Saako lapsen kaverin jättää toiseen huoneeseen, kun perhe syö päivällistä? Tätä mieltä on perheneuvolan psykologi.
Milloin meistä on tullut kansa jolla ei ole lainkaan ajattelukykyä ja mielipahaa saadaan kaikesta mikä ei mene juuri niinkuin minulle sopisi parhaiten ...
JA
vastauksena otsikon kysymykseen:
On koh-te-li-as-ta tarjota kaverille sapuskaa.
Pakko ei ole mutta se on hyvän tavan mukaista.
Kommentit (724)
"Laskutus ei täysin lopu maksukaton täytyttyä. Maksukaton laskennan jälkeen laskutetaan lyhytaikaisesta laitoshoidosta alennetuilla hinnoilla."
www.hus.fi/potilaalle/asiakasmaksut#miksi-sain-laskun-vaikka-maks
Tässä on tietoa mitä kuuluu maksukattoon ja mitä ei.
www.hus.fi/potilaalle/asiakasmaksut#mitä-maksukattoon-lasketaan-mu
Kaikki jotka on meille tervetulleita ovat tervetulleita pöytään, eli kaikki meillä ruoka-aikaan olevat saavat syödä. Jos varsinainen lämmin ruoka ei riitä, jos vaikka lasten kavereita on paljon enkä ole ehtinyt varautua, niin tarjoan ruuan perheelle vasta kun vieraat on lähteneet, ja heidän ollessa tarjoan muuta syötävää kaikille. Aina löytyy jotain hyvää kaikille. En voisi jättää ketään lasta tai aikuistakaan toiseen huoneeseen ja istua itse syömässä. Eri asia jos tarjottu ruoka ei kelpaa, sille ei voi sitten mitään. Mutta samaa hyvää syötävää meillä tarjotaan kaikille jotka paikalla on.
"Mitä kuuluu toimeentulotuen asumismenoihin.
- se osuus pääoma- tai rahoitusvastikkeesta, jolla katetaan yhtiölainan KORKOJA."
Eli yhtiölainaa ei lasketa menoksi, vain sen korot.
www.kela.fi/toimeentulotuki-mihin-menoihin#hyvaksyttavat-asumismenot-er…
Vierailija kirjoitti:
Oletteko koskaan ajatelleet että monilla käy lukuisia lapsia päivittäin kylässä? Teen halvimman mukaan ruokaa koska meillä on tiukkaa. Lasketaan annos hinnaksi vaikka 1.5e. Jos ruokin edes yhden ylimääräisen lapsen päivittäin (meillä kun on päivittäin lasten kavereita kylässä) tekee se satoja euroja vuodessa (~547e tämän yhden ylinääräisen ruokiin). Mistä helvetistä te kuvittelette että pienituloinen siivooja irroittaa tuon rahan?
Joidenkin mielestä pitäis ilmeisesti itse olla nälissään ja käyttää kaikki rahat mitä saa lapsensa kavereiden ruokkimiseen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis luenko oikein tätä?
Onko täällä tosiaan näin moni ihminen sitä mieltä, että on OK olla ruokkimatta kaverin lasta?
Ajattelin, että kyse on jostain nettimeemistä pohjoismaisten surkeasta vieraanvaraisuudesta, mutta sehän onkin totta!
Ruokkia voi satunnaisesti, mutta tarviiko sitä toimia ruoka-apuna (ilmaisena) vuodesta toiseen ja ruokkia lasten kaverit?
Jos näin hövelisti toimit, niin laitathan yhteystietosi vaikka paikalliseen sanomalehteen, me tulemme teille syömään (ilmaisia aterioita siis tarjolla).Kylläpä sait vastauksen kommenttiisi ikävältä ja itsekkäältä ihmiseltä.
Minä toimin juuri kuin sinä. Ruoka EI ole niin kallista, etteikö siitä riittäisi myös lapsen kavereille. Kaupasta saa pastaa, linssejä ja riisiä halvalla ja viereen jotain terveellistä, niin tulee ihan täysipainoinen ja hyvä ateria.
Minullakin on ilmaisia aterioita tarjolla lasteni kavereille, tuttaville ja ystäville, ja joskus myös tarvitseville.
Eli sinulla on aikaa laatia edullisia ruokia sisältäviä ruokalistoja koko ympäristösi ruokkimiseen? Jos minulla olisi päivät aikaa ja muiden rahat käytettävissä niin voisin myös alkaa laupeuden töihin. Veronmaksu on kyllä sellainen laupeuden työ, että en kyllä kuuntelisi mitään kitinää itsekkyydestä joltakin, jonka mielestä pitää pystyttää oma ruokajakelu, jotta olisi hyvä ihminen.
Eri
Vierailija kirjoitti:
Tottakai vieraalle tarjotaan ruokaa, jos talon oma väkikin syö. Millaisia käytöstapoja te oikein opetatte nuorille?
Opetamme lapsille ja nuorille että kaikilla raha ei kasva puissa.
"Eduskunta hyväksyi potkulain."
Aina tarjoan. Kaveri joko syö tai ei. Jos ruokaa on vähemmän, niin kyllä minä aikuisena voin luopua omasta annoksesta, jos lapsen kaveri haluaa syödä. Itse pärjään kyllä esim. voileivällä tai munakkaalla. Yleensä ruokaa on kuitenkin reilusti, kun meillä syödään usein samoja ruokia kahtena päivänä.
