Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Anoreksia nervosa (asiallista yleistä keskustelua aiheesta)

Vierailija
18.07.2026 |

Tässä ketjussa saa vapaasti esittää näkemyksiä, ajatuksia ja kysymyksiä anoreksiasta. Jos kukaan ei osaa vastata niin ei se haittaa. Mua esimerkiksi kiinnostaa ovatko ne jotka romantisoi anoreksiaa eri ihmisiä kuin ne jotka siihen oikeasti sairastuu? Kun tuntuu että oikeasti anoreksiaa sairastavilla ei ole yhtään esteettisesti tai romantisoivasti merkityksellinen suhde sairauteensa ja sen vaikutuksesta kroppaansa. Jolloinka herää kysymys: keitä ja millaisia ihmisiä ovat ne jotka sitä romantisoivat ja ihannoivat, piirtävät kuvia ja kirjoittavat aiheesta runoja ja laulunsanoja?

Kommentit (40)

Vierailija
1/40 |
19.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aluksi monella ajattelu on romantisoivaa ja osalla se jää siihen, mutta osalla se muuttuu oikeaksi anoreksia-sairaudeksi. Anoreksia diagnosoidaan nykyään yleensä varhaisemmassa vaiheessa. Ennenvanhaan aihetta käsittelevissä tv-ohjelmissa anorektikot oli luurankomaisen laihoja mutta nykyään he näyttävät normaalipainoisilta. Oireilu ja ajatusmaailma kuitenkin on sitä samaa mitä aina on ollut kyseisessä sairaudessa. Anoreksia on psykiatrinen sairaus ja sen takia varhain diagnosoiduilla ruumiinpaino voi olla normaali.

Vierailija
2/40 |
19.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko ne sitten bulimikkoja jotka ihannoi anoreksiaa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/40 |
19.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laita ranteeseen kumilenkki ja näpsäytä sitä reippaasti aina kun ajattelet ruokaa!

Vierailija
4/40 |
19.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen proana. Laihat tyttelit on ihquja. 

Vierailija
5/40 |
19.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anoreksia on sairaus, joka ei koskaan hellitä vaikka pahimmat oireet saisi kuriin. Työkaveri on 5-kymppinen entinen anorektikko, jonka pitäisi olla "parantunut", mutta joka koko ajan vaan jauhaa miten käy lenkillä ja sitten tekee yhdestä pienestä pullasta ison numeron. 

Vierailija
6/40 |
19.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Anoreksia on sairaus, joka ei koskaan hellitä vaikka pahimmat oireet saisi kuriin. Työkaveri on 5-kymppinen entinen anorektikko, jonka pitäisi olla "parantunut", mutta joka koko ajan vaan jauhaa miten käy lenkillä ja sitten tekee yhdestä pienestä pullasta ison numeron. 

Ortoreksia

Vierailija
7/40 |
19.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Persoonallisuushäiriöisiä neurootikkoja. Vaativia, epävakaita, estyneitä. Asialla pelleilevät ("romantisoivat") taas ovat enemmän huomionhakuisia persoonallisuushäiriöisiä.

Vierailija
8/40 |
19.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paskapuhetta. Ja tuo ihminen ei todellakaan ole toipunut yhtään mistään.

Vierailija
9/40 |
19.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen tekemisissä, perehdyttäjänä ihmisille tiloissa, missä käsitellään ruokaa ja niin ruoka kuin kuntoluokka vaan pakostikin vilahtaa puheissa, sekä sairastuminen. Tää on todella hankalaa kun selkeästi joukossa on anorektikkoja, niin joskus sitä vaan pohtii, että mitenköhän tästäkin nyt voisi puhua ilman, että asia triggeröityy toisessa henkilössä jollakin tavalla. Oma työ mun on pakko tehdä, joten ei myöskään voi olla puhumatta ruuasta ja siihen liittyvistä asioista kuten vitamiinit ja hivenaineet.

Vierailija
10/40 |
19.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen tekemisissä, perehdyttäjänä ihmisille tiloissa, missä käsitellään ruokaa ja niin ruoka kuin kuntoluokka vaan pakostikin vilahtaa puheissa, sekä sairastuminen. Tää on todella hankalaa kun selkeästi joukossa on anorektikkoja, niin joskus sitä vaan pohtii, että mitenköhän tästäkin nyt voisi puhua ilman, että asia triggeröityy toisessa henkilössä jollakin tavalla. Oma työ mun on pakko tehdä, joten ei myöskään voi olla puhumatta ruuasta ja siihen liittyvistä asioista kuten vitamiinit ja hivenaineet.

Et voi nähdä että joku on anorektikko. Siellä porukassa saattaa olla joku laiha eikä hän ole anorektikko joka triggeröityy ruokapuheista. On tilastollisesti huomattavan paljon todennäköisempää että porukassa oleva ylipainoinen on syömishäiriöinen ja hän triggeröityy ruokapuheista ja rupeaa ahmimaan.

Vierailija
11/40 |
19.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko ne sitten bulimikkoja jotka ihannoi anoreksiaa?

Saatat osua aivan oikeaan.

Vierailija
12/40 |
19.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aluksi monella ajattelu on romantisoivaa ja osalla se jää siihen, mutta osalla se muuttuu oikeaksi anoreksia-sairaudeksi. Anoreksia diagnosoidaan nykyään yleensä varhaisemmassa vaiheessa. Ennenvanhaan aihetta käsittelevissä tv-ohjelmissa anorektikot oli luurankomaisen laihoja mutta nykyään he näyttävät normaalipainoisilta. Oireilu ja ajatusmaailma kuitenkin on sitä samaa mitä aina on ollut kyseisessä sairaudessa. Anoreksia on psykiatrinen sairaus ja sen takia varhain diagnosoiduilla ruumiinpaino voi olla normaali.

Ehkäpä ohjelmien tuottajat nykyään tarkoituksella valitsevat ohjelmiinsa normaalipainoisia koska nykyään on tämä kulttuuri että pitää varoa esittämästä triggeröivää sisältöä. Ysärillä tosiaan oli kaikissa anoreksia-dokumenteissa shokeeraavan laihoja henkilöitä, tai sitten ainakin näytettiin kuvia ja videoita haastateltavista ajalta kun olivat hirvittävän laihoja jos henkilö oli jo parantunut. Nykyään ei yleensä näytetä laihuutta tv-ohjelmissa. 

Vierailija
13/40 |
19.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suuri ongelma on myös se, että ihmisten huomattaminen jonkun anorektiokon laihuudesta vain vahvistaa anoreksiaa.

Vierailija
14/40 |
19.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nainen ei voi olla koskaan liian laiha eikä mies liian rikas.

Vierailija
15/40 |
19.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata lokeroida tai yleistää liikaa, sairastuneissa on monenlaisia ihmisiä ja oireilu on jokaisella yksilöllistä. Oma kokemus on että sairauden alkuvaiheessa moni romantisoi sairautta, kunnes oireilun pitkittyy ja vaikeutuu ja alkaa rajoittaa elämää liikaa.

Vierailija
16/40 |
19.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

anoreksia on hengenvaarallinen sairaus

siinä ei ole mitään romanttista eikä kaunista

Vierailija
17/40 |
19.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

anoreksia on hengenvaarallinen sairaus

siinä ei ole mitään kaunista eikä romanttista

Vierailija
18/40 |
19.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et voi nähdä että joku on anorektikko. Siellä porukassa saattaa olla joku laiha eikä hän ole anorektikko joka triggeröityy ruokapuheista. On tilastollisesti huomattavan paljon todennäköisempää että porukassa oleva ylipainoinen on syömishäiriöinen ja hän triggeröityy ruokapuheista ja rupeaa ahmimaan.

Niin. Siskoani syytettiin anorektikoksi, mutta on aina ollut luonnostaan laiha. Ei ollut hänestä mukavaa.

Vierailija
19/40 |
19.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tehdään rikoksia sille joka luulee olevansa joku kunkku tai prinsessa. 
Se joka ylentää itsensä, se alennetaan. 
Mut raukkamaiset luuserit  sabotoi ja tekee rikoksisa. Tosi raukkamaiset luuserit. Jotta ei olisi niin hyvä mitä  voisi olla. 

Vierailija
20/40 |
20.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tehdään rikoksia sille joka luulee olevansa joku kunkku tai prinsessa. 
Se joka ylentää itsensä, se alennetaan. 
Mut raukkamaiset luuserit  sabotoi ja tekee rikoksisa. Tosi raukkamaiset luuserit. Jotta ei olisi niin hyvä mitä  voisi olla. 

Kommenttisi taisi tulla väärään ketjuun mutta on huomion arvoinen. Jos tiedossasi on että jotakuta vastaan tehdään rikoksia niin tehtäväsi on ilmoittaa siitä poliisille. Muuten olet samanlainen kuin ne rikolliset.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi viisi