Saako lapsen kaverin jättää toiseen huoneeseen, kun perhe syö päivällistä? Tätä mieltä on perheneuvolan psykologi.
Milloin meistä on tullut kansa jolla ei ole lainkaan ajattelukykyä ja mielipahaa saadaan kaikesta mikä ei mene juuri niinkuin minulle sopisi parhaiten ...
JA
vastauksena otsikon kysymykseen:
On koh-te-li-as-ta tarjota kaverille sapuskaa.
Pakko ei ole mutta se on hyvän tavan mukaista.
Kommentit (724)
Vierailija kirjoitti:
Kenen luo voin tulla syömään? On nälkä.
Minä mukana, otan lapsikatraani mukaan.
Aiemmin mainittiin, ettei kannata ottaa kavereita kylään, jos heille ei voi tarjota. Onko teillä niin, että lapset kiltisti soittavat ja kysyvät, että saako kaveri/t tulla kylään? Osa lapsistani soittaa ja kysyy, osa taas vaan pölähtää kotiin kaverin tai parin kanssa. Ja on käynyt niin, että lapsellekin on täysi yllätys, että ovikello soi ja kaveri tulee. Joskus juuri ruoka-aikaan. On todella hauskaa tulla väsyneenä töistä kotiin ja olohuone on täynnä lasten kavereita ja jääkaapista syöty koko perheelle varatut ruoat ja vielä lisää. Sekin on koettu.
Ja lisäyksenä, en sieltä voinut itse lähteä kotiin syömään kun sen verran kaukana asui tuo kaveri. Eikä ollut kännykkää vielä, ja en kehdannut sanoa että haluan aiemmin pois kuin sovittu, ettei kaverille tulisi paha mieli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minä ainakin ysärillä jouduin odottamaan kaverin huoneessa tai pihamaalla kun kaveri söi ja sit leikit jatkui. Välipalaa saatettiin tarjolla mut oletuksena oli aina että jos koulun jälkeen tuli ettö olk syönyt kouluruokaa sen verran ettei nälkä yllättänyt illemmalla ja sit vaan omaan kotiin syömään.
No jos omassa kodissa ruoka, niin sitten on ja sitten syödään siellä.
Mutta EI TULISI MIELEENKÄÄN laittaa lapsen kaveria johonkin toiseen huoneeseen, kun itse syödään.
Eihän tuo ole edes inhimillistä ja osoittaa syvää moukkamaisuutta ja sydämen sivistyksen puutetta.
Kyllä.
Suomalaiset oikein toden teolla näyttävät täällä karvojaan, anteliaisuuttaan ja sivistystään.
Kylmiä, tunteettomia ja epäempaattisia.
Hyi olkoon näitä ihmisiä, jotka ajavat lapset pois, kun ruokailun aika tulee!
Siellä se laupias samarialainen kutsuu kylän ja lähipitäjien lapset kotiinsa syömään.
Taidat olla jotenkin v a j a a?
Pitäisi kai ottaa tuo kohteliaisuutena kylmältä ja itsekkäältä henkilöltä, joka hätistää lapset ruokapöydästä pois!
Hienoa käytöstä, olet varmaan ylpeä itsestäsi.
En ole vajaa. Olen väitellyt tohtoriksi ja työskentelen yliopistolla, jos tämä yhtään selventää.
Ja selvyyden vuoksi: ei ole avoin seisova pöytä, vaan normaalia ihmisten välistä vuorovaikutusta, että pyydetään käymässä oleva lapsi mukaan syömään.
Omituista, että sinulle ruoan tarjoaminen lapselle on jotain samarialaisuutta.
En koe tätä miksikään samarialaisuudeksi vaan normaaliksi vuorovaikutukseksi; olisin ylpeä, jos olisin oikeasti tuollainen laupias samarialainen.
Vierailija kirjoitti:
Aiemmin mainittiin, ettei kannata ottaa kavereita kylään, jos heille ei voi tarjota. Onko teillä niin, että lapset kiltisti soittavat ja kysyvät, että saako kaveri/t tulla kylään? Osa lapsistani soittaa ja kysyy, osa taas vaan pölähtää kotiin kaverin tai parin kanssa. Ja on käynyt niin, että lapsellekin on täysi yllätys, että ovikello soi ja kaveri tulee. Joskus juuri ruoka-aikaan. On todella hauskaa tulla väsyneenä töistä kotiin ja olohuone on täynnä lasten kavereita ja jääkaapista syöty koko perheelle varatut ruoat ja vielä lisää. Sekin on koettu.
