Miksi joillakin työttömillä ei ole työnhakuvelvoitetta?
Ymmärrän jos on työkyvyttömyyseläkkeellä tai normaali työtön työnhakuvelvoitteilla mutta mikä ihme on tuo työttömien ryhmä ilman mitään velvoitteita? Kaikki jotain parin vuoden päästä eläkkeelle jääviä pappoja joille ei ole mitään muuta järkevää ratkaisua keksitty?
Kommentit (114)
Mulla ei ole. Olen ollut nyt 6kk työtön. Olen KTM ja työkokemusta n. 10v. Kerran työkkäristä soitettiin ja se oli siinä. Ansiosidonnaista saan ja haen kyllä joka viikko useampaan paikkaan, joten helposti täyttäisin sen jos kyselisivät. Pitävät kai minua sellaisena profiilina, joka osaa hakea töitä ilman hyysäystä, ja joka tädillä riittää hyysättäviä.
Vierailija kirjoitti:
Ymmärän kyllä jos pyörätuolisairas (Menee tosin harmaalle alueelle sairausloman kanssa), mutta muutoin se 4 kertaa hakemus kuukaudessa vaikka avoimena hakemuksena ei ole kenellekkään mahdoton homma. Monnessa yhtiön/yrityksen tiedoissa on jo olemassa työhakemuksen jättämiselle...
Jos on työkyvytön, niin miksi ihmeessä pitäisi kuormittaa työnantajia työhakemuksilla töihin, joita ei oikeasti voisi tehdä?
No mulla Kela ei ole hyväksynyt lääkärinlausuntoja työkyvyttömyydestä, mutta työkkäri kyllä ymmärtää mun olevan työkyvytön. Enkä mä kyllä muutenkaan varmaan keski-ikäisenä ihmisenä, jolla ei ole ammatillista koulutusta ja joka ei ole ikinä ollut missään töissä, voisi mitään töitä hakeakaan.
Työkkärin mielestä en kuuluisi heidän kirjoille, vaan työkyvyttömyyseläkkeelle.
Vierailija kirjoitti:
Mulla ei ole. Olen ollut nyt 6kk työtön. Olen KTM ja työkokemusta n. 10v. Kerran työkkäristä soitettiin ja se oli siinä. Ansiosidonnaista saan ja haen kyllä joka viikko useampaan paikkaan, joten helposti täyttäisin sen jos kyselisivät. Pitävät kai minua sellaisena profiilina, joka osaa hakea töitä ilman hyysäystä, ja joka tädillä riittää hyysättäviä.
Eikös jokaiselle työttömälle laadita työllistymissuunnitelma johon kirjataan tuo työpaikkojen hakuvelvoite? Taitaa vaan olla sellainen ruuhka kelassa etteivät ole tuota ehtineet sulle tehdä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärän kyllä jos pyörätuolisairas (Menee tosin harmaalle alueelle sairausloman kanssa), mutta muutoin se 4 kertaa hakemus kuukaudessa vaikka avoimena hakemuksena ei ole kenellekkään mahdoton homma. Monnessa yhtiön/yrityksen tiedoissa on jo olemassa työhakemuksen jättämiselle...
Jos on työkyvytön, niin miksi ihmeessä pitäisi kuormittaa työnantajia työhakemuksilla töihin, joita ei oikeasti voisi tehdä?
Koska byrokratia vaatii sitä. Sehän on täyttä pelleilyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Iän lisäksi sitten jos asuu jossain ihan hevonkuusessa niin voi olla joku 0-1 paikan velvoite.
Miksei Suomen hevonkuusesta voi tehdä samaa etätyötä, kuin aurinkorannikolta käsin?
Tottakai voi tehdä etätöitä jos se työnantajalle käy. Mutta työnhakijana siinä on rajoitteita. Jos on pois Suomesta yli 6 kk, tippuu Kelan piiristä, eikä saa korvauksia. Se, joka maksaa, sanelee säännöt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikös jokaiselle työttömälle laadita työllistymissuunnitelma johon kirjataan tuo työpaikkojen hakuvelvoite? Taitaa vaan olla sellainen ruuhka kelassa etteivät ole tuota ehtineet sulle tehdä
Tai siis eihän se taida kela olla joka tuon laatii vaan se lausunnon antava työvoimaviranomainen
Onko muillakin kotona kuuntelulaitteet ja seurataan nettiä 24/7? Jos sanot sanankin kotona tai kirjoitat yhdenkin minkä tahansa viestin niin et tule valituksi työhön?
