IS: Huonosti käyttäytyvät lapset terrorisoivat kotieläinpihan eläimiä
Huonosti käyttäytyvät lapset terrorisoivat kotieläinpihan eläimiä Kalajoella, kertoo Kotieläinpiha Hulivilin omistaja Minna Kekolahti.
Kotieläinpihalla on tänä kesänä esimerkiksi heitetty nukkuvaa ankkaa ruohopalleroilla ja kanoja pikkukivillä. Kotieläinpihalla on myös nähty, kun nukkuvaa possua nyitään karvoista tai saparosta, jotta se heräisi.
– Lampaita on tökitty oksilla ja kissaa on vedetty hännästä, Kekolahti luettelee.
Aikaisempina vuosina vastaavaa ilmiötä ei ole Kekolahden mukaan havaittu.
Lasten vanhemmat ovat suhtautuneet häirintään välinpitämättömästi. Kekolahden mukaan vanhemmat ovat voineet seistä lapsen takana puhelin kädessä.
– Sitten pistetään vastaan, kun kerrotaan, ettei näin saa tehdä. Aikuiset ovat sanoneet, että miksi tulet lastani komentamaan. Kaikissa tapauksissa perheet ovat olleet suomalaisia, Kekolahti sanoo.
– Myös lasten suusta on kuultu ilkeää kielenkäyttöä, kun tilanteisiin on puututtu.
Eräässä tapauksessa perheenisä kommentoi, ettei halua maksaa nukkuvista eläimistä.
Kommentit (390)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikille vanhemmille tiedoksi: jos teiltä uusavuttomilta ei onnistu ns. rakkaiden kullannuppujenne asianmukainen ojentaminen, niin sen ojennuksen toimittaa vieras. Kiljukaa siihen mitä tykkäätte. Kiitos.
Juurikin näin. Meillä kävi tänä kesänä kauemman naapurin lapsi luvatta poimimassa marjoja meidän pihasta KUPPI KÄDESSÄÄN, tiheään asutulla omakotitaloalueella. Kauhea itku ja parku, kun ojensin, ettet sä saa tulla toisten pihaan poimimaan marjoja. Väitti vastaan ja näytti mulle keskaria, eikä uskonut sanomista, vänisi vaan poistumatta pihasta. Lopulta piti huutaa, että tuntematon lapsi saatiin meidän pihasta pois. Saa hän kuulemma poimia. Olikohan kotoa annettu lupa ja kuppi? Tuona viikonloppuna aika moni naapureistamme oli mökillä, josko lapsen vanhemmat luulivat, ettei meilläkään ollut ketään kotona, kun ei näkynyt autoa? Eikä tässä vielä kaikki. Kun kävin sanomassa lapsen isälle, että kasvattaisi itse lapsensa, ettei tarvitsisi lasua tehdä, ja ettei poliisi kasvata lasta tulevaisuudessa, niin isä tuli meille uhkailemaan, että lyö minua (naista)! Vaimonsa möllötti kadulla vahdissa, ei sentään uskaltanut se meille tulla. Olikohan se opettanut miehelleen, että naisten lyöminen on ihan ookoo?
Ja ihan oli valkoihoinen perhe tämäkin. Jos joku epäilee.
Tää ei yllättäisi. On monesti nähty, että kun leikkipuistossa ym joutuu ojentamaan jonkun häirikkölasta, vanhemmat eivät sano kiitos vaan tulevat haistattelemaan. Ja siis puhun lapsille aina asiallisesti vaikka kyseessä olisikin joku tuleva kriminaali joka tönii ja runttaa muita. Mut kotoahan se törkeä käytös myös opitaan, lapset oppivat runnomaan muita koska niin heitä kohdellaan kotona.
Neuvolan esitteissäkin sanotaan ettei lapselle tule pitää kuria. Kurinpito ei ole tätä päivää kerta kaikkiaan.
Lapsi tarvitsee rajoja, koska rajojen asettaminen ja pieni kurinpito on rakkautta ja välittämistä. Jos kaikkea saa tehdä eikä koskaan kielletä, niin se voi nousta vanhempia vastaan myöhemmin. Miksei opetettu? Miksei asetettu rajoja? Välittivätkö vanhemmat oikeasti?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloitus kertookin jo koko ongelman. Jos lapset kasvatetaan niin, että vanhempi on koko ajan kiinni kännykässä, paikalla muttei läsnä, niin lapsi ei opi peilaamaan tunnetiloja, empatiaa, tai mikä on soveliasta. Ei näille lapsille ole varmaan hiekkalaatikollakaan kerrottu, ettei toista saa lyödä lapiolla, kun sielläkin vanhempi on katsonut puhelintaan.
Empatia ja toisten huomioon ottaminen ei ole pelkästään sisäsyntyistä, vaan myös taito, jota yleensä opitaan varhaislapsuudessa. Pienet lapset ovat käytökseltään aika "psykopaatteja", koska eivät vielä tiedä oikean ja väärän eroa. Normaalissa kasvatuksessa aikuiset opastavat tässä. Hiekkalaatikkoleikit loppuu jos kaveria lyödään, lelu palautetaan takaisin jos ottaa sen toiselta kädestä, jo ennen eläinten näkemistä kerrotaan miten niitä kohdellaan jne. Myös esimerkiksi sadut ja tarinat opettavat lapsille moraalia. Mutta jos tämä kaikki jää väliin koska vanhempi katsoo puhelintaan, miten oletat lapsen taikovan empatiataidot tyhjästä?
Saman tien porttikielto tuolla lailla käyttäytyville kotieläinpihalla tai kissakahvilassa tai missään muuallakaan. Koska eivät he osaa ensi kerrallakaan sen paremmin käyttäytyä, kun sitä ei näköjään kotona harjoitella.
Mua aina hirvittää, kun joudun komentamaan mun lapsenlapsia välillä aika ankarastikin. Kun harvoin nähdään, niin se kurinpito tuntuu kurjalta. Mutta silti he tykkää musta niin paljon, että suunnittelevat keskenään koko vuoden aina, kuinka tulevat kesällä mummolaan ja tinkaavat äidiltään lisäöitä. Ei se kurinpito eikä opettaminen riko lapsia. Päinvastoin. He tietävät, että heistä välitetään. Välinpitämättömyys on se, mikä todella satuttaa.
Käytännössä koko historian ajan lapsia on sekä rakastettu että kuritettu samaan aikaan. Ilman että siinä on ollut mitään ristiriitaa. Vasta aivan hiljattain keksittiin että kuritus saa lapset vihaamaan vanhempiaan.
Aivan. Kukahan senkin keksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikille vanhemmille tiedoksi: jos teiltä uusavuttomilta ei onnistu ns. rakkaiden kullannuppujenne asianmukainen ojentaminen, niin sen ojennuksen toimittaa vieras. Kiljukaa siihen mitä tykkäätte. Kiitos.
Juurikin näin. Meillä kävi tänä kesänä kauemman naapurin lapsi luvatta poimimassa marjoja meidän pihasta KUPPI KÄDESSÄÄN, tiheään asutulla omakotitaloalueella. Kauhea itku ja parku, kun ojensin, ettet sä saa tulla toisten pihaan poimimaan marjoja. Väitti vastaan ja näytti mulle keskaria, eikä uskonut sanomista, vänisi vaan poistumatta pihasta. Lopulta piti huutaa, että tuntematon lapsi saatiin meidän pihasta pois. Saa hän kuulemma poimia. Olikohan kotoa annettu lupa ja kuppi? Tuona viikonloppuna aika moni naapureistamme oli mökillä, josko lapsen vanhemmat luulivat, ettei meilläkään ollut ketään kotona, kun ei näkynyt autoa? Eikä tässä vielä kaikki. Kun kävin sanomassa lapsen isälle, että kasvattaisi itse lapsensa, ettei tarvitsisi lasua tehdä, ja ettei poliisi kasvata lasta tulevaisuudessa, niin isä tuli meille uhkailemaan, että lyö minua (naista)! Vaimonsa möllötti kadulla vahdissa, ei sentään uskaltanut se meille tulla. Olikohan se opettanut miehelleen, että naisten lyöminen on ihan ookoo?
