Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mielipiteitä ja neuvoja kaivataan! Olisiko kohtuutonta jättää 3-vuotias ilman ruokaa noin puoleksi päiväksi?

Vierailija
22.05.2007 |

Meillä 3-vuotias luulee hallitsevansa kaikkea. Ruokailu on yhtä pelleilyä AINA. Järjettömän nirso, syö kolmea ruokalajia. Aamiaiseksi tahtoo nakkeja tai muroja, ja jos ei saa, kiljuu ja huutaa (olen joskus sortunut antamaan sitten muroja, kun valmistamani puuro on mennyt roskiin. joka aamu olen tehnyt kattilassa puuroa jota lapsi ei syö). Tänään sama tilanne. lapsi nyt kirkuu sohvalla kun ei saanutkaan puuron sijasta mitään muuta. Sanoin sille, että jos se ei ala syömään samoja ruokia meidn muien kanssa, saa olla nälissään. Eli onko siitä jotain fyysistä haittaa jos annan tuolle ruokaa seuraavan kerran vasta iltapäivällä? Että tajuaisi jotain? vai onko siitä mitään apua? mulla on kaikki muut ekeinot loppuun käytettyjä. mä en enää jaksa :((

(lasta pitää myös aina syöttää, osaa syödä kyllä itse mutta vaatii että häntä syötetään)

Kommentit (57)

Vierailija
1/57 |
22.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä tekisin niin, että jos aamupala ei kelpaa, niin seuraava ruoka on lounas. Jos lounas ei kelpaa, niin sitten välipala. Jos ei välipalakaan maistu, niin sitten koitetaan päivällistä. Jne. Eli lapselle tarjotaan perheen ruokaa joka aterialla (mutta ei aterioiden välillä mitään) ja annetaan mahdollisuus ruokailla. Jos ei kelpaa, niin sitten pois pöydästä ja saa olla nälässä seuraavaan ateriaan asti.

Mutta minulle jäi nyt sellainen juttu mieleen, että kannattaako ihan oikeasti sitä puuroa tuputtaa, jos se ei ollenkaan maistu? Voisiko keksiä vaikka pari vaihtoehtoa puurolle? Esim. luonnon jugurttia, vähän marjasosetta sekaan sekä leseitä? Tai ruisleipää, päällä juustoa ja kurkkua? Tms. ihan terveellistä ruokaa (ei siis muroja tai muuta mitä lapsi vaatii). Voihan olla, että se puuro todella tökkii, eihän kaikki pidä samoista ruoista.

Vierailija
2/57 |
22.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta, olet todellakin oikeassa, että on jo korkea aika tehdä ruokailusta kiva ja miellyttävä tilanne. Tosi ikävää, että se on aina yhtä sotimista.

Entäpä, jos lapsesi kerta kaikkiaan ei tykkää puurosta? Tai ei ole edes nälkäinen aamulla?

Mitä tapahtuu, jos menettekin lapsen ehdoilla ja annat hänen syödä silloin, kun on nälkä? Haluaako jatkuvasti jotain?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/57 |
22.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

tottelemasta lasta, joka ei tiedä mikä on hänen parhaaksi. Ette te häntä nälässä pidä, vaan lapsi saa valita syökö vai ei. Kummasti nälkäinen lapsi alkaa syödä, lopulta, vaikka aluksi näyttäisikin pahalle. Luulen, ettei mene montaa päivää (ainakaan!) kun jo syö samaa kuin muutkin perheenjäsenet. Sitä paitsi jos ei saa jatkuvasti ruokaa, niin pahempikin ruoka alkaa kummasti maistua hyvälle.

Vierailija
4/57 |
22.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaapa " ihanalta" ...

Minä antaisin lapsen nyt miettiä asiaa maha tyhjänä ja tarjoaisin lounasta hiukan aikaisemmin. Ehkäpä sitten maistuisi, vähän nälkäisenä. Voisitko harkita, että vaihtaisit sen aamupuuron esim. leipään tms.? Jos lapsi siis puuroa inhoaa.

