Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi joillakin työttömillä ei ole työnhakuvelvoitetta?

Vierailija
20.07.2026 |

Ymmärrän jos on työkyvyttömyyseläkkeellä tai normaali työtön työnhakuvelvoitteilla mutta mikä ihme on tuo työttömien ryhmä ilman mitään velvoitteita? Kaikki jotain parin vuoden päästä eläkkeelle jääviä pappoja joille ei ole mitään muuta järkevää ratkaisua keksitty?

Kommentit (114)

Vierailija
21/114 |
20.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelin työttömyystuella ammatillisen perustutkinnon. ADHD:n takia ei ollut opiskeluaikana työnhakuvelvoitetta. Asiasta oli psykiatrin B-lausunto. Mulla riittää paukut vain joko työntekoon tai opiskeluun kerralla. 

Vierailija
22/114 |
20.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monisairas lääkärinlausunnolla. 63v

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/114 |
20.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni ei ole työnhakuvelvoitetta, koska minulla on lääkärinlausunto työkyvyttömyydestä. Kela kuitenkin hylkäsi sairauspäivärahahakemuksen, joten joudun olemaan työttömänä työnhakijana.

Vierailija
24/114 |
20.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole oikeasti hakenut mihinkään. Etsin vain yritysrekisteristä sopivia yrityksiä ja kirjoitan vain sen nimen mistä olen olevinaan kysellyt. Hyvin pärjännyt jo neljä vuotta näin.

Miksi et ole samalla lailla vain hakevinasi työttömyysrahaa? 

Vierailija
25/114 |
20.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Romaneja, somalinaisia

Ei 

Menttaalipuolella jos on häikkää voi saada vapautuksen siitä kokonaan tai tilapäisesti. Myös jos asuu alueella jossa ei vaan ole yhtään töitä niin voi saada hakuun helpotusta. 

Ei ole taaskaan ole kyse ulkomaalaisuudesta 

Televisiossa keväällä romaninainen harmitteli kuinka TE-virkailija oli asettanut hänelle tuon nollahaun ja tämä kuulemma esti työn löytymisen. Ihan itse kertoi asian toimittajalle

Vierailija
26/114 |
20.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolmannes työttömistä ei ole työkykyisiä, mutta eivät pääse työkyvyttömyyseläkkeelle.

Vierailija
27/114 |
20.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voin sanoa, että ei kannata olla kateellinen. Olen moniongelmainen ja kärsin mm. mielenterveysongelmista. Kuuluisin eläkkeelle, mutta en ole päässyt. En myöskään ole saanut tarvitsemaani apua. Olen jo saanutkin pari diagnoosia. autismikirjon piirteet ja eristäytyvän persoonallisuuden piirteet, mutta toivottavasti saisin nyt lähitulevaisuudessa edes diagnoosin ahdistuksesta, joka on valtavaa ja sitten sen virallisen autismin diagnoosin.  Ihan oma-aloitteisesti työvoimapalveluiden työntekijä tai silloin putiikilla oli eri nimi lätkäisi tuon, että työnhakuvelvollisuus on 0 työpaikkaa moniongelmaisuuden vuoksi. Näitä ongelmia pitää kuitenkin selvittää ja niin olen tehnytkin, mutta se on hidasta. Tavoitteenani on siis saada ensin diagnoosi ahdistuksesta ja muusta ja sitten autismista ja päästä lopulta eläkkeelle. 

Vierailija
28/114 |
20.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kenelläkään ei ole mitään velvoitetta, mutta jos haluaa ilmaista rahaa, pitää suostua joihinkin juttuihin.

Jokaisella on oikeus tehdä työtä. Työttömyyskorvaus on valtion korvausta työttömälle siitä, että valtio on epäonnistunut tehtävässään taata olosuhteet, jossa kaikki kansalaiset saavat elättää itse itsensä. 

Vierailija
29/114 |
20.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Iän lisäksi sitten jos asuu jossain ihan hevonkuusessa niin voi olla joku 0-1 paikan velvoite.

Riippuu työllisyystilanteesta. Pk-seudullakin se on 2026 niin surkea että voi tulla se 0 paikkaa.

Eikä niitä hakemuksia kukaan edes tarkasta. Silloin kun oli joskus aikanaan 4, laitoin vain sähköpostin että 4 haettu vaikken hakenut. Ei sitä virkailija olisi voinut vähempää kiinnostaa kun tällä oli kontollaan tuhansia muitakin asiakkaita.

Kai nyt edes jollain pistokokeilla satunnaisesti tarkastavat noita hakemuksia?

Vierailija
30/114 |
20.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minilla 0 pakollista hakua.

Olen vajaakuntoinen, selkä on loppu. Terveys ei kestä(isi) kuin kevyttä toimistotyötä, mutta niitä ei täällä myöskään ole.  Siitä vapautus.

Haen aina, jos on jotain jossain lähellä, mutta näitä on max 1-2 paikkaa/vuosi, eikä minua enää huolita minnekään, vaikka haenkin. Liian vanha. On jo lähes 5 vuotta, kun viimeksi pääsin edes haastatteluun.

Työkyvyttömyyseläke olisi järkevin ratkaisu, mutta se ei ole minun päätettävissä, kun eihän sitä niin vain eläkkeelle päästä, en tiedä kuinka huono pitää olla, että pääsee. Varmaan sänkypotilas.

Muutama vuosi vielä "työnhakua" edessä, töitä en tule koskaan saamaan enää.

Vierailija
31/114 |
20.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärän kyllä jos pyörätuolisairas (Menee tosin harmaalle alueelle sairausloman kanssa), mutta muutoin se 4 kertaa hakemus kuukaudessa vaikka avoimena hakemuksena ei ole kenellekkään mahdoton homma. Monnessa yhtiön/yrityksen tiedoissa on jo olemassa työhakemuksen jättämiselle...

Vierailija
32/114 |
20.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koko työnhakuvelvoite oli Marinin hallituksen keksimä aivopieru joka ei hyödytä oikeasti ketään.

Vierailija
33/114 |
20.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei riitä henkilökunta millään.

Vierailija
34/114 |
20.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Romaneja, somalinaisia

Ei 

Menttaalipuolella jos on häikkää voi saada vapautuksen siitä kokonaan tai tilapäisesti. Myös jos asuu alueella jossa ei vaan ole yhtään töitä niin voi saada hakuun helpotusta. 

Ei ole taaskaan ole kyse ulkomaalaisuudesta 

Televisiossa keväällä romaninainen harmitteli kuinka TE-virkailija oli asettanut hänelle tuon nollahaun ja tämä kuulemma esti työn löytymisen. Ihan itse kertoi asian toimittajalle

No tässä on sitten ilmeisesti kyse alhaisesta äo:sta (ei työkkärillä ole mitään tekemistä työnhaun kanssa sinänsä)

Vierailija
35/114 |
20.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kenelläkään ei ole mitään velvoitetta, mutta jos haluaa ilmaista rahaa, pitää suostua joihinkin juttuihin.

Jokaisella on oikeus tehdä työtä. Työttömyyskorvaus on valtion korvausta työttömälle siitä, että valtio on epäonnistunut tehtävässään taata olosuhteet, jossa kaikki kansalaiset saavat elättää itse itsensä. 

Tuo on hyvä peruste työttömyyskorvauksen maksamiselle. Kuuluu hyvinvointivaltiomalliin.

Vierailija
36/114 |
20.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koko työnhakuvelvoite oli Marinin hallituksen keksimä aivopieru joka ei hyödytä oikeasti ketään.

Sanna sai sen toteuttamalla vastineeksi Eu:sta tukirahaa koronan työvaikutuksille. Nyk. hallitussa ei Satonenkaan uskaltanut sitä himmeliä purkaa, koska takaisinperintää olisi pukannut...

Sannahan nimesi himmelinsä joksikin "pohjoismaiseksi työnhaunmalliksi"...

Vierailija
37/114 |
20.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen kroonisesti sairas ja lisäksi vammautunut sekä ollut pitkään työttömänä eikä alueella ole työpaikkoja. Ei hakuvelvoitetta.

Vierailija
38/114 |
20.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Arto Satonenhan oli valmis luopumaan tuosta työnhakuvelvoitteesta, mutta ei sitten ilmeisesti saanut puolueeltaan lupaa toteuttaa tuo aikomuksensa. Mielenkiintoista on, että mediaa ei kiinnostanut selvittää ketkä tuon oikeasti hallituksen piirissä torppasivat.

Vierailija
39/114 |
20.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajokortiton ja varaton joka asuu jossain korvessa sekä on syrjäytynyt. Miksi tuhlata kenenkään aikaa turhaan pelleilyyn.

Vierailija
40/114 |
20.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi jotkut kokevat voivansa ja saavansa sanoa mitä huvittaa?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi neljä