Kannattaa olla säästäväinen
Nettopalkkani on noin 3500 euroa. Siitä menee vuokraan 280 e (asun kimppakämpässä). Kuukauden ruuat ostan 100 eurolla ja laskuihin sekä muihin menoihin menee 60e. Loput 3060 euroa sijoitan. Tällä tavalla varallisuutta kertyy ihan järjettömän nopeasti.
Minulle on kertynyt viidessä vuodessa jo 230 000 euroa. 20 vuoden päästä minulla on lähes 3 miljoonaa euroa, ja voin jäädä eläkkeelle 45-vuotiaana. Elämä on ihanaa.
Kannattaa olla pihi.
Kommentit (109)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli olet 25v? Tienannut reilu 6t/kk jo viiden vuoden ajan?
Ap:n mainitsemaan 3500 euron nettopalkkaan pääsee Helsingissä jo noin 5000 euron bruttopalkalla. 6000 euron bruttopalkalla jää käteen jo melkein 4000 euroa.
Esimerkiksi minulla on 6400 euron bruttopalkalla netto ilman mitään verovähennyksiä 4100 eur/kk.
Reilu 5t on sekin jo kova palkka 20-vuotiaalle vai mitä?
Tyhmyyttä vai hulluutta? Ehkäpä molempia.
Muista elää, sulla on vain yksi elämä eikä mitään takeita että elät vanhaksi.
onneksi joku on tajunnut olla pihi,niin tämäkin.Säästöön jää ihan kivasti.Harmi kun en aiemmin tajunnut tätä pihiyttä.En olis ostellut kaikkee tyhmää...Olisin nyt tosiiii rikas.Pienistä puroista suuriin jokiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin kannattaa, mutta suvaitsen epäillä laskelmaasi, jonka perusteella sinulla on 20 vuoden päästä 3M€. Ellet sitten laske perinnön tai lottovoiton varaan. Edes pankin sijoitusneuvojiksi itseään tituleeraavat myyjät eivät kehtaa noin optimistisia korkoa korolle laskelmia esittää.
230 000 euron alkusojoitus ja 3060 e kuukausisijoitus. Kyllä sillä taitaa tulla 20 vuodessa lähelle kolme miljoonaa esim. 8 % vuosituotto-odotuksella.
8% vuosituotto-odotus on 30 vuotisen sijoittajakokemukseni perusteella yltiöoptimistinen. Etenkin, kun huomioi voitosta maksettavat verot.
En maksa voitoista ollenkaan veroja, koska en saa mitään voittoja. Rahastot ovat kasvuosuudellisia, enkä ikinä myy omistuksia. Ei tule verotettavaa tuloa.
Miten pystyt elämään niillä sijoituksilla sitten 45 vuotiaasta lähtien vapaana ihmisenä, jos et myy niitä koskaan tai nosta edes osinkoja osakesäästötililtäsi?
Kyllähän ne verot joutuu silloin maksamaan ja huomaa, että tänä päivänä vero esim pörssiyhtiöiden osingoista on noin 25,8% piensijoittajien henkilöverotuksessa ja myyntivoitoista menee 30% tai 34%.
Mutta tulevaisuudessa 10v - 20v päästä kun sinä joudut maksamaan niistä veroa, on pääomatuloverotus suomessa varmuudella vielä merkittävästi kovempaa kuin nyt, koska työpaikkojen määrä vähenee ja verotuksen painopistettä joudutaan pakosta siirtämään pääomatuloihin, kiinteistösijoituksiin ja muuhun tuotantovälineiden omistukseen kun työpaikkoja ei vaan ole, niin ei jengi enää saa niin paljoa ansiotuloja yhteenlaskettuna kuin tänä päivänä menneistä ajoista puhumattakaan.
Tuossa laskelmassasi on siis ylioptimistisen vuosittaisen tuottoprosentin lisäksi valtava poliittinen riski joka aiheutuu siitä veronmaksun siirtämisestä tulevaisuuteen. Varmaa on etteivät pääomatuloverot ainakaan ole laskussa työpaikkojen vähentyessä joten se verojen maksu myöhemmin sen sijaan että nyt voi kostautua isosti verotuksessa, vaikka siitä on etuakin korkoa korolle kertymän kannalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin kannattaa, mutta suvaitsen epäillä laskelmaasi, jonka perusteella sinulla on 20 vuoden päästä 3M€. Ellet sitten laske perinnön tai lottovoiton varaan. Edes pankin sijoitusneuvojiksi itseään tituleeraavat myyjät eivät kehtaa noin optimistisia korkoa korolle laskelmia esittää.