Mä itse olen vaikea-asteinen adhd (dg vasta aikuisena) ja kävin lapsena poimimassa marjoja naapurin pihasta. Se kerta kun jäin kiinni, jäi viimeiseksi. Ukko uhkasi hakata mut (tytön) seuraavalla kerralla. Mähän aloin myös vääntämään itkua ja sanoin että mulla on oikeus ja et uskalla lyödä. Se mies otti mut niskaperseotteeseen ja heitti aidan yli kadulle. Sain mustelmia ja ruhjeita, mutta en enää sen jälkeen mennyt toisten pihoille. Tuo oli sellaista aikaa, että alakouluikäiset lapset jätettiin huolella yksin kotiin kesälomillakin. Naapuri tuli vielä illalla meidän ovelle kertomaan tapauksesta, kun vanhemmat olivat tulleet töistä kotiin. Siitä seurasi sitten toinen selkäsauna äidin toimesta.
Fyysinen kuritus ei ole oikein, mutta ainakin omalta osaltani pahimmat adhd-perseilyt loppuivat tähän. En sano etteikö neurotyypilliset penskat myös tällaista tekisi.
Meidän kommunikointi kyllä jäi ihan sanalliselle tasolle ja huutamiseksi, mutta kovin lapsi ja lapsen isä siitä loukkaantui. Yhtään ei kiinnostaisi vieraiden lapsia kasvattaa, toivottavasti pysyvät poissa täältä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vartijoita sinne pitäisi palkata seuraamaan miten ihmiset käyttäytyy. Ja jo pääsylippua ostaessa pitäisi lasten vanhemmille kertoa, että TE sitten olette koko ajan lastenne kanssa ettekä anna niiden tehdä mitään eläimille, lapsia ei saa päästää yksin juoksentelemaan mihinkään. Jos yksikin laiminlyönti tapahtuu, teidät poistetaan täältä.
Ja lisäksi eläintarhalla tai -puistolla pitäisi olla sakotusoikeus.
Ei ole varaa palkata vartijoita, taloudellinen tulis kärsii
Ja suomenkielen taitokin on hukassa. Mitähän tuokin lause mahtaa tarkoittaa...
"Joka kuritta kasvattaa se lastaan vihaa".
Ei lapset tarvitse välttämättä edes muuta kuritusta kuin ohjausta ja opastusta. Ei ne muuten opi.
Aiemmin eläinten kanssa tekemisissä oleminen opetti lapsille empatiaa. Oli yleistä viedä lapset katsomaan tuttavien luokse kissanpentuja.
Ei tarvitse mennä toiseen äärilaitaan, että käytetään fyysistä kuritusta. Rajoja ja rakkautta. Nykyään puuttuu rajat. Annetaan lasten tehdä mitä vaan. Kyllä mä aina ohjeistin lapset miten käyttäydytään missäkin. Käytiin monesti katsomassa eläimiä ja tietysti olin siinä mukana, en missään terasseilla räpläämässä kännykkää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä itse olen vaikea-asteinen adhd (dg vasta aikuisena) ja kävin lapsena poimimassa marjoja naapurin pihasta. Se kerta kun jäin kiinni, jäi viimeiseksi. Ukko uhkasi hakata mut (tytön) seuraavalla kerralla. Mähän aloin myös vääntämään itkua ja sanoin että mulla on oikeus ja et uskalla lyödä. Se mies otti mut niskaperseotteeseen ja heitti aidan yli kadulle. Sain mustelmia ja ruhjeita, mutta en enää sen jälkeen mennyt toisten pihoille. Tuo oli sellaista aikaa, että alakouluikäiset lapset jätettiin huolella yksin kotiin kesälomillakin. Naapuri tuli vielä illalla meidän ovelle kertomaan tapauksesta, kun vanhemmat olivat tulleet töistä kotiin. Siitä seurasi sitten toinen selkäsauna äidin toimesta.
Fyysinen kuritus ei ole oikein, mutta ainakin omalta osaltani pahimmat adhd-perseilyt loppuivat tähän. En sano etteikö neurotyypilliset penskat myös tällaista tekisi.
Varsinkin hyperaktiivisilla ADHD-lapsilla empatiakyky kehittyy useita vuosia nenttejä hitaammin. Siksi heidän kohdallaan pelkkä lässyttävä puhuminen ei yleensä auta vaan tarvitaan kovempia keinoja.
Mä itsekin olin lapsena aivan kamala psykopaattihirviö ja vasta aikuisuuden kynnyksellä ja lääkityksen alettua aloin pehmentyä.
Mä aloin pehmentyä vasta 5-kymppisenä vaihdevuosien aikaan. Mutta mulla oli kotona niin kova kuri, selkään tuli usein ja todella lujaa, etten vaan uskaltanut perseillä. Ei sekään tervettä ollut, mun elämä on ollut aika rikkinäistä sen jälkeen. En luota ihmisiin.
Vierailija kirjoitti:
Ilmoitus seutukunnan sanomalehteen tai someen.
Eiköhän se juttu suositusta ip-lehdestä löydy...
Vierailija kirjoitti:
Yksinhuoltaja-akkojen kurittomia kakaroita.
Ne isät on samanlaisia lespaavia vässyköitä.
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvitse mennä toiseen äärilaitaan, että käytetään fyysistä kuritusta. Rajoja ja rakkautta. Nykyään puuttuu rajat. Annetaan lasten tehdä mitä vaan. Kyllä mä aina ohjeistin lapset miten käyttäydytään missäkin. Käytiin monesti katsomassa eläimiä ja tietysti olin siinä mukana, en missään terasseilla räpläämässä kännykkää.
Mikä se raja oikein on? Sitäkö, että lasta kielletään?
Entä jos lapsi ei tottele kieltoa ja astuu ilman lupaa rajan yli. Miten se estetään lapselta vai estetäänkö?
Eläimien kautta lapsi oppii sitä empatiaa kun valvovan silmän alla niistä ohjeistetaan, että ne ovat eläviä, tuntevia olentoja ja että niitäkin sattuu tai että rapsutus tuntuu hyvältä. Ohjeita ja esimerkkiä, huomio lapseen aikuiset.
Vierailija kirjoitti:
Sairasta. Pistäisin toiminnan kiinni tai ottaisin vierailijoita vain vartioidusti. En oikein ymmärrä miten tilanne on voinut edes päästä noin pahaksi. Kai siellä nyt kerrotaan vierailijoille selkeät säännöt että mitä saa ja ei saa tehdä, ja häiriköt voidaan poistaa, vai päästetäänkö vieraat kosketusetäisyydelle eläimistä ns. omalla vastuulla ja ilman vartiointia? Sehän olisi hirveän suuri riski sekä niille eläimille että vieraille. Olen kuullut monta tarinaa joissa tuntematon on syöttänyt eläimille jotain sopimatonta, myrkyllisiä kasveja tai roskia, johtaen eläimen tuskalliseen kuolemaan. Tai joissa eläin on päässyt puremaan, potkaisemaan pahasti. Sellaisia riskejä ei saa ottaa.
