Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi joillakin työttömillä ei ole työnhakuvelvoitetta?

Vierailija
20.07.2026 |

Ymmärrän jos on työkyvyttömyyseläkkeellä tai normaali työtön työnhakuvelvoitteilla mutta mikä ihme on tuo työttömien ryhmä ilman mitään velvoitteita? Kaikki jotain parin vuoden päästä eläkkeelle jääviä pappoja joille ei ole mitään muuta järkevää ratkaisua keksitty?

Kommentit (114)

Vierailija
81/114 |
20.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairauksia, mutta ei ole päässyt tk-eläkkeelle hakemisesta huolimatta.

Vierailija
82/114 |
20.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei omalla alalla ole töitä, työkkärin tulisi velvoittaa työkykyiset hakemaan esim. siivoamaan tms. Jos tarjottaisiin työtä mutta hakija itse tahallaan munaa haastattelun tai tarjottu työ ei kelpaa, tuet pitäisi katkaista.

Oman alan ulkopuolista työtä tehdessä voi hakea oman alan paikkoja. Ne laiskat työkykyiset jotka saisi töitä mutta ei halua, tulee velvoittaa töihin tai voivat itse elättää itsensä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/114 |
20.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla ei ole. Olen ollut nyt 6kk työtön. Olen KTM ja työkokemusta n. 10v. Kerran työkkäristä soitettiin ja se oli siinä. Ansiosidonnaista saan ja haen kyllä joka viikko useampaan paikkaan, joten helposti täyttäisin sen jos kyselisivät. Pitävät kai minua sellaisena profiilina, joka osaa hakea töitä ilman hyysäystä, ja joka tädillä riittää hyysättäviä. 

Eri tilanne kun on ansiosidonnaisella. Vasta sitten pakkohaut rupeaa te-henkilöitä kiinnostamaan kun tipahdat työmarkkinatuelle 595€/kk.

Työmarkkinatukea ei enää ole vaan yleistuki mitä vähentää myös ove, pääomatulot jne myös yli 55-vuotiailla työttömillä.

Vierailija
84/114 |
20.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ei omalla alalla ole töitä, työkkärin tulisi velvoittaa työkykyiset hakemaan esim. siivoamaan tms. Jos tarjottaisiin työtä mutta hakija itse tahallaan munaa haastattelun tai tarjottu työ ei kelpaa, tuet pitäisi katkaista.

Oman alan ulkopuolista työtä tehdessä voi hakea oman alan paikkoja. Ne laiskat työkykyiset jotka saisi töitä mutta ei halua, tulee velvoittaa töihin tai voivat itse elättää itsensä. 

Osa on jo keski-ikäisiä ja on sairauksia miksi ei voi siivoustyötä tehdä.

Vierailija
85/114 |
20.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärän kyllä jos pyörätuolisairas (Menee tosin harmaalle alueelle sairausloman kanssa), mutta muutoin se 4 kertaa hakemus kuukaudessa vaikka avoimena hakemuksena ei ole kenellekkään mahdoton homma. Monnessa yhtiön/yrityksen tiedoissa on jo olemassa työhakemuksen jättämiselle...

Jos on työkyvytön, niin miksi ihmeessä pitäisi kuormittaa työnantajia työhakemuksilla töihin, joita ei oikeasti voisi tehdä? 

Nyt oli telkassa neliraajahalvaantunut työtön työnhakija

Kela ei päästä työkyvyttömiä edes sairaspäivärahalle. 

Eivät ja sairaat joutuvat hakemaan siivoustöihin, vaikka eivät sitä työtä saisi tehdä. Siksi sun potilashuoneen vessa on huonosti siivottu sairaalassa.

Vierailija
86/114 |
20.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osa on jo keski-ikäisiä ja on sairauksia miksi ei voi siivoustyötä tehdä.

Kirjoitin "työkykyiset" ja "laiskat työkykyiset jotka saisi töitä mutta ei halua". Niitäkin on, eikä keski-ikä vaikuta tähän asiaan onko työhaluja vai ei ja työmahdollisuuksia. 

Vierailija
87/114 |
20.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksei kunnalla ole valvoitetta palkata työttömiä. Soittelevat 3 kk välein kuitenkin.

Ennen oli tuollainen velvoite, sitten se muutettiin koskemaan yli 55 vuotiaita kunnes Marinin hallitus poisti tuonkin

No ei ole ollut tuollaista velvoitetta ainakaan viiteenkymmeneen vuoteen. 

