Saako lapsen kaverin jättää toiseen huoneeseen, kun perhe syö päivällistä? Tätä mieltä on perheneuvolan psykologi.
Milloin meistä on tullut kansa jolla ei ole lainkaan ajattelukykyä ja mielipahaa saadaan kaikesta mikä ei mene juuri niinkuin minulle sopisi parhaiten ...
JA
vastauksena otsikon kysymykseen:
On koh-te-li-as-ta tarjota kaverille sapuskaa.
Pakko ei ole mutta se on hyvän tavan mukaista.
Kommentit (724)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ruokin omani, se riittää. Muut eivät ruoki minun lapsiani, enkä minä muiden. En ole koko kylän ruokapankki, leipäjono, enkä välipala automaatti. Minulla ei ole siihen rahaa, eikä halua. Haluan pitää ruokailu hetket ihan oman perheen yhteisinä hetkinä ja lähetän vieraat lapset matkoihinsa kun meillä aletaan syömään. Kylään saa tulla mutta välipaloja ja aterioita en minä järjestele vaan kun nälkä on, mennään kotiin syömään. Nykyään kun lapset ovat isompia osaavat jo itsekkin sanoa että nyt pitää kaverin lähteä, kun ruoka-aika lähestyy. Omat syövät vain kotona ja oletan muidenkin lasten syövän siellä kotonaan.
Kyllä tässäkin on itsekäs ja kylmä ihminen.
Mutta juntti mikä juntti.
Ajattelee vain itseään, eikä halua olla kohtelias muille. Ja vielä ruoan evääminen lapsilta osoittaa, että kyse on jostain opitusta kulttuurisesta kylmyydestä, epäkohteliaisuudesta.
"Minulla ei ole siihen rahaa, eikä halua. Haluan pitää ruokailu hetket ihan oman perheen yhteisinä hetkinä ja lähetän vieraat lapset matkoihinsa kun meillä aletaan syömään."
Kannattaisi vähän olla kiinnostunut muustakin kuin omasta perheestä. Ja luoda sellaista hyvää mieltä ympärillään.
Mutta ei. Minulla on oikeus olla antamatta ruokaa. Pidän rajoistani kiinni ja käytän tuota oikeutta.
Kohteliaat ihmiset kunnioittaa toisten tapoja ja meillä on tapana syödä arkena vain oman perheen kesken. Voi ihminen hyvä, ei minua tippaakaan liikuta minä minua pidät. Meillä ruokailut on OMAN perheen omaa aikaa ja jos se sinusta on junttia niin sitten on. Ei ole minulta millään tavalla pois. Minun ei myöskään ole mitään mielenkiintoa ajatella kenenkään muun ruokailuita tai lasten ruokkimisia kuin omiamme. En siis todellakaan ole tippaakaan kiinnostunut muiden perheiden syömisistä tai syömättä jättämisistä. Jokainen tavallaan, minulla on tapana huolehtia omat ennen muita ja omille riittää varaa ostaa ruoat, muille ei. Jos lähetät lapsesi vatsa tyhjänä kylään niin sehän on sinun ongelmasi, ei kenenkään muun. Minusta äärimmäisen junttia lähettää mukulansa toisten ruokapöytiin norkoilemaan. Huolehtisit etteivät ole nälkäisiä kun lähtevät kotoa, muut eivät ole velvollisia näitä sinun hommiasi hoitamaan. Ajattelisit itse muita ja syöttäisit itse lapsesi.
No siksi en olekaan sinun ystäväsi, enkä halua olla, kun ajattelet vain itseäsi ja kuulostat muutenkin erittäin paljon rajansa ja oikeutensa tuntevalta ihmiseltä.
Meillä on hauskaa usean perheen kanssa; vuoron perään tarjoamme toisillemme, teemme yhdessä juttuja ja näemme pihoilla. Syödään ja välillä vanhemmatkin ovat ruokapöydässä, jos sattuvat ruoka-aikaan paikalle. Normaalia kommunikaatiota ja hauskaa, kun saa jutella!
Ja näkyi sinua liikuttavan, millaisena sinua pidän, kun näit vaivaa vastataksesi viestiin :D
Mutta metsäläinen ei muista välitä eikä yleisistä käytöstavoista, puhumattakaan normaalista ihmisten välisestä vuorovaikutuksesta ja yhdessä syömisestä.
Junttiahan eivät muiden asiat kiinnosta.
No, eihän sitä tarvitse, voithan käkkiä oman perheesi kanssa.
Se et vastasi sulle ei kyl tarkota että ketää kiinnostais mitä sä ajattelet hänest. Vastasin mäkin juuri eilen yhdelle kauhistelijalle kaupassa, kun olin ilman kenkiä ja sitä kovaan ääneen päivitteli että vittuako se sulle kuuluu missä mun kengät on. 😂 Eikä missään määrin silti kiinnostanut eikä kiinnosta mitä musta ajattelee. Mä ku en käytä kesäl kenkiä eikä kenekään ihmettely muuta sitä eikä mua kiinnosta minä mua pitää. Mä vastaan jos huvittaa. 😂
Sinänsä lohdullista, että täälläkin 80 % näyttää olevan normaalin inhimillisen vuorovaikutuksen omaavia ihmisiä, jotka tarjoavat muille, ja 20 % on niitä moukkia, jotka vakavissaan saattavat laittaa lapsen viereiseen huoneeseen ruokailun ajaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ruokin omani, se riittää. Muut eivät ruoki minun lapsiani, enkä minä muiden. En ole koko kylän ruokapankki, leipäjono, enkä välipala automaatti. Minulla ei ole siihen rahaa, eikä halua. Haluan pitää ruokailu hetket ihan oman perheen yhteisinä hetkinä ja lähetän vieraat lapset matkoihinsa kun meillä aletaan syömään. Kylään saa tulla mutta välipaloja ja aterioita en minä järjestele vaan kun nälkä on, mennään kotiin syömään. Nykyään kun lapset ovat isompia osaavat jo itsekkin sanoa että nyt pitää kaverin lähteä, kun ruoka-aika lähestyy. Omat syövät vain kotona ja oletan muidenkin lasten syövän siellä kotonaan.
Ajattelee vain itseään, eikä halua olla kohtelias muille. Ja vielä ruoan evääminen lapsilta osoittaa, että kyse on jostain opitusta kulttuurisesta kylmyydestä, epäkohteliaisuudesta.
"Minulla ei ole siihen rahaa, eikä halua. Haluan pitää ruokailu hetket ihan oman perheen yhteisinä hetkinä ja lähetän vieraat lapset matkoihinsa kun meillä aletaan syömään."
Kannattaisi vähän olla kiinnostunut muustakin kuin omasta perheestä. Ja luoda sellaista hyvää mieltä ympärillään.
Mutta ei. Minulla on oikeus olla antamatta ruokaa. Pidän rajoistani kiinni ja käytän tuota oikeutta.
Kohteliaat ihmiset kunnioittaa toisten tapoja ja meillä on tapana syödä arkena vain oman perheen kesken. Voi ihminen hyvä, ei minua tippaakaan liikuta minä minua pidät. Meillä ruokailut on OMAN perheen omaa aikaa ja jos se sinusta on junttia niin sitten on. Ei ole minulta millään tavalla pois. Minun ei myöskään ole mitään mielenkiintoa ajatella kenenkään muun ruokailuita tai lasten ruokkimisia kuin omiamme. En siis todellakaan ole tippaakaan kiinnostunut muiden perheiden syömisistä tai syömättä jättämisistä. Jokainen tavallaan, minulla on tapana huolehtia omat ennen muita ja omille riittää varaa ostaa ruoat, muille ei. Jos lähetät lapsesi vatsa tyhjänä kylään niin sehän on sinun ongelmasi, ei kenenkään muun. Minusta äärimmäisen junttia lähettää mukulansa toisten ruokapöytiin norkoilemaan. Huolehtisit etteivät ole nälkäisiä kun lähtevät kotoa, muut eivät ole velvollisia näitä sinun hommiasi hoitamaan. Ajattelisit itse muita ja syöttäisit itse lapsesi.
Kohteliaat ihmiset jättää vieraat nälkäiseksi, ja vielä vittuilee päälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minä ainakin ysärillä jouduin odottamaan kaverin huoneessa tai pihamaalla kun kaveri söi ja sit leikit jatkui. Välipalaa saatettiin tarjolla mut oletuksena oli aina että jos koulun jälkeen tuli ettö olk syönyt kouluruokaa sen verran ettei nälkä yllättänyt illemmalla ja sit vaan omaan kotiin syömään.
No jos omassa kodissa ruoka, niin sitten on ja sitten syödään siellä.
Mutta EI TULISI MIELEENKÄÄN laittaa lapsen kaveria johonkin toiseen huoneeseen, kun itse syödään.
Eihän tuo ole edes inhimillistä ja osoittaa syvää moukkamaisuutta ja sydämen sivistyksen puutetta.
Miten niin laittaa? Eivätkö he leiki muutenkin siellä lapsesi huoneessa tai pihalla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minä ainakin ysärillä jouduin odottamaan kaverin huoneessa tai pihamaalla kun kaveri söi ja sit leikit jatkui. Välipalaa saatettiin tarjolla mut oletuksena oli aina että jos koulun jälkeen tuli ettö olk syönyt kouluruokaa sen verran ettei nälkä yllättänyt illemmalla ja sit vaan omaan kotiin syömään.
