Saako lapsen kaverin jättää toiseen huoneeseen, kun perhe syö päivällistä? Tätä mieltä on perheneuvolan psykologi.
Milloin meistä on tullut kansa jolla ei ole lainkaan ajattelukykyä ja mielipahaa saadaan kaikesta mikä ei mene juuri niinkuin minulle sopisi parhaiten ...
JA
vastauksena otsikon kysymykseen:
On koh-te-li-as-ta tarjota kaverille sapuskaa.
Pakko ei ole mutta se on hyvän tavan mukaista.
Kommentit (724)
Meillä oli siinä kohtaa jo koululaisten kaverit lähteneet kotiin kun käytiin syömään. Välipalaa toki saivat ottaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun lapsuudessani 80-luvulla oli täysin normaalia odottaa huoneessa, kun kaveri syö.
Sama täällä! Omassa kodissa aina syötiin. Koulun jälkeen kaverilta mentiin suoraan kotiin syömään. Kaveri söi oman perheensä kanssa oman aikataulunsa mukaan.
On se kumma, kun täällä valitetaan aina, miten epäsosiaalisia suomalaiset ovat ja halutaan olla yksin.
Ja sitten ei itse haluta millään tavalla osallistua mihinkään yhteisölliseen.
Pitäisi olla itsestäänselvyys, että kylässä olevat lapset ruokitaan. On hyvä jutella muidenkin kuin vain oman perheen kanssa.
Avaatko hieman mitä tarkoitat kyläilyllä? Se, että tullaan koulun jälkeen kaverin luokse muutamaksi tunniksi vai sovittua yökyläilyä?
Se, että mitään erikseen sopimatta tullaan koulupäivien tai kesälomapäivinä oleilemaan, pelaamaan tms ei kai edellytä lasten / nuorten kavereiden ruokkimista?
Meilläkin on koko kesäloman ajan teinien kaverit olleet meillä aamusta iltaan.
Siinä syödään meidän laskuun lounaat, välipalat sekä päivälliset.
Onko mielestäsi reilua, että parhaimmillaan 2-3 nuorta päivisin tyhjentää jääkaapit? Tämän ikäisen nuoren miehen alun nälkää ei poista puolikas kanan rintafile. Kesän ajan saanut ruokkia ilmaiseksi lapsiamme kavereita ja ruokakulut ovat nousseet huimasti.
Täytyy vissiin vaan jatkaa tätä ruokintaa, kun ihan päivälehtien palstoilla psykologi näin ohjeistaa!
Älä jaksa olla lapsellinen.
- se joka aiemmin kertoi, että teinit osaa jo jakaa ruokakulut.
Vierailija kirjoitti:
Meille on ihan normaalia että lasten kaverit menee kotiinsa syömään, näin myös lasten kavereille ja heidän vanhemmilleen.
Teillä on normaalia passittaa kaveri kotiinsa syömään.
Minulla normaalia on ruokkia lapsen kaverit, enkä todellakaan ole hyvätuloinen.
Haluan levittää yhteisöllisyyttä, iloa ja hyvää mieltä ympärille, ja lasten ruokkiminen on ensimmäinen askel siihen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tottakai vieraalle tarjotaan ruokaa, jos talon oma väkikin syö. Millaisia käytöstapoja te oikein opetatte nuorille?
Kaikilla ei ole rahaa, kun kaikilla vanhemmilla ei ole niitä vakituisia työpaikkoja.
Ei välttämättä ole varaa, vaikka olisi vakituiset työpaikatkin. Ruoka on todella kallista nykyään, jos haluaa syödä monipuolisesti.
Suomessa hinnat riistäytyneet käsistä enää et saa paljoa mitään esim 50 eurolla
En yhtään ihmettele kun katsoo mitää ihmiset sieltä kaupasta ostaa ja mussuttaa jotain välipaloja ja lohturuokaa.
