Onko 1500-1600kcal päivässä laihduttajalle liikaa? Keskimittainen, keski-ikäinen, 66kg nainen
Liikuntaa melkein päivittäin 1-1,5h: kävelyä, hölkkää, pyöräilyä
Kommentit (66)
Miksi 66-kiloisen pitäisi laihduttaa?
Noudattaa vaan terveitä elämäntapoja.
Minulle se on likaa. Tai se on se, mitä minä kulutan, eli tuolla en laihdu. Ikää 58, pituus 176 cm, liikuntaa 4000-5000 askelta päivässä + lyhyet kotijumpat.
Mulle kuulostaa vähältä. Oon itse 45 v. 165 cm ja 58 kg nainen, teen kevyttä toimistotyötä, mutta vapaa-ajallani harrastan aktiivisesti liikuntaa, n. 5-10 h viikossa.
Ja syön noin 1900 - 2500 kcal päivässä, yleensä aina vähintään 2000 kcal, harvassa on päivät kun menee alle sen. Ja taas muutaman kerran kuussa kalorit menee jopa kolmeen-neljään tuhanteen per päivä, jos on jotain juhlia tai illanviettoja.
Alkaisin sinuna tekemään elämäntaparemonttia ja söisin vähintään 1800 kcal päivässä, ehkä jopa sen 2000. Jos paino ei kahdessa kuukaudessa olisi sitten laskenut, vähentäisin 100-200 kalorilla.
Tulee pysyvämpi tulos, eikä mieliteot ja nälkä vaivaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laita oma ikä, paino, sukupuoli, ja aktiivisuus. Lisäksi oletko työssä, kevyt, keskiraskas, raskas.
Kysy tekoälyn arvio asiasta. Kysy erikseen ns arkiaktiivisuus, joka ei ole liikuntaa.
Saat vaihtoehtoja, jotka ei perustu tunteisiin
Oletko huomannut, että tekoälyvastausten lopussa lukee aina se pakollinen: tekoäly voi tehdä virheitä. Ja usein se tekeekin!
Kannattaa kokeilla ihan itse. Jos näyttää, että tuolla ei laihdu, niin sitten sillä ei laihdu.
Tekoäly on hyödyllinen kyllä, koska osaa laskea iän, pituuden ja painon myötä tilastollisesti perusaineenvaihduntaa tarvittavan energian ja mukaan voi ottaa ruokavalion, jolloin se laskee, saako riittävästi kuitua, hiilihydraatteja ja proteiinia vai saako liikaa hiilihydraatteja ja aivan liian vähän proteiinia yms.
Kiltisti ja kohteliaasti laskee kyllä tilastollisesti, ja myös sille annettujen tietojen pohjalta, mutta ei tajua tarkistaa kaikkia lähtötietoja millään lailla, ihmiset on yksilöitä eikä tilastoja, joten yksittäisen ihmisen kohdalla tulos voi heittää paljonkin. Lisäksi jopa ihan peruslaskuissakin tekee virheitä niin maan per - kuleesti.
Ei kai tuo selviä kuin kokeilemalla.
Ensiksi kannattaisi selvittää oma normaali keskikulutus, jos se ei ole vielä tiedossa. Sen jälkeen kannattaa luoda korkeintaan 500 kcal kalorivaje, eli esimerkiksi jos normaali keskikulutus on 2000 kcal päivässä, niin silloin kannattaa syödä vähintään 1500 kcal päivässä, eikä yhtään vähempää. 1500 kcal päivässä tarkoittaisi sitä, että paino putoaa kilon kahdessa viikossa, vaikka toki alussa voi lähteä nopeasti enemmän kun nesteet poistuvat.