Siis ainakin siskonpoikani kaverit kysyvät ensin häneltä ja hän kysyy sitten siskoltani voiko kaveri tulla kylään, sitten joko voi tai ei. Pistä jotkut rajat ettei yllätysvieraita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ruokin omani, se riittää. Muut eivät ruoki minun lapsiani, enkä minä muiden. En ole koko kylän ruokapankki, leipäjono, enkä välipala automaatti. Minulla ei ole siihen rahaa, eikä halua. Haluan pitää ruokailu hetket ihan oman perheen yhteisinä hetkinä ja lähetän vieraat lapset matkoihinsa kun meillä aletaan syömään. Kylään saa tulla mutta välipaloja ja aterioita en minä järjestele vaan kun nälkä on, mennään kotiin syömään. Nykyään kun lapset ovat isompia osaavat jo itsekkin sanoa että nyt pitää kaverin lähteä, kun ruoka-aika lähestyy. Omat syövät vain kotona ja oletan muidenkin lasten syövän siellä kotonaan.
Kyllä tässäkin on itsekäs ja kylmä ihminen.
Mutta juntti mikä juntti.
Ajattelee vain itseään, eikä halua olla kohtelias muille. Ja vielä ruoan evääminen lapsilta osoittaa, että kyse on jostain opitusta kulttuurisesta kylmyydestä, epäkohteliaisuudesta.
"Minulla ei ole siihen rahaa, eikä halua. Haluan pitää ruokailu hetket ihan oman perheen yhteisinä hetkinä ja lähetän vieraat lapset matkoihinsa kun meillä aletaan syömään."
Kannattaisi vähän olla kiinnostunut muustakin kuin omasta perheestä. Ja luoda sellaista hyvää mieltä ympärillään.
Mutta ei. Minulla on oikeus olla antamatta ruokaa. Pidän rajoistani kiinni ja käytän tuota oikeutta.
Kohteliaat ihmiset kunnioittaa toisten tapoja ja meillä on tapana syödä arkena vain oman perheen kesken. Voi ihminen hyvä, ei minua tippaakaan liikuta minä minua pidät. Meillä ruokailut on OMAN perheen omaa aikaa ja jos se sinusta on junttia niin sitten on. Ei ole minulta millään tavalla pois. Minun ei myöskään ole mitään mielenkiintoa ajatella kenenkään muun ruokailuita tai lasten ruokkimisia kuin omiamme. En siis todellakaan ole tippaakaan kiinnostunut muiden perheiden syömisistä tai syömättä jättämisistä. Jokainen tavallaan, minulla on tapana huolehtia omat ennen muita ja omille riittää varaa ostaa ruoat, muille ei. Jos lähetät lapsesi vatsa tyhjänä kylään niin sehän on sinun ongelmasi, ei kenenkään muun. Minusta äärimmäisen junttia lähettää mukulansa toisten ruokapöytiin norkoilemaan. Huolehtisit etteivät ole nälkäisiä kun lähtevät kotoa, muut eivät ole velvollisia näitä sinun hommiasi hoitamaan. Ajattelisit itse muita ja syöttäisit itse lapsesi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minä ainakin ysärillä jouduin odottamaan kaverin huoneessa tai pihamaalla kun kaveri söi ja sit leikit jatkui. Välipalaa saatettiin tarjolla mut oletuksena oli aina että jos koulun jälkeen tuli ettö olk syönyt kouluruokaa sen verran ettei nälkä yllättänyt illemmalla ja sit vaan omaan kotiin syömään.
No jos omassa kodissa ruoka, niin sitten on ja sitten syödään siellä.
Mutta EI TULISI MIELEENKÄÄN laittaa lapsen kaveria johonkin toiseen huoneeseen, kun itse syödään.
Eihän tuo ole edes inhimillistä ja osoittaa syvää moukkamaisuutta ja sydämen sivistyksen puutetta.
Kyllä.
