Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi joillakin työttömillä ei ole työnhakuvelvoitetta?

Vierailija
20.07.2026 |

Ymmärrän jos on työkyvyttömyyseläkkeellä tai normaali työtön työnhakuvelvoitteilla mutta mikä ihme on tuo työttömien ryhmä ilman mitään velvoitteita? Kaikki jotain parin vuoden päästä eläkkeelle jääviä pappoja joille ei ole mitään muuta järkevää ratkaisua keksitty?

Kommentit (114)

Vierailija
61/114 |
20.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulla ei ole. olen pitkäaikaissairas eikä alueella ole avoinia paikkoja

Vierailija
62/114 |
20.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla oli vain yksi koska alani töitä ei enää ollut.

Minua virkailija kehottaa hakemaan "mahdollisimman laajasti" oman alani ulkopuolelta. Ja toki olen hakenutkin, ilman hänen kehotustaankin. Oma alani ei työllistä. Ihmettelen, miten jotkut tuntuvat saavan lievennystä paikkojen hakupakkoon sillä perusteella, ettei juuri oman alan töitä ole alueella. Eniten risoo, että koko kyykytys tuntuu toimivan virkailijakohtaisesti. Joku virkailija katsoo läpi sormien ja omaa ehkä ymmärrystä myös työttömän näkökulmaan, toinen taas on virkaintoisempi, menee pykälät edellä eikä edes halua joustaa tai käyttää harkintaa työttömän eduksi. Kansalaiset eivät todellakaan ole yhdenvertaisia lain edessä. Minusta 4 paikkaa pitäisi olla kaikille yhtä ehdoton tai sitten ei kenellekään. Yksittäisen virkailijan arvioon ei hakupaikkojen määrää pitäisi jättää. Perustelut 0-1 haulle tuntuvat olevan sen verran ympäripyöreitä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/114 |
20.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko muillakin kotona kuuntelulaitteet ja seurataan nettiä 24/7? Jos sanot sanankin kotona tai kirjoitat yhdenkin minkä tahansa viestin niin et tule valituksi työhön? 

Vuoden vaihteessa palohälyttimistä huolehtiminen siirtyi mm taloyhtiön vastuulle. Sinne palohälyttimen koteloon mahtuu vaikka mitä

Vierailija
64/114 |
20.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minua virkailija kehottaa hakemaan "mahdollisimman laajasti" oman alani ulkopuolelta. Ja toki olen hakenutkin, ilman hänen kehotustaankin. Oma alani ei työllistä. Ihmettelen, miten jotkut tuntuvat saavan lievennystä paikkojen hakupakkoon sillä perusteella, ettei juuri oman alan töitä ole alueella. Eniten risoo, että koko kyykytys tuntuu toimivan virkailijakohtaisesti. Joku virkailija katsoo läpi sormien ja omaa ehkä ymmärrystä myös työttömän näkökulmaan, toinen taas on virkaintoisempi, menee pykälät edellä eikä edes halua joustaa tai käyttää harkintaa työttömän eduksi. Kansalaiset eivät todellakaan ole yhdenvertaisia lain edessä. Minusta 4 paikkaa pitäisi olla kaikille yhtä ehdoton tai sitten ei kenellekään. Yksittäisen virkailijan arvioon ei hakupaikkojen määrää pitäisi jättää. Perustelut 0-1 haulle tuntuvat olevan sen verran ympäripyöreitä.

Voisiko olla, että myös koulutus ja ikä vaikuttavat? En tiedä. Minulla velvoite on 1 paikka/kuukausi, ja perusteena alentunut työmahdollisuuksien määrä alueella. Mutta on ikää jo 64 vuotta, eläkkeeseen vajaa vuosi, niin ei alanvaihtokaan enää oikein ole vaihtoehto. Pidän tuota yhdenkin paikan velvoitetta lähinnä kyykytttämisenä, koska eihän kukaan nyt enää tässä vaiheessa työuraa palkkaa, varsinkaan kun omaa koulutusta vastaavia töitä ei ole. 

Vierailija
65/114 |
20.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei ole työnhakuvelvoitetta lääkärien kirjoittamien "sairauslomien" takia. Kela ei myönnä sairauspäivärahaa, koska katsoo minun kykenevän työntekoon, vaikka myöntääkin sairauden vaikuttavan työkykyyn. Siksi olen siis turhaan työkkärin asiakkaana.

Vierailija
66/114 |
20.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa on niin huutava työvoimapula, ettei saada palkattua virkamiehiä valvomaan kyseistä velvoitetta.

Vierailija
67/114 |
20.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen se joka kirjoitti että päihderiippuvuuden takia ei ole velvoitetta. Näin on ollut jo monta vuotta. Minun annetaan toipua rauhassa, ja kuka muka ottaisi edes narkkarin töihin. 

Vierailija
68/114 |
20.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos jää työttömäksi, ensin pitää suorittaa Kuntouttavan Työtoiminnan -kurssi, jossa määritellään, onko työkuntoinen vai ei. Jos kurssi on suorittamatta, ei tietenkään ole työnhakuvelvoitetta. 

Vierailija
69/114 |
20.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksei kunnalla ole valvoitetta palkata työttömiä. Soittelevat 3 kk välein kuitenkin.

Ennen oli tuollainen velvoite, sitten se muutettiin koskemaan yli 55 vuotiaita kunnes Marinin hallitus poisti tuonkin

Vierailija
70/114 |
20.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa on niin huutava työvoimapula, ettei saada palkattua virkamiehiä valvomaan kyseistä velvoitetta.

