Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko 1500-1600kcal päivässä laihduttajalle liikaa? Keskimittainen, keski-ikäinen, 66kg nainen

Vierailija
20.07.2026 |

Liikuntaa melkein päivittäin 1-1,5h: kävelyä, hölkkää, pyöräilyä

Kommentit (66)

Vierailija
1/66 |
20.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu ihan aktiivisuudesta, eli paljonko kulutat.

Vierailija
2/66 |
20.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei 6htään enempää. Kokeilemalla selviää. Toki ihan noin yksinkertaista ei ole. Ruoan koostumuksella on väliä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/66 |
20.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja lihasmassan määrästä. Rasvakilo ei kuluta juuri yhtään energiaa.

Vierailija
4/66 |
20.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa laskea vaikka jollain sovelluksella järkevä päivän kalorimäärä suhteessa pituuteesi, painoosi, aktiivisuustasoosi, ikääsi ja painonpudotustavoitteeseesi. Mulla toimi, laihduin 73kg -> 66kg puolessa vuodessa ja en mennyt ihan noinkaan alhaisilla kaloreilla. (Olen 170cm ja suht aktiivinen liikkuja).

Vierailija
5/66 |
20.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen 165-senttinen kevyttä toimistotyötä tekevä keski-ikäinen nainen. Kun syön 1500-1600 kcal/vrk painoni pysyy suunnilleen samana (kilon vaihtelun sisällä). En siis liho enkä laihdu. Painan 63 kiloa.

Vierailija
6/66 |
20.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laita oma ikä, paino, sukupuoli, ja aktiivisuus. Lisäksi oletko työssä, kevyt, keskiraskas, raskas. 

Kysy tekoälyn arvio asiasta. Kysy erikseen ns arkiaktiivisuus, joka ei ole liikuntaa.

Saat vaihtoehtoja, jotka ei perustu tunteisiin

Vierailija
7/66 |
20.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikäli haluat laihduttaa, niin ihan ensimmäiseksi menisin Inbodyn kehonkoostumus-analyysii. Toisekseen laittaisin ravinnon kuntoon ja kolmanneksi lisäisin maltillisesti liikuntaa elämääni. Toinen kohta on ylivoimaisesti tärkein elementti.

Vierailija
8/66 |
20.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Just nyt olen lomalla, joten ehkä olen vähemmän aktiivinen. Töissä menee melkein koko päivä jalkojen päällä. Tosin nyt lomalla jaksan enemmän harrastaa liikuntaa, töissä ollessa ei tule lenkille lähdettyä päivittäin. Ehkä pitänee vielä parisataa kaloria nipistää pois. 

Vierailija
9/66 |
20.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla pysyy paino normaalina tuolla määrällä, mutta en laihdu. Se on kuitenkin yksilökohtaista ja kokeilemalla se selviää. N62

Vierailija
10/66 |
20.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei vaikuta liialta, koska liikut tunnin toista päivittäin, joka kuluttaa sen 500-700 kcalia todennäköisesti. Perusaineenvaihduta tarvitsee tuon noin 1500kcal päivässä. Tärkeämpää on ruokavalio, ei kalorit. Jos syöt liian vähän, menee elimistö säästötilaan eikä painoa tipu. Maltillinen kilon parin tiputus kuukaudessa on parempi kuin äkkijyrkkä pudotus. 

Vierailija
11/66 |
20.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole olemassa mitään "laihdutusta". Miten se on niin vaikea tajuta? On ainoastaan elämäntavat ja ruokailutottumukset, ja näiden seurauksena keho asettuu tiettyyn painoon, joka siis on pitkän ajan tasapainotila. Paino pysyy samana, kun elintavat pysyy samana. 

Vierailija
12/66 |
20.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laita oma ikä, paino, sukupuoli, ja aktiivisuus. Lisäksi oletko työssä, kevyt, keskiraskas, raskas. 

Kysy tekoälyn arvio asiasta. Kysy erikseen ns arkiaktiivisuus, joka ei ole liikuntaa.

Oletko huomannut, että tekoälyvastausten lopussa lukee aina se pakollinen: tekoäly voi tehdä virheitä. Ja usein se tekeekin!

Kannattaa kokeilla ihan itse. Jos näyttää, että tuolla ei laihdu, niin sitten sillä ei laihdu. 

Vierailija
13/66 |
20.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole olemassa mitään "laihdutusta". Miten se on niin vaikea tajuta? On ainoastaan elämäntavat ja ruokailutottumukset, ja näiden seurauksena keho asettuu tiettyyn painoon, joka siis on pitkän ajan tasapainotila. Paino pysyy samana, kun elintavat pysyy samana. 

Älä jauha soopaa. Tottakai on olemassa laihdutus. Jos haluaa jostain syystä pudottaa painoaan nopeammin kuin sillä pitkäkestoisella elintapamuutoksella. 

Eikä muutenkaan ihmisen elimistö tarvitse joka päivä samaa energiamäärää, vaan se voi kyllä vaihdella ihan luontaisestikin, ja tasaantuu kyllä pitkällä aikavälillä, mutta vaihtelu pitää aineenvaihdunnan liikkeellä. 

Vierailija
14/66 |
20.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näitä yhden totuuden tyyppejä. Mä en vaan kestä näitä!

Vierailija
15/66 |
20.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko huomannut, että tekoälyvastausten lopussa lukee aina se pakollinen: tekoäly voi tehdä virheitä. Ja usein se tekeekin!

Kannattaa kokeilla ihan itse. Jos näyttää, että tuolla ei laihdu, niin sitten sillä ei laihdu. 

Tekoäly on hyödyllinen kyllä, koska osaa laskea iän, pituuden ja painon myötä tilastollisesti perusaineenvaihduntaa tarvittavan energian ja mukaan voi ottaa ruokavalion, jolloin se laskee, saako riittävästi kuitua, hiilihydraatteja ja proteiinia vai saako liikaa hiilihydraatteja ja aivan liian vähän proteiinia yms. 

Vierailija
16/66 |
20.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ei vaikuta liialta, koska liikut tunnin toista päivittäin, joka kuluttaa sen 500-700 kcalia todennäköisesti. Perusaineenvaihduta tarvitsee tuon noin 1500kcal päivässä. Tärkeämpää on ruokavalio, ei kalorit. Jos syöt liian vähän, menee elimistö säästötilaan eikä painoa tipu. Maltillinen kilon parin tiputus kuukaudessa on parempi kuin äkkijyrkkä pudotus. 

Tunti-puolitoista tuntia kävelyä tai pyöräilyä ei missään nimessä kuluta 500-700 ylimääräistä kilokaloria aloittajan tapauksessa (tuon kokoinen nainen). 

Vierailija
17/66 |
20.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä laihdutin 1600 kcal/vrk kiloista 95 -> 74. Luulen että 66 kiloselle liian paljon.

Vierailija
18/66 |
20.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luultavasti on liikaa. Naisten ravinnontarve on loppujen lopuksi hyvin pientä. Jos eivät tee jotain fyysistä työtä.

Vierailija
19/66 |
20.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikäli haluat laihduttaa, niin ihan ensimmäiseksi menisin Inbodyn kehonkoostumus-analyysii. Toisekseen laittaisin ravinnon kuntoon ja kolmanneksi lisäisin maltillisesti liikuntaa elämääni. Toinen kohta on ylivoimaisesti tärkein elementti.

Mitenhän ihmiset on selvinneet maapallolla tuhansia ja tuhansia vuosia ilman kehonkoostumusmittausta? Ota mittanauha ja mittaa vyötärönympärys. Se kertoo hyvin, missä mennään. Usein rasvan väheneminen (se kehonkoostumuksen muutos) näkyy mittanauhassa, vaikka ei näkyisi vaa'assa. 

Vierailija
20/66 |
20.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on vaa'an mukaan lepoaineenvaihdunta vähän yli 1300kcal. Se mittaa siis lihas- ja rasvaprosentin myös. En tiedä kuinka luotettava tuollainen on, mutta tuon perusteella vaikuttaa siltä, että 1500-1600kcal sopivuus tosiaan riippuu aktiivisuuden määrästä. Olen tosin muutaman kilon kevyempi kuin ap, jos sillä on merkitystä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan kahdeksan