Mielipiteitä ja neuvoja kaivataan! Olisiko kohtuutonta jättää 3-vuotias ilman ruokaa noin puoleksi päiväksi?
Meillä 3-vuotias luulee hallitsevansa kaikkea. Ruokailu on yhtä pelleilyä AINA. Järjettömän nirso, syö kolmea ruokalajia. Aamiaiseksi tahtoo nakkeja tai muroja, ja jos ei saa, kiljuu ja huutaa (olen joskus sortunut antamaan sitten muroja, kun valmistamani puuro on mennyt roskiin. joka aamu olen tehnyt kattilassa puuroa jota lapsi ei syö). Tänään sama tilanne. lapsi nyt kirkuu sohvalla kun ei saanutkaan puuron sijasta mitään muuta. Sanoin sille, että jos se ei ala syömään samoja ruokia meidn muien kanssa, saa olla nälissään. Eli onko siitä jotain fyysistä haittaa jos annan tuolle ruokaa seuraavan kerran vasta iltapäivällä? Että tajuaisi jotain? vai onko siitä mitään apua? mulla on kaikki muut ekeinot loppuun käytettyjä. mä en enää jaksa :((
(lasta pitää myös aina syöttää, osaa syödä kyllä itse mutta vaatii että häntä syötetään)
Kommentit (57)
Ei kai lapsi opi syömään kunnon ruokaa, jos vaihtoehdoksi keksitään jotain ihmeellisiä ällömakeita herkkuja.
Makeat hillojugurtit ovat jotain muuta kuin ruokaa, samoin kuin sokerimurot ja muut makeat. Ennen aikaan, kun ei ollut olemassakaan tällaisia vaihtoehtoja lapset söivät oikeaa ruokaa. Eivät olleet liikalihavia, mutta eivät kuolleet nälkäänkään.
- vain puuroa
- ei jugurttia (HYI mitä myrkkyä)
Kuulostat siltä, että ruokailu on joku elämää suurempi tapahtuma, missä pitää olla tosi tarkkana, ettei mene myrkkyjä mahaan!
Hei haloo, nyt järki käteen!
Jos ap:n koko perhe syö puuroa aamuisin, niin olisi hyvä ettei yhdelle tarjota mitään erityisoikeuksia. Kyllä se pikkusiskokin varmasti mieluummin syö tuota sokerijogurttia kuin terveellistä puuroa.
Eli jos mitään allergioita ei ole todettu, niin jatka vain puurolinjalla.
veteen keitettyä hiutalepuuroa ilman suolaa ja sokeria?
Joo en söisi sitä minäkään. Tapettiliisterikin olisi herkullisemman näköistä ja makuista.
Meilläkin on lapset nirsoja mutta puuron syövät mielellään.
Vaihtelen eri puuroja. Suosikkeja on kaura-ruis ja kaura-riisipuuro.
Keitän puuron maitoon ja laitan hiukan suolaa ja sokeria. Sekaan laitan marjoja, banaania, raastettua omenaa tai päärynää tai sitten kaupan hedelmäsosepurkillisen. Jogurtista puuron seassa tykkäävät myös, siis ihan niitä moittimiasi sokerijogurtteja, silloin en laita puuroon sokeria tai suolaa.
Jos haluat, että teillä syödään aamuisin puuroa, niin sitten sitä syövät kaikki.
Vaihtoehdoksi en antaisi makeita jugurtteja tms. vaan (mikäli päätyisin vaihtoehtoon) se olisi esim. luonnonjugurttia marjojen tai tuoremarjasurvoksen kera, leipää ja juustoa, prkkanapaloja yms.
Tätä vaihtoehtoaamiaista saisivat tietenkin kaikki puuron sijaan niin halutessaan.
Jugurttia puuron seassa en ole kokeillutkaan, pitääpä varmaan maistaa.
Ehkä nuo sotkusi ovatkin hyviä, ne vaan vaikuttavat kamalilta. Onko niiden ulkonäkö ihan tosiaan herkullista, toisin kuin mielestäsi tapettiliisterin näköisen tavallisen puuron?
Ota huomioon, että ap:n lapsi ei syö mitään. Siinä vaiheessa kaikki vinkit ovat kullan arvoisia ja kokeilemisen arvoisia.
Kun jugurtit ja murot tarjotaan osana kunnon ruokaa, niin ne eivät muodostu ongelmaksi. Ei ollut tarkoituskaan, että ap tarjoaisi niitä ainoina vaihtoehtoina.
Itse olen 70-luvulla syntynyt ja syönyt jugurtteja ja muroja pienestä pitäen. Olen aina ollut hoikka ja olen edelleen. Syön terveellistä ruokaa, mutta osaan myös herkutella kohtuudella.
Meilla myos erittain hankala 3 vuotias ja meilla on viime aikoina toiminut tuo vaihtoehtojen antaminen. Eli annetaan lapsen valita esim. kahdesta mita haluaa aamupalaksi puuroa/leipaa. Lapsi kokee etta saa itse vaikuttaa valintaan. Me laitettiin jaakaapin ala hyllylle ne tuotteet joista lapsi sai valita ja tosi mielellaan otti jugurtin tai hedelman ja soi tyytyvaisena kun oli itse saanut paattaa.
Tai ruis-kaurapuuroa? Pikahiutaleistako vai ruis+kaurajauhoista?
Mitenkähän olet tehnyt nejän viljan puuroa, kun olet saanut siitä limaa ja tapettiliisterin näköistä? Nuo omat kahden viljan puurosi ovat josrtain syystä onnistuneet sinulta paremmin.
voisin vaikka kokeilla.
t. 26, joka ei halua totuttaa lapsia syömään makeita aamiaisia.
Kaura-ruishiutaleet kuuluvat Nalle sarjaan ja kaura-riisihiutaleet Myllyn Parhaiden tuote. Ja en siis laita kaikkea noita puuron sekaan vaan vain yksi vaihtoehto per/päivä esim. mansikat mannapuurossa on tosi herkkua. Jäiset marjat kun lisää kuumaan puuroon jäähtyy puuro syöntilämpöiseksi. Hedelmäsoseet voi laittaa hillosilmäksi.
T: 29
Vierailija:
Jugurttia puuron seassa en ole kokeillutkaan, pitääpä varmaan maistaa.
Ehkä nuo sotkusi ovatkin hyviä, ne vaan vaikuttavat kamalilta. Onko niiden ulkonäkö ihan tosiaan herkullista, toisin kuin mielestäsi tapettiliisterin näköisen tavallisen puuron?
Meilläkin laitetaan puuron joukkoon omenaraastetta tai vaikka sokeroimattomia hedelmäsoseita. Ja kyllä ihan aikuisen makuunkin maistuu paremmalta kuin jogurtit.
Ja 70-luvulla kasvaneelle...sama ruokavalio on ollut monella muullakin. Valitettavasti monet eivät ole pysyneet kohtuudessa kuten sinä ja siksi ylipainoisia on jo puolet aikuisista. Lastemme ruokailutottumuksiin voimme vielä vaikuttaa ja toki he tarvitsevat siihen paitsi terveellistä ruokaa, myös oman esimerkkimme.
Ja siitä, annetaanko lapsen päättää, että hän syö mitä haluaa (siis rusinoita, hunajaa ja sokerijugurtteja) vai samaa, mitä muukin perhe.
Ehkä tässä voisi antaa lapselle pari vaihtoehtoa, joista lapsi voisi valita (ja sama oikeus muillekin). Vaihtoehdoksi en tosin antaisi makeita herkkuja (joihin meillä kuuluvat mm. rusinat) vaan esim. leipää juuston ja kurkun kera, luonnonjugurttia ja marjoja tai juurespajoja.
En väitä, etteivätkö rusinat olisi terveellisiä, mutta meillä ne korvaavat karamellit, eivät ruokaa.
Jos lapsi kerran inhoaa puuroa, tarjoa tilalle leipää. Meillä toinen lapsi syö aamuisin leipää ja toinen syö jogurttia ja mysliä. En koe tätä ongelmaksi: vaikka jogurtit on niitä sokeripommeja, mysli meillä on kaurahiutaleilla laimennettua sokeritonta Alpenia. Lopputulos siis lienee aika sama kuin puuro ja hillo...
Muilla aterioilla kannattaa myös tarjota aina jotain joka maistuu sille nirsoilijallekin. Esim niin että ruokana on kalaa ja perunaa; jos kalaa menee vain murunen, niin sitten laitetaan perunaan voita päälle ja täytetään maha sillä. (Tietenkään joka päivä ei voi syödä vain voita ja perunaa, välillä pitää olla ketsuppia ja täysjyväpastaa tai riisiä...) Kasviksista älä ota paineita. Meneekö mikään hedelmä tai vihannes missään muodossa? Tarjoa niitä mitkä kelpaa, ja jos epäilet ettei saa tarpeeksi vitamiineja, anna Mutlitabsia.
Tärkeintä on että ruokailusta ei tule isoa ongelmaa vaan mukava, luonnollinen asia. kun tämä pohja on luotu, voi makuskaalaakin vähitellen laajentaa.
Kukapa ei mieluummin söisi makeaa, jos se on vaihtoehtona? Ihminen kun luontaisestikin tykkää eniten makeasta.
meillä samanlaista pulmaa kuin ap:llä. muilla ruokailuilla kuin aamulla annan poistua pöydästä, vaikka ei olisi suostunut maistamaankaan. seuraavalla ruokakerralla on jo nälkä.
aamiaisella käytän enemmän keinoja, esim. houkuttelua. ihan vain siksi, että lapsi tulee todella kiukkuiseksi, jos ei ole syönyt pitkän yön jälkeen mitään aamulla ennen lounasta. näin meille tulee mukava aamupäivä eikä mene kiukutteluun ja itkuun.
meillä poika on neuvolan mukaan hoikka, mut ihan normaalirajoissa ollaan eli mistään alipainosta ei ole kyse.
pulmana ruokailuissa on se, etten ole luonnostani kovin määrätietoinen ja johdonmukainen. mun pitää erityisesti keskittyä siihen, että olen ruokailussa ja muuten lapsen kanssa ollessa jämäkkä. muuten lapsi leikkii ruualla jne. tekee vaikka mitä.
voi kuulostaa kauhealta, mutta käytän usein korvatulppia. silloin ei tule hermostuttua, vaikka lapsi huutaisi. samoin lapsi ei saa kiljumalla huomiota vaan vasta kun puhuu nätisti.
Kyllä nuo puurot ovat ihan normaaleja puuroja. Minäkin laitan usein hillosilmän tai omenaraastetta tms. puuroon ja jäiset marjat sopivat myös tosi hyvin. Eli anteeksi tyhmyyteni!
ja pahempaa nirsoilijaa enn ole eläessäni nähnyt. Hän ei koskekaan yhteenkään vihannekseen, ronkkii lihapullista sipulit, syö lähinnä ranskanperunoita ja ketsuppia sekä lihaa. Kakut, karkit yms. maistuu ja mitä makeampaa joku on, sen parempi.
Makutottumuksille luodaan pohja lapsena.
Vierailija:
voisin vaikka kokeilla.
t. 26, joka ei halua totuttaa lapsia syömään makeita aamiaisia.
eli valmiiseen mannapuuroon laitetaan rusinoita.
toinen versio jota mun äiti teki aikanaan meille, on kuppipuuro. kupin pohjalle rusinoita ja mannapuuroa päälle. me syötiin tätä suurin piirtein jääkaappi kylmänä. ja nam, mitä herkkua se oli:)
Nälkäisenä ei kukaan ole hyvällä päällä.
Tarjoa nyt jotain muuta kuin puuroa vaihteeksi. Tai tarjoa aamupalaa myöhemmin, vaikka puolen tunnin päästä heräämisestä tms. Meillä ei ainakaan 2-vuotiaalle maistu aamiainen heti vuoteesta noustuaan.