Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi joillakin työttömillä ei ole työnhakuvelvoitetta?

Vierailija
20.07.2026 |

Ymmärrän jos on työkyvyttömyyseläkkeellä tai normaali työtön työnhakuvelvoitteilla mutta mikä ihme on tuo työttömien ryhmä ilman mitään velvoitteita? Kaikki jotain parin vuoden päästä eläkkeelle jääviä pappoja joille ei ole mitään muuta järkevää ratkaisua keksitty?

Kommentit (114)

Vierailija
1/114 |
20.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei ollut työttömänä työnhakuvelvoitetta 3 kk, mutta peruin itse tuet ko. aikaa, vaikka olisin ollut oikeutettu tukeen. 

Vierailija
2/114 |
20.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Romaneja, somalinaisia

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/114 |
20.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iän lisäksi sitten jos asuu jossain ihan hevonkuusessa niin voi olla joku 0-1 paikan velvoite.

Vierailija
4/114 |
20.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei ole, sillä olen toipuva päihderiippuvainen. Katsovat etten ole työkuntoinen vielä. 

Vierailija
5/114 |
20.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä nollahakuvelvoite ihan Helsingissä koska perustelun mukaan "sopivia avoimia paikkoja ei ole". Hakemusten lähettely yrityksiin olisi silkkaa spämmiä, jos eivät yksinkertaisesti rekrytoi.

Vierailija
6/114 |
20.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan sellaisia, joille ei ole työhakualueella (tai mahdollisesi missään) realistisia työpaikkoja. Itselleni laitettiin työhakuvelvoitteeksi 2 paikkaa sillä perusteella, että työnhakualueella (Helsinki) ei ole riittävästi avoimia työpaikkoja. Oli varmaan virkailijakohtaistakin tuo, hänen puheestaan kuulsi jonkinlainen turhautuminen nykysysteemiin. Itse lopulta työllistyin aika nopeasti, mutta en todellakaan työnhakuvelvoitteen ansiosta - laitoin sinne jotain höpöhöpötyöpaikkoja ja kulissien takana hain oman alani töitä (joita btw EI haeta perinteisesti työhakemuksilla). Itselleni tuo pakkohaku ja muutenkin asiointi työkärin kanssa oli lähinnä haitta ja rasite, mutta työttömyyskorvauksen takia oli pakko siellä olla asiakkaana. Omalla alallani ei työkkäristä ole mitään hyötyä.

Vierailija
7/114 |
20.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kenelläkään ei ole mitään velvoitetta, mutta jos haluaa ilmaista rahaa, pitää suostua joihinkin juttuihin.

Vierailija
8/114 |
20.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Iän lisäksi sitten jos asuu jossain ihan hevonkuusessa niin voi olla joku 0-1 paikan velvoite.

Riippuu työllisyystilanteesta. Pk-seudullakin se on 2026 niin surkea että voi tulla se 0 paikkaa.

Eikä niitä hakemuksia kukaan edes tarkasta. Silloin kun oli joskus aikanaan 4, laitoin vain sähköpostin että 4 haettu vaikken hakenut. Ei sitä virkailija olisi voinut vähempää kiinnostaa kun tällä oli kontollaan tuhansia muitakin asiakkaita.

Vierailija
9/114 |
20.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kenelläkään ei ole mitään velvoitetta, mutta jos haluaa ilmaista rahaa, pitää suostua joihinkin juttuihin.

Ehkä sinulla on lukihäiriö? Yhä suuremmalle osalle nimenomaan on määrätty 0 haun pakko, koska mitään haettavaa ei enää ole jäljellä.

Vierailija
10/114 |
20.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli vain yksi koska alani töitä ei enää ollut.

Vierailija
11/114 |
20.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin osa on työkyvyttömiä, meillähän on sellainen outo laki, että kun sairaspäivärahojen maksimi eli 300 päivää tulee täyteen, eikä pääse eläkkeelle, päätyy takaisin työkkärin kortistoon. Siellä on sellaisiakin joilla pitää kotona olla avustaja että pärjäävät, ihmisiä jotka käytännössä suurimman osan aikaa ovat täysin vuodepotilaita, mutta diagnoosit ei riitä kun on työtön, jos pystyy tunninkin kuukaudessa tekemään jotain työtä, ei pääse sairaseläkkeelle. Ja sängyssä maaten voi tehdä vaikka jotain etätyötä läppärillä tai puhelimella jos kykenee puhumaan.

Toki lain mukaan työnhakuvelvoitetta voidaan vähentään muutenkin. Se on mun mielestä outoa, että osalla täysin juoppoja ja narkkeja on myös työnhakuvelvoite, ehkä vaan kaksi, mutta kuitenkin. Kenen kuvittelevat sellaisia palkkaavan joista näkee kauas että on erilaisilla aineilla itseä lääkitty.

