Muita autististyyppisiä erityismielenkiinnonkohteita teillä on ollut?
Onko tällä hetkellä jotain? Mulla on antiikin Rooma. Joskus oli neanderthalin ihmiset.
Kommentit (112)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oon just miettinyt, että voiko nuo erityiskiinnostuksen kohteet olla lyhyitä vai ovatko tyyliin elinikäisiä tai lähes. Kiitos, tämä ketju avasi paljon!
Minulla molempia. Pysyvätkin tosin ovat aina välillä tauolla ja tulevat sitten uudestaan.
Kiitos! Mistä sitten tietää, että kyse on autistisesta erityiskiinnostuksen kohteesta, eikä vain siitä, että henkilö nyt on vaan kiinnostunut aiheesta?
Kun se kiinnostus on niin kokonaisvaltaista, että vie ihmisen mennessään, "elämää suurempaa". Itse ainakin koen suurta euforiaa, kun harrastan tai edes ajattelen ekkoani. Olin n. 10-vuotias, kun äitini puuskahti: tuo ei ole normaalia!! (🤭)
Ja huom. normoilla on usein tavoitteita ja syy perehtyä asioihin, kehittyä harrastuksessa jne. Autisti ei ajattele ekkoaan tältä kantilta; autisti hakee mielihyvän kokemusta, minkä ekkon kamssa puuhastelu antaa. Joku ulkopuolinen sennsijaan voi kommentoida, että 'oletko ajatellut tuosta ammattia?' tai 'aiotko osallistua kilpailuihin?' - Ei, autistille ekko on täysin subjektiivinen elämänsisältö. Muuten autistit eivät taida olla kilpailuhenkisiä? Itse en ole lainkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En nyt autismiksi sanoisi, vaan ihan yleishyödylliseksi uteliaisuudeksi. Mulle on hyvin tyypillistä ollut aina, että innostun muutamaksi viikoksi tai kuukaudeksi jostain yhdestä aihepiiristä, keräten miltei maanisesti hyvin spesifistä tietoa aiheesta ja sitten kyllästyn, enkä koske aiheeseen välttämättä vuosikausiin. Sitten tulee taas joku toinen tilalle. Tuo voi liittyä historiaan, tekniikkaan, taiteeseen, populaarikulttuuriin (elokuvat, musiikki) jne.
Eiköhän tuo ole aika yleistä, varsinkin poikamiehille. Kun on ollut suhteessa tai edes ihastunut, niin tuollainen jää vähemmälle. Aika on rajallista.
Kyllä se on autistinen piirre (väittämättä sinuakaan autistiksi). Kun on suhdeviritelmä, siitä tulee helposti the erityismielenkiinnon kohde, jolloin ne muut väistyvät. -Aspergernainen
Voi se kyllä autismia ollakin, en siitä loukkaannu. En vain itse ole tulkinnut asiaa siten.
Mielikuvitukselliset kasvit. Käyn piirtämässä kasveja kaupungin eri puutarhoissa. Niistä piirustuksista muokkaan kuviteltuja piirroksia jälkeenpäin. Tutkin alkuperäiskansojen tapoja piirtää kasveja ja otan kuva-aiheita sieltä. Tästä on avautunut minulle aivan uusi maailma.
Vierailija kirjoitti:
Mielikuvitukselliset kasvit. Käyn piirtämässä kasveja kaupungin eri puutarhoissa. Niistä piirustuksista muokkaan kuviteltuja piirroksia jälkeenpäin. Tutkin alkuperäiskansojen tapoja piirtää kasveja ja otan kuva-aiheita sieltä. Tästä on avautunut minulle aivan uusi maailma.
Tämä on valikoitunut siksi, koska pääsen kulkemaan puutarhoihin helposti. Yhtä hyvin suuntaukseksi olis voinut valikoitua eläimet ja niiden esittäminen esimerkiksi muinaisegybtiläisissä sargofageissa.
Pienoismallien rakentelu lähti lapasesta joskus 80-luvun alussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on valikoitunut siksi, koska pääsen kulkemaan puutarhoihin helposti. Yhtä hyvin suuntaukseksi olis voinut valikoitua eläimet ja niiden esittäminen esimerkiksi muinaisegybtiläisissä sargofageissa.
P.o. '-egyptiläisissä sarkofageissa'
-autisti
Vierailija kirjoitti:
Pierut kiinnostaa.
AV-mamma-autisti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pierut kiinnostaa.
AV-mamma-autisti.
On selvää, että nuo typeