Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Saako lapsen kaverin jättää toiseen huoneeseen, kun perhe syö päivällistä? Tätä mieltä on perheneuvolan psykologi.

Vierailija
21.07.2026 |

Milloin meistä on tullut kansa jolla ei ole lainkaan ajattelukykyä ja mielipahaa saadaan kaikesta mikä ei mene juuri niinkuin minulle sopisi parhaiten ...

JA 

vastauksena otsikon kysymykseen:

On koh-te-li-as-ta tarjota kaverille sapuskaa.

Pakko ei ole mutta se on hyvän tavan mukaista.

Kommentit (724)

Vierailija
201/724 |
21.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meille on ihan normaalia että lasten kaverit menee kotiinsa syömään, näin myös lasten kavereille ja heidän vanhemmilleen.  

Teillä on normaalia passittaa kaveri kotiinsa syömään. 

Minulla normaalia on ruokkia lapsen kaverit, enkä todellakaan ole hyvätuloinen. 

Haluan levittää yhteisöllisyyttä, iloa ja hyvää mieltä ympärille, ja lasten ruokkiminen on ensimmäinen askel siihen.

Nimenomaan. Mua hävettäisi lähettää nälkainen lapsi kotiinsa, joten kysyn aina syömään.

Kun lapsi oli alakoululainen, tiesin yhden kaverin perheen olevan lastensuojelun piirissä, ruokin tätä lasta aina vähän salaa. Tai salaa ja salaa, en vaan tehnyt siitä mitään numeroa. Söi välillä meillä iltaruuan, en tiedä kertoiko vanhemmilleen, koska en tuntenut heitä.

Vierailija
202/724 |
21.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun lapsuudessani 80-luvulla oli täysin normaalia odottaa huoneessa, kun kaveri syö.

Sama täällä! Omassa kodissa aina syötiin. Koulun jälkeen kaverilta mentiin suoraan kotiin syömään. Kaveri söi oman perheensä kanssa oman aikataulunsa mukaan.

On se kumma, kun täällä valitetaan aina, miten epäsosiaalisia suomalaiset ovat ja halutaan olla yksin.

Ja sitten ei itse haluta millään tavalla osallistua mihinkään yhteisölliseen.

Pitäisi olla itsestäänselvyys, että kylässä olevat lapset ruokitaan. On hyvä jutella muidenkin kuin vain oman perheen kanssa.

Avaatko hieman mitä tarkoitat kyläilyllä? Se, että tullaan koulun jälkeen kaverin luokse muutamaksi tunniksi vai sovittua yökyläilyä?

Se, että mitään erikseen sopimatta tullaan koulupäivien tai kesälomapäivinä oleilemaan, pelaamaan tms ei kai edellytä lasten / nuorten kavereiden ruokkimista? 

Meilläkin on koko kesäloman ajan teinien kaverit olleet meillä aamusta iltaan.

Siinä syödään meidän laskuun lounaat, välipalat sekä päivälliset.

Onko mielestäsi reilua, että parhaimmillaan 2-3 nuorta päivisin tyhjentää jääkaapit? Tämän ikäisen nuoren miehen alun nälkää ei poista puolikas kanan rintafile. Kesän ajan saanut ruokkia ilmaiseksi lapsiamme kavereita ja ruokakulut ovat nousseet huimasti.

Täytyy vissiin vaan jatkaa tätä ruokintaa, kun ihan päivälehtien palstoilla psykologi näin ohjeistaa!

Älä jaksa olla lapsellinen.

- se joka aiemmin kertoi, että teinit osaa jo jakaa ruokakulut. 

Ei meillä teinit ruokakuluja maksa, vaan me vanhemmat.

Meillähän tämä porukka (lapsien kaverit) viihtyy aamusta iltaan. Ei ole mitään vastavuoroisuutta ollut koskaan.

-sama

Meillä teinit käy töissä, tekee kavereiden kanssa ruokaa ja maksaa jos meillä hengailee. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/724 |
21.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis luenko oikein tätä? 

Onko täällä tosiaan näin moni ihminen sitä mieltä, että on OK olla ruokkimatta kaverin lasta? 

