Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Muita autististyyppisiä erityismielenkiinnonkohteita teillä on ollut?

Vierailija
17.07.2026 |

Onko tällä hetkellä jotain? Mulla on antiikin Rooma. Joskus oli neanderthalin ihmiset.

Kommentit (112)

Vierailija
81/112 |
03.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmisen anatomia.

Siihen liittyen lihaksisto, kehonrakennus ja fitness.

Autistit on aina  kynäniskoja. 

Syömishäiriöisen lihaksisto ei voi kasvaa. Ruskea ruoka ei kehitä. Ai niin. Pitäisi myös treenata, liian raskasta 🥵

Vierailija
82/112 |
03.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun asuin maalla, opettelin kaikki ympäristön kasvit mitä ympäriltäni löysin. Aloitin kukista, sitten siirryin sammallajeihin. Niiden jälkeen tuli jäkälät. Myös villiyrtit tuli opittua. 

Sitten alkoi kiirreellisempi jakso elämässä, ja tuolloin olin aloittanut heinälajien tunnistamisen mikä osoittautui edellisiä vaikeammaksi. Voimat oli lopussa enkä enää ehtinyt opiskella heinälajeja, mikä harmittaa, koska tavoitteeni tunnistaa ihan kaikki ympärilläni jäi puutteelliseksi. 

Mun esikoinen osasi 1-vuotiaana sienikirjan ulkoa. 

Autismi periytyy.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/112 |
03.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on vain yksi ja se on kestänyt 30v. Matematiikka. Ei ole muuttunut ja kiinnostus ei ole loppunut.

-oikea autisti

Vierailija
84/112 |
03.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

kissat, avaruus, tosielämän rikokset.

Vierailija
85/112 |
03.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä palsta, mutta vasta aikuisiällä.

Tuo on ongelma silläkin kantilta, että autismin kriteerithän ei täyty ilman erityismielenkiintoa. Muuten kyllä olen aivan autistinen.

Vierailija
86/112 |
03.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiinnostun teatterista ja milloin kenestäkin näyttelijästä. 

Vierailija
87/112 |
03.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä ovatko nämä, mutta epäilen jonkintasoista autismia itselläni. Kohta 50v ja ilman diagnoosia. Alakouluikäisenä tykkäsin katsoa lämpötilan joka päivä tiettyyn aikaan ja tehdä siitä diagrammin. En tiedä lasketaanko sellaiseksi. Mutta lisäksi autojen rekisterikilvet ovat kiinnostaneet, muistan tuttujen autojen rekkarien kirjaimet parhaimmillaan n. 35 vuoden takaa. Tunnistan nykyäänkin tuttujen autot niistä. Lisäksi lapsena oli aika, kun keräilin pussinsulkijoita :D

Vierailija
88/112 |
03.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällä hetkellä kaikki kuolemaan liittyvät asiat.

Vierailija
89/112 |
03.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nimet. Jo teininä tein listoja mieluisista nimistä. Ja edelleen nimet kiinnostaa kovasti, mm. niiden historia, milloin olleet suosittuja, minkälaiset ihmiset suosivat minkäkinlaisia nimiä jne.

Vierailija
90/112 |
03.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En nyt autismiksi sanoisi, vaan ihan yleishyödylliseksi uteliaisuudeksi. Mulle on hyvin tyypillistä ollut aina, että innostun muutamaksi viikoksi tai kuukaudeksi jostain yhdestä aihepiiristä, keräten miltei maanisesti hyvin spesifistä tietoa aiheesta ja sitten kyllästyn, enkä koske aiheeseen välttämättä vuosikausiin. Sitten tulee taas joku toinen tilalle. Tuo voi liittyä historiaan, tekniikkaan, taiteeseen, populaarikulttuuriin (elokuvat, musiikki) jne.

Eiköhän tuo ole aika yleistä, varsinkin poikamiehille. Kun on ollut suhteessa tai edes ihastunut, niin tuollainen jää vähemmälle. Aika on rajallista.