230 000 euron alkusojoitus ja 3060 e kuukausisijoitus. Kyllä sillä taitaa tulla 20 vuodessa lähelle kolme miljoonaa esim. 8 % vuosituotto-odotuksella.
8% vuosituotto-odotus on 30 vuotisen sijoittajakokemukseni perusteella yltiöoptimistinen. Etenkin, kun huomioi voitosta maksettavat verot.
En maksa voitoista ollenkaan veroja, koska en saa mitään voittoja. Rahastot ovat kasvuosuudellisia, enkä ikinä myy omistuksia. Ei tule verotettavaa tuloa.
Miten pystyt elämään niillä sijoituksilla sitten 45 vuotiaasta lähtien vapaana ihmisenä, jos et myy niitä koskaan tai nosta edes osinkoja osakesäästötililtäsi?
Kyllähän ne verot joutuu silloin maksamaan ja huomaa, että tänä päivänä vero esim pörssiyhtiöiden osingoista on noin 25,8% piensijoittajien henkilöverotuksessa ja myyntivoitoista menee 30% tai 34%.
Mutta tulevaisuudessa 10v - 20v päästä kun sinä joudut maksamaan niistä veroa, on pääomatuloverotus suomessa varmuudella vielä merkittävästi kovempaa kuin nyt, koska työpaikkojen määrä vähenee ja verotuksen painopistettä joudutaan pakosta siirtämään pääomatuloihin, kiinteistösijoituksiin ja muuhun tuotantovälineiden omistukseen kun työpaikkoja ei vaan ole, niin ei jengi enää saa niin paljoa ansiotuloja yhteenlaskettuna kuin tänä päivänä menneistä ajoista puhumattakaan.
Tuossa laskelmassasi on siis ylioptimistisen vuosittaisen tuottoprosentin lisäksi valtava poliittinen riski joka aiheutuu siitä veronmaksun siirtämisestä tulevaisuuteen. Varmaa on etteivät pääomatuloverot ainakaan ole laskussa työpaikkojen vähentyessä joten se verojen maksu myöhemmin sen sijaan että nyt voi kostautua isosti verotuksessa, vaikka siitä on etuakin korkoa korolle kertymän kannalta.
Joo, veronmaksua ei voi mitenkään lopulta välttää, mutta jos sijoitusten arvo nousee tarpeeksi, voi hankintameno-olettamalla pienentää maksettavaa veroa selvästi. Minä olen se, joka tein ensimmäiset sijoitukset indeksirahastoon 14 vuotta sitten. Silloin tekemäni 1000 euron sijoituksen arvo on nyt 6400 euroa. Jos myisin sen nyt, niin hankintameno-olettaman ansiosta maksaisin myyntihinnasta veroa 18 % eli 1152 euroa. Minulle jäisi käteen 5248 euroa. Vertailun vuoksi: minulle jää 6400 euron kuukausipalkastani käteen noin 4100 euroa.
Excelissä kaikki näyttää helpolta. Tuossa on kuitenkin 20 vuotta elämää elettävänä ja 25v maailmakuva on vielä kovin mustavalkoinen...
Kimppakämppä voi lähteä alta eikä noin yksipuolisella ravinnolla ole kovin terveitä vuosia odotettavissa.
Suosittelen oikeasti ap ennen 30 v ikää hankkimaan omistusasunnon. Tämä jotta saat ensiasunnon ostajan edut.
Vuokrat, pienetkin, on hukkaan heitettyå rahaa.
Sit kun oot asunnon maksanut, se on yksi "sijoituksistasi" joissa on rahallista arvoa.
Minä aloitin säästämisen vasta nyt 45 vee iässä.
Nyt on molemmat lapset täysikäisiä ja toinen aste opiskelua käyty. Aiemmin kun oli päivähoitomaksut, lasten vaate- ja silmälasikulut, urheiluvälineet, harrastusmaksut, perhelomat, pakollinen monipuolinen ruoka... niin säästäminen oli mahdotonta.