Ajattelin, että kyse on jostain nettimeemistä pohjoismaisten surkeasta vieraanvaraisuudesta, mutta sehän onkin totta!

Ruokkia voi satunnaisesti, mutta tarviiko sitä toimia ruoka-apuna (ilmaisena) vuodesta toiseen ja ruokkia lasten kaverit?

Jos näin hövelisti toimit, niin laitathan yhteystietosi vaikka paikalliseen sanomalehteen, me tulemme teille syömään (ilmaisia aterioita siis tarjolla).

Vierailija
204/724 |
21.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tottakai vieraalle tarjotaan ruokaa, jos talon oma väkikin syö. Millaisia käytöstapoja te oikein opetatte nuorille?

Kaikilla ei ole rahaa, kun kaikilla vanhemmilla ei ole niitä vakituisia työpaikkoja.

Ei välttämättä ole varaa, vaikka olisi vakituiset työpaikatkin. Ruoka on todella kallista nykyään, jos haluaa syödä monipuolisesti.

Monipuolinen syöminen ei tarkoita sitä, että pöydässä pitää joka aterialla olla 10 eri sorttia. Monipuolinen ruokavalio on aika yksinkertaista ja halpaa. 

Ei se kyllä halpaa ole siinä vaiheessa, jos pitää 10 teinipoikaa ruokkia päivittäin. Johan siinä menee maitoakin jokaisella purkillinen mieheen.

Vierailija
205/724 |
21.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämäpä herättää voimakkaita tunteita molempiin suuntiin. Minua yllättää tuo lehdessä ollut lapsipsykologin näkemys. Tuntuu oudolta että perhe ei päättäisi omista rajoistaan, ajankäytöstään ja rahankäytöstään, koska jollekulle voi ehkä tulla paha mieli. Meidän lasten parhaiden kavereiden kanssa homma sujui hyvin koska asuivat lähellä ja perheillä samat aatokset: kotona syödään jos ei ole yökyläilystä kyse. Satunnaisten kavereiden kanssa tuli välillä vähän pulmia. Toisinaan tietty tarjottiin, ja joskus vieras kauhoi kaikille jaettavaksi tarkoitetut lihat lautaselleen ennenkuin ehdin puuttua, niin että itse jäin ilman. Joskus harmitti kun olin rynninyt töistä kaupan kautta kotiin tekemään/lämmittämään ruokaa ja lapselle olikin tarjottu jo ruoka jonkun etäisemmän kaverin kotona, eikä ollut halunnut/osannut kieltäytyä. Jos tarjosin ruokaa, vastaus oli että mitä ruokaa on? Usein meidän tavalliset arkiruuat ei kiinnostaneet.

Itse en automaattisesti tarjonnut ruokaa muille lapsille, koska:

-olen lapsena tottunut järjestelyyn jossa kukin syö pääsääntöisesti kotonaan enkä näe siinä mitään epäkohteliasta

-kiirehdin usein töistä kotiin laittamaan nopeatekoista ruokaa, en ole ollut kiireettömästi kotona kauhan varressa odottelemassa montako syöjää tänään mahtaa olla  

-ruokalajit usein sellaisia meillä että ei ole helppo jatkaa ja jakaa, harvemmin keittoja tai laatikoita

-ruokaa varattu omalle perheelle, pakkauskoot tähän sopivia 

-monilla lapsilla mieltymyksiä, allergioita ja rajoitteita joita en halunnut ratkoa oman perheen vastaavien lisäksi

-ruokailu usein päivän ainoa tilanne jossa perhe koolla, en olisi halunnut siihen jatkuvasti muita

-joskus lapset vihjaili että jollain satunnaisella kaverilla ei ole ruokaa kotona: luultavasti tarkoittivat lämmintä itse tehtyä ruokaa eikä sitä että toisen jääkaapissa ei olisi kuin valo. Koitin antaa tilanteessa ruokaa/apua ja vähän katsoa perään miten pärjää, mutta näkisin että vastuullinen ratkaisu olisi joku ihan muu kuin alkaa ruokkia toisen perheen lasta jatkuvasti puhumatta asiasta vanhempien kanssa

Vierailija
206/724 |
21.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Vuoden työsopimukset ilman perustetta lakimuutokset voimaan 1.6.2026"

https://valtioneuvosto.fi/-/1410877/maaraaikaisia-tyosopimuksia-joustav…

Vierailija
207/724 |
21.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meille on ihan normaalia että lasten kaverit menee kotiinsa syömään, näin myös lasten kavereille ja heidän vanhemmilleen.  