Yli 500 kcal kalorivaje aiheuttaa herkästi sen, että tossu alkaa painaa kovin nopeasti. Jatkuvassa väsymystilassa on lopulta mahdotonta elää normaalia elämää, ja siksi isolla osalla noin kova kalorivaje johtaa ennen pitkää ahmimiseen. Liian kova kalorivaje myös alkaa hidastaa aineenvaihduntaa merkittävästi, ja vaikka kiloja saataisiin onnistuneesti kidutettua pois, on hyvin korkea riski sille että ne tulevat takaisin heti kun aletaan taas syödä kulutuksen mukaan. Siksi kaloreita ei kannata pudottaa kuin korkeintaan 500 kcal normaalista keskikulutuksesta. Jos painon putoamista haluaa kiihdyttää, lähtisin mieluummin lisäämään liikunnan määrää kuin pudottaisin kalorimääriä. Esimerkiksi aamuaerobiset, eli kevyet kävelylenkit aamulla ennen aamupalaa, tehostavat aineenvaihduntaa erinomaisesti ja lisäävät kulutusta.
Jos laihdutat vasta keski-iässä, tuloksena on roikkuvaa nahkaa ja bulldogin naama.
Olin keväällä kuurilla ja tiputin 8 kg. Teen osa-aikaista työtä, jossa askeleita tulee 20 000. Lisäksi tein lähes joka päivä 30 minuutin reippaan kävelylenkin. Huomaa etten ollut joka päivä töissä vaan 2-4 pv viikossa.
Latasin Yazion sovelluksen ja ensiksi laitoin tavoitteeksi 1500 kcal. Se oli aivan liian vähän! Heräsin yöllä kirjaimellisesti kurnivaan vatsaan ja nukuin huonosti. Minulle 1700 kcal oli sopiva. Ja jaottelin energian saannin siten että aamupala on runsas, lounas kevyt, päivällinen runsas ja iltapala kevyt mutta proteiinipitoinen. Oikeasti tällä tekniikalla painonpudotus oli helppoa, vaikeinta oli pitää annoskoot sopivina.
Yazion sovellus on aika kökkö, en suosittele sitä. Esim. Google Gemini on ihan yhtä hyvä. Voit ottaa kuvan annoksesta, kirjoittaa että tässä on. Kariniemen kanan sisäfileetä 200g, 200g uusia perunoita, 30g kurkkua jne. Ja pyytää geminiä laskemaan kalorit. Toki tällä ei jää mitään muistiin mutta harvemmin niitä tulee katseltua. Gemini tosin "muistaa sinut" joten ehkä siltä voi kysyä että voitko tehdä edellisen viikon ruokien kaloreista koosteen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole olemassa mitään "laihdutusta". Miten se on niin vaikea tajuta? On ainoastaan elämäntavat ja ruokailutottumukset, ja näiden seurauksena keho asettuu tiettyyn painoon, joka siis on pitkän ajan tasapainotila. Paino pysyy samana, kun elintavat pysyy samana.
Älä jauha soopaa. Tottakai on olemassa laihdutus. Jos haluaa jostain syystä pudottaa painoaan nopeammin kuin sillä pitkäkestoisella elintapamuutoksella.
Eikä muutenkaan ihmisen elimistö tarvitse joka päivä samaa energiamäärää, vaan se voi kyllä vaihdella ihan luontaisestikin, ja tasaantuu kyllä pitkällä aikavälillä, mutta vaihtelu pitää aineenvaihdunnan liikkeellä.
Nyrkkeilijällä on tarve "pudottaa painoaan nopeammin" ennen punnitusta, ei muilla. Laihduttaminen nälkiinnyttämällä aiheuttaa kyllä painon hetkellisen laskun, mutta kun samalla ei tapahdu elintapamuutosta, paino palaa takaisin lähtötilanteeseen, joka on noilla elintavoilla se tasapainotila. Se on masentava ja henkisesti kuluttava kokemus, josta on enemmän haittaa. Siksi laihdutus ja sen kaupallinen markkinointi tulisi kieltää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikäli haluat laihduttaa, niin ihan ensimmäiseksi menisin Inbodyn kehonkoostumus-analyysii. Toisekseen laittaisin ravinnon kuntoon ja kolmanneksi lisäisin maltillisesti liikuntaa elämääni. Toinen kohta on ylivoimaisesti tärkein elementti.