Oli kunnilla tuollainen velvoite. Koski yli 57 vuotiaita pitkäaikaistyöttömiä kunnes tuo poistettiin syyskuussa 2024.

Oli se, mutta eihän se auttanut työllistymään. Se oli vain sellaista muka-työtä, jonka avulla nollattiin ansiosidonnaiset. Ei niiden työsuhteiden jatkamiselle ollut koskaan rahoitusta. Nykyään kunnilla ei ole niitä töitä, irtisanovat muutenkin henkilökuntaa. -Eri.

Vierailija
88/114 |
20.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsellä nollahakuvelvoite ihan Helsingissä koska perustelun mukaan "sopivia avoimia paikkoja ei ole". Hakemusten lähettely yrityksiin olisi silkkaa spämmiä, jos eivät yksinkertaisesti rekrytoi.

Etkö voi hakea töitä Helsingin ulkopuolelta?

Vierailija
89/114 |
20.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rakas! Siivoamaan pääsevät hakijoista vain ne, joilla on alan koulutus, hyvät työtodistukset ja suosittelijat. Heistäkin vain osa onnistuu pääsemään niihin muutamaan oikeasti avoimena olevaan oikeaan työpaikkaan. Muille aloille koulutettuja, vaikkapa oikeustieteen tohtoreita ei palkata, koska heillä harvoin on taitoa, osaamista ja halua jäädä siihen utopistiseen avoimeen siivoustyöpaikkaan. He lähtevät heti paremman, vaikkapa vartijan  paikan saadessaan. 

Vierailija
90/114 |
20.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on vaikka tässä kunnassa aei ole yhtään minulle sopivaa työpaikkaa. Tänään just kunnan työntekijä soitti työnhakukeskustelun takia. Pitää hakea 1 paikkaa kuukaudessa.  Mutta kun ei ole kokemusta mitään niistä työpaikoista mitä on  vapaana täällä. Täällä on jotain managerin hommia, hitsaus hommia, keikkatöitä ja pitäisi olla auto mutta kun ei ole korttiakaan.

Vierailija
91/114 |
20.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työkyvyttömiä työttömiä työnhakijoita on yllättävän paljon Suomessa.

Vierailija
92/114 |
20.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/joka-kolmas-tyoton-on-tyokyvyton-ke…

Joka kolmas työtön on työkyvytön: "Ketään ei tunnu kiinnostavan, että heitä on näin paljon"

Vierailija
93/114 |
20.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omasta mielestä voisivat jotain ratkaisua keksiä kuin että odottaa pari vuotta kunnes keksii hakeutua johonkin. Pitäisi heti patistaa hakemaan koko maasta töitä.

Vierailija
94/114 |
20.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kela eväsi minulta kaikki tuet, kun pääomatuloja yli 50 tonnia vuodessa. Työnhaku voimassa, mutta ei ole pakko lähetellä hakemuksia eikä ole mitään tapaamisiakaan. Mihinkään pienipalkkaiseen työhön ei huvita lähteä. Viimeksi töissä 2021.

M56

Vierailija
95/114 |
20.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon jo säännöllisessä keikkaduunissa. Etsin kokoaikaista työtä. Ei hakuvelvoitetta.

Vierailija
96/114 |
20.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esimerkiks työkyvyttömäksi todettu henkilö, joka ei kuitenkaan saa eläkettä. Tällänen on todella raskasta, vaikka työnhakuvelvotetta ei ole. Ei voida kuntouttaa työkykyiseksi, koska ei pysty taikomaan terveyttä takasin. 

Vierailija
97/114 |
20.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Esimerkiks työkyvyttömäksi todettu henkilö, joka ei kuitenkaan saa eläkettä. Tällänen on todella raskasta, vaikka työnhakuvelvotetta ei ole. Ei voida kuntouttaa työkykyiseksi, koska ei pysty taikomaan terveyttä takasin. 

Kela on väärässä. Näiden työkyvyttömien pitäisi olla muualla kuin työttöminä. Kelan sairaitten piinaaminen on pahentunut koko ajan. Toimien pitäisi kohdistua terveisiin. Ei yli 60v työkyvyttömiin. 

Vierailija
98/114 |
20.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No työkkärin täti on katsonut että haku on turhaa. Syitä voi olla monia.

Vierailija
99/114 |
20.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
100/114 |
20.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oon jo säännöllisessä keikkaduunissa. Etsin kokoaikaista työtä. Ei hakuvelvoitetta.

Mulla on säännöllinen keikkatyö, mutta silti on hakuvelvoite. Kukaan ei vaan palkkaa, vaikka kuinka tekisi hakemuksia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan kuusi