Mutta EI TULISI MIELEENKÄÄN laittaa lapsen kaveria johonkin toiseen huoneeseen, kun itse syödään.
Eihän tuo ole edes inhimillistä ja osoittaa syvää moukkamaisuutta ja sydämen sivistyksen puutetta.
Kyllä.
Suomalaiset oikein toden teolla näyttävät täällä karvojaan, anteliaisuuttaan ja sivistystään.
Kylmiä, tunteettomia ja epäempaattisia.
Hyi olkoon näitä ihmisiä, jotka ajavat lapset pois, kun ruokailun aika tulee!
Siellä se laupias samarialainen kutsuu kylän ja lähipitäjien lapset kotiinsa syömään.
Taidat olla jotenkin v a j a a?
Hetkinen?
Täällä kutsutaan "samarialaiseksi" henkilöä, joka tarjoaa lapsen kaverille ruokaa?
Ja vajaaksi?
Joillekin käsite "vieraanvaraisuus" näyttää olevan tosi vaikea ymmärtää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No siksi en olekaan sinun ystäväsi, enkä halua olla, kun ajattelet vain itseäsi ja kuulostat muutenkin erittäin paljon rajansa ja oikeutensa tuntevalta ihmiseltä.
Meillä on hauskaa usean perheen kanssa; vuoron perään tarjoamme toisillemme, teemme yhdessä juttuja ja näemme pihoilla. Syödään ja välillä vanhemmatkin ovat ruokapöydässä, jos sattuvat ruoka-aikaan paikalle. Normaalia kommunikaatiota ja hauskaa, kun saa jutella!
Ja näkyi sinua liikuttavan, millaisena sinua pidän, kun näit vaivaa vastataksesi viestiin :D
Mutta metsäläinen ei muista välitä eikä yleisistä käytöstavoista, puhumattakaan normaalista ihmisten välisestä vuorovaikutuksesta ja yhdessä syömisestä.
Junttiahan eivät muiden asiat kiinnosta.
No, eihän sitä tarvitse, voithan käkkiä oman perheesi kanssa.
Se et vastasi sulle ei kyl tarkota että ketää kiinnostais mitä sä ajattelet hänest. Vastasin mäkin juuri eilen yhdelle kauhistelijalle kaupassa, kun olin ilman kenkiä ja sitä kovaan ääneen päivitteli että vittuako se sulle kuuluu missä mun kengät on. 😂 Eikä missään määrin silti kiinnostanut eikä kiinnosta mitä musta ajattelee. Mä ku en käytä kesäl kenkiä eikä kenekään ihmettely muuta sitä eikä mua kiinnosta minä mua pitää. Mä vastaan jos huvittaa. 😂
Tämä. Minäkin vastaan jos siltä tuntuu. Ei kuitenkaan tarkoita että kenenkään mielipiteet minusta kiinnostaisi yhtään. Minulle kun on aivan yksi lysti mitä joku minusta ajattelee. En ole koskaan kokenut, että olisi minulta millään tavalla pois jos en jotain miellytä. Voi itku ja kyynel jos tapani toimia on jonkun mielestä väärä, oli kyse sitten ihan mistä tahansa. Talo toimii tavallaan, vieraat tulee ajallaan.
Vierailija kirjoitti:
Sinänsä lohdullista, että täälläkin 80 % näyttää olevan normaalin inhimillisen vuorovaikutuksen omaavia ihmisiä, jotka tarjoavat muille, ja 20 % on niitä moukkia, jotka vakavissaan saattavat laittaa lapsen viereiseen huoneeseen ruokailun ajaksi.
Lokkilapsen äityli ragesi 🙈
Mikään ei ole niin mukavaa kuin ruokkia naapuruston lapset. Erityisesti pidän kunnia-asiana ruokkia kasvavia liikunnallisia puolituttuja teinejä.
5 litraa maitoa, ruislimppua, juustoa, 10kg perunaa ja jauhelihakastiketta katoaa pöydältä hujauksessa.
Tietenkin jo parin tunnin päästä tuolla teini laumalla on huutava nälkä ja sitten onkin uusi kattaus edessä.
Minulle tulee vaan niin hyvä mieli, kun saan tehdä hyvää muille.
Vierailija kirjoitti:
Entä aikuisvieraat? Tarjoatteko edes kahvin/teen kun juotte, vai pitääkö sen vieraan lähteä kotiin hörppimään?