Vierailija
91/112 |
03.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo on ongelma silläkin kantilta, että autismin kriteerithän ei täyty ilman erityismielenkiintoa. Muuten kyllä olen aivan autistinen.

Kyllä autismin kriteerit voi täyttyä ilman erityismielenkiintoa. Autismin kirjon/aspergerin diagnostisissa kriteereissä on useita osa-alueita, joista tietyn määrän - ei kaikkien - täytyy täyttyä diagnoosia varten. Ihmiset oireilee eri tavoin ja ihmisillä on eri piirteet voimakkaampia, eli autistit on keskenäänkin hyvin erilaisia, ja harvalla varmaan on kaikki diagnostisten kriteerien piirteet, vaan juurikin eri ihmisillä on nähtävissä eri piirteet ja oireilut. 

Vierailija
92/112 |
03.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Värit.

Vierailija
93/112 |
03.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eri koirarodut kausittain. Aiemmin myös hevos- ja kissarodut, niistäkin kyllä tulee yhä lueskeltua ja katsottua vaikka videoita.

Vierailija
94/112 |
03.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsellani Suomen kartat

Sovitaanko leikkitreffit, nimittäin sama kiinnostus meidän muksulla.

Vierailija
95/112 |
03.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En nyt autismiksi sanoisi, vaan ihan yleishyödylliseksi uteliaisuudeksi. Mulle on hyvin tyypillistä ollut aina, että innostun muutamaksi viikoksi tai kuukaudeksi jostain yhdestä aihepiiristä, keräten miltei maanisesti hyvin spesifistä tietoa aiheesta ja sitten kyllästyn, enkä koske aiheeseen välttämättä vuosikausiin. Sitten tulee taas joku toinen tilalle. Tuo voi liittyä historiaan, tekniikkaan, taiteeseen, populaarikulttuuriin (elokuvat, musiikki) jne.

Eiköhän tuo ole aika yleistä, varsinkin poikamiehille. Kun on ollut suhteessa tai edes ihastunut, niin tuollainen jää vähemmälle. Aika on rajallista.

Kyllä se on autistinen piirre (väittämättä sinuakaan autistiksi). Kun on suhdeviritelmä, siitä tulee helposti the erityismielenkiinnon kohde, jolloin ne muut väistyvät. -Aspergernainen

Vierailija
96/112 |
03.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikiliikkujien suunnittelu ja rakentelu. 

Vierailija
97/112 |
03.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eri aikojen teloituslaitteet.

Vierailija
98/112 |
03.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä autismin kriteerit voi täyttyä ilman erityismielenkiintoa. Autismin kirjon/aspergerin diagnostisissa kriteereissä on useita osa-alueita, joista tietyn määrän - ei kaikkien - täytyy täyttyä diagnoosia varten. Ihmiset oireilee eri tavoin ja ihmisillä on eri piirteet voimakkaampia, eli autistit on keskenäänkin hyvin erilaisia, ja harvalla varmaan on kaikki diagnostisten kriteerien piirteet, vaan juurikin eri ihmisillä on nähtävissä eri piirteet ja oireilut. 

Sain autismitesteissä huippupisteet, Asperger-diagnoosi. Silti minullakin tulee nyt vanhana aikoja, jolloin mikään ei oikein kiinnosta. On muuten kuoleman paikka siinä kohtaa, kun autisti huomaa, että erityismielenkiinnon kohdetta ei kertakaikkiaan ole - elämältä katoaa merkitys!

Vierailija
99/112 |
03.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen autisti ja mielenkiinnon kohteena on miesten penikset. Pituus, paksuus, tuoksu j.n.e. 

Minua kiinnostaa naisten vitut. Kukka, korvasieni, karvainen, sheivattu, you name it

Kehittävä harraste. Onnittelen.

Vierailija
100/112 |
03.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pierut kiinnostaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä yksi