suomalaisten työmoraali on laskenut
Ei pelkästään nuorilla vaan myös hieman vanhemmilla ihmisillä, olen huomannut. Miten tähän on tultu?
Kommentit (44)
Huomasin saman Suomessa käydessäni. Kukaan ei enää halua tehdä töitä tai edes olla työpaikalla.
Ostovoimaa ei ole. Töissä käyvänä joutuu köyhäilemään samaan tapaan kuin työtön. Tuntuu turhalta vaivalta koko työ.
Laskevan palkan mukana laskee kaikki.
Tottakai työmoraali on laskenut.
Uutisissa kerrotaan Pölvästi Pöysteistä ja Tytti Yli-Huijareista.
Uutisissa kerrotaan, kuinka poliitikot järjestelevät jopa vuoden karenssipalkkoja kavereilleen siitä hyvästä, että nämä lupaavat olla tekemättä työtä.
Uutisissa kerrotaan, kuinka verorahoja syydetään miljardeja Fortumin sekoiluihin.
Miksi helvetissä minun pitäisi tehdä tunnollisesti työtä ja maksaa siitä vastuullisesti veroa??!!
Moraali ei ole kadonnut mihinkään mutta omaa terveyttä täytyy suojella, työelämän vaatimukset vaan kasvaa ja kasvaa, enemmän, nopeammin. Entistä parempi tulos entistä pienemmällä väellä. Jos edelleen tekisi kaiken mitä työnantaja haluaa, kuolisi sinne töihin.
Vierailija kirjoitti:
Ostovoimaa ei ole. Töissä käyvänä joutuu köyhäilemään samaan tapaan kuin työtön. Tuntuu turhalta vaivalta koko työ.
Työvoimavirkailijoiden työttömien ahdistelu on ainoa mikä pitää ihmisiä töissä.
Lakkasi kiinnostamasta. 1 % palkankototus, 4%inflaatio ja aivan huipputulos firmalla. Jos en ole osallinen huipputulokseen niin ei kai paska työpanoskaan mitään haittaa. Nuoret jaksaa vuoden ja alkaa hakea uutta työtä.
Vierailija kirjoitti:
Ihan hyvä. Kokoomuskin haluaisi jo tilalle n**keriorjia Afrikasta. Persut yrittävät vähän laittaa vastaan, mutta toivotonta taitaa olla...
Kokoomuksen Petteri Orpohan järjesti tänne huippuosaajia ennätysmäärän vuonna 2015, kun - ikävä kyllä - heilui sisäministerinä.
Ap on joku suorittava akka josta kukaan ei pidä.
No, olen itse näin kolmekymppisenä ruennut pohtimaan nyt tätä työelämä (elämä työssä) asiaa. Hoidan siis työni kunnolla ja pidänkin siitä. On vaan jonkin verran alkanut nyppiä ajatus siitä että en esimerkiksi pysty tekemään vuodessa kuin ehkä yhden (ulkomaan)reissun, ellen toista satuta sitten kesäloman aikaan. Tai ylipäätään kaikki se mikä elämässä kiinnostaisi ja mitä haluaisit tehdä, pitää miettiä sitä kautta miten töiden puolesta sopii, saatko(!!) vapaata jne. Eli loppupeleissä et olekaan enää oman elämäsi ohjaksissa vaan työnantajasi on. Sitten vielä sellaiset alat, joissa palkka on juuri ja juuri sen verran että saat elätettyä itsesi ja perheesi eli mihinkään ylimääräiseen ei jää rahaa, niin minkä siinä pitäisi motivoida ihmistä työssään? Kuka tämän rahajärjestelmän ikinä keksikään niin aijai.
Vierailija kirjoitti:
Huomasin saman Suomessa käydessäni. Kukaan ei enää halua tehdä töitä tai edes olla työpaikalla.
Jaa, oletko nyt siellä venäjällä odottelemassa uutta liikekannallepakoa ensiviikoksi vai eläkkeellä?
Sanokaapa että mikä täällä suomessa enää on laadukasta?
Ei ainakaan terveydenhoito tai talojen rakentaminen,
eikä mikään muukaan.
Ennen minulle oli kunnia-asia hoitaa työt kunnialla ja mennä työkyvyttömänäkin edes yrittämään sekä joustaa työajoissa. Kynnys saikuttamiseen on madaltunut, osaan sanoa ei ja töiden suorittamisessa teen vain sen, mikä huomattaisiin jos jäisi tekemättä. Ei vaan kiinnosta enää suorittaa kun kiitosta ei heru, palkka ei nouse ja työoloja tiukennetaan työnantajan toimesta, eikä meitä työntekijöitä kuunnella lainkaan.
Vierailija kirjoitti:
Sanokaapa että mikä täällä suomessa enää on laadukasta?
Ei ainakaan terveydenhoito tai talojen rakentaminen,
eikä mikään muukaan.
Ei ole mikään enää laadukasta. Nyt mennään Kokoomuksen uusliberalistisilla opeilla: halvalla ja nopeasti ja paljon. Sitten syntyy sutta ja sekundaa.
Vierailija kirjoitti:
Uutisissa kerrotaan, kuinka poliitikot järjestelevät jopa vuoden karenssipalkkoja kavereilleen siitä hyvästä, että nämä lupaavat olla tekemättä työtä.
Uutisissa kerrotaan, kuinka verorahoja syydetään miljardeja Fortumin sekoiluihin.
Miksi helvetissä minun pitäisi tehdä tunnollisesti työtä ja maksaa siitä vastuullisesti veroa??!!
Juuri näin. Ja se että yritykset eivät enää sitoudu työntekijöihin.palkkaa ei haluttaisi maksaa.ei täysiä tunteja.
Itse aloitin 80 luvulla työt,ja silloin työnantajien asenne oli aivan toinen.ja palkka hyvä.
Vierailija kirjoitti:
Jotenkin tuntuu, että kyllä sinä kovasti olet niitä vastaan jotka eivät niin toimi.
Suomalaisten moraali on laskenut kaikessa toiminnassa. Ystävät ghostataan, mistään ei oteta vastuuta, ei auteta pulaan joutunutta, ajetaan ylinopeutta päiväkodin pihalla jne. Suomalaisista on kaikenkaikkiaan tullut ikäviä ihmisiä.
ei ketään kiinnosta tehdä töitä jos niistä ei saa tunteja ja joutuu edelleen hakemaan tukia vain joka neljännellä suomalaisella on se vakituinen kokoaikainen työ
Vierailija kirjoitti:
No, olen itse näin kolmekymppisenä ruennut pohtimaan nyt tätä työelämä (elämä työssä) asiaa. Hoidan siis työni kunnolla ja pidänkin siitä. On vaan jonkin verran alkanut nyppiä ajatus siitä että en esimerkiksi pysty tekemään vuodessa kuin ehkä yhden (ulkomaan)reissun, ellen toista satuta sitten kesäloman aikaan.
Ymmärräthän, että osa suomalaisista ei ole koskaan tehnyt ulkomaanreissua? Sellaista oikeaa, ei halpaa ruotsilaivatasoista. Siis koko elämänsä aikana, ei vuoden aikana. Pitäisikö näiden ihmisten siksi heittää moraali nurkkaan ja alkaa rettelöimään?
Huono johtamiskulttuuri ja väärät poliittiset päätökset ovat tuhonneet työelämän. Palkka ei riitä elämiseen ja mitään muuta työstä ei saa, ei kunnioitusta, ei mitään.