Toisaalta en ole yllättynyt tällaisesta uutisesta koska elämme maailmassa joka oikein kannustaa kohtelemaan eläimiä epäempaattisesti, näkee ne ihmiselle alisteisina hyödykkeinä joiden hyvinvointi, tarpeet ja jopa halu elää ovat toissijaisia. Menemme eläintarhoihin ja muihin huvituksiin vaatien että eläin esitetään meille, minkä takia niitä pidetään luonnottomissa pienissä häkeissä joissa ne eivät pääse minnekään edes piiloon ja rauhoittumaan. Sama mentaliteetti "oikeuttaa" repimään kotieläintä mikäli tämä ei suostu kosketeltavaksi koko rahan edestä.
Vegaaniperheenä emme käytä mitään eläinhuvituksia mikäli ne ei toimi eläimen ehdoilla. Eläinsuojelukeskukset (animal sanctuary) on ok, niissä pelastetut eläimet saa vain olla niin hyvissä oloissa kuin mahdollista ja homma pyörii lahjoituksin/keräyksin ja vapaaehtoisvoimin eli tavoite ei ole tehdä rahaa eläinten kustannuksella.
Jos lapsi haluaa nähdä eläimiä niin sitten mennään luontoon ja toivotaan luonnollisia kohtaamisia. Ja sielläkin käyttäydytään kuin vieraat toisen kodissa eli ei häiriköidä tms..
Niitä lapsia voi muuten myös opettaa ihan pienestä lähtien että miten (koti)eläimiä voi koskea jos ne antaa. Moni antaa taaperoiden repiä häntää ja turkkia, ja sitten pöyristyy kun kissalla/koiralla meneekin hermot. 🙄 Ihan kädestä pitäen näytin omalle vauvalle joka meinasi vaistonomaisesti tarrata kissaamme turkista, että jos sitä paijaa nätisti näin niin se tuntuu kivalta kädessä ja kissakin tykkää, tekee hassuja asioita kuten kierähtää selälleen tai puskee kättä ja kehrää. Hyvä suhde heillä heti alusta lähtien. Kissakin ymmärsi olla hellä vauvan lähellä, pisti aina kynnet piiloon kun tuli lähelle. Valvomatta ei jätetty kahden ikinä, kuten liian moni tekee.
Empatiakasvatus on onnistunut siinä vaiheessa kun osaamme olla empaattisia myös toislajisia eläimiä kohtaan.
On myös toisenlaisia lapsia. Mun lapsenlapsi kysyi ihan pienenä Korkeasaaren eläimistä, pidetäänkö niitä vankeina siellä. Pisti vähän aikuisenkin miettimään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen ojentanut ja sanonut vieraillekin, että nyt loppuu tällainen käytös.
Erittäin usein lapsi ei tottele vaikka sille sanoo.
Tuo on yksi suurimpia tabuja mitä lastenkasvatukseen liittyy. Aina sanotaan että "opeta lastasi" mutta kukaan ei kerro mitä sitten tapahtuu jos oppimishalut tai -kyvyt puuttuvat.
Silloin sitä lasta ei viedä paikkoihin, jossa pääsee vahingoittamaan itseään tai muita tai on muuten häiriöksi. Ja äitinä sanon tämän. Mutta liian usein näkee vanhempia, jotka nostavat kädet pystyyn ja antavat pentujen tehdä ihan mitä lystää.
"Silloin sitä lasta ei viedä paikkoihin, jossa pääsee vahingoittamaan itseään tai muita tai on muuten häiriöksi."
Tästä puuttuu täysin logiikka, sillä harjoittelematta asioita ei opi.
Jospa nyt vihdoin saataisiin se ikäriippumaton jälkiabortti lailliseksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikilla ei pitäisi lapsia olla.
On muuten tosi surullista, kun näkee lapsesta, ettei siitä tule ikinä mitään. Mätä vanhempi estää lasta kasvamasta ihmiseksi. Olen itse ollut todella villi lapsi, ja vaatihan se kovasti työtä muilta saada minusta kunnon ihminen, mutta ihme ja kumma, tuli.
En tuomitsisi noin kylmästi. Omat vanhempani kasvattivat meidät ihan pellossa, ovat täysin läpimätiä ihmisiä ja kyvyttömiä vanhemmiksi. Pieksivät kyllä, usein ilman mitään tekosyytäkään. Silti kasvatin itse itsestäni ihmisen ja veljenikin on ihan täysjärkinen. Lapsi ja pesuvesi jne..
No teillä oli omaa järkeä kylliksi.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen oikeasti todella huolissani nimenomaan empatiakyvyn puutteesta. Mistähän tämä oikein johtuu?
Itsekkyyden ja egoismin kasvusta. Ihminen katsoo, että hänelle kuuluu kaikki, vaikkei eväänsä väräyttäisi. Vanhemmat eivät kasvata enää lapsiaan vaan korkeintaan oman kroppansa pakaralihaksia ja habaa. Muu aika vietetään kännykällä. Lapset saavat tehdä mitä vain, jotta ne eivät häiritse vanhempien omaa aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Tekisi muuten aina mieli taputtaa ja kannustaa, kun joku vanhempi kantaa riehuvan ja karjuvan lapsensa pois kaupasta kesken kauppareissun. Hyvä sinä!
Toisaalta aika moni tekee lasun siinä tilanteessa missä lapsen fyysistä koskemattomuutta rikotaan ja lapsi itkee ja rimpuilee.
Ai jostain tuntemattomasta ihmisestä, joka vain kantaa lapsensa ulos kaupasta? Ihan on luvallista vanhempansa nostaa lapsensa syliinsä. Kaikkea sitä jotkut luuleekin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen ojentanut ja sanonut vieraillekin, että nyt loppuu tällainen käytös.
Erittäin usein lapsi ei tottele vaikka sille sanoo.
Tuo on yksi suurimpia tabuja mitä lastenkasvatukseen liittyy. Aina sanotaan että "opeta lastasi" mutta kukaan ei kerro mitä sitten tapahtuu jos oppimishalut tai -kyvyt puuttuvat.
Silloin sitä lasta ei viedä paikkoihin, jossa pääsee vahingoittamaan itseään tai muita tai on muuten häiriöksi. Ja äitinä sanon tämän. Mutta liian usein näkee vanhempia, jotka nostavat kädet pystyyn ja antavat pentujen tehdä ihan mitä lystää.
"Silloin sitä lasta ei viedä paikkoihin, jossa pääsee vahingoittamaan itseään tai muita tai on muuten häiriöksi."
Tästä puuttuu täysin logiikka, sillä harjoittelematta asioita ei opi.
Eläinten vahingoittaminen ei ole harjoittelua. Huutoitku läpi teatteriesityksen ei ole harjoittelua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tekisi muuten aina mieli taputtaa ja kannustaa, kun joku vanhempi kantaa riehuvan ja karjuvan lapsensa pois kaupasta kesken kauppareissun. Hyvä sinä!
Toisaalta aika moni tekee lasun siinä tilanteessa missä lapsen fyysistä koskemattomuutta rikotaan ja lapsi itkee ja rimpuilee.
Ai jostain tuntemattomasta ihmisestä, joka vain kantaa lapsensa ulos kaupasta? Ihan on luvallista vanhempansa nostaa lapsensa syliinsä. Kaikkea sitä jotkut luuleekin.
Ammattikasvattajille sellainen toiminta on kiellettyä. Myös ruumiillinen kuritus kiellettiin aiemmin ensin ammattikasvattajilta ja vasta myöhemmin vanhemmilta.
Ainoa missä te ilmoitusten tekijät voitte tehdä ilmoituksianne, on päihtyneet vanhemmat/huoltajat, muuten lapsia kasvatetaan kyllä kurillakin ilman lippulappuja.