Suomalaiset oikein toden teolla näyttävät täällä karvojaan, anteliaisuuttaan ja sivistystään.
Kylmiä, tunteettomia ja epäempaattisia.
Hyi olkoon näitä ihmisiä, jotka ajavat lapset pois, kun ruokailun aika tulee!
Siellä se laupias samarialainen kutsuu kylän ja lähipitäjien lapset kotiinsa syömään.
Taidat olla jotenkin v a j a a?Pitäisi kai ottaa tuo kohteliaisuutena kylmältä ja itsekkäältä henkilöltä, joka hätistää lapset ruokapöydästä pois!
Hienoa käytöstä, olet varmaan ylpeä itsestäsi.
En ole vajaa. Olen väitellyt tohtoriksi ja työskentelen yliopistolla, jos tämä yhtään selventää.
Ja selvyyden vuoksi: ei ole avoin seisova pöytä, vaan normaalia ihmisten välistä vuorovaikutusta, että pyydetään käymässä oleva lapsi mukaan syömään.
Omituista, että sinulle ruoan tarjoaminen lapselle on jotain samarialaisuutta.
En koe tätä miksikään samarialaisuudeksi vaan normaaliksi vuorovaikutukseksi; olisin ylpeä, jos olisin oikeasti tuollainen laupias samarialainen.
Tohtori pistää vaan pöydän koreaksi, palkka riittää ruokkimaan nälkäisiä lapsia.
Oikeastaan kumpikin tapa on oikea
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No hirveän noloa minusta käskeä toinen ihminen odottelemaan eri huoneeseen nälkäisenä! Ei minullekaan siitä traumoja ole jäänyt mutta pirun outo muisto että yhden kaverin luona näin kävi. Siellä sitten istuin ja ihmettelin. En saanut edes vettä muistaakseni! Ja kotonakin oli ruoka-aika vasta paljon myöhemmin illalla, ja koko päivä meni nälässä.
JA ei ollu köyhästä perheestä ae kaveri. Leluja oli älytön määrä ja uusimpia hilavitkuttimia, ja aina kivoja uusia vaatteita ja koulutarvikkeita.
Minusta ei pidä ottaa vieraita kylään, jos ei voi mitään tarjota heille.
Ei meillä mitåån rikkaita oltu mutta vieraat saivat aina vähintään kahvikupillisen ja kaverit joita joskus kävi vettä, mehua, maitoa tai ruokaa jos olivat ruoka-aikana kylässä.
Mikset mennyt kotiisi syömään? Jäit toisten nurkkiin notkumaan ja odottamaan ruokaa? Vanhempasi opittavat sinut lokkeilemaan?
Minä mtn lokkeillut. Harvoin kävin kellään kylässä, ja kaveri oli vinkunut kauan että tulisit meille leikkimään, ja oltiin sitten saatu lupa vanhemmiltamme että saat päiväksi mennä leikkimään. Itse asiassa en IKINÄ koko peruskoulun aikana itse kysynyt päästä kellekään kylään. :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ruokin omani, se riittää. Muut eivät ruoki minun lapsiani, enkä minä muiden. En ole koko kylän ruokapankki, leipäjono, enkä välipala automaatti. Minulla ei ole siihen rahaa, eikä halua. Haluan pitää ruokailu hetket ihan oman perheen yhteisinä hetkinä ja lähetän vieraat lapset matkoihinsa kun meillä aletaan syömään. Kylään saa tulla mutta välipaloja ja aterioita en minä järjestele vaan kun nälkä on, mennään kotiin syömään. Nykyään kun lapset ovat isompia osaavat jo itsekkin sanoa että nyt pitää kaverin lähteä, kun ruoka-aika lähestyy. Omat syövät vain kotona ja oletan muidenkin lasten syövän siellä kotonaan.
Ajattelee vain itseään, eikä halua olla kohtelias muille. Ja vielä ruoan evääminen lapsilta osoittaa, että kyse on jostain opitusta kulttuurisesta kylmyydestä, epäkohteliaisuudesta.
"Minulla ei ole siihen rahaa, eikä halua. Haluan pitää ruokailu hetket ihan oman perheen yhteisinä hetkinä ja lähetän vieraat lapset matkoihinsa kun meillä aletaan syömään."