Mitenhän ihmiset on selvinneet maapallolla tuhansia ja tuhansia vuosia ilman kehonkoostumusmittausta? Ota mittanauha ja mittaa vyötärönympärys. Se kertoo hyvin, missä mennään. Usein rasvan väheneminen (se kehonkoostumuksen muutos) näkyy mittanauhassa, vaikka ei näkyisi vaa'assa.
Ilmankin selviää, mutta tuon avulla saa tarkempaa tietoa omasta kehosta ja kun projekti etenee, niin voi seurata miten rasvan määrä kokonaisuuteni muuttuu. Itselläni esimerkiksi lantion mitta ollut jo pitkään muuttumaton, mutta viskeraalirasvaa kadonnut ja nesteitä kreatiinin myötä kertynyt lisää. Ilman kehonkoostumus analyysia olisin voinut panikoida, miksi paino kasvanut. Kehonkoostumusanalyysi myös auttaa kertomaan pajonko oma energiantarve olisi, jolloin vai laskea maltillisen kalorivajeen.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa laskea vaikka jollain sovelluksella järkevä päivän kalorimäärä suhteessa pituuteesi, painoosi, aktiivisuustasoosi, ikääsi ja painonpudotustavoitteeseesi. Mulla toimi, laihduin 73kg -> 66kg puolessa vuodessa ja en mennyt ihan noinkaan alhaisilla kaloreilla. (Olen 170cm ja suht aktiivinen liikkuja).
Ja mittanauhalla mitatut mitat mukaan.
Itse syötin noi kaikki tietoni AIhin puhelimessani.
Koska ikää mulla jo 56 vee niin se että painoin 71 kiloa/168 cm pitkä niin ei ollut mikään paniikin aihe.
Muut mitat hyvät.
Vyötärön mitta todella tärkeä.
Näät sen siitä, putoaako paino. Ja jatka tarpeeksi pitkään, eihän se niin suoraviivaisesti laske kuitenkaan. Mulla ei ainakaan oo koskaan ollut niin iso kulutus kuin mun pituisella väitetään olevan. Toki ei tuosta nyt paljon kannata vähentääkään, ettei kostaudu myöhemmin ahmimisella.
Vierailija kirjoitti:
Laita oma ikä, paino, sukupuoli, ja aktiivisuus. Lisäksi oletko työssä, kevyt, keskiraskas, raskas.
Kysy tekoälyn arvio asiasta. Kysy erikseen ns arkiaktiivisuus, joka ei ole liikuntaa.
Kiitos.
Minulle sanoi:
Painon ylläpito: n. 2100 - 2300 kcal
Painon pudotus (maltillinen): n. 1600 - 1800 kcal
En ole ap. N47, toimistotyö.
Paljonko kaloreita tällä hetkellä menee?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ei vaikuta liialta, koska liikut tunnin toista päivittäin, joka kuluttaa sen 500-700 kcalia todennäköisesti. Perusaineenvaihduta tarvitsee tuon noin 1500kcal päivässä. Tärkeämpää on ruokavalio, ei kalorit. Jos syöt liian vähän, menee elimistö säästötilaan eikä painoa tipu. Maltillinen kilon parin tiputus kuukaudessa on parempi kuin äkkijyrkkä pudotus.
Tunti-puolitoista tuntia kävelyä tai pyöräilyä ei missään nimessä kuluta 500-700 ylimääräistä kilokaloria aloittajan tapauksessa (tuon kokoinen nainen).
