Kannattaa olla säästäväinen
Nettopalkkani on noin 3500 euroa. Siitä menee vuokraan 280 e (asun kimppakämpässä). Kuukauden ruuat ostan 100 eurolla ja laskuihin sekä muihin menoihin menee 60e. Loput 3060 euroa sijoitan. Tällä tavalla varallisuutta kertyy ihan järjettömän nopeasti.
Minulle on kertynyt viidessä vuodessa jo 230 000 euroa. 20 vuoden päästä minulla on lähes 3 miljoonaa euroa, ja voin jäädä eläkkeelle 45-vuotiaana. Elämä on ihanaa.
Kannattaa olla pihi.
Kommentit (109)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin kannattaa, mutta suvaitsen epäillä laskelmaasi, jonka perusteella sinulla on 20 vuoden päästä 3M€. Ellet sitten laske perinnön tai lottovoiton varaan. Edes pankin sijoitusneuvojiksi itseään tituleeraavat myyjät eivät kehtaa noin optimistisia korkoa korolle laskelmia esittää.
230 000 euron alkusojoitus ja 3060 e kuukausisijoitus. Kyllä sillä taitaa tulla 20 vuodessa lähelle kolme miljoonaa esim. 8 % vuosituotto-odotuksella.
8% vuosituotto-odotus on 30 vuotisen sijoittajakokemukseni perusteella yltiöoptimistinen. Etenkin, kun huomioi voitosta maksettavat verot.
En maksa voitoista ollenkaan veroja, koska en saa mitään voittoja. Rahastot ovat kasvuosuudellisia, enkä ikinä myy omistuksia. Ei tule verotettavaa tuloa.
En minäkään, koska olen tehnyt kapitalisaatiosopimuksen (kansanomaisemmin verokuori), jonka sisällä sijoitkseni ovat. Silti niistä täytyy maksaa verot, jos aikoo realisoida ja käyttää rahoja johonkin.
Voit ottaa niitä vastaan lainaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hassun ristiriitaista että ei saa nautintoa mistään rahan tuomista asioista, mutta silti sitä rahaa pitää yrittää kerätä mahdollisimman paljon.
Niinpä.
Varmaan käyttää sitten wc-paperina tai kuorruttaa rollaattorin seteleillä. Tai kustantaa syöpähoitonsa ulkomailla (ja kuolee siihen silti) tai eutanasian Amsterdamissa.
Jos on elossa.
Voin jättäytyä työelämästä nelikymppisenä eikä minun ikinä tarvitse huolehtia rahasta. Minusta se on rahan arvoista.
Voit jo nyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hassun ristiriitaista että ei saa nautintoa mistään rahan tuomista asioista, mutta silti sitä rahaa pitää yrittää kerätä mahdollisimman paljon.
Niinpä.
Varmaan käyttää sitten wc-paperina tai kuorruttaa rollaattorin seteleillä. Tai kustantaa syöpähoitonsa ulkomailla (ja kuolee siihen silti) tai eutanasian Amsterdamissa.
Jos on elossa.
Voin jättäytyä työelämästä nelikymppisenä eikä minun ikinä tarvitse huolehtia rahasta. Minusta se on rahan arvoista.
Sinähän tarvitset elämiseen muutamia satasia kuussa. Ei siihen tarvita miljoonia.
Voin vaikka kokeilla sitä tuhlailua. En minä tiedä vielä mitä haluan 20 vuoden päästä tehdä. Ehkä muutan ulkomaille. Ehkä löydän kumppanin ja voin kustantaa hänen elämänsä. Kaikki ovet ovat auki. Sekin on ihan ok, jos en omaisuuttani ikinä pääse käyttämään.
Käytät siis keskimäärin 3,29 euroa ruokaan päivässä. Voi olla, ettet ole enää 45 vuotiaana nauttimassa sijoituksistasi. Ellet sitten ole ns. lokkeilija.
Ja sitten kupsahdat ennen kuin täytät 45v.
Vierailija kirjoitti:
Käytät siis keskimäärin 3,29 euroa ruokaan päivässä. Voi olla, ettet ole enää 45 vuotiaana nauttimassa sijoituksistasi. Ellet sitten ole ns. lokkeilija.
No ei tuolla mitään sosiaalista elämää kyllä ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa hirveältä, sinulla on vain yksi elämä ja vietät sen kituuttaen vapaaehtoisesti. Ehkä kuolet ennen kuin täytät 45v.
Mihin minun pitäisi niitä rahoja sitten mielestäsi käyttää? Minulla on jo kaikki mitä tarvitsen. Elän elämää, josta nautin. Teen työtä, joka on mielestäni mukavaa ja merkityksellistä. Minulla on ystäviä. Rahan tuhlaaminen ei toisi elämääni mitään lisäarvoa.
Olen kyllä samaa mieltä siitä, että rahan tuhlaaminen ei tuo itsessään elämään lisäarvoa. 100 euron kuukausibudjetti syömiseen tuntuu kuitenkin siltä, että joutuu syömään aika yksipuolisesti. Tilanne on kyllä vähän eri, jos saa työpaikan puolesta joka työpäivä monipuolisen aterian, mutta silti 100 euroa on aika vähän.
Itse löydäisin kuukausibudjettia vähän. Esim. 2500 euroa sijoituksiin kuukaudessa olisi jo tosi hyvin, mutta antaisi silti vapautta elämään ja esim. syömisiin eri tavalla.
Eli olet 25v? Tienannut reilu 6t/kk jo viiden vuoden ajan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinpä.
Jos on elossa.
Voit jo nyt.
En kyllä voisi näillä rahoilla jäädä eläkkeelle ilman että tarvitsisi huolehtia rahasta.
No et kyllä 25 e/vko ruokavaliolla terveenä pysy. Suomen hintasolla tuolla rahalla ei riittävän monipuolista ruokavaliota koosta. Kaali/porkkana/kaurapuuro/soijarouhe ei ole monipuolista syömistä viikosta toiseen.
Kaikista köyhimpien ei kuitenkaan kannata säästää, koska Kela vähentää säästöt tuista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinpä.
Jos on elossa.
Voit jo nyt.
En kyllä voisi näillä rahoilla jäädä eläkkeelle ilman että tarvitsisi huolehtia rahasta.
Mihin tarvit rahaa?
Luuletko että joku on tuosta tilanteesta kateellinen? Arjessa ei ole varaa tehdä yhtään mitään, ei varaa kokea yhtään mitään. Mikä järki elää elämän parhaat nuoruusvuodet kituuttaen hukkaan? Terveyttä ja nuoruutta ei millään rahasummalla saa takaisin.
Huh, onneksi itse olen koko ajan elänyt elämääni enkä vain säästänyt . Mukavasti silti jäänyt sukan varteen.
N50
Vierailija kirjoitti:
Eli olet 25v? Tienannut reilu 6t/kk jo viiden vuoden ajan?
Samaa ihmettelin minä tuossa aiemmin mutta ei ole ap kommentoinut tätä
Vierailija kirjoitti:
Jos satut jäämään työttömäksi et saa tukia ennenkuin olet syönyt säästösi
Eikö se ole toivottava tilanne, että työttömäksi joutuessaan pärjää omilla rahoillaan eikä tarvitse heti selittää Kelalle joka ikistä menoa ja tuloa?
Tosin ap saisi tuloillaan porrastettuakin ansiosidonnaista työttömyyspäivärahaa käteen yli tonnin kuukaudessa, joten hänen kulutustasollaan säästöihin tarvitsisi turvautua vasta, kun ansiosidonnaisen päivät ovat lopussa.
Ei varmaan ne "ystävät" enää pahemmin pyydä mukaan teatteriin, ravintolaan, mökeille tms Raskitko edes tarjota kahvit jos joku tulee kylään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin kannattaa, mutta suvaitsen epäillä laskelmaasi, jonka perusteella sinulla on 20 vuoden päästä 3M€. Ellet sitten laske perinnön tai lottovoiton varaan. Edes pankin sijoitusneuvojiksi itseään tituleeraavat myyjät eivät kehtaa noin optimistisia korkoa korolle laskelmia esittää.
230 000 euron alkusojoitus ja 3060 e kuukausisijoitus. Kyllä sillä taitaa tulla 20 vuodessa lähelle kolme miljoonaa esim. 8 % vuosituotto-odotuksella.
8% vuosituotto-odotus on 30 vuotisen sijoittajakokemukseni perusteella yltiöoptimistinen. Etenkin, kun huomioi voitosta maksettavat verot.
En maksa voitoista ollenkaan veroja, koska en saa mitään voittoja. Rahastot ovat kasvuosuudellisia, enkä ikinä myy omistuksia. Ei tule verotettavaa tuloa.
Viimeistään siinä vaiheessa maksat kun "jäät 45-vuotiaana eläkkeelle" ja alat elämään sillä säästölläsi. Silloin Jokaisesta nostosta menee verot. tosin voit vaihtaa sen tuotto-osuuksiksi ja elää tuotoilla, mutta näistä tuotoista tämän jälkeen menee kyllä verot.
Testi