Kannattaisi vähän olla kiinnostunut muustakin kuin omasta perheestä. Ja luoda sellaista hyvää mieltä ympärillään.
Mutta ei. Minulla on oikeus olla antamatta ruokaa. Pidän rajoistani kiinni ja käytän tuota oikeutta.
Kohteliaat ihmiset kunnioittaa toisten tapoja ja meillä on tapana syödä arkena vain oman perheen kesken. Voi ihminen hyvä, ei minua tippaakaan liikuta minä minua pidät. Meillä ruokailut on OMAN perheen omaa aikaa ja jos se sinusta on junttia niin sitten on. Ei ole minulta millään tavalla pois. Minun ei myöskään ole mitään mielenkiintoa ajatella kenenkään muun ruokailuita tai lasten ruokkimisia kuin omiamme. En siis todellakaan ole tippaakaan kiinnostunut muiden perheiden syömisistä tai syömättä jättämisistä. Jokainen tavallaan, minulla on tapana huolehtia omat ennen muita ja omille riittää varaa ostaa ruoat, muille ei. Jos lähetät lapsesi vatsa tyhjänä kylään niin sehän on sinun ongelmasi, ei kenenkään muun. Minusta äärimmäisen junttia lähettää mukulansa toisten ruokapöytiin norkoilemaan. Huolehtisit etteivät ole nälkäisiä kun lähtevät kotoa, muut eivät ole velvollisia näitä sinun hommiasi hoitamaan. Ajattelisit itse muita ja syöttäisit itse lapsesi.
Toivottavasti teillä ei käy vieraita yhtään, jos oletus on että vieraan tulee tulla vatsa täynnä kylään, ja on moukka jos odottaa että saisi edea lasin kraanavettä tai suolakeksin.
Vierailija kirjoitti:
Tottakai vieraalle tarjotaan ruokaa, jos talon oma väkikin syö. Millaisia käytöstapoja te oikein opetatte nuorille?
No ei todellakaan noin. Kasvatat vaan sen kakaras ja huolehdit sen ruokailuista. Opetat sille, etta kaverilla ei syoda, vaan tullaan kotiin syomaan, koska yhteinen ruokailu on merkityksellista perheaikaa, siis sille sinun perheellesi ja myos sille toiselle perheelle.
Hyvin kasvatetulle lapselle ei ole minkaanlainen ongelma se, ettei kaverilla tarjota ruokaa ja se, etta kotona on saanut kunnon kasvatuksen mukaan lukien ruokaa ja yhteisia ruokailuhetkia.
Sma koskee sinuakin. Jos sinua ei ole kutsuttu syomaan ja roikut siella naapurissa ihan noin vain ruoka-aikaan, ja sinulle sitten pakon edessa tarjotaan ruokaa, niin kohteliaasti kieltaydyt.
Aikuiset voisivat myos panna aikarajat jo etukateen lasten kavereitten kylailyyn. Liian lahella ruoka-aikaa ei kenenkaan tarvitse eika kannata tulla. Ja lapset osaavat sitten itsekin sanoa, etta vo tulla siihen asti kun on ruoka-aika. Jos kaveri jaksaa asiallisesti odottaa toisessa huoneessa ruokailun yli ja oma lapsi osallistuu ihan asiallisesti ruokailuun silla aikaa, voi sitten harkita sen odottamisen hyvaksymista.
Hyva muistaa, etta kaikilla ei ole varaa ja osaa toisaalta pyrkii aktiivisesti eliminoimaan havikin eli ei ole ylimaaraista ruokaa. On varsin arroganttia tulla paivittelemaan muka huonoja tapoja, ja kun itseasiassa huono tapa on hairita perheen ruokailuhetkea. Ja viela selvyyden vuoksi: ketaan ei pida syyttaa huonosta kaytoksesta tai panna selittamaan, miksi tassa perheessa ei tarjota ruokaa toisten lapsille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No siksi en olekaan sinun ystäväsi, enkä halua olla, kun ajattelet vain itseäsi ja kuulostat muutenkin erittäin paljon rajansa ja oikeutensa tuntevalta ihmiseltä.
