Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko 1500-1600kcal päivässä laihduttajalle liikaa? Keskimittainen, keski-ikäinen, 66kg nainen

Vierailija
20.07.2026 |

Liikuntaa melkein päivittäin 1-1,5h: kävelyä, hölkkää, pyöräilyä

Kommentit (66)

Vierailija
41/66 |
20.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olet keskimittainen, niin miksi haluat painoa pudottaa? 66 kg on keskimittaiselle ja keski-ikäiselle täysin normaalipaino. Ei ole mikään pakko olla samoissa mitoissa kuin teininä ja kun ikää tulee lisää muutama lisäkilo ei haittaa yhtään mitään vaan päinvastoin se on parempi niin.

Vierailija
42/66 |
20.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin keväällä kuurilla ja tiputin 8 kg. Teen osa-aikaista työtä, jossa askeleita tulee 20 000. Lisäksi tein lähes joka päivä 30 minuutin reippaan kävelylenkin. Huomaa etten ollut joka päivä töissä vaan 2-4 pv viikossa.

Latasin Yazion sovelluksen ja ensiksi laitoin tavoitteeksi 1500 kcal. Se oli aivan liian vähän! Heräsin yöllä kirjaimellisesti kurnivaan vatsaan ja nukuin huonosti. Minulle 1700 kcal oli sopiva. Ja jaottelin energian saannin siten että aamupala on runsas, lounas kevyt, päivällinen runsas ja iltapala kevyt mutta proteiinipitoinen. Oikeasti tällä tekniikalla painonpudotus oli helppoa, vaikeinta oli pitää annoskoot sopivina. 

Yazion sovellus on aika kökkö, en suosittele sitä. Esim. Google Gemini on ihan yhtä hyvä. Voit ottaa kuvan annoksesta, kirjoittaa että tässä on. Kariniemen kanan sisäfileetä 200g, 200g uusia perunoita, 30g kurkkua jne. Ja pyytää geminiä laskemaan kalorit. Toki tällä ei jää mitään muistiin mutta harvemmin niitä tulee katseltua. Gemini tosin "muistaa sinut" joten ehkä siltä voi kysyä että voitko tehdä edellisen viikon ruokien kaloreista koosteen 

Riittää, kun tekoälylle kertoo muutamana päivänä mitä koko päivänä on syönnyt, niin saa aika tarkan ravintosisällön - kunhan on rehellinen siitä mitä itse arvioi. Esimerkiksi kaksi pientä perunaa on täysin eri asia kuin katsoa perunapussin paino ja kertoa että oliko ne perunat yhteensä 75g vai 150g jne. Moni voi yllättyä, miten paljon oikeasti on syönnyt ja laihduttajalle voi tulla yllätyksenä, mistä se energia pääosin koostuu ja miksi laihduttaminen tuntuu niin vaikealta. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/66 |
20.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos olet keskimittainen, niin miksi haluat painoa pudottaa? 66 kg on keskimittaiselle ja keski-ikäiselle täysin normaalipaino. Ei ole mikään pakko olla samoissa mitoissa kuin teininä ja kun ikää tulee lisää muutama lisäkilo ei haittaa yhtään mitään vaan päinvastoin se on parempi niin.

On normaalipainon sisällä kyllä. Olen kuitenkin päättänyt pitää painon siinä vähän päälle kuudessakymmenessä mitä se on ollut pitkään. Kiloja tullut varkain muutama lisää. Ei ole mitään syytä antaa painon nousta varsinkaan tässä iässä (jos missään iässä!) kun vaihdevuodet jo alkavat painaa päälle hormonimuutoksineen jne. Mitä enemmän antaa kiloja hiipiä lisää, sitä isompi työ niitä on saada pois. 

Vierailija
44/66 |
20.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo on aika varma keino hajottaa kilpirauhanen ja ohjelmoida solujen mitokondriot alemmalle kulutukselle. Tutustu BSR käsitteeseen.

Ei siihen sen enempää tarvi tutustua, kunhan ymmärtää sen, että jos syö koko ajan liian vähän kuin perusaineenvaihdunta niin elimistö menee säästöliekkiin. Sen huomaa siitä, että paino ei tipu, on kylmä ja väsynyt. Elimistö on hätätilassa, että energiaa pitää säästää. Siksi älyttömät ”äkkiä paljon painoa pois” ei toimi, vaan maltillinen tiputtaminen 1-2kg kuukaudessa. Aluksi voi lähteä vaikka 4kg, kun nesteitä poistuu, mutta sen jälkeen se painon tiputus on 1-2kg kuukaudessa mikä on järkevintä jo sen takia, että siitä tulee elämäntapa ei pakkopulla. Ja kun paino laskee, laskee tarve myös energian saannille ja paino menee järkevällä tiputuksella sitä kohti, minkä verran syökin ja ei tarvi nähdä nälkää. Ihmedietit yms. ei ole tervettä painontiputusta miltään osin ja voivat toimia aluksi, koska aluksi elimistöstä poistuu nesteitä niin näyttää siltä, että paino tippuisi nopeasti. Mutta jos ruokavalio ei samalla muuto, ne kilot tulee yhtä nopeasti takas kun elimistö varastoi nesteitä soluihin. 

