänä, eli reissuun säästäminen ei ole tällä hetkellä motivaatiosta kiinni. Jooh, olisi pitänyt pitää kiinni siitä omasta ei:stä. Olenpahan fiksumpi ensi kerralla.

Joudun syömään kotonakin, kyllä, mutta se summa mikä menee matkaillessa pariin ruokailuun jossain on itselleni pitkän ajan ruokarahat, vaikka söisin taktikoiden halvimmalla mahdollisella tavalla. Kaveri on myös luonteeltaan sellainen että tälle ei olisi ollut ok skipata ravintoloita, mennä halvimman mukaan tai se, että olisin nakertanut jotain näkkäriä ja banaaneja autossa samalla kun tämä käy jossain ravintolassa ruokailemassa. Ap

Vierailija
10/34 |
21.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä Norjassa, Luxemburgissa ja Monacosssa, mutta muualla ruoka on Suomea halvempaa.

Vierailija
11/34 |
21.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Riippuu tietty vähän missä matkustaa, mutta usein sitä rahaa menee jopa vähemmän. Ja reissussakin voi valita paikallisia halpoja ruokapaikkoja, tehdä eväitä jne. Vältellä turistiravintoloita.

Itsekin toisen maksamana reissussa olleena sanon, että ruoat olisi ap voinut kustantaa itse! Ja niitä kohteessa siirtymisiä, monissa paikoissahan on ihan jotkut 1-2e bussiliput. 

Se menee oikeastaan aika sopivasti, jos toinen maksaa matkat ja toinen maksaa sitten ruokia ja huolehtii niistä enemmän. Toki nyt ehkä kuulostaa siltä, että ap on ollut sellaisella lomalla jossa käydään vain ravintoloissa ja nähtävyyksillä? 

Vierailija
12/34 |
21.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen siis tällä hetkellä työttömänä, eli reissuun säästäminen ei ole tällä hetkellä motivaatiosta kiinni. Jooh, olisi pitänyt pitää kiinni siitä omasta ei:stä. Olenpahan fiksumpi ensi kerralla.

Joudun syömään kotonakin, kyllä, mutta se summa mikä menee matkaillessa pariin ruokailuun jossain on itselleni pitkän ajan ruokarahat, vaikka söisin taktikoiden halvimmalla mahdollisella tavalla. Kaveri on myös luonteeltaan sellainen että tälle ei olisi ollut ok skipata ravintoloita, mennä halvimman mukaan tai se, että olisin nakertanut jotain näkkäriä ja banaaneja autossa samalla kun tämä käy jossain ravintolassa ruokailemassa. Ap

Joo ei tuon tyyppinen matkustaminen sovi työttömälle mukaan maksetulle seuralaiselle, jolla ei ole säästöjä.

Jos kaverisi olisi enempi seikkailija-tyyppinen ja viettäisitte aikaa luonnossa, ostaisitte ruokaa kaupasta ja tekisitte itse, niin onnistuisi.

Vierailija
13/34 |
21.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletteko parisuhteessa?

Vierailija
14/34 |
21.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja mikä teidän suhteen laatu on? Oletteko pitkään olleet ystäviä? Pariskunta? Bestiksiä? Mies ja nainen? 

Vierailija
15/34 |
21.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moka kaverilta.

Eksä oli tuollainen, vaatimalla vaati mukaan kalliisiin asioihin joihin tiesi ettei minulla ollut varaa, mitään minulle ei tietenkään voinut kustantaa vaan mökötettiin kun en lähtenyt niihin kalliisiin asioihin sitten mukaan. Niiden muokkaaminen halvemmiksi ei ikinä onnistunut, vaan kerrankin kun olin suostunut yhteen päiväreissuun mukaan sillä ehdolla että syödään omat eväät ennen sinne juttuun menoa, eksä ajoi taukopaikan ohi ja alkoi mankua että kun hän haluaa sinne ja sinne syömään. Näitä samanlaisia esimerkkejä on paljon. Raskas ihmistyyppi joka ei tajua muiden rahallista tilannetta, vaikka näille pitäisi siitä tunnin excel-luennon.

Vierailija
16/34 |
21.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"En nyt tarkoita ei ole varaa sillä tavalla että rahat olisi, mutta haluan käyttää ne muuhun".

Millä rahoilla se aikoi sitten kotona syödä? Äidin ruokaa vai hakea ruokajonosta?

Vierailija
17/34 |
21.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä Norjassa, Luxemburgissa ja Monacosssa, mutta muualla ruoka on Suomea halvempaa.

On se halvempaa, muttei ravintolaruoka edes itäeuroopassa silti ole yhtä halpaa kuin makaroni ja porkkana kotona

Vierailija
18/34 |
21.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yhden ravintola-annoksen hinnalla ostaa yleensä kaupasta moneksi päiväksi ruokaa. 

Vierailija
19/34 |
21.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millä rahoilla se aikoi sitten kotona syödä? Äidin ruokaa vai hakea ruokajonosta?

Ap tuskin kotona ois syönyt ravintoloissa. 

Vierailija
20/34 |
21.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On se halvempaa, muttei ravintolaruoka edes itäeuroopassa silti ole yhtä halpaa kuin makaroni ja porkkana kotona

Kyllä paikalliset ruokalat on ihan Välimeren alueellakin helposti halvempaa kuin ruokakaupan antimien syöminen Suomessa (tai siellä).

Ja nälkä pysyy hyvin poissa, kun käy kahdesti päivässä tuollaisessa paikassa syömässä. Esim. päivällä 2-3e annos, illalla 5-6e annos. Välissä joku hedelmä. 

Halpaa on. Vastaan väittäjät on käyneet vain kalliimmissa ravintoloissa.