Mutta nyt kun lapset aikuisia, ja vaikka heitä edelleen tuen rahallisestikin ja muuten, niin nyt rahaa vaan jää yli, jee. Ekaa kertaa elämässä itsellä tämä tilanne. Olen opetellut sijoittamista yms. Säästän kait mahdollisia huonoja aikoja varten. Ja muuten vaan. Ei säästöistä haittaa ole.
Rahakin tuo turvaa, mutta tärkein turvani on silti Jeesus Kristus Herrani ja pelastajani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Säästät ja pihistelet koko nuoruutesi. Minä ainakin haluan matkustella ja käydä konserteissa ja huvitella ja nauttia elämästäni. Laitan toki hiukan myös säästöön "pahan päivän" varalle.
Minua ei kiinnosta matkustelu, tai muukaan rahan tuhlaaminen. Ilmastonkin kannalta on parempi, että ihmiset eivät kuluta tai matkustele. Olen tyytyväinen elämääni nyt, joten en tiedä miksi pitäisi lopettaa pihistely.
Muuten hyvä, mutta älä laiminlyö ravitsemustasi ja terveyttäsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, veronmaksua ei voi mitenkään lopulta välttää, mutta jos sijoitusten arvo nousee tarpeeksi, voi hankintameno-olettamalla pienentää maksettavaa veroa selvästi. Minä olen se, joka tein ensimmäiset sijoitukset indeksirahastoon 14 vuotta sitten. Silloin tekemäni 1000 euron sijoituksen arvo on nyt 6400 euroa. Jos myisin sen nyt, niin hankintameno-olettaman ansiosta maksaisin myyntihinnasta veroa 18 % eli 1152 euroa. Minulle jäisi käteen 5248 euroa. Vertailun vuoksi: minulle jää 6400 euron kuukausipalkastani käteen noin 4100 euroa.
Niin nyt, mutta mistä tiedät että hankintameno-olettama, joka on eräänlainen jäänne ja porsaanreikä pääomatuloverotuksessa, säilytettäisiin siellä aina. Kuten sanoin, pääomatulojen ja omistamisen verotukseen on suomessa tulossa muutoksia. Sille ei valitettavasti voi mitään koska kunnollisia työpaikkoja on jatkossa yhä vähemmän eikä niitä vähiä ihmisten omalla työllä saatuja ansiotuloja verottamalla voida enää saada niin isoa kertymää.
Ikävää on myös se, että suomessa nuo pääomatulo- ja omistamiseen liittyvät verotusmuutokset on aina ainakin aikaisemmin tehty niin, että ne osuvat suoraan ja pahiten juuri pienistä raskaasti verotetuista palkkatuloista säästävään ja sijoittavaan piensijoittajaan. Isoja pääomatuloja nauttivat taas ovat olleet perinteisesti täällä vasin hyvin suojassa, sinne jätetään aina heille keinot verotuksen välttämiseen, esim. holding-yhtiöjärjestelyillä ja kun säädettiin suuret yli 10% omistusosuudella olevien suuromistajien osinkotulot verovapaiksi. Suuromistajilla on myös muita keinoja käytettävissä, esim. pääomien allokointi ja velkasuhteet omien konsernien sisällä joilla saadaan verotettava osuus pääomatuloista pieneksi, myös laskennallisten tappioiden järjestelyillä voi välttää voittoihin kohdistuvaa verotusta jos ne ajoittaa ja käsittelee kirjanpidossa sopivalla tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Suosittelen oikeasti ap ennen 30 v ikää hankkimaan omistusasunnon. Tämä jotta saat ensiasunnon ostajan edut.
Sit kun oot asunnon maksanut, se on yksi "sijoituksistasi" joissa on rahallista arvoa.
Ne asunnot eivät ole mitään hyviä sijoituksia. Tuottavat todella paljon juoksevia kuluja vaikka omistaisit sen, ja sitovat hyvin tehokkaasti suomeen ja samalle paikkakunnalle ja alueelle vuosikymmeniksi vaikka työpaikat eivät välttämättä ole siellä jatkossakaan. Lisäksi omistamisesta seuraa isoja riskejä remonteista, kosteusvaurioista, oikeusjutuista ja ihan vaan normaaleista huolto- ylläpito ja korjauskustannuksista ja niiden järjestämisestä.
