Itse tehtävä juhlakampaus pitkiin hiuksiin?
Kesällä olisi ainakin yhdet häät tiedossa. Matkaan menee koko päivä, eli kampaajalle en ehdi (ja se päivä voi olla jo aika täynnä muutenkin...) Minulla on tosi pitkät hiukset. Mitä ihmettä niille voisi tehdä?
Kommentit (12)
Sitten lakkaa siihen eteen. Ponnarin päät kiharra suortuvittain joko lämpökihartimella tai paplareilla (suihkuta jotain märkälakkaa/vaahtoa). Nosta suortuvat yksi kerrallaan ponnarin kiinnityskohdan yläpuolelle ja kiinnitä pinnillä tai hengettömillä. Jätä suortuvan pää roikkumaan alaspäin ponnarikohdan alapuolelle saakka. Saa olla hieman sotkuinen, suoruvat erikokoisia ja pituisia. Lopuksi lakkaa koko komeuden päälle.
Hiukset ensin ponnarille (tiukka) ja pinnien avulla nostelet pienissä erissä kiehkuroille. Tai sitten ostat sellaisen ison hauenleuan, jonka avulla värkkäät banaaninutturan. Muutama hius sieltä irti, vähän kihartimella kääntelet latvoja ja se on siinä.
Pienille/keskikokoisille rullillille hiukset (vaikka matkan ajaksi) ja sitten kokoaa rullilta avatut hiukset kiharanutturaksi " hengettömillä" pinneillä.
Jos sulla on tosi pitkät (selän loppuun asti) ja erityisen paksut hiukset, voit kihartaa hiukset kasalla geeliä ja patukoilla yön yli. Silloin niitä ei tarvitse kuin vähän nostella päältä lenksuilla/pinneillä puoliksi kiinni tai jopa jättää kokonaan auki. Toinen helpompi vinkki on laittaa ne ensin tiukalle ja korkealle ponnarille, löysätä vähän ja pujottaa sitten ponnari keskeltä (ylhäältä alas) läpi.
Myös lettikampaukset on pitkistä hiuksista näyttäviä ja ne pysyy hyvin myös paksuissa, liukkaissa hiuksissa. Harjoittele tekemään esim. ranskalaiset letit ja sido ne solmulle niskaan.
Tai jos sulla on vähän ohuemmat ja n. puoleen selkään olevat hiukset, kokeile tehdä itse banaaninuttura (loppuhiukset voi jäättää roikkumaan ylhäältä vinoksi ponnariksi ja vaikka kihartaa tai kiinnitellä pinneillä nutturaksi banaaniosion päälle). Se onnistuu parhaiten isolla klipsillä, jonka pujotat kierrettyyn banaaninutturaan ylhäältä.
Vähän on hankalaa kertoa pelkin sanoin ;)
Myös tippaleipänuttura on kivannäköinen ja pysyy hyvin pitkissä, liukkaissa ja paksuissakin hiuksissa. Eli laita kireä ponnari aika alas takaraivolle. Ota ouhuita suikaleita ja kierrä niitä väkkärälle aivan kuin punoisit lankaa. Ne menee kivasti kippuralle, kiinnitä sykerö pinnillä ja ota seuraava hiuslohko ja tee sykeröistä tippaleipäpallo. Viimeistele kunnon kerroksella tujua lakkaa.
PS. Ja niihin kiharoihin kannattaa käyttää tujua muotovaahtoa, ei geeliä, kuten taisin vahingossa kirjoittaa :D
minulla on vähän yli hartioiden hiukset ja aion suoriutua hääkuvauksesta (ja koko häistä) pienellä budjetilla. Haluan hiukset auki ja niihin suuria laineita. Miten toimin, jotta kampaus pysyy aamusta alkaen iltapäivään, jolloin itse kuvaus on toisessa kaupungissa? Hyviä tuotteita, joilla saan kampauksen pysymään? Kuinka suuret rullat?
Mun hiukset on siis tosi pitkät, takapuolen alle asti (kasvatan vielä vähän). Ne on melko paksut ja liukkaat. Ja luonnostaan suorat.
Millä ponnarin saisi pysymään, ettei se valu niskaan tunnin päästä? Normaalia kuminauhalenkkiä ei saa niin tiukalle, että se pysyisi (yksin ainakaan). Kävisikö joku nauha vai voiko lenkin jotenkin tukea pinneillä? Kiharat kuulostaa mukavilta. Ja tarpeeksi " itsestään valmistuvilta" .
Minulla ei pysynyt puolta lyhemmissäkään, kun hiuslaatu on paksua ja jäykkää.
Edellisenä päivänä pesen ja annan kuivua lähes kuiviksi. Lähes kuiviin hiuksiin (tai vielä kosteisiin) hyvää muotovaahtoa. Yön ajaksi kierrän patukoille siten että otan suirun hiuksia ja kierrän sitä ensin itsensä ympäri, jolloin irtohiuksia jää vähemmän ja kiharista tulee spiraalimaiset. Sen jälkeen kierrän suirun patukan ympärille. Yleensä nostan sivuhiukset päälaelle patukoilla, jotteivät haittaa nukkumista. Hiukset eivät saa olla märät, kun patukoita kiertää, muuten eivät ehdi kuivua kokonaan ja kiharoista ei synny.
Seuraavana päivänä annan olla jopa automatkan ajan (jos on pitkä juhlapaikalle) patukoitten kiinni. Sitten auon patukat ja haron joka patukan jälkeen aina yksittäisen suirun auki. Näin ne eivät sekaannu toisiinsa ja takkuunnu. Kun kaikki patukat ovat auki, otan sivuhiukset molemmin puolin ja nostan ne ylös päälaelle. Kierrän hiukan toistensa ympäri, jotta pysyvät kasassa ja sen jälkeen isolla hiussoljella kiinni. Jommalle kummalle sivulle jätän usein yhden kauniin spiraalin irtonaisena roikkumaan. Näin hiukset jäävät valumaan selkään, jolloin pituus tulee esiin, mutta eivät kuitenkaan roiku sivuilla, joka saattaa olla hiukan suttuisen näköistä. Ja aina on kampaus pysynyt koko päivän vaikken itse käytä edes lakkaa (varmaan kannattaa käyttää, jos ei tiedä kuinka omat hiukset käyttäytyvät). Hiussoljen olen valinnut aina pukuun sopivaksi, niitä löytyykin aika liuta.
kummaltakin sivulta työnnät ponnarin sisään kaksi pinniä ristikkäin, jolloin ne lukitsevat toisensa.
Tietysti on niitäkin, jotka eivät sellaisia tarvitse, mutta useimmat tarvitsevat.
Tää on aina varma ja klassinen juttu, joka onnistuu satavarmasti!