Haluan levittää yhteisöllisyyttä, iloa ja hyvää mieltä ympärille, ja lasten ruokkiminen on ensimmäinen askel siihen.

Nimenomaan. Mua hävettäisi lähettää nälkainen lapsi kotiinsa, joten kysyn aina syömään.

Kun lapsi oli alakoululainen, tiesin yhden kaverin perheen olevan lastensuojelun piirissä, ruokin tätä lasta aina vähän salaa. Tai salaa ja salaa, en vaan tehnyt siitä mitään numeroa. Söi välillä meillä iltaruuan, en tiedä kertoiko vanhemmilleen, koska en tuntenut heitä.

Minua taas hävettäisi päästää omaa lastani toisten ruokittavaksi, ellei sitä ole etukäteen sovittu.

Vierailija
208/724 |
21.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairaaloissa saa tehdä uusille hoitajille vuoden työsopimuksia ilman perustetta.

Vierailija
209/724 |
21.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tottakai vieraalle tarjotaan ruokaa, jos talon oma väkikin syö. Millaisia käytöstapoja te oikein opetatte nuorille?

Kaikilla ei ole rahaa, kun kaikilla vanhemmilla ei ole niitä vakituisia työpaikkoja.

Ei välttämättä ole varaa, vaikka olisi vakituiset työpaikatkin. Ruoka on todella kallista nykyään, jos haluaa syödä monipuolisesti.

Monipuolinen syöminen ei tarkoita sitä, että pöydässä pitää joka aterialla olla 10 eri sorttia. Monipuolinen ruokavalio on aika yksinkertaista ja halpaa. 

Ei se kyllä halpaa ole siinä vaiheessa, jos pitää 10 teinipoikaa ruokkia päivittäin. Johan siinä menee maitoakin jokaisella purkillinen mieheen.

Värikynät ovat oikein oivallinen ja mielenkiintoinen lelu aikuisten käyttöön. 

Vierailija
210/724 |
21.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitääkö siis jatkuvasti ostaa ja tehdä ylimääräistä ruokaa siltä varalta, että lapsen kaveri sattuu olemaan paikalla ruoka-aikaan ? Jos on ostettuna vain yksi kanan rintafilee per ruokailija niin kuka luopuu omastaan sille vierailijalle ? Lapsiko ? Entä jos vieraalle varattu ruoka ei maistukaan vieraalle heitetäänkö se pois vai joutuuko joku syömään tupla-annoksen ja lihomaan turhan päiten?

Huokaus sentään.

Sinä voit huokailla ilmaisena pitopalveluna siellä omassa kodissasi ja pitää varalla ruokaa vaikka kaikille lapsille.

En itsekään ala varautua ylimääräisillä pihveillä tai miettiä ruokalistaa epämääräisten ruokavieraiden mukaan. Ja ei, en ala suunnittelemaan mitään 'talkooruokaa', jotta voisin ruokkia jatkuvasti toisten lapsia.

Välipalaa voi antaa ja pidemmät vierailut on eri asia.

Vierailija
211/724 |
21.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on leivottu, niin pullaa ja lasin maitoa saa, mutta varsinaista ateriaa ei tarjota.

Vierailija
212/724 |
21.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika kädettömiä teinipoikia on kasvatettu jos ne ei porukalla saa ruokaa pöytään. 