Vierailija kirjoitti:
Minulla ei ollut työttömänä työnhakuvelvoitetta 3 kk, mutta peruin itse tuet ko. aikaa, vaikka olisin ollut oikeutettu tukeen.
Ei silloin tietenkään ole, kun et hae työttömyysetuuttakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Iän lisäksi sitten jos asuu jossain ihan hevonkuusessa niin voi olla joku 0-1 paikan velvoite.
Miksei Suomen hevonkuusesta voi tehdä samaa etätyötä, kuin aurinkorannikolta käsin?
Liittyisikö jotenkin työnantajan velvollisuuksiin ja palkanmaksuun, kun työpaikka ei ole Suomessa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla ei ollut työttömänä työnhakuvelvoitetta 3 kk, mutta peruin itse tuet ko. aikaa, vaikka olisin ollut oikeutettu tukeen.
Hain etuutta koko ajan ja olisin etuuden saanut, no problem.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt oli telkassa neliraajahalvaantunut työtön työnhakija
.
Kela ei päästä työkyvyttömiä edes sairaspäivärahalle.
Miksei kunnalla ole valvoitetta palkata työttömiä. Soittelevat 3 kk välein kuitenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työnhaku työttömänä oli voimassa, mutta Soveltuvia työpaikkoja ei ollut alueella.
Vierailija kirjoitti:
Onko muillakin kotona kuuntelulaitteet ja seurataan nettiä 24/7? Jos sanot sanankin kotona tai kirjoitat yhdenkin minkä tahansa viestin niin et tule valituksi työhön?
;)
Vierailija kirjoitti:
Ei sellaista kategoriaa ole kuin "osaa hakea töitä ilman hyysäystä". Sinulla on varmaan mennyt alkuhössäkässä jotain vain ohi.
Sen soiton jälkeen pitäisi käydä hyväksymässä Työmarkkinatorilla se oma työllistymissuunnitelma. Siihen on kirjattu ne asiat, mitä puhelimessa kävitte läpi, ja siinä myös on päätetty, montako työpaikkaa kuukaudessa pitää hakea. Jos et ole käynyt hyväksymässä tai täyttämässä niitä paikoja, mutta olet hakenut töitä, niin kannattaa olla yhteydessä omaan virkailijaan, ettei tule sanktioita. Nuo kaikki löytyy Työmarkkinatorilta kirjautumisen jälkeen.
Ansiosidonnainen haetaan ihan erikseen sitten omasta työttömyyskassasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei sellaista kategoriaa ole kuin "osaa hakea töitä ilman hyysäystä". Sinulla on varmaan mennyt alkuhössäkässä jotain vain ohi.
Sen soiton jälkeen pitäisi käydä hyväksymässä Työmarkkinatorilla se oma työllistymissuunnitelma. Siihen on kirjattu ne asiat, mitä puhelimessa kävitte läpi, ja siinä myös on päätetty, montako työpaikkaa kuukaudessa pitää hakea. Jos et ole käynyt hyväksymässä tai täyttämässä niitä paikoja, mutta olet hakenut töitä, niin kannattaa olla yhteydessä omaan virkailijaan, ettei tule sanktioita. Nuo kaikki löytyy Työmarkkinatorilta kirjautumisen jälkeen.
Ansiosidonnainen haetaan ihan erikseen sitten omasta työttömyyskassasta.
Tuossa suunnitelmassa mulla luki Ei työnhakuvelvoitetta.
Sitten kun tuo suunnitelma-kausi loppui, vedin tukihakemukset pois, niin ei ole vieläkään, mutta ei puhuta siitä.
Vierailija kirjoitti:
Mitä järkeä on hakea töitä, jos ei pysty niitä töitä tekemään? Työnantajien kiusaksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä järkeä on hakea töitä, jos ei pysty niitä töitä tekemään? Työnantajien kiusaksi?
Minulla on näkövamma ja sairaus, minkä vuoksi en voi tehdä Kaikkia töitä. Kyllä minä pystyn tekemään monia töitä, mutta ne kaikkia töitä ja esimerkiksi itselle tuli tuo lausunto ei Soveltuvia työpaikkoja alueella.
No mutta kun piti saada rasismikortti käyttöön tyhjästä. Senhän ne osaa