Ilmeisesti et kuitenkaan ole katsellut sitten ruokien hintoja vaan ollut enemmän kiinnostunut kyttäämään mitä muut ostavat. Pelkät salaattiainekset maksaa helposti 20 euroa kun ostaa ne neljähenkiselle perheelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kuulkaa kyllä siitä sun perheateriasta yksi peruna riittää kaverille ja kastiketta. Tai teet voileivän ja juotavaa. On kohteliasta tarjota mutta myös kohteliasta sanoa ei kiitos meillä on kotona ruokaa . Kumpikin on hyvä . Teinit syö toki paljon mitä voi aina jatkaa perunoilla. Makkaraperunat ja keitot on halvinta.
No kuulen kyllä. Raha oli tiukalla meilläkin 90-luvun laman aikaan, mutta ketään ei käännytetty ruokapöydästä pois jos sattui paikalla olemaan. Mutta yhteishenki oli toinen, silloin myös autettiin läheisiä ja naapurita muissakin asioissa. Tänä päivänä täällä ei jakseta muuta kun uhriutua ja ulista, ja siitäkin on tehty helppoa noin niiku anonyymisti netissä.
1990-luvulla oli enemmän töitä kuin nyt ja ruoka oli halvempaa kuin nyt ja ansiosidonnaista sai kaksi vuotta ja sitä sai jatkettua opiskelulla. Lapsilisä oli samansuuruinen 1990-luvulla kuin nyt.
Älä jaksa. 80-luvun makkarakeiton ja makaronilaatikon tekee nykyääkin lähes yhtä halvalla isommankin satsit.#uhripuhe
No ei maksanut 80-luvulla jauheliha 100 markkaa kilo, kuten nykyään. Maitopurkki oli alle 10 markkaa ja makaroninkin hinta on kaksinkertaistunut tässä ihan viime vuosien aikana.
Jep ja ainakin omaan opiskeluaikaan 2010 luvulla tonnikalaakin sai pilkkahintaan ja sitä kutsuttiin opiskelijan ruoaksi kuten myös makaronia nykyään tonnikala se halvinkin ihan sikahintainen
Rikkaat ovat yleensä nuukia myös.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun lapsuudessani 80-luvulla oli täysin normaalia odottaa huoneessa, kun kaveri syö.
Sama täällä! Omassa kodissa aina syötiin. Koulun jälkeen kaverilta mentiin suoraan kotiin syömään. Kaveri söi oman perheensä kanssa oman aikataulunsa mukaan.
On se kumma, kun täällä valitetaan aina, miten epäsosiaalisia suomalaiset ovat ja halutaan olla yksin.
Pitäisi olla itsestäänselvyys, että kylässä olevat lapset ruokitaan. On hyvä jutella muidenkin kuin vain oman perheen kanssa.
Avaatko hieman mitä tarkoitat kyläilyllä? Se, että tullaan koulun jälkeen kaverin luokse muutamaksi tunniksi vai sovittua yökyläilyä?
Se, että mitään erikseen sopimatta tullaan koulupäivien tai kesälomapäivinä oleilemaan, pelaamaan tms ei kai edellytä lasten / nuorten kavereiden ruokkimista?
Onko mielestäsi reilua, että parhaimmillaan 2-3 nuorta päivisin tyhjentää jääkaapit? Tämän ikäisen nuoren miehen alun nälkää ei poista puolikas kanan rintafile. Kesän ajan saanut ruokkia ilmaiseksi lapsiamme kavereita ja ruokakulut ovat nousseet huimasti.
Täytyy vissiin vaan jatkaa tätä ruokintaa, kun ihan päivälehtien palstoilla psykologi näin ohjeistaa!Älä jaksa olla lapsellinen.
- se joka aiemmin kertoi, että teinit osaa jo jakaa ruokakulut.
Ei meillä teinit ruokakuluja maksa, vaan me vanhemmat.
Meillähän tämä porukka (lapsien kaverit) viihtyy aamusta iltaan. Ei ole mitään vastavuoroisuutta ollut koskaan.
