Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko 1500-1600kcal päivässä laihduttajalle liikaa? Keskimittainen, keski-ikäinen, 66kg nainen

Vierailija
20.07.2026 |

Liikuntaa melkein päivittäin 1-1,5h: kävelyä, hölkkää, pyöräilyä

Kommentit (66)

Vierailija
61/66 |
20.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sulla käsipainoja? Yritä lisätä vähän lihaskuntoharjoittelua. Jos kävelet reipastahtisesti muutenkin, ei hölkkä ole paras lisä.

Vierailija
62/66 |
20.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ulkokuntosali?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/66 |
20.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riippuu ihan aktiivisuudesta, eli paljonko kulutat.

No se liikunta   mainittiin jo joten koita lukea vaikka tavaamalla.On se vaikeaa kun ei tajuta mitata vyötäröä,  käydä ihmevempeleessä nimeltä vaaka.Jos kilot ei tipu niin liikaa syöt ja väärää ravintoa.

Vierailija
64/66 |
20.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen 165-senttinen kevyttä toimistotyötä tekevä keski-ikäinen nainen. Kun syön 1500-1600 kcal/vrk painoni pysyy suunnilleen samana (kilon vaihtelun sisällä). En siis liho enkä laihdu. Painan 63 kiloa.

Tämmöiset kommentit on kyllä surullista luettavaa. Jos paino pysyy samana noin alhaisella kalorimäärällä, on se merkki siitä, että aineenvaihdunta on sekoitettu jollain kitukuureilla ja jatkuvalla jojoilulla. Ja arkiaktiivisuus ihan nollissa. Eihän tuohon kalorimäärään mahdu yhtään mitään ylimääräistä eli jokaista herkkua ja suupalaa on kytättävä ja kaikkien juhlien, lomien ja pyhien jälkeen paino nousee, kun on syöty joku grillimakkara ja juotu vähän alkoholia.

Käykää naiset salilla tekemässä lihastreeniä, niin saatte oikeasti syödä ihan normaalisti ja paino putoaa silti. Mä olen 52 v ja mun perusaineenvaihdunta kuluttaa 1450 kcal/vrk eli ihan vaan sillä, että makaan ja hengitän kulutan tuon verran.

Joo, toi lihastreeni olisi varmaan ihan paikallaan, mulla on varsinkin kädet tosi heikot. Mutta jotenkin kaikki sisällä tapahtuva liikunta on aina ollut tosi vastenmielistä, salilla en ole käynyt ikinä. Olen sellainen yksinviihtyjä introvertti luonteeltani niin tykkään olla lenkkipolulla tai fillaroimassa, missä ei ole muita ihmisiä ympärillä. Kotijumppakaan ei ole oikein ottanut tuulta alleen, aina välillä kokeilen. Kenelläkään vinkkejä tälläiseen? Tai sitten se on varmaan vaan poistuttava mukavuusalueelta. Ap

Käy ulkosalilla myöhään illalla tai huonolla kelillä, kuten minä. Myös esim. lasten leikkipaikoilla voi olla sopivia telineitä ja tankoja. Vahvistaaksesi käsiä ja yläkroppaa, tee sarjat vetävää ja työntävää liikettä. Monia liikkeitä ei tarvitse. Vetäväksi liikkeeksi on vaakasoutu hyvä. Siihen tarvitset n. vyötärön korkuisen tangon, renkaat tms. Se vahvistaa selkää, hauiksia, kyynärvarren lihaksia (puristusvoima) ja takaolkapäitä. Työntäväksi liikkeeksi käy punnerrus. Sen voi aluksi tehdä kulmassa seinää tai tankoa vasten tai polvet maassa. Se vahvistaa rintaa, ojentajia ja etuolkapäitä. Kun pidät keskikropan näissä tiukkana, myös core vahvistuu. Kun edistyt, voit tehdä leuanvetoja, dippejä, rengaspunnerruksia, pike pushupeja jne. Alakropalle sitten erilaiset kyykyt ja lantionnostot.

Vierailija
65/66 |
20.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
66/66 |
20.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos laihdut, se ei ole liikaa. Jos et laihdu, se on liikaa. Jos laihdut liian nopeasti, se on liian vähän.

Juuri näin. Aineenvaihdunta on yksilöllistä. Kaikki kalorintarvelaskurit ovat vain karkeita arvioita. Vain kokeilemalla tietää, mikä on se energiamäärä, jonka voi syödä, jotta laihtuisi.

Ja kun jo on normaalipainon rajoissa, kannattaa varoa sitä, että söisi liian vähän. Se saa vain sekä aineenvaihdunnan että elimistön nälänsäätelyjärjestelmän sekaisin. Pahimmillaan voi joutua koko loppuikänsä taistelemaan nälkää vastaan, jos haluaa olla lihomatta. Uusien laihdutuslääkkeiden teho perustuu juuri siihen, että ne saavat nälänsäätelyn takaisin samanlaiseksi kuin se on normaalisti. Ei kannata sekoittaa tätä järjestelmää liian tiukalla ruokavaliolla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi kaksi