Suomessa on niin huutava työvoimapula, että ministerin pestiin riittää että osaa juuri ja juuri lukea. Toisaalta, Kokoomuksessa ja Perussuomalaisissa esimerkiksi laskutaitoista ihmistä ei kauaa katsota.

Vierailija
71/114 |
20.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voisiko olla, että myös koulutus ja ikä vaikuttavat? En tiedä. Minulla velvoite on 1 paikka/kuukausi, ja perusteena alentunut työmahdollisuuksien määrä alueella. Mutta on ikää jo 64 vuotta, eläkkeeseen vajaa vuosi, niin ei alanvaihtokaan enää oikein ole vaihtoehto. Pidän tuota yhdenkin paikan velvoitetta lähinnä kyykytttämisenä, koska eihän kukaan nyt enää tässä vaiheessa työuraa palkkaa, varsinkaan kun omaa koulutusta vastaavia töitä ei ole. 

Kyykyttämistähän tuo työnhakuvelvoite sinun ikäisen kohdalla on, ei siitä pääse yli ei ympäri

Vierailija
72/114 |
20.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Romaneja, somalinaisia

Ei 

Menttaalipuolella jos on häikkää voi saada vapautuksen siitä kokonaan tai tilapäisesti. Myös jos asuu alueella jossa ei vaan ole yhtään töitä niin voi saada hakuun helpotusta. 

Ei ole taaskaan ole kyse ulkomaalaisuudesta 

Väitätkö, että romanit ja somput käyvät esim. kuntouttavassa työtöiminnassa?

Ei käy, tai siis ei joudu käymään, koska eivät adioi työkkärissä.

Tämä on outoa, koska minä ja muut valkouset työttömät ollaan oltu kuntouttavissa ja heti, kun loppuu, niin työkkärinntäti varaa ajan kuulusteluun. Päivääkään en ole vuoteen ollut makaamassa kotona vaan kursseilla ja kuntouttavissa. Nyt heinäkuun kaikki kiinni, niin saan olla.

Vierailija
73/114 |
20.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Romaneja, somalinaisia

Ei 

Menttaalipuolella jos on häikkää voi saada vapautuksen siitä kokonaan tai tilapäisesti. Myös jos asuu alueella jossa ei vaan ole yhtään töitä niin voi saada hakuun helpotusta. 

Ei ole taaskaan ole kyse ulkomaalaisuudesta 

Väitätkö, että romanit ja somput käyvät esim. kuntouttavassa työtöiminnassa?

Ei käy, tai siis ei joudu käymään, koska eivät adioi työkkärissä.

Tämä on outoa, koska minä ja muut valkouset työttömät ollaan oltu kuntouttavissa ja heti, kun loppuu, niin työkkärinntäti varaa ajan kuulusteluun. Päivääkään en ole vuoteen ollut makaamassa kotona vaan kursseilla ja kuntouttavissa. Nyt heinäkuun kaikki kiinni, niin saan olla.

En ole kantasuomalaisena ikinä ollut kuntouttavassa työtoiminnassa, vaikka olen ollut työkyvytyömänä työnhakijana vuosikausia. 

Vierailija
74/114 |
20.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksei kunnalla ole valvoitetta palkata työttömiä. Soittelevat 3 kk välein kuitenkin.

Ennen oli tuollainen velvoite, sitten se muutettiin koskemaan yli 55 vuotiaita kunnes Marinin hallitus poisti tuonkin

No ei ole ollut tuollaista velvoitetta ainakaan viiteenkymmeneen vuoteen. 

Vierailija
75/114 |
20.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miks helvetissä mustalaisilla ei ole työnhakuvelvoitetta? Ai kun tiedetään ettei niitä kuitenkaan oteta töihin eikä ne osaa edes täyttää moisia lomakkeita. Miksei he saa karenssia kun eivät täytä työnhakulomakkeita? Ei mene tasa-arvoisesti tämä.

Vierailija
76/114 |
20.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä muuten oli. Ja tuo yli 55 vuotiaiden työllistämisvelvoite poistettiin vasta tällä vuosikymmenellä.

Vierailija
77/114 |
20.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oli kunnilla tuollainen velvoite. Koski yli 57 vuotiaita pitkäaikaistyöttömiä kunnes tuo poistettiin syyskuussa 2024.

Vierailija
78/114 |
20.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla ei ole. Olen ollut nyt 6kk työtön. Olen KTM ja työkokemusta n. 10v. Kerran työkkäristä soitettiin ja se oli siinä. Ansiosidonnaista saan ja haen kyllä joka viikko useampaan paikkaan, joten helposti täyttäisin sen jos kyselisivät. Pitävät kai minua sellaisena profiilina, joka osaa hakea töitä ilman hyysäystä, ja joka tädillä riittää hyysättäviä. 

Eri tilanne kun on ansiosidonnaisella. Vasta sitten pakkohaut rupeaa te-henkilöitä kiinnostamaan kun tipahdat työmarkkinatuelle 595€/kk.

Vierailija
79/114 |
20.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi pitäisi hakea töitä ? Rahaa muutenkin niin paljon ettei tiedä mihin sen tuhlaisi . Mitä järkeä olisi mennä vielä töihin lisää tienaamaan.

Vierailija
80/114 |
20.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on kolmeen paikkaan kuukaudessa. Mitään ei ole auki joten teen avoimia hakemuksia. Kysyin virkailijalta, kuinka pian vokn lähettää samaan firmaan uuden avoimen hakemuksen. Sanoi että kunhan että 3kk sisään hae niin ok. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi viisi