-sama
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ysärillä oli että minun piti odottaa kaverin huoneessa tai ulkona pihamaalla jos tai kun söi vaikla itsellä olis ollut nälkä, kaverin äiti oli muutenkin ankara jolla oli vaikka mitä sääntöjä, ainoat poikkeukset kun sai syödä oli yökyläily ja silloinkaan edes itse ei saanut annostella ruokaa, kerran oli pahaa ruokaa ja se kaverin äiti valitteli ja voivotteli että pitää syödä ja miksi en syö, itku kurkussa sitten sanoin ettei ole mieliruokaa tai että en vaan pysty syömään kaaliruokaa sit huokailun saattelemana antoi syödä leipää jossa sai olla joko kinkkua tai juustoa ei molempia leivån päällä.
Miksi et mennyt kotiisi syömään kun sinulla oli nälkä? Miksi vanhempasi eivät huolehtineet että tulit kotiin syömään? Eivät pitäneet sinusta huolta eivätkä opettaneet pitämään itsestäsi huolta?
Kaikkien vanhemmat ei ole mukavia, sympaattisia ja huolehtivia, asuin kauempana kaverin kodista ja oli tarkoitus koko päivän olla ja sitten iskä haki autolla. Meidän kotona ei yleensä ollut lämmintä ruokaa, kouluruoka pelasti nälkäkuolemalta paitsi kesäisin kesälomalla. Lämmintä ruokaa oli ainoastaan jouluna ja uutena vuotena, meillä kotona syötiin leipää ilman päällisin, jogurttia yms. Musta tuli tosi varovainen ruoan suhteen ja en tykännyt teininä syödä muiden nähden ei mulle mielestäni syömishäiriötä tullut mutta häpeä ja pelko että pitää muiden edessä syödä ja syödä se ruoka vaikkei tykkäiskään oli suuri juttu.
Eli kavereiden vanhempien olisi pitänyt huolehtia sinusta kun vanhempasi eivät huolehtineet? Ikävää toki etteivät ymmärtäneet tehdä sinusta lastensuojelu ilmoitusta jos tilanteesi oli heidän tiedossaan, muttei ruokkimisesi kyllä silti toisten perheiden vastuulla ollut vaan omasi. Lisäksi nirsoilit kuitenkin toisten pöydissä vaikka näit samalla nälkää? Hyi, en tykkää, ei ole mun lempparia. Eli kun sinulle, nälkiintyvälle lapselle tarjottu lempiruokiasi, niin perheen äiti oli julma ja kamala.. Aivan.
Ei ihme että Suomalaiset on empatiakyvyttömiä ja julmia, kun ei osata edes lukea ja sisäistää lukemaansa. Sitten ihmetellään kasvavia nuorten mt ongelmia kun aikuiset haistattelee ja käskee painumaan vttuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täytyy vissiin vaan jatkaa tätä ruokintaa, kun ihan päivälehtien palstoilla psykologi näin ohjeistaa!
Kyllä ruokin kaikki, mutta proteiinia saa muustakin kuin kanafileestä, esim. tonnikalasta selvästi halvemmalla.
Minulle ei todellakaan ole ongelma ruokkia vaikka neljä lapsen kaveria.
Ja lapseni saa AINA kavereillaan ruokaa, eli vuoroin vieraissa. En käsitä näitä kylmiä ja pihejä ihmisiä, jotka ajattelevat vain itseään ja oikeuttaan olla tarjoamatta ruokaa muille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerran tarjottiin ja söivät. Seuraavana päivänä ne lapset sano, että ei saa enää meillä syödä. Heidän vanhempi huusi ja kielsi. Tehtiin väärin. Heillä kun valmistettiin ruoka perheelle ja varmaan kiva kun kukaan ei syö. Siellä on pitkään tehty ruokaa ja hääritty keittiössä ja mitä,lapsilla mahat jo täynnä.
Kaikkialla maailmassa on lähes itsestään selvää kohteliaisuutta ja kuuluu sosiaalisiin tapoihin, että kaikki mahtuvat samaan pöytään.
Voihan olla, että se ruokailun ajaksi toiseen huoneeseen ajettu lapsi ei saa edes kotonaan kunnolla ruokaa.
Lapsille ruokailu on myös oppimistilanne.