Riippuu kävely/hölkkä/pyöräilynopeudesta. Kulutus keskimäärin 1,5h suorituksessa (ainoastaan kevyt, perus, reipas - ei kuntopyöräilyä, kävelyä tai juoksua), 66kg keski-ikäinen nainen:
- reipasta kävelyä (6km/h) kuluttaa reippaan 400kcal
- hölkkää kevyt (7km/h) 600 kcal, perushölkkä (8km/h) 800 kcal
- pyöräily kevyt (15km/h) 550kcal, reipas (19km/h) 800kcal
Riippuu siis ihan siitä, onko liikunta vain kevyttä vai onko mukana reipasta liikkumista. Pääasia kuitenkin, että liikkuu…
Painonpudotuksen kannalta reipaskävely (syke alle 125), jolloin elimistö ehtii käyttää rasvaa energianaan ja peruskunto pysyy kohdillaan, mutta se ei lisää anerobista suoritusta. Pyöräily on siksi hyväksi (ja jos jalat kestää niin hölkkäkin), koska se reippaassa pyöräilyssä nostaa sykettä ja kestävyyttä, jolloin hapenotto ja lihasvoima lisääntyy. Lisäksi anerobisen suorituksen jälkeen käynnistyy epoc-vaikutus.
Tuo on aika varma keino hajottaa kilpirauhanen ja ohjelmoida solujen mitokondriot alemmalle kulutukselle. Tutustu BSR käsitteeseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko huomannut, että tekoälyvastausten lopussa lukee aina se pakollinen: tekoäly voi tehdä virheitä. Ja usein se tekeekin!
Kannattaa kokeilla ihan itse. Jos näyttää, että tuolla ei laihdu, niin sitten sillä ei laihdu.
Tekoäly on hyödyllinen kyllä, koska osaa laskea iän, pituuden ja painon myötä tilastollisesti perusaineenvaihduntaa tarvittavan energian ja mukaan voi ottaa ruokavalion, jolloin se laskee, saako riittävästi kuitua, hiilihydraatteja ja proteiinia vai saako liikaa hiilihydraatteja ja aivan liian vähän proteiinia yms.
Kiltisti ja kohteliaasti laskee kyllä tilastollisesti, ja myös sille annettujen tietojen pohjalta, mutta ei tajua tarkistaa kaikkia lähtötietoja millään lailla, ihmiset on yksilöitä eikä tilastoja, joten yksittäisen ihmisen kohdalla tulos voi heittää paljonkin. Lisäksi jopa ihan peruslaskuissakin tekee virheitä niin maan per - kuleesti.
Mistä lähtötiedoista puhut? voit kertoa lähtötiedot aina sairauksista lähtien tekoälylle, suorituksesta, oletko harrastanut pitkään liikuntaa vai vasta-aloittanut jne.
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvi edes tekoälyä. Laskurini.fi-sivuston laskurilla asiasta voi ottaa selvää.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on vaa'an mukaan lepoaineenvaihdunta vähän yli 1300kcal. Se mittaa siis lihas- ja rasvaprosentin myös. En tiedä kuinka luotettava tuollainen on, mutta tuon perusteella vaikuttaa siltä, että 1500-1600kcal sopivuus tosiaan riippuu aktiivisuuden määrästä. Olen tosin muutaman kilon kevyempi kuin ap, jos sillä on merkitystä.
Mulle on laskettu sama. Ja nyt lomallahan tuleekin levättyä enimmäkseen.
Ja jos vielä ilolientä ottaa pari lasia niin jääkin syöminen vähiin.
Myös kaikki salaattikastikkeet tuovat helposti lisäkaloreita. Vaikka reippaana vaan söiski salaatteja.
t: oman elmänsa lumihiutale
Tiedoksesi: Jos syö vähemmän kuin kuluttaa laihtuu ja jos syö sen verran kuin kuluttaa pysy painossaan. Mun painoni on aikuisiällä vaihdellut 68 kilosta 114 kiloon.
Ja tulevina vuosina todennäköisesti paino taas tippuu.