Helpoiten laihdutus onnistuu, kun se on maltillista ja tapahtuu pitkällä aikavälillä, jolloin siitä tulee myös elämäntapa. 

Vierailija
45/66 |
20.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen 165-senttinen kevyttä toimistotyötä tekevä keski-ikäinen nainen. Kun syön 1500-1600 kcal/vrk painoni pysyy suunnilleen samana (kilon vaihtelun sisällä). En siis liho enkä laihdu. Painan 63 kiloa.

Tämmöiset kommentit on kyllä surullista luettavaa. Jos paino pysyy samana noin alhaisella kalorimäärällä, on se merkki siitä, että aineenvaihdunta on sekoitettu jollain kitukuureilla ja jatkuvalla jojoilulla. Ja arkiaktiivisuus ihan nollissa. Eihän tuohon kalorimäärään mahdu yhtään mitään ylimääräistä eli jokaista herkkua ja suupalaa on kytättävä ja kaikkien juhlien, lomien ja pyhien jälkeen paino nousee, kun on syöty joku grillimakkara ja juotu vähän alkoholia.

Käykää naiset salilla tekemässä lihastreeniä, niin saatte oikeasti syödä ihan normaalisti ja paino putoaa silti. Mä olen 52 v ja mun perusaineenvaihdunta kuluttaa 1450 kcal/vrk eli ihan vaan sillä, että makaan ja hengitän kulutan tuon verran.

Vierailija
46/66 |
20.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on vaa'an mukaan lepoaineenvaihdunta vähän yli 1300kcal. Se mittaa siis lihas- ja rasvaprosentin myös. En tiedä kuinka luotettava tuollainen on, mutta tuon perusteella vaikuttaa siltä, että 1500-1600kcal sopivuus tosiaan riippuu aktiivisuuden määrästä. Olen tosin muutaman kilon kevyempi kuin ap, jos sillä on merkitystä. 

Lepoaineenvaihduntahan kertoo vain, paljonko elimistö kuluttaa, kun et tee mitään. Jos lepoaineenvaihduntasi on 1300kcal ja teet kevyttä toimistotyötä, kokonaiskulutuksesi on jo noussut 1600kcaliin päivässä. Siihen jos lisää työmatkaan käytetyn liikunnan (kävely pysäkeille jne), kaupassakäynnit, arkisiivouksen, nousee kulutus lisää. Päivittäinen liikkuminen lisää kulutusta. 

Harva meistä kuitenkaan hengettömänä makaa selällään vuoteessa koko päivää. 

Vierailija
47/66 |
20.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luultavasti on liikaa. Naisten ravinnontarve on loppujen lopuksi hyvin pientä. Jos eivät tee jotain fyysistä työtä.

Jos on nälkä, niin silloin on syötävä vaikka kaloritarve on jo täynnä. Miten voi kuitenkin olla nälkä?

Vierailija
48/66 |
20.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luultavasti on liikaa. Naisten ravinnontarve on loppujen lopuksi hyvin pientä. Jos eivät tee jotain fyysistä työtä.

Tämähän se. "Suositusten mukainen" 2500 kcal on lähinnä urheilullisten ja fyysistä työtä tekevien nuorten miesten kulutus. Keski-ikäinen, liikkumaton toimistoyöntekijä ei todellakaan tarvitse sellaista määrää. Ei, vaikka kerran viikossa kävisi "lenkillä" eli 15 min kävelyllä hitaasti raahustaen.

Toinen täysin joutava suositus on syödä 5x päivässä. Tai ainakin pitäisi tarkentaa että silloin annoskoko täytyy olla todella pikkiriikkinen. Yleensähän kansa lappaa lautasen kukkuralleen korkeaenergistä ruokaa, lisäksi pari leipää päällisineen ja reilusti jälkkäriä, niin että jo pelkästään yhdellä ruokailulla tulee 2000 - 3000 kcal. Sama 5x päivässä ja tiätenki välipalaa aterioiden välissä, ettei vain tule se säästöliekki ja lihakset katoa yön aikana, niin pian päivän kalorinsaanti onkin jo yli 15 000 kcal! Saa sitten täällä ihmetellä kun ei laihdu vaikka syö suositusten mukaan. 