Vanhempi, joka alkaa rähjätä ruuan tarjoamisesta, voi katsoa peiliin!
On myös kohteliasta lähteä välillä kotiin, eikä luuhata kavereilla koko päivää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meille on ihan normaalia että lasten kaverit menee kotiinsa syömään, näin myös lasten kavereille ja heidän vanhemmilleen.
Haluan levittää yhteisöllisyyttä, iloa ja hyvää mieltä ympärille, ja lasten ruokkiminen on ensimmäinen askel siihen.
Eli saat 595 netto
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tottakai vieraalle tarjotaan ruokaa, jos talon oma väkikin syö. Millaisia käytöstapoja te oikein opetatte nuorille?
Kaikilla ei ole rahaa, kun kaikilla vanhemmilla ei ole niitä vakituisia työpaikkoja.
Ei välttämättä ole varaa, vaikka olisi vakituiset työpaikatkin. Ruoka on todella kallista nykyään, jos haluaa syödä monipuolisesti.
Suomessa hinnat riistäytyneet käsistä enää et saa paljoa mitään esim 50 eurolla
En yhtään ihmettele kun katsoo mitää ihmiset sieltä kaupasta ostaa ja mussuttaa jotain välipaloja ja lohturuokaa.
Ilmeisesti et kuitenkaan ole katsellut sitten ruokien hintoja vaan ollut enemmän kiinnostunut kyttäämään mitä muut ostavat. Pelkät salaattiainekset maksaa helposti 20 euroa kun ostaa ne neljähenkiselle perheelle.
Salaatti, tomaatti ja kurkku on 96% vettä ja niitä ei kannatakaan ostaa.
Vierailija kirjoitti:
Ysärillä oli että minun piti odottaa kaverin huoneessa tai ulkona pihamaalla jos tai kun söi vaikla itsellä olis ollut nälkä, kaverin äiti oli muutenkin ankara jolla oli vaikka mitä sääntöjä, ainoat poikkeukset kun sai syödä oli yökyläily ja silloinkaan edes itse ei saanut annostella ruokaa, kerran oli pahaa ruokaa ja se kaverin äiti valitteli ja voivotteli että pitää syödä ja miksi en syö, itku kurkussa sitten sanoin ettei ole mieliruokaa tai että en vaan pysty syömään kaaliruokaa sit huokailun saattelemana antoi syödä leipää jossa sai olla joko kinkkua tai juustoa ei molempia leivån päällä.
Miksi et lähtenyt kotiin syömään, jos kerran oli nälkä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep ja kyllä se kaveri sitten sanoo jos on menossa kotiin syömään.
Se on vanhemman vastuulla kasvattaa sitä omaa lasta ja meidän lapsi on näin kasvatettu. Kun kaverilla on se ruoka-aika tullaan kotiin.
Tätä oon miettinyt että miksi se on niin tarkkaa? Että ei oltaisi ruoka-aikaan kylässä?
Jos kaveri tulee vaikka klo 11 paikalle ja ruoka on 12, niin hölmöltähän se tuntuu laittaa vaikka 2km päöhön fillarilla. Ja takas sitten klo 13. Ok voi sitten tulla vasta klo 13, mutta lyhyeksi jää leikit jos on omia menoja iltapäivästä.
Eihän aikuisetkaan tee niin kyläillessään? Vaan syö mukana niille tarjotaan. Tai sitten matkalla tms. Mutta ei pihalla oo tarvinnut ootella ikinä. :D
Ennemmin me ollaan tarjottu ruokailumahdollisuus, ja jos on jo syönyt kotona, niin oottaa sitten vaikka meidän muksun huoneessa lukemassa akkaria sen 30min.
Siis luenko oikein tätä?
Onko täällä tosiaan näin moni ihminen sitä mieltä, että on OK olla ruokkimatta kaverin lasta?
Ajattelin, että kyse on jostain nettimeemistä pohjoismaisten surkeasta vieraanvaraisuudesta, mutta sehän onkin totta!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi et mennyt kotiisi syömään kun sinulla oli nälkä? Miksi vanhempasi eivät huolehtineet että tulit kotiin syömään? Eivät pitäneet sinusta huolta eivätkä opettaneet pitämään itsestäsi huolta?