Pieni osa selittyy myös sillä, että kaikille ei ole ehditty vielä asettamaan työnhakuvelvoitetta, kun työkkärissä yhdellä ihmisellä on jopa yli 300 asiakasta, niin ei vaan millään ehdi kaikkien kanssa palaaveerata.

Vierailija
12/114 |
20.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsellä nollahakuvelvoite ihan Helsingissä koska perustelun mukaan "sopivia avoimia paikkoja ei ole". Hakemusten lähettely yrityksiin olisi silkkaa spämmiä, jos eivät yksinkertaisesti rekrytoi.

Juu samalla perusteella oli vapautus. 

Vierailija
13/114 |
20.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varmaan sellaisia, joille ei ole työhakualueella (tai mahdollisesi missään) realistisia työpaikkoja. Itselleni laitettiin työhakuvelvoitteeksi 2 paikkaa sillä perusteella, että työnhakualueella (Helsinki) ei ole riittävästi avoimia työpaikkoja. Oli varmaan virkailijakohtaistakin tuo, hänen puheestaan kuulsi jonkinlainen turhautuminen nykysysteemiin. Itse lopulta työllistyin aika nopeasti, mutta en todellakaan työnhakuvelvoitteen ansiosta - laitoin sinne jotain höpöhöpötyöpaikkoja ja kulissien takana hain oman alani töitä (joita btw EI haeta perinteisesti työhakemuksilla). Itselleni tuo pakkohaku ja muutenkin asiointi työkärin kanssa oli lähinnä haitta ja rasite, mutta työttömyyskorvauksen takia oli pakko siellä olla asiakkaana. Omalla alallani ei työkkäristä ole mitään hyötyä.

Itsellä oli tuo 2 paikkaa vuonna 2019. Nyt ollut jo kuutisen vuotta 0. Viisi eri virkailijaa päätyneet tuohon nollaan kaupunkini työllisyystilanteen kautta (Hki).

Vierailija
14/114 |
20.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Romaneja, somalinaisia

Ei 

Menttaalipuolella jos on häikkää voi saada vapautuksen siitä kokonaan tai tilapäisesti. Myös jos asuu alueella jossa ei vaan ole yhtään töitä niin voi saada hakuun helpotusta. 

Ei ole taaskaan ole kyse ulkomaalaisuudesta 

Vierailija
15/114 |
20.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin koulunkäynninohjaajilla on hyvin vaihtelevia käytäntöjä määröaikaisuuksien välissä.

Osalla ei tule ollenkaan työnhakuvelvoitetta, osalla sitten taas 1-4 psikkaa)kk. Minulla loppui työt toukokuun loppuun, uusi sopimus alkaa elokuussa. Työnhakuvelvoite on 2 paikkaa/kk.

Sitten taas toisesss kunnassa samassa tilanteessa oleva kollega ei saanut ollenkaan velvoitetta.

Aiempina kesinä minulla on ollut 4/kk samassa tilanteessa.

Mutts eipä hakemuksien laittaminen mikään ongelma ole.

Vierailija
16/114 |
20.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen pitkäaikaissairas, joka ei pääse työkyvyttömyyseläkkeelle. Toimintakyky olematon.

Vierailija
17/114 |
20.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen täysin työkyvytön sekä fyysisen että psyykkisen sairauden takia. Kotihoito käy myös antamassa lääkkeet. Välillä sydän ei suostu tekemään yhteistyötä ja lähden lanssilla sairaalaan pariksi viikoksi.

Jostain absurdista syystä en saa työkyvyttömyyseläkettä vaan kuntoutusputkien jälkeen aina vaan toimeentulotuelle. Mutta en jaksa enää välittää, virkailijat kyllä aina laittavat sinne 0-hakemuspakon ilman että edes kysyn miten asia toimii.

Vierailija
18/114 |
20.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole oikeasti hakenut mihinkään. Etsin vain yritysrekisteristä sopivia yrityksiä ja kirjoitan vain sen nimen mistä olen olevinaan kysellyt. Hyvin pärjännyt jo neljä vuotta näin.

Vierailija
19/114 |
20.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei työnhakuvelvoite tarkoita sitä, että pitäisi työtä hakea perinteisellä tavalla, siinä on pitkä lista tapoja jotka hyväksytään, periaatteessa kaikki. Myös se on hyväksyttävä että soittaa tai käy vaan jossain ja kysäisee olisko töitä. 

Vierailija
20/114 |
20.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksei Suomen hevonkuusesta voi tehdä samaa etätyötä, kuin aurinkorannikolta käsin? 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi viisi