Jos joku ystävä joskus tulee kylään, niin tarjoan kahvin sekä jotain makeaa tai suolaista kahvileipää. Miten se liittyy asiaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lokkilapsen äityli ragesi 🙈
Lokkilapsen määritelmä av:lla: lapsi joka ei ole tullut minun toosastani, ja jota näen kerran kuussa jos silloinkaan. Kerran söi vanukkaan ja mies ei ehtinyt! Perheemme ei ikinä toipinut tästä. Lokkilapsi laitetaan huoneeseen ja haistelee ruuantuoksuja sieltä, kunnes suljemme oven ettei se lokkeile aromeja ruuasta
Vierailija kirjoitti:
Ja sitten on niitä jotka ymmärtävät ruokkia lapsensa kotona, eikä lähetä niitä nälissään toisten ruokapöytiin. No, säästyyhän siinä tietysti pummeille kessu ja kalja rahaa kun muut hoitaa kersanne ruokailut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entä aikuisvieraat? Tarjoatteko edes kahvin/teen kun juotte, vai pitääkö sen vieraan lähteä kotiin hörppimään?
Jos joku ystävä joskus tulee kylään, niin tarjoan kahvin sekä jotain makeaa tai suolaista kahvileipää. Miten se liittyy asiaan?
Siten että miksi lapsivieras on vähemmän arvoinen, ja ei voi mitään pientä edes tarjota. Ihminen se lapsikin on, ja sinun lapsesi ystävä vaikkei sinun.
Minne voisin tulla syömään? On nälkä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti teillä ei käy vieraita yhtään, jos oletus on että vieraan tulee tulla vatsa täynnä kylään, ja on moukka jos odottaa että saisi edea lasin kraanavettä tai suolakeksin.
Lopeta nyt martyyrin esittaminen. Jos sinua ei ole kutsuttu syomaan, niin silloin hoidat ruokailusi ihan itse ennen virailua. Kaiken huippu on kraanavesi ja suolakeksi -juttusi, kun saisit itkupotkuraivarin semmoisesta tarjoilusta.
Vierailija kirjoitti:
Ei käy vieraita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä.
Suomalaiset oikein toden teolla näyttävät täällä karvojaan, anteliaisuuttaan ja sivistystään.
Kylmiä, tunteettomia ja epäempaattisia.
Hyi olkoon näitä ihmisiä, jotka ajavat lapset pois, kun ruokailun aika tulee!
Siellä se laupias samarialainen kutsuu kylän ja lähipitäjien lapset kotiinsa syömään.
Taidat olla jotenkin v a j a a?Pitäisi kai ottaa tuo kohteliaisuutena kylmältä ja itsekkäältä henkilöltä, joka hätistää lapset ruokapöydästä pois!
Hienoa käytöstä, olet varmaan ylpeä itsestäsi.
En ole vajaa. Olen väitellyt tohtoriksi ja työskentelen yliopistolla, jos tämä yhtään selventää.
Ja selvyyden vuoksi: ei ole avoin seisova pöytä, vaan normaalia ihmisten välistä vuorovaikutusta, että pyydetään käymässä oleva lapsi mukaan syömään.
Omituista, että sinulle ruoan tarjoaminen lapselle on jotain samarialaisuutta.
En koe tätä miksikään samarialaisuudeksi vaan normaaliksi vuorovaikutukseksi; olisin ylpeä, jos olisin oikeasti tuollainen laupias samarialainen.
Ai että oikein tohtori ja yliopistolla?
Ihan oikeasti. Olet nolo.
Aika harvalla työttömällä jotkaa saa vain pätkätöitä on varaa tarjota vieraille pullaa ja kahvia. Vieraita ei käy. Olen jäänyt ystäväpiireistä pois.
Vierailija kirjoitti:
Mikään ei ole niin mukavaa kuin ruokkia naapuruston lapset. Erityisesti pidän kunnia-asiana ruokkia kasvavia liikunnallisia puolituttuja teinejä.
5 litraa maitoa, ruislimppua, juustoa, 10kg perunaa ja jauhelihakastiketta katoaa pöydältä hujauksessa.
Tietenkin jo parin tunnin päästä tuolla teini laumalla on huutava nälkä ja sitten onkin uusi kattaus edessä.
Minulle tulee vaan niin hyvä mieli, kun saan tehdä hyvää muille.
Vaikea tietää, onko teksti sarkasmia, mutta itse kyllä ruokin isonkin lapsilauman. Runsaasti jauhelihakastiketta ja pastaa tai perunaa; ei se niin kallista ole alkoholiin verrattuna, jota en käytä. Eikä edes kestä kauaa, kunhan on vain riittävän iso kattila.
Jännä tuollainen asenne, että keksitään jatkuvasti puolustuksia sille, miksi EI ruokittaisi muita.
Jotkut vanhemmat nimenomaan opettavat lapsilleen sellaisen asenteen, että ethän vain tee yhtään enempää kuin mikä on aivan pakko.
Vierailija kirjoitti:
Eikun ulos vaan kaikki. ;D
Turha tulla lokkeilemaan. Se on tämän päiväisen trollin sanoma. ; )
T: Kätevä emäntä
Ihan ok mutta suurin osa suomalaisista myös pitää tympeänä tapana.