Sitten on vielä se, että tulet sitoneeksi valtavan pääoman yhteen vanhenevaan ja vähitellen rapistuvaan asuntoon, joka lähtökohtaisesti tuottaa vain juoksevia kustannuksia. Jos sen saman 200k€ - 300k€ sijoittaa normaalilla tavalla, sille saa sen sijaan helposti ainakin 3-4% nettotuoton (moni laskee enemmänkin, hurjimmat jopa 7% mikä on viime vuosikymmeninä toteutunutkin), joka tarkoittaa että vuoran ja sinun maksamasi vastikkeen, lämmityskulujen ja muiden kustannusten erotus on helppo kuitata pelkillä salkun tuotoilla, mutta ihminen on paljon vapaampi tekemään mitä tahansa kuin omistusasunnossa kyhjöttävä ja sen laskuja maksava.
En usko että omaisuutta aletaan pitkällä tähtäimellä verottamaan nykyistä kovemmin. Luultavasti höllennetään vaan, ei ehkä seuraavan hallituksemme aikana mutta myöhemmin.
Suomi kumminkin on pieni maa, ja markkinatalous on valtajärjestelmä viiteryhmässämme. Jopa kiinalaiset tekevät bisnestä. Sitä mennään muitten mukana tai upotaan ja hukutaan. Suomalaiset alkavat jopa nyt jo kyllästyä onnettomaan sohlaamiseen ja tahtovat mukaan esim. muiden pohjoismaiden ja balttien menestykseen.
En usko hetkeäkään ap:n tarinaa. Kukaan ei elä noin kurinalaisesti kuukaudesta toiseen.
Siitä olen kyllä samaa mieltä, että säästäminen kannattaa. Olen itsekin aina elänyt melko nuukasti ja nyt 45-vuotiaana minulla on ihan hyvä omaisuus: velaton talo ja noin sadan tonnin säästöt. Lapset teini-iässä, heillekin olen pystynyt säästämään noin kymppitonnin per lapsi.
Ruokaan menee rahaa juuri se monen halveksuma summa noin 100 euroa per henkiö per kuukausi. Tarjouksia kun seuraa, on omavarainen ja tekee kaiken itse, raha riittää ihan hyvin. Ollaan perusterveitä, ei juurikaan sairastella, eikä kärsitä mistään puutostiloista. Liikutaan myös paljon.
Kuten sanottua, ap on taatusti trolli. Silti aihe on hyvä ja monelle säästäminen tekisi hyvää. Kunhan mitoittaa menot tulojensa mukaisesti ja jättää vähän säästöönkin, niin varallisuus kertyy kuin itsestään.
Onnea, oletpa säästäväinen. Mutta teetkö yhtään mitään?
Itse en tuohon pystyisi, ja käteenkin jää 2400e kk. Laskuihin menee paljon paljon enemmän kun sinulla.
Vierailija kirjoitti:
Itse en tuohon pystyisi, ja käteenkin jää 2400e kk. Laskuihin menee paljon paljon enemmän kun sinulla.
Laskuihin ei mene eikä niitä tule, jos ei jatkuvasti tilaa jotakin turhia ja kalliita tuotteita ja palveluita. Peruselämiseenkin menee kyllä suomessa yllättävän paljon ja se on kallista, mutta sen ylimenevän kun laittaa turhan kaupallisten palveluiden kulutuksen sijaan säästöön, niin siitä kertyy pitkällä aikavälillä hyvä salkku joka turvaa elämää sitten yli 45v iässä kun työllistyminen alkaa olla kiven alla. Ja antaahan se elämiseen vapauksia ja suojaa joka tapauksessa vaikka työpaikan onnistuisikin vielä toistaiseksi säilyttämään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne asunnot eivät ole mitään hyviä sijoituksia. Tuottavat todella paljon juoksevia kuluja vaikka omistaisit sen, ja sitovat hyvin tehokkaasti suomeen ja samalle paikkakunnalle ja alueelle vuosikymmeniksi vaikka työpaikat eivät välttämättä ole siellä jatkossakaan. Lisäksi omistamisesta seuraa isoja riskejä remonteista, kosteusvaurioista, oikeusjutuista ja ihan vaan normaaleista huolto- ylläpito ja korjauskustannuksista ja niiden järjestämisestä.