Kaikkien vanhemmat ei ole mukavia, sympaattisia ja huolehtivia, asuin kauempana kaverin kodista ja oli tarkoitus koko päivän olla ja sitten iskä haki autolla. Meidän kotona ei yleensä ollut lämmintä ruokaa, kouluruoka pelasti nälkäkuolemalta paitsi kesäisin kesälomalla. Lämmintä ruokaa oli ainoastaan jouluna ja uutena vuotena, meillä kotona syötiin leipää ilman päällisin, jogurttia yms. Musta tuli tosi varovainen ruoan suhteen ja en tykännyt teininä syödä muiden nähden ei mulle mielestäni syömishäiriötä tullut mutta häpeä ja pelko että pitää muiden edessä syödä ja syödä se ruoka vaikkei tykkäiskään oli suuri juttu.
Eli kavereiden vanhempien olisi pitänyt huolehtia sinusta kun vanhempasi eivät huolehtineet? Ikävää toki etteivät ymmärtäneet tehdä sinusta lastensuojelu ilmoitusta jos tilanteesi oli heidän tiedossaan, muttei ruokkimisesi kyllä silti toisten perheiden vastuulla ollut vaan omasi. Lisäksi nirsoilit kuitenkin toisten pöydissä vaikka näit samalla nälkää? Hyi, en tykkää, ei ole mun lempparia. Eli kun sinulle, nälkiintyvälle lapselle tarjottu lempiruokiasi, niin perheen äiti oli julma ja kamala.. Aivan.
Ei ihme että Suomalaiset on empatiakyvyttömiä ja julmia, kun ei osata edes lukea ja sisäistää lukemaansa. Sitten ihmetellään kasvavia nuorten mt ongelmia kun aikuiset haistattelee ja käskee painumaan vttuun.
Suomessa on leikattu kaikki tuet pätkätyöläisiltä. Empatia ei kuulu politiikkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No eihän se ollut silti sen kaverin äidin, vaan sun omien vanhempiesi vika.
Vierailija kirjoitti:
Siis luenko oikein tätä?
Onko täällä tosiaan näin moni ihminen sitä mieltä, että on OK olla ruokkimatta kaverin lasta?
Ajattelin, että kyse on jostain nettimeemistä pohjoismaisten surkeasta vieraanvaraisuudesta, mutta sehän onkin totta!
Sulla on vissiin vakituinen työpaikka ja puolisolla kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu kyllä on ollut ihan normaalia noudattaa ja kunnioittaa myös muiden vanhempien tahtoa. Meillä syödään perheen kesken arkena ja lapset lähtevät/tulevat silloin kotiinsa syömään. Samoin on lasten kavereilla. Ei, ei todellakaan ole ollut tapana rikkoa vastoin toistenkin vanhempien toivetta. Meillä on aina pyritty kunnioittamaan myös muita ja heidän sääntöjään tässä(kin) asiassa. Ja kun muut ovat yhtälailla toivoneet että lapset lähetetään kotiin syömään, niin heidät myös lähetetään kotiin syömään. Kokisin toimivani väärin jos heitä meillä ruokkisin kun vanhemmat odottavat heitä kotiin syömään, ja ovat pyytäneet lähettää kotiin ruoka-aikaan jos eivät itse ole kelloa älynneet katsella ja sama toki toisin päin. Sitä kutsutaan perheen sääntöjen noudattamiseksi ja mukuloiden kavereilla jotka täällä pyörii, on nämä ihan samat säännöt tässä asiassa myös omissa kodeissaan. Ymmärrän että kaikki eivät pysty tai halua noudattaa niitä muiden vanhempien toiveita, vaan haluavat päsmäröidä oman mielensä mukaan, meillä siihen kuitenkin pyritään että niitä noudatetaan.
Luuhata on kyllä tosi vähättelevä ilmaus lapsen tekemisistä. Et tainnut huomata itse tuota.