Kannattaa olla säästäväinen
Nettopalkkani on noin 3500 euroa. Siitä menee vuokraan 280 e (asun kimppakämpässä). Kuukauden ruuat ostan 100 eurolla ja laskuihin sekä muihin menoihin menee 60e. Loput 3060 euroa sijoitan. Tällä tavalla varallisuutta kertyy ihan järjettömän nopeasti.
Minulle on kertynyt viidessä vuodessa jo 230 000 euroa. 20 vuoden päästä minulla on lähes 3 miljoonaa euroa, ja voin jäädä eläkkeelle 45-vuotiaana. Elämä on ihanaa.
Kannattaa olla pihi.
Kommentit (109)
Jos satut jäämään työttömäksi et saa tukia ennenkuin olet syönyt säästösi
Nyt vielä kiinnostaisi tietää, mistä kummasta ostetaan kuukauden ruuat sadalla eurolla?
Onko ne kuukauden ruuat pelkkää riisiä ja soijarouhetta?
Edulliset ruokavinkit kiinnostaa aina, mutta aliravitsemus ei.
Jääkö elämä elämältä kun pihistelee ja keskittyy vain säästämiseen
Säästöä tulee kun tuotteet ostaa ulkomaisista liikkeistä esim temu.
Vierailija kirjoitti:
Kun kuuluu työttömyyskassaan, saa kuitenkin ansiosidonnaista. Se on monilla niin hyvä, että sillä jo nuukasti eläen tulee toimeen syömättä pääomia, eikä saa tai tarvitse harkinnanvaraista toimeentulotukea.
Elämä on elämistä varten. En tekisi kaikkia valintojani säästäminen edellä. Mites ystävät, parisuhde, perhe - onko suunnitelmia niiden suhteen?
Vierailija kirjoitti:
Niin kannattaa, mutta suvaitsen epäillä laskelmaasi, jonka perusteella sinulla on 20 vuoden päästä 3M€. Ellet sitten laske perinnön tai lottovoiton varaan. Edes pankin sijoitusneuvojiksi itseään tituleeraavat myyjät eivät kehtaa noin optimistisia korkoa korolle laskelmia esittää.
Tein ensimmäiset sijoitukset osakeindeksirahastoon melko tasan 14 vuotta sitten heinäkuussa 2012. Näiden sijoitusten arvo on nyt kasvanut 6,4-kertaiseksi. Jos ap:n 230 000 euron nykyinen pääoma kasvaisi yhtä hyvin, olisi pelkästään sen arvo 14 vuoden päästä 1,47 miljoonaa euroa.
Keskimääräinen vuosituottoni kaikille tähän indeksirahastoon viimeisen 14 vuoden aikana kuukaisittain tekemilleni sijoituksille on 14,7 %.
Mennyt tuotto ei ole kuitenkaan koskaan tae tulevasta.
Ohis
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun kuuluu työttömyyskassaan, saa kuitenkin ansiosidonnaista. Se on monilla niin hyvä, että sillä jo nuukasti eläen tulee toimeen syömättä pääomia, eikä saa tai tarvitse harkinnanvaraista toimeentulotukea.
Ansiosidonnaista saa ehkä sen 2-3 kuukautta 100%, sen jälkeen 80%, kohta 60% ja vuoden jälkeen ei enää saa mitään.
Kiitos Urpo!
Vierailija kirjoitti:
Eläminen = rahan kulutus turhuuteen? Onni on kyllä ihan muualla kuin rahassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eläminen = rahan kulutus turhuuteen? Onni on kyllä ihan muualla kuin rahassa.
Eli mihin sitä sitten pitää säästää, miljoonia?
Hassun ristiriitaista että ei saa nautintoa mistään rahan tuomista asioista, mutta silti sitä rahaa pitää yrittää kerätä mahdollisimman paljon.
Toivotaan, että olet sitten elossa, siis 20v kuluttua, ja voit nauttia elostasi ja varoistasi.
Äitini kuolema 40+v iässä opetti mm sen, että elämästä, ja rahoista, kannattaa nauttia silloin, kun elossa on, ei saanut hänkään mitään mukaansa nauttiakseen niistä "siellä jossain".
Kuulostaa hirveältä, sinulla on vain yksi elämä ja vietät sen kituuttaen vapaaehtoisesti. Ehkä kuolet ennen kuin täytät 45v.
Vierailija kirjoitti:
Hassun ristiriitaista että ei saa nautintoa mistään rahan tuomista asioista, mutta silti sitä rahaa pitää yrittää kerätä mahdollisimman paljon.
Niinpä.
Varmaan käyttää sitten wc-paperina tai kuorruttaa rollaattorin seteleillä. Tai kustantaa syöpähoitonsa ulkomailla (ja kuolee siihen silti) tai eutanasian Amsterdamissa.
Jos on elossa.
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa hirveältä, sinulla on vain yksi elämä ja vietät sen kituuttaen vapaaehtoisesti. Ehkä kuolet ennen kuin täytät 45v.
Mihin minun pitäisi niitä rahoja sitten mielestäsi käyttää? Minulla on jo kaikki mitä tarvitsen. Elän elämää, josta nautin. Teen työtä, joka on mielestäni mukavaa ja merkityksellistä. Minulla on ystäviä. Rahan tuhlaaminen ei toisi elämääni mitään lisäarvoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinpä.
Varmaan käyttää sitten wc-paperina tai kuorruttaa rollaattorin seteleillä. Tai kustantaa syöpähoitonsa ulkomailla (ja kuolee siihen silti) tai eutanasian Amsterdamissa.
Jos on elossa.
Voin jättäytyä työelämästä nelikymppisenä eikä minun ikinä tarvitse huolehtia rahasta. Minusta se on rahan arvoista.
Kerropa meille, hyvä avaaja, mitä syöt ja juot kolmella eurolla per päivä kuukauden ajan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mihin minun pitäisi niitä rahoja sitten mielestäsi käyttää? Minulla on jo kaikki mitä tarvitsen. Elän elämää, josta nautin. Teen työtä, joka on mielestäni mukavaa ja merkityksellistä. Minulla on ystäviä. Rahan tuhlaaminen ei toisi elämääni mitään lisäarvoa.
Rahan käyttäminen ei tuo sinulle lisäarvoa mutta sen säilyttäminen rahastossa tuo? Mitä aiot kaikella sillä rahalla aikanaan tehdä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinpä.
Jos on elossa.
Voin jättäytyä työelämästä nelikymppisenä eikä minun ikinä tarvitse huolehtia rahasta. Minusta se on rahan arvoista.
Sinähän tarvitset elämiseen muutamia satasia kuussa. Ei siihen tarvita miljoonia.
Eli olet nyt 25-v ja saanut jo 5v tuollaista nettopalkkaa? 🤔