Sitten on vielä se, että tulet sitoneeksi valtavan pääoman yhteen vanhenevaan ja vähitellen rapistuvaan asuntoon, joka lähtökohtaisesti tuottaa vain juoksevia kustannuksia. Jos sen saman 200k€ - 300k€ sijoittaa normaalilla tavalla, sille saa sen sijaan helposti ainakin 3-4% nettotuoton (moni laskee enemmänkin, hurjimmat jopa 7% mikä on viime vuosikymmeninä toteutunutkin), joka tarkoittaa että vuoran ja sinun maksamasi vastikkeen, lämmityskulujen ja muiden kustannusten erotus on helppo kuitata pelkillä salkun tuotoilla, mutta ihminen on paljon vapaampi tekemään mitä tahansa kuin omistusasunnossa kyhjöttävä ja sen laskuja maksava.
Totta, ja jos sen asunnon joutuu vielä velaksi ostamaan, niin korot, vastikkeet, hoito- huolto- ja ylläpitokulut, kiinteistöverot ja vakuutukset sekä lämmityskulut mukaan laskien kaiken tuon kattavan vuokran ja noiden kulujen erotus on lopulta aika pieni. Tiedän sen myös kokemuksesta koska olen omistanut asunnon aiemmin. Rahaa menee lopulta saman verran asumiseen kuin vuokrallakin, mutta omistusasujalla riesana ovat lisäksi suuren pääoman sitominen yhteen tuottamattomaan ja aika riskiseenkin kohteeseen jonka arvo voi laskea pikkukaupungeissakin paljon, syrjäkylistä ja palveluista ja työpaikoista tyhjenevästä maaseudusta puhumattakaan.
Maailma on vaan muuttunut sellaiseksi ettei tuo toimi siten kuin teollistumisen ja kaupungistumisen alkuvaiheissa menneinä vuosikymmeninä. Vuokran ja noiden edellämainittujen omistusasujan kustannuksien pieni vähäinen erotus ei ole myöskään "hukkaan heitettyä" , sillä saa ostettua vapautta ja asumisen riskittömänä ja vaivattomana palveluna ja sen erotuksen jopa kuittaa helposti paremmin sijoitetun pääoman tuotolla ja jää vielä paljon ylikin.
Oma lukunsa ovat sitten asumistukea saavat tai monet jotka ovat työelämän epävakauden ja heikentyvän työllisyystilanteen vuoksi vaarassa joutua välillä sen piiriin. Heille tilanne on tietenkin no-brainer ja heitäkin on paljon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laskuihin ei mene eikä niitä tule, jos ei jatkuvasti tilaa jotakin turhia ja kalliita tuotteita ja palveluita. Peruselämiseenkin menee kyllä suomessa yllättävän paljon ja se on kallista, mutta sen ylimenevän kun laittaa turhan kaupallisten palveluiden kulutuksen sijaan säästöön, niin siitä kertyy pitkällä aikavälillä hyvä salkku joka turvaa elämää sitten yli 45v iässä kun työllistyminen alkaa olla kiven alla. Ja antaahan se elämiseen vapauksia ja suojaa joka tapauksessa vaikka työpaikan onnistuisikin vielä toistaiseksi säilyttämään.
Niinpä, aina parempi jos itsellä säästöjä ja vaikka niitä pääomatulojakin. Ei ole sitten muiden lieassa ja höykytettävissä. Ei myöskään pakko jäädä suomeen jos tämä nyt menee aivan liian tukalaksi ja kurjaksi kuten nyt vahvasti näyttää menevän. Tai jäädä vartomaan venäjän kolttosia. Itse en ainakaan aio sitä kieltä opetella.
Kaikkien kannattaa säästää läpi elämän...on sitten ysikymppisenä millä mällätä..
Ap:n mainitsemaan 3500 euron nettopalkkaan pääsee Helsingissä jo noin 5000 euron bruttopalkalla. 6000 euron bruttopalkalla jää käteen jo melkein 4000 euroa.
Esimerkiksi minulla on 6400 euron bruttopalkalla netto ilman mitään verovähennyksiä 4100 eur/kk.