Vierailija
49/66 |
20.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Testaa! Ikäkin vaikuttaa. Peruskulutus laskee ja ennen kaikkea iän myötä alkaa toiminta rationalisoitua ja se on myös energiaa säästävää. Sen huomaa ihan tämmöisestä, jos siivoan 19-vuotiaani kanssa, niin tuo kävelee yksi tavara kädessä edes takaisin, kun itse optimoin askeleet. Kun pitää mennä johonkin viemään jotain, niin haalin tällä elämänkokemuksella kaikki tarvittavat siihen päähän taloa ja ennakoin jo valmiiksi, että sitten pitää ottaa se tietty rätti samalla esille sieltä päästä jne. Tämä on juuri se syy, miksi se kulutus iän myötä laskee enemmän kuin varsinaisesti kroppa säästää. Kun on kokemusta arjen pyörittämisestä, niin oppii fiksummaksi eli tehokkaammaksi. Katselin samaa, kun kokenut setäni teki rakennustöitä. Ei yhtään ylimääräistä liikettä, kaikki työkalut ennakoidusti vieressä jne. Nuoret säätää edes takaisin ja siten tietysti energiaa menee enemmän, vaikka homma ei etene yhtään nopeammin.

Vierailija
50/66 |
20.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen 165-senttinen kevyttä toimistotyötä tekevä keski-ikäinen nainen. Kun syön 1500-1600 kcal/vrk painoni pysyy suunnilleen samana (kilon vaihtelun sisällä). En siis liho enkä laihdu. Painan 63 kiloa.

Tämmöiset kommentit on kyllä surullista luettavaa. Jos paino pysyy samana noin alhaisella kalorimäärällä, on se merkki siitä, että aineenvaihdunta on sekoitettu jollain kitukuureilla ja jatkuvalla jojoilulla. Ja arkiaktiivisuus ihan nollissa. Eihän tuohon kalorimäärään mahdu yhtään mitään ylimääräistä eli jokaista herkkua ja suupalaa on kytättävä ja kaikkien juhlien, lomien ja pyhien jälkeen paino nousee, kun on syöty joku grillimakkara ja juotu vähän alkoholia.

Käykää naiset salilla tekemässä lihastreeniä, niin saatte oikeasti syödä ihan normaalisti ja paino putoaa silti. Mä olen 52 v ja mun perusaineenvaihdunta kuluttaa 1450 kcal/vrk eli ihan vaan sillä, että makaan ja hengitän kulutan tuon verran.

Aamen, niin samaa mieltä. 

T. Vastaaja nro 24 (58 kg, syömiset 1900-2500 kcal/pv

Vierailija
51/66 |
20.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Testaa! Ikäkin vaikuttaa. Peruskulutus laskee ja ennen kaikkea iän myötä alkaa toiminta rationalisoitua ja se on myös energiaa säästävää. Sen huomaa ihan tämmöisestä, jos siivoan 19-vuotiaani kanssa, niin tuo kävelee yksi tavara kädessä edes takaisin, kun itse optimoin askeleet. Kun pitää mennä johonkin viemään jotain, niin haalin tällä elämänkokemuksella kaikki tarvittavat siihen päähän taloa ja ennakoin jo valmiiksi, että sitten pitää ottaa se tietty rätti samalla esille sieltä päästä jne. Tämä on juuri se syy, miksi se kulutus iän myötä laskee enemmän kuin varsinaisesti kroppa säästää. Kun on kokemusta arjen pyörittämisestä, niin oppii fiksummaksi eli tehokkaammaksi. Katselin samaa, kun kokenut setäni teki rakennustöitä. Ei yhtään ylimääräistä liikettä, kaikki työkalut ennakoidusti vieressä jne. Nuoret säätää edes takaisin ja siten tietysti energiaa menee enemmän, vaikka homma ei etene yhtään nopeammin.

Ja ennen tavallista arkeakin piti todella pyörittämällä pyörittää. Vettä täytyi kantaa kaivosta käsipelillä, pyykki pestä käsipelillä, samoin tiiskaaminen. Saadakseen kuumaa vettä piti pilkkoa kirveellä puita ja kantaa puut tölliin. Käytännössä kaikki vaati fyysistä ponnistelua. Nyt riittää kun istuu sohvalla ja konevoima tekee työt. 

Vierailija
52/66 |
20.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinuna minä huolehtisin vain että paino ei nouse. Tuo paino on ok.