Meillä on hauskaa usean perheen kanssa; vuoron perään tarjoamme toisillemme, teemme yhdessä juttuja ja näemme pihoilla. Syödään ja välillä vanhemmatkin ovat ruokapöydässä, jos sattuvat ruoka-aikaan paikalle. Normaalia kommunikaatiota ja hauskaa, kun saa jutella!
Ja näkyi sinua liikuttavan, millaisena sinua pidän, kun näit vaivaa vastataksesi viestiin :D
Mutta metsäläinen ei muista välitä eikä yleisistä käytöstavoista, puhumattakaan normaalista ihmisten välisestä vuorovaikutuksesta ja yhdessä syömisestä.
Junttiahan eivät muiden asiat kiinnosta.
No, eihän sitä tarvitse, voithan käkkiä oman perheesi kanssa.
Vierailija kirjoitti:
No ei ole tätä tapaa kyllä missään muualla että vieraille ei anneta mitään, kuin parissa pohjoismaassa ja ei niissäkään kaikkialla.. muu maailma pitåä hyvin pihinä ja uskomattomana että vieraille ei anneta mitään.
Toki oma lukunsa sitten hollantilaiset, jotka lähettävät laskun perään kun tarjoavat pari keksiä.
Rahalla tätä ei voi mielestäni selittää, koska köyhissäkin maissa on kuitenkin vieraanvaraisuua tärkeää, ei puhettakaan että vieras lähetetään tyhjin vatsoin menemään.
Tarjoan ruokaa lasten kavereille, yleensä tästä on sovittu jo etukäteen, jos ei ole niin yksi whatsapp-viesti riittää kysymään vanhemmilta. Tutuimpien kanssa on ilmiselvää, että ruokaillaan puolin ja toisin.
Yhdessä syöminen on tärkeä sosiaalisten suhteiden rakennuspalikka. Tilaisuus myös jutella lasten kanssa yhdessä ja nähdä kaveridynamiikkaa.
En ruoki muiden lapsia. Omilla on ruoka-ajat ja silloin ei kaverit ole kylässä, eikä omat kavereilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei ole tätä tapaa kyllä missään muualla että vieraille ei anneta mitään, kuin parissa pohjoismaassa ja ei niissäkään kaikkialla.. muu maailma pitåä hyvin pihinä ja uskomattomana että vieraille ei anneta mitään.
Toki oma lukunsa sitten hollantilaiset, jotka lähettävät laskun perään kun tarjoavat pari keksiä.
Rahalla tätä ei voi mielestäni selittää, koska köyhissäkin maissa on kuitenkin vieraanvaraisuua tärkeää, ei puhettakaan että vieras lähetetään tyhjin vatsoin menemään.
Asun suomessa, ei kiinnosta mitä muualla tehdään.
Naapurustossa on paljon samanikäisiä lapsia, joilla on siis kodit lähellä ja menevät ja tulevat. Omat lapseni eivät syö kavereillaan, meillä on aina lämmin ruoka kotona, eivätkä naapurin lapset meillä. Eihän siitä mitään tulisi, jos joka päivä pitäisi miettiä onko ruokapöydässä +/- 5. Kaikilla on myös paljon harrastuksia, niin lapsilla kuin aikuisilla, minuuttiaikataulut ja ruoka-ajat sen mukaan. Yökylä lapset ovat asia erikseen.
Kun on lapsi, odotin aina kaverini huoneessa, kun he söivät. Välillä minulle tuotiin joku hedelmä, porkkana tai jälkiruoka. Tämä oli aivan fine silloin ja minusta nykyisinkin.
Ruoka on lisäksi kallista ja itse tehden työlästäkin. Kiireiset lapsiperheet ehdi koko naapurustoa ruokkimaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onpas omituinen kommentti. Pitäisi tulla vatsa täynnä kylään...
Aika hauskaa!
Itse aina korostan, että älkää syökö etukäteen, täällä saa hyvää ruokaa niin paljon kuin napa vetää!
Entä aikuisvieraat? Tarjoatteko edes kahvin/teen kun juotte, vai pitääkö sen vieraan lähteä kotiin hörppimään?
Ihan itse sitä odoteltiin että syö, ei tarvinnut laittaa mihinkään. Kaverin huoneessa sitä muutenkin hengailtiin.