Vierailija
213/724 |
21.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Syntyvyys on vähentynyt. Suomessa loppuu puolet peruskouluista lähivuosina. Osalle paikkakunnista ei jää edes yhtä koulua."

https://yle.fi/a/74-20182174

Vierailija
214/724 |
21.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on kyllä niin väärin!! Kyllä minun lasten kavereiden vanhempien pitää ruokkia myös minun lapset että minä saan säästettyä rahaa ruokakustannuksissa

Vierailija
215/724 |
21.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Syntyvyys on vähentynyt. Suomessa loppuu puolet peruskouluista lähivuosina. Osalle paikkakunnista ei jää edes yhtä koulua."

https://yle.fi/a/74-20182174

Irtisanottu opettaja ei saa toimeentulotukea, jos omistaa kesämökin tai asuntovaunun. Lainat ei ole menoja.

Vierailija
216/724 |
21.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis luenko oikein tätä? 

Onko täällä tosiaan näin moni ihminen sitä mieltä, että on OK olla ruokkimatta kaverin lasta? 

Ajattelin, että kyse on jostain nettimeemistä pohjoismaisten surkeasta vieraanvaraisuudesta, mutta sehän onkin totta!

Ruokkia voi satunnaisesti, mutta tarviiko sitä toimia ruoka-apuna (ilmaisena) vuodesta toiseen ja ruokkia lasten kaverit?

Jos näin hövelisti toimit, niin laitathan yhteystietosi vaikka paikalliseen sanomalehteen, me tulemme teille syömään (ilmaisia aterioita siis tarjolla).

Kylläpä sait vastauksen kommenttiisi ikävältä ja itsekkäältä ihmiseltä.

Minä toimin juuri kuin sinä. Ruoka EI ole niin kallista, etteikö siitä riittäisi myös lapsen kavereille. Kaupasta saa pastaa, linssejä ja riisiä halvalla ja viereen jotain terveellistä, niin tulee ihan täysipainoinen ja hyvä ateria. 

Minullakin on ilmaisia aterioita tarjolla lasteni kavereille, tuttaville ja ystäville, ja joskus myös tarvitseville. 

Vierailija
217/724 |
21.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minua taas hävettäisi päästää omaa lastani toisten ruokittavaksi, ellei sitä ole etukäteen sovittu.

Ja varsinkaan jos ei vastavuoroisuutta vaan surutta sanotaan sille lapselle ett syöt sitten tänään siellä mutta eivät itse tarjoa sille toiselle kaverille muuta kuin kylmää kättä. 

Vierailija
218/724 |
21.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se ei riitä naisille että lokkeilee puolisonsa rahoilla niin nykyään kehtaa vielä vielä vaatia muita ruokkimaan omat lapsetkin. Onko mitään asiaa missä äidit ei yrittäisi saada siirrettyä omia kustannuksia muiden maksettavaksi?

Vierailija
219/724 |
21.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, kylläpä on saatu pitkä ketju ihan perusaiheesta. Sitähän voi jokainen perhe tietysti tehdä lastensa kavereiden ruokkimisen kanssa ihan niin kuin itselle parhaaksi on.

Minulla on vain yksi ainokainen ja kyllä hänen ollessa lapsi ja teini, tarjosin aina ruokaa tai välipalaa myös kaverille. Otin kaverin myös mukaan mökille ja esim. risteilylle. Kyseessä oli kiva tyttö jonka perhe vähävarainen. Olin tuolloin töissä ja ei siihen niin paljoa kulunut rahaa. Tyttäreni sai seuraa ja minäkin tykkäsin jutella nuorten kanssa.  Hassua on, että nykyään lähes kaikki pitää kysyä palstalta : )

Missä on oma terve maalaisjärki. Ja olin nuori äiti 1990 luvulla ja 2000-luvun alussa.

Nyt olenkin jo mummi ja edelleen olisin vieraanvarainen. 

Vierailija
220/724 |
21.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika kädettömiä teinipoikia on kasvatettu jos ne ei porukalla saa ruokaa pöytään. 

Tänä päivänä monella teinillä on enemmän rahaa kuin monella aikuisella. Täällä ”maalla” nuoret on sen ruokansa saaneet näin kesälläkin vaikka vanhemmat sitä jääkaappia koko laumalle täyttäneet.