IS: Huonosti käyttäytyvät lapset terrorisoivat kotieläinpihan eläimiä
Huonosti käyttäytyvät lapset terrorisoivat kotieläinpihan eläimiä Kalajoella, kertoo Kotieläinpiha Hulivilin omistaja Minna Kekolahti.
Kotieläinpihalla on tänä kesänä esimerkiksi heitetty nukkuvaa ankkaa ruohopalleroilla ja kanoja pikkukivillä. Kotieläinpihalla on myös nähty, kun nukkuvaa possua nyitään karvoista tai saparosta, jotta se heräisi.
– Lampaita on tökitty oksilla ja kissaa on vedetty hännästä, Kekolahti luettelee.
Aikaisempina vuosina vastaavaa ilmiötä ei ole Kekolahden mukaan havaittu.
Lasten vanhemmat ovat suhtautuneet häirintään välinpitämättömästi. Kekolahden mukaan vanhemmat ovat voineet seistä lapsen takana puhelin kädessä.
– Sitten pistetään vastaan, kun kerrotaan, ettei näin saa tehdä. Aikuiset ovat sanoneet, että miksi tulet lastani komentamaan. Kaikissa tapauksissa perheet ovat olleet suomalaisia, Kekolahti sanoo.
– Myös lasten suusta on kuultu ilkeää kielenkäyttöä, kun tilanteisiin on puututtu.
Eräässä tapauksessa perheenisä kommentoi, ettei halua maksaa nukkuvista eläimistä.
Kommentit (390)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko pennut pellavapäitä?
"Kaikissa tapauksissa perheet ovat olleet suomalaisia, Kekolahti sanoo."
Suomalaisuus ei nykyään kerro, onko lapsi kantasuomalaisten lapsi vai esim. arabi tai somali tai venäläistaustainen.
Enpä usko, että jotkut m a m u t viitsivät viedä lapsiaan mihinkään syrjässä olevalle kotieläinpihalle. Joutuu itse maksamaan kyydit ja sisäänpääsyt.
Laitoin alapeukun niin tuli samalla 2 yläpeukkua. Erikoista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yh-mutsit kersoineen asialla.
Enemmän tässä ilmiössä haisee olematon isyys! Useilla miehillä ei ole tunnetaitoja eikä empatiakykyä, siellä sitten heidän lapsensa kiskovat porsaita saparosta.
Isyys nimwn omaan puuttuu yh lapsilta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Empatiakyky kadonnut osalta ihmisistä, todella huolestuttavaa. Ja nämä vielä lisääntyvät.
Välttelen ihmisiä nykyään parhaani mukaan. Kauhean moni on mädäntynyt sisältä jostain syystä.
Sama homma. Tulee monen seurassa paha olo moneksi päiväksi jos joutuu olemaan tekemisissä.
Tämä on muuten totta. Miten tuollainen holtiton perhe tai suku oikein kylvää sitä pahaa oloa ympärilleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ikävää, moni nykyvanhempi kaipaisi kursseja miten lasta kasvatetaan vanhempana. Ei enää osata tai uskalleta.
Niillä kursseilla opetetaan kaikkea modernia muotijuttua kuten "lapselle ei saa sanoa koskaan ei" (on jopa päiväkoteja missä henkilökuntaa on kielletty sanomasta lapsille ei). Mitä enemmän kursseja käy niin sitä heikommin kurinpito sujuu.
Urheiluharrastuksessani, jossa kävin vuosia sitten, jo silloin muistan vetäjien valittaneen sitä, kuinka lasten treeneissä kaikki aika meni lasten kasvattamiseen lajin treenaamisen sijaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen ojentanut ja sanonut vieraillekin, että nyt loppuu tällainen käytös.
Erittäin usein lapsi ei tottele vaikka sille sanoo.
Sitten kovemmat konstit käyttöön. Sanottava vaan tiukemmin.
Jos ei se lapsi sanaa usko niin sitten lähdetään pois. Näin meillä on aina toimittu. Hyvin tehokas keino.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikään normaali ihminen ei kiusaa eläintä.
Pitäisi puuttua jo tuollaiseen käytökseen lapsella.
Mun mielestä jos vanhemmat ei puutu, pitää ehdottomasti koko perhe heittää ulos kotipihalta. Eikä todellakaan mitään rahoja takaisin. Oppivatpahan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainoa syyllinen on yrittäjä. Ihmisiltä pitää fyysisesti estää pääsy eläimiä vahingoittamaan, mutta kun raha kiiltelee silmissä
No ei todellakaan ole yrittäjä syyllinen.
Ihmisten pitää jo pienestä oppia käyttäytymään eläimiä kohtaan hyvin.
Just nämä pikkulintujen rääkkääjäpennut ja kissojen kiusaajat on olleet niitä, joista aikuisena on tullut rikollisia paskiaisia.
Menepä sanomaan, niin "pojat on poikia.". Kokemus omasta lapsuudestani.
Vaarallinen tositarina.
Mun lapsuudessa meidän koulussa oli ylemmällä luokalla omituinen poika, joka t*ppoi pikkulintuja. Joskus se uhkaili meitä pienempiäkin koulumatkalla. Vanhempana se t*ppoi oman isänsä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ikävää, moni nykyvanhempi kaipaisi kursseja miten lasta kasvatetaan vanhempana. Ei enää osata tai uskalleta.
Joku heidät on kasvattanut.
Nykyvanhemmat on omassa lapsuudessa kokeneet jäähytystä, tukkapöllyä, luunappeja, aresteja yms. ja ovat päättäneet että ei koskaan enää sellaista. Tämänpäivän kasvatus perustuu positiiviseen vahvistamiseen ja lapsen tunnetaitojen tukemiseen.
Nykyvanhempien omat vanhemmat (noin 60-vuotiaat) kasvatettiinväkivallalla. Nykyvanhemmat (noin 30-vuotiaat) kasvatettiin jo ilman fyysistä kuritusta/väkivaltaa. Mutta en usko, että väkivalta on ratkaisu. Vanhemmilta tarvitaan vaan enemmän keskittymistä niihin lapsiin ja niiden kasvatukseen - ja vähemmän kännykkään ja itseensä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikilla ei pitäisi lapsia olla.
On muuten tosi surullista, kun näkee lapsesta, ettei siitä tule ikinä mitään. Mätä vanhempi estää lasta kasvamasta ihmiseksi. Olen itse ollut todella villi lapsi, ja vaatihan se kovasti työtä muilta saada minusta kunnon ihminen, mutta ihme ja kumma, tuli.
En tuomitsisi noin kylmästi. Omat vanhempani kasvattivat meidät ihan pellossa, ovat täysin läpimätiä ihmisiä ja kyvyttömiä vanhemmiksi. Pieksivät kyllä, usein ilman mitään tekosyytäkään. Silti kasvatin itse itsestäni ihmisen ja veljenikin on ihan täysjärkinen. Lapsi ja pesuvesi jne..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen ojentanut ja sanonut vieraillekin, että nyt loppuu tällainen käytös.
Erittäin usein lapsi ei tottele vaikka sille sanoo.
Tuo on yksi suurimpia tabuja mitä lastenkasvatukseen liittyy. Aina sanotaan että "opeta lastasi" mutta kukaan ei kerro mitä sitten tapahtuu jos oppimishalut tai -kyvyt puuttuvat.
Johdonmukaisuus on se sana. Jos komennetaan ja sanotaan esim." Että jos nyt et lopeta tota niin me lähdetään täältä pois/kotiin", niin se uhkaus pitää myös toteuttaa jos homma ei muutu. Jos aina vain kerrotaan mitä tapahtuu jos ei totella, mutta koskaan ei toteuteta sitä "uhkausta", niin lapsihan oppii, että ei se kuitenkaan tee niin.
Kyllä ihan normaali lapsi jossain vaiheessa alkaa käsittää, että teoilla on seuraukset
Tekisi muuten aina mieli taputtaa ja kannustaa, kun joku vanhempi kantaa riehuvan ja karjuvan lapsensa pois kaupasta kesken kauppareissun. Hyvä sinä!
Vierailija kirjoitti:
Ei riitä ymmärrys tällaisia vanhempia kohtaan. Minullakin kaksi leikki-ikäistä ja ei tulisi mieleenkään antaa käyttäytyä tuolla tavalla. Toki kasvatetaan muutenkin niin, että muita kunnioitetaan. Monet nykyvanhemmat eivät kunnioita eläimiä muista ihmisistä puhumattakaan paskan vertaan ja tietysti lapset usein oppivat tämän asenteen. Meillä on lähipiirissä vähän vastaavaa eräässä perheessä, mutta onneksi on sen verran välimatkaa, etteivät lapsemme ihan jatkuvasti ole tekemisissä keskenään.
Mä oon ihan suoraan kieltänyt lapsia leikkimästä ilkeiden lasten kanssa. Siinä menee mulla raja.
Tekisi muuten aina mieli taputtaa ja kannustaa, kun joku vanhempi kantaa riehuvan ja karjuvan lapsensa pois kaupasta kesken kauppareissun. Hyvä sinä!
Toisaalta aika moni tekee lasun siinä tilanteessa missä lapsen fyysistä koskemattomuutta rikotaan ja lapsi itkee ja rimpuilee.
Vierailija kirjoitti:
Tiedoksi vanhemmille: Siinä vaiheessa kun ette itse ymmärrä ojentaa lastanne, sen teemme me muut ulkopuoliset. Opettakaa lapsillenne käytöstapoja :)
Eikä välttämättä enää sanota kauniisti, kun on tunteja tai päiviä seurattu sitä mahdotonta perseilyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joku heidät on kasvattanut.
Nykyvanhemmat on omassa lapsuudessa kokeneet jäähytystä, tukkapöllyä, luunappeja, aresteja yms. ja ovat päättäneet että ei koskaan enää sellaista. Tämänpäivän kasvatus perustuu positiiviseen vahvistamiseen ja lapsen tunnetaitojen tukemiseen.
Nykyvanhempien omat vanhemmat (noin 60-vuotiaat) kasvatettiinväkivallalla. Nykyvanhemmat (noin 30-vuotiaat) kasvatettiin jo ilman fyysistä kuritusta/väkivaltaa. Mutta en usko, että väkivalta on ratkaisu. Vanhemmilta tarvitaan vaan enemmän keskittymistä niihin lapsiin ja niiden kasvatukseen - ja vähemmän kännykkään ja itseensä.
Vielä 1990-luvulla ruumiillinen kuritus oli todella yleistä. Jäähyjä taas käytettiin yleisesti vielä 2010-luvullakin.
Vierailija kirjoitti:
Se, että ulkopuolisen ei ole enää soveliasta ojentaa huonosti käyttäytyvää lasta, on surkea muutos kulttuurissamme. Asun ison osan vuodesta toisessa maassa ja toisessa kulttuurissa. Siellä lasta saa tarpeen tullen yhä komentaa vieraskin, mikäli vanhemmat eivät lapsen häiriökäyttäytymistä huomaa tai siitä välitä. Ja kas kummaa, lapset käyttäytyvät siellä keskimäärin paljon paremmin. Näin oli vielä omassa lapsuudessani Suomessakin muutama vuosikymmen sitten.
"Kylä kasvattaa -yhteisö kasvattaa" -ajattelun soisi tulevan takaisin, tämän yltiöindividualismin ja lapsien ylisuojelemisen sijaan.
Ranska?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikille vanhemmille tiedoksi: jos teiltä uusavuttomilta ei onnistu ns. rakkaiden kullannuppujenne asianmukainen ojentaminen, niin sen ojennuksen toimittaa vieras. Kiljukaa siihen mitä tykkäätte. Kiitos.
Juurikin näin. Meillä kävi tänä kesänä kauemman naapurin lapsi luvatta poimimassa marjoja meidän pihasta KUPPI KÄDESSÄÄN, tiheään asutulla omakotitaloalueella. Kauhea itku ja parku, kun ojensin, ettet sä saa tulla toisten pihaan poimimaan marjoja. Väitti vastaan ja näytti mulle keskaria, eikä uskonut sanomista, vänisi vaan poistumatta pihasta. Lopulta piti huutaa, että tuntematon lapsi saatiin meidän pihasta pois. Saa hän kuulemma poimia. Olikohan kotoa annettu lupa ja kuppi? Tuona viikonloppuna aika moni naapureistamme oli mökillä, josko lapsen vanhemmat luulivat, ettei meilläkään ollut ketään kotona, kun ei näkynyt autoa? Eikä tässä vielä kaikki. Kun kävin sanomassa lapsen isälle, että kasvattaisi itse lapsensa, ettei tarvitsisi lasua tehdä, ja ettei poliisi kasvata lasta tulevaisuudessa, niin isä tuli meille uhkailemaan, että lyö minua (naista)! Vaimonsa möllötti kadulla vahdissa, ei sentään uskaltanut se meille tulla. Olikohan se opettanut miehelleen, että naisten lyöminen on ihan ookoo?
Ja ihan oli valkoihoinen perhe tämäkin. Jos joku epäilee.
Tuossa kohtaa, kun menee sanomaan vanhemmalle, kannattaisi varmuuden vuoksi ottaa ensin semmoinen tulokulma, että kertoo mitä on tapahtunut, ennen kuin uhkaa lasulla ja poliisilla. Vaikka jotkut vanhemmat sallisivat pahanteon, niin sekin nyt on aina vaihtoehto, että tuommoiset kymmenvuotiaat toimivat omin päin, ja kaunistelevat vanhemmilleen asioita rankasti. Ja sitten valehtelevat ulkopuolisille, että on vanhempien lupa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikilla ei pitäisi lapsia olla.
Nykyään vaikuttaisi siltä, että noin 80 prosentilta ihmisiä saisi ottaa lisääntymisoikeudet pois. Oma kännykkä, oma napa ja oma yltiöminäkeskeinen elämänkatsomus estävät lasta kehittymästä asialliseksi ihmiseksi. Kukaanhan ei tästä hyödy.
Ja ne "aikuiset" sitten! Rumia, hoitamattomia, niska väärässä kulkevia. Koko perhe tuhoon tuomittuja.
Vierailija kirjoitti:
Sanoo että jos ei saa komentaa, sitten tehdään rikosilmoitus eläinten kaltoinkohtelusta.
Ja sitten kun vanhemmat uhkailee sua väkivallalla, sanot että täällä on valvontakamerat. Lähtevät häiriköt itse pois ja vähän liukkaasti.
On muuten tosi surullista, kun näkee lapsesta, ettei siitä tule ikinä mitään. Mätä vanhempi estää lasta kasvamasta ihmiseksi. Olen itse ollut todella villi lapsi, ja vaatihan se kovasti työtä muilta saada minusta kunnon ihminen, mutta ihme ja kumma, tuli.