Ei tähän ole mitään oikeaa vastausta. Riippuu niin perheen tilanteesta. Minun lapsella on yleensä vain yksi kaveri muutaman kerran viikossa, joten ihan mielellään tarjoan ruoat, mutta ymmärrän kyllä, ettei siihen pysty, jos koko ajan on lauma kavereita käymässä ja tiukka rahatilanne. Omassa lapsuudenperheessä oli aina tapana tarjota kavereillekin, joten omalla kohdalla tuntuisi oudolta jättää nyt aikuisena lapsen kaveri ruokapöydän ulkopuolelle, kun siihen kuitenkin on mahdollisuus. Myös oma lapseni syö silloin tällöin kaverin luona.
Ei kai mitään koko jengin ravintolaa tarvitse pitää. Asiantuntijat eivät aina ole ihan arjessa, satunnainen syönti kerran pari vuodessa on todella ihan ok, mutta päivittäinen tai edes useita kertoja viikossa toistuessaan se on rasitus. Varsinkin jos on erilaisia ruokaan liittyviä rajoitteita.
Hyi en syö tällaista , eikö teillä ole sitä ja tätä, onpas pahaa on vielä kiitoksena.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletteko koskaan ajatelleet että monilla käy lukuisia lapsia päivittäin kylässä? Teen halvimman mukaan ruokaa koska meillä on tiukkaa. Lasketaan annos hinnaksi vaikka 1.5e. Jos ruokin edes yhden ylimääräisen lapsen päivittäin (meillä kun on päivittäin lasten kavereita kylässä) tekee se satoja euroja vuodessa (~547e tämän yhden ylinääräisen ruokiin). Mistä helvetistä te kuvittelette että pienituloinen siivooja irroittaa tuon rahan?
Joidenkin mielestä pitäis ilmeisesti itse olla nälissään ja käyttää kaikki rahat mitä saa lapsensa kavereiden ruokkimiseen?
Tottakai, koska he käyttävät säästyneet rahat Espanjan matkaan. Lapset laitetaan muille ruokittaviksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitääkö siis jatkuvasti ostaa ja tehdä ylimääräistä ruokaa siltä varalta, että lapsen kaveri sattuu olemaan paikalla ruoka-aikaan ? Jos on ostettuna vain yksi kanan rintafilee per ruokailija niin kuka luopuu omastaan sille vierailijalle ? Lapsiko ? Entä jos vieraalle varattu ruoka ei maistukaan vieraalle heitetäänkö se pois vai joutuuko joku syömään tupla-annoksen ja lihomaan turhan päiten?
Siellä taitaa maalaisjärki olla hukassa. Minä olen tuossa tilanteessa puolittanut rintafileet niin, että kaikille riittää puolikas. Vastaavasti pottuja keität niin paljon, että varmasti riittää kaikille. Syömättä jääneistä perunoista voit tehdä vaikka munakkaan seuraavana päivänä. Kanafileetkin on syömäkelpoisia vielä seuraavana päivänä, jos jää yli.
En todellakaan ala puolitella omia ruokiamme jotta saan muiden lapset ruokittua. Äly hoi.
No sinun kohdallasi onkin puolitettu järki. Ei se sinun vikasi ole.
Joo onhan se järjetöntä että varmistaa omille lapsilleen riittävän ravinnon saannin kun sekin tekee välillä tiukkaa. Älykäs jättää omansa nälkäisiksi ja jakaa vieraille.
Ei eläkeläisetkään mitään ilmaisruokaa saa. Hyvinvointialueen ateriapalvelu tuo lämpimän ruoan kotiin, mutta se maksaa yli 200 euroa kuukaudessa.
Vierailija kirjoitti:
"Kela lopettaa kalliiden syöpälääkkeiden korvaamisen julkisessa terveydenhuollossa."
Eikä lopeta, koko se tuohtuminen oli väärinkäsitys. Muutettiin vain byrakratiaa Marinin hallituksen päättämälle tavalle. Ei vaikuta millään tavalla hoitoon. Vaan on joku Kelan ja hoidon hallinnollinen muutos.
Meinaatteko mennä eläkkeelle oleville vanhemmille siivoamaan. Jos ette mene niin eläkeläinen joutuu ostamaan kodin siivouksen siivousyritykseltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Kela lopettaa kalliiden syöpälääkkeiden korvaamisen julkisessa terveydenhuollossa."
Eikä lopeta, koko se tuohtuminen oli väärinkäsitys. Muutettiin vain byrakratiaa Marinin hallituksen päättämälle tavalle. Ei vaikuta millään tavalla hoitoon. Vaan on joku Kelan ja hoidon hallinnollinen muutos.
Kela ei maksa eli hyvinvointialue maksaa 100 miljoonaa. Jos ei ole rahaa ei kaikki saa sitten noita uusia syöpälääkkeitä.
Mitä te vanhemmat ajattelette näistä lapsistanne ja nuoristanne, jotka säännöllisesti syövät kavereidensa kotona?
Onko ihan OK, että muut ruokkivat jälkikasvunne?
Onhan näitä vanhempia jotka työntää kesälomallakin muksunsa niiden kavereiden luokse syömään vaan koska itse eivät valmista mitään ruokaa edes lapsensa kouluviikoilla, sit ne elää jollain valmisruoilla ja vanhemmat saattavat itse syödä grillillä, pizzeriassa tms, oma lapsi syökööt sitten kavereidensa luona tai menkööt nälissään nukkumaan.
Eikö nykylapsille määritellä mitään sääntöjä esim kaverivierailulle? En minä saanut joka päivä jonnekin mennä, eikä meille saanut joka päivä tulla.
Pitäisikö teidän vanhempien oppia määrittelemään ne rajat?