Lehtien kastetut -palstat alkaa tata nykya olemaan melko vitsi palstoja. Eiko ne papit yhtaan enaa mieti, mita nimia ne vanhempien antaa lapsillensa antaa.
Ja eikä nimistä enää edes tiedä onko kyseessä tyttö vai poika. Mäkin joudun työssäni joskus laittamaan kirjeitä Herra/Rouva -alkuisina, niin mitäs sitten teen, kun joku päivä en tiedä kumpaa sukupuolta ihminen edustaa. Mikäli mulla on joskus lapsia, niin se on tosiaan mieluummin vaikka Hanna kuin joku Kaneli....
Kommentit (18)
on ollut ja tulee olemaan nimiä, joiden sukupuolisuus ei ole selvä! ap, löysää pipoa, ja jätä kirjoittamatta se herra/rouva kokonaan. (Missä sellaista edes tehdään nykyään... mistä tiedät ettei ole neiti??)
Rauni
Helge
Venni
ihan yleisesti molemmilla sukupuolilla. Sitten on monia esim. luontoaiheisia nimuä, joita on molemmilla.
mutta kyllähän Helge on selkeästi mies ja Venni nainen!
jonka bongasin kastetuista viikonloppuna:
Tira Termina !!!
Mikä ihmeen nimi on Termina? Mistä se tulee? Termiitistä? Terminaalihoidosta? Terminaattorista?
katsopa väestörekisteristä.
Vierailija:
mutta kyllähän Helge on selkeästi mies ja Venni nainen!
Yhteensä 5260, 14 miestä ja 5274 naista.
Siis: Yhteensä 5260, 14 naista ja 5274 miestä. Tosi selkeästi miehen nimi.
Vierailija:
Yhteensä 5260, 14 miestä ja 5274 naista.
Mutta toisaalta taas, miksi kaikkien pitäis olla Lauroja, Miroja tai Emmoja?
Itse olen halunnut lapsilleni nimet, jotka eivät ole kovin yleisiä, mutta silti ovat nimiä jotka tiedetään ja ihan selkeästi ovat tytön ja pojan nimiä.
Venni i:llä on tosiaankin miehen nimi. Venny y:llä on taas lähes poikkeuksetta nainen. Olen aina ajatellut, että kumpikin on naisen nimiä tyyliin Jenni/Jenny.
Oletko kuvitellut että se on pappi, joka päättää mikä nimi on sovelias ja mikä ei?
n. puolessa tunnissa. Tietysti oli varanimiä, mutta järkytys oli suuri kun nimi ei kelvannutkaan. Nykyään ihan normaalinimi tämä " alkuperäinen" nimi. Aikaa tapahtumasta 19 vuotta.
Vierailija:
n. puolessa tunnissa. Tietysti oli varanimiä, mutta järkytys oli suuri kun nimi ei kelvannutkaan. Nykyään ihan normaalinimi tämä " alkuperäinen" nimi. Aikaa tapahtumasta 19 vuotta.
Jos pappi on kovin konservatiivinen, fiksut vanhemmat tarkistavat etukäteen maistraatista nimen sopivuuden. Useimmat käyvät, kaikki tietenkään eivät, mutta tuollaiset " en oo tuommosta kuullut niin ei se mikään nimi oo" -perustelut ainakin voi kumota, kun on viranomaisen tuki takana.
Miettikään esim koulua, jossa rehtori jakaa lapset luokkiin tasaisesi sukupuolen perusteella,
On näitä nimiä aina ollut, mutta eikö niistä voitaisi vähitellen päästä eroon.
Jos siellä esim. 40 lapsen ikäluokassa on yksi Havu ja yksi Kaneli (joista ainakin minusta on helppo arvata sukupuoli, vaikka ovatkin harvinaisia nimiä) ja loput Emmoja ja Eetuja tms. niin vaikka heittäiskin reksin arvio noiden kahden lapsen kohdalta pieleen, ei se vielä sukupuolijakaumalle kovin pahaa tee.
henkilö on.
Vierailija:
Miettikään esim koulua, jossa rehtori jakaa lapset luokkiin tasaisesi sukupuolen perusteella,On näitä nimiä aina ollut, mutta eikö niistä voitaisi vähitellen päästä eroon.
Nimi pitää ilmoittaa väestörekisteriin ihan arkisella lomakkeella viimeistään pari kuukautta lapsen syntymän jälkeen.
Kastetilaisuudella ei ole nimen antamisen kanssa mitään tekemistä eikä pappi päätä, onko nimi sopiva vai ei!!
suuntaan. Ennen lehdessä oli tosiaan outoja nimiä n. puolet kastetuista, nyt viime aikoina, ainakin Aamulehdessä, on suurin osa ollut ihan kalenterinimiä. Mun muistaakseni viime viikonloppunakin toi Tira Termina oli ainoa erikoisempi.
Ja noista koululuokista. Meilläpäin ainakin laitetaan samalla suunnalla/samassa kaupunginosassa asuvat samaan opetusryhmään.
Vrt. Rouva Rauni Luoma/herra Rauni Mollberg.