Vierailija
5/57 |
22.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kohtuutonta on se, että 3-vuotias pyörittää sinua syömistensä suhteen. Kyllä routa porsaan kotiin ajaa ja Siperia opettaa, eli annat vain sitä ruokaa mitä muutkin syövät. (kai syöt sen puuron itsekin?) Jos ei kelpaa, voi olla ilman. Muutama päivä voi mennä niin, että lapsi ei juurikaan syö, mutta kyllä se oppi lopulta perille menee. Lapsi ei vapaaehtoisesti näännytä itseään nälkään, vaan syö kyllä sitten, kun on tarpeeksi nälkä. Muista vaan olla tiukkana, vaikka varmasti pahalta tuntuukin! Tsemppiä!

Vierailija
6/57 |
22.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä itseänikin alkaisi irvistyttää joka aamuinen puuro.

Jos välttämättä haluat puuroa antaa niin oletko kokeillut erilaisia puuroja, niitäkin kun löytyy monenlainen kirjo.

Itse en näe vähäsokerisissa muroissa mitään pahaa, tärkeintä on, että lapsi jotain syö.

Vierailija
7/57 |
22.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta sinänsä menettelysi on minusta ok kunhan itse vain pysyt rauhallisena. Voithan tarjota lapselle sitä puuroa (lämmitettynä!) myöhemminkin jos vaikuttaa oikeasti nälkäiseltä. Mutta sitkeä sinun on oltava, siitä ei tule mitään jos tänään olet tiukkana ja huomenna annatkin periksi.

Vierailija
8/57 |
22.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei perheessä eri ihmisillä voi olla eri ruoka-aikoja. Vai meinaatko, että ap:n pitää olla koko ajan keittiössä tarjoilemassa ruokaa sille lapselle, jolla nyt on nälkä?! Perheessä on ruoka-ajat, säännölliset sellaiset.

t. 2

Vierailija:

Mitä tapahtuu, jos menettekin lapsen ehdoilla ja annat hänen syödä silloin, kun on nälkä? Haluaako jatkuvasti jotain?

Vierailija
9/57 |
22.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Usein mannapuuro ja riisipuuro lapsille maistuvat. Jos tarjolla on vain kaurapuuroa joka aamu, niin tökkisi minullakin. Ja kai tosiaan syöt itsekin sitä puuroa?

Teillä nyt tuskin on tästä kyse, mutta tulipahan vaan mieleen; meillä esikoinen on aina lakannut syömästä puuroa kesän ajaksi, mistä lie sekin johtuu... Syksy kun koittaa ja aamut pitenevät, niin johan taas puuro maistuu! =D

Vierailija
10/57 |
22.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapsi on vauvasta asti ollut huono syömään. ollaan jouduttu antamaan sille sitten mitä on pyytänyt, kun on niin laiha,e ttä neuvolassakin asiasta mainittiin. fysiologiset syyt syömättömyydelle on suljettu pois.

Puurosta tykkää, kunhan se on kaupan tetrapuuroja. Ei syö maustamatonta jugurttia ja en tahdo maustettuja sille joka päivä syöttää. haluaisin että söisi puuroa, koska sitä koko muu perhekin syö aamuisin. JOka päivä on eri puuroa. lapsi ei syö kasviksia missään muodossa (piilotan porkkanaraastetta ruokiin), ruuan pitää olla soseutettua kuten vauvoilla.

nyt se karjuu tuossa vieressä, että tahtoo jugurttia. siis huom. KARJUU.

Vierailija
11/57 |
22.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Ei perheessä eri ihmisillä voi olla eri ruoka-aikoja. Vai meinaatko, että ap:n pitää olla koko ajan keittiössä tarjoilemassa ruokaa sille lapselle, jolla nyt on nälkä?! Perheessä on ruoka-ajat, säännölliset sellaiset.

t. 2

Vierailija:

- 3

Vierailija
12/57 |
22.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin ajattelin että voisiko sen puuron vaihtaa vaikka ruisleipään, viiliä ym. Puuroa vaikka kaksi kertaa viikossa. Tietenkään noin pieni ei saa hallita syömisiä mutta voisihan sitä ajatella jonkinlaista kompromissia?

Vierailija
13/57 |
22.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jonkin aikaa en tosiaan edes tyrkyttänyt puuroa vaan leipää tms. Sitten aloin tehdä mannapuuroa ja se alkoikin kelvata ja nykyään myös muut puurot. Voi olla että teilläkin on tullut tuosta puurosta vain liian suuri asia. Pieni tauko voisi olla paikallaan puuron tarjoamisessa.

Minusta myöskään murot eivät ole automaattisesti huono vaihtoehto, jos ovat terveellisemmästä päästä valikoimaa. Ainakin välillä voi ihan hyvin antaa.

Itse olen tehnyt niin, että jos ruoka ei kelpaa niin sanon, että seuraava ruoka on sitten monen tunnin päästä ja sitä ennen ei saa muuta. Isommalle (6 v) tämä menee jo hyvin perille, mutta pienemmälle 4 v ei aina. Minusta ei ole vaarallista, jos lapsi joutuu esim 3 tuntia odottelemaan seuraavaa ateriaa. Kyllä tuon ikäinen jo ymmärtää asioita.

Vierailija
14/57 |
22.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

purkkaa, leipää, jugurttia, rusinoita. mehuja tai muita makeita ei saa. täytyy ainakin täsyin lopettaa nuo napostelut .

Vierailija
15/57 |
22.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

öööö.... mitähän pahaa niissä maustetuissa jugurteissa on? Siis jos sitä syö kerran päivässä aamuisin..??

Vierailija
16/57 |
22.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuli vain mieleen, että joskus esikoinen voi reagoida noin, jos tuntee asemansa uhatuksi vauvan tultua taloon. Meillä ainakin joskus 3-vuotiasta " vauvattaa" eli ei muka osaisi syödä tai pukea itse, vaikka taatusti osaa. Haluaa huomiota.

Vierailija
17/57 |
22.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja lopeta se passaaminen.

Vierailija
18/57 |
22.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

" herkkupalana" .

Ap:n tilanteesta olen samaa mieltä kuin muuta muukin kirjoittaja; eli jos ei syö aamiaista, kokeile seuraavan kerran lounasta jne. Kyllä nälkäinen lapsi syö! Mutta huom. ÄLÄ tarjoa mitään välipaloja siinä välissä vaikka kuinka pyytäisi. Meillä vastaava ongelma on mennyt ihan tuolla taktiikalla ohi. Ja puurokin maistuu aamuisin.

Vierailija
19/57 |
22.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeilepa näitä: rusinapuuroa, leipää, jossa hunajaa ja rusinoita päällä.

Lopeta ne ruokien muussaukset (jos siis todella edelleen niin teet). Unohda puurot, jos ne ei kerta kelpaa, mutta älä nyt ainakaan tetra-puuroja enää tarjoa!

Pidä pilkottuja kasviksia esillä, mutta älä tuputa niitä. Tarjoa vaikka kermaviilikastiketta dippinä.

Teillä on oikeasti ongelma talossa ja nyt ei auta puurojen tuputukset, tai jugurttejen kieltämiset.

Tee kuitenin selväksi, että jos ei nyt syö, niin seuraavan kerran syödään kahden tunnin kuluttua. Lapsi ei takuulla itseänsä nälkään tapa, joten pidä pääsi.

Vierailija
20/57 |
22.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

kolmevuotias lapsi " pitää pilkkanaan" ketään syömättömyydellään. Toiset lapset ovat huonoja syömään, ihmisten aistit toimivat eri tavoin. Toiset ovat tarkkoja mauista, jollekin tietyn ruoan koostumus voi tuntua epämiellyttävältä.

Minusta ensin pitäisi yrittää miettiä, mistä on kyse (esim. miettimällä mitä yhteistä on ruoilla, joista lapsi pitää, ja mitä niillä, joita lapsi ei suostu syömään, onko tilanne sama joka paikassa ja kaikkien ihmisten kanssa jne.)

Meillä muuten keskimmäinen kieltäytyi täysin leivästä ja puurosta noin 4-vuotiaana. Pakotettiin kuitenkin syömään niitä olemalla antamatta muuta ruokaa, mutta viisivuotiaana hänellä todettiin keliakia. Harmitti, kun ei oltu luotettu lapseen, joka oli itse tienyt, mistä tulee huono olo, vaikkei sitä ollutkaan osannut kertoa niin, että me se oltaisiin ymmärretty.

Jos lapsi on ollut pienestä pitäen huono syömään, kyse tuskin on silkasta hemmottelusta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän kaksi