Vierailija
53/66 |
20.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tuo pidä paikkaansa. Kyllä tuohon 1500-1600 kcal/vrk kohtuullinen määrä herkkujakin mahtuu, ja silti saa riittävät proteiinit ja kuidutkin. Minulla on nyt laihdutusruokavalio, jossa keskimäärin 1300 kcal/vrk, ja siihenkin saa mahtumaan kaiken tarpeellisen ja lisäksi pienen määrän herkkujakin joka viikolle. Ikää on 64, eikä tuolla 1300 kcal dieetillä tipu paino kuin 2 kg kuukaudessa. Vaikka on lihaksiakin, inbodyn mukaan. Palataan tähän aiheeseen sinun kanssa 10 vuoden kuluttua, niin katsotaan mitä mieltä sitten olet. Huomaat vielä. 

Vierailija
54/66 |
20.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskin on liikaa. Parastahan olisi laihtua niin, että rupeaa syömään sen verran kuin mitä söisi sitten kun on haluamassaan painossa, pitääkseen painon siinä. Silloin paino vähitellen putoaa kohti tavoitetta, ja kun on tavoitteen saavuttanut, voi jatkaa samalla ruokavaliolla. Jos on ensin pinnistelee tavoitepainoon kovin niukalla laihdutusruokavaliolla, helposti tavoitteen saavutettuaan ajattelee, että lopulta voin ruveta syömään vähän enemmän, ja silloin juuri homma helposti karkaa käsistä ja kilot tulee takaisin korkojen kera.

Vierailija
55/66 |
20.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu sun aineenvaihdunnasta. Mulle toi olisi aivan liikaa. 

Vierailija
56/66 |
20.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, toi lihastreeni olisi varmaan ihan paikallaan, mulla on varsinkin kädet tosi heikot. Mutta jotenkin kaikki sisällä tapahtuva liikunta on aina ollut tosi vastenmielistä, salilla en ole käynyt ikinä. Olen sellainen yksinviihtyjä introvertti luonteeltani niin tykkään olla lenkkipolulla tai fillaroimassa, missä ei ole muita ihmisiä ympärillä. Kotijumppakaan ei ole oikein ottanut tuulta alleen, aina välillä kokeilen. Kenelläkään vinkkejä tälläiseen? Tai sitten se on varmaan vaan poistuttava mukavuusalueelta. Ap

Vierailija
57/66 |
20.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, toi lihastreeni olisi varmaan ihan paikallaan, mulla on varsinkin kädet tosi heikot. Mutta jotenkin kaikki sisällä tapahtuva liikunta on aina ollut tosi vastenmielistä, salilla en ole käynyt ikinä. Olen sellainen yksinviihtyjä introvertti luonteeltani niin tykkään olla lenkkipolulla tai fillaroimassa, missä ei ole muita ihmisiä ympärillä. Kotijumppakaan ei ole oikein ottanut tuulta alleen, aina välillä kokeilen. Kenelläkään vinkkejä tälläiseen? Tai sitten se on varmaan vaan poistuttava mukavuusalueelta. Ap

Mä rupesin käymään salilla pakon takia, kuntoutus. Huomasin että jos syistä ei halua puhua kenellekään niin se on todella helppoa. Mä välillä unohdan ne muut ihmiset jopa kun keskittyy omaan hommaan. Kuulokkeet korviin niin kukaan ei tule puhumaan sulle. Nyt mä tykkään käydä siellä. Jos sulla on piha niin aina voit keksiä jotain töitä pihalla mikä saa vien pintaan. Kasvimaan kääntöä ja lumitöitä ja teet ne tarkoituksella vauhdilla. 

Vierailija
58/66 |
20.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nopeiten lihasmassaa saa lisää, kun treenaa isoja lihasryhmiä, eli reisiä, jalkoja yleensäkin ja pakaroita. Kotona voi ottaa tavaksi tehdä kyykkyjä. Alkuun vaikka ihan 10 kyykkyäkin riittää sarjana, ja sitten niitä voi lisätä. Vaihtelua saa jos tekee askelkyykkyjä tai maljakyykkyjä. 

Ylävartalolle minusta kivoja kotitreeniliikkeitä on kulmasoutu, hauiskääntö ja erilaiset punnerrukset. Jos ei ole kahvakuulaa tms. niin reppu tai kassikin käy. Alkuun pääsee vaikka pakkaamalla repun kevyemmäksi ja tehoa voi lisätä reppua pakkaamalla tai lisäämällä liikkeeseen raskaimpaan kohtaan pitovaiheen. 

Vierailija
59/66 |
20.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos laihdut, se ei ole liikaa. Jos et laihdu, se on liikaa. Jos laihdut liian nopeasti, se on liian vähän.

Vierailija
60/66 |
20.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

On todellakin, itse syön 190cm miehenä 600-800kcal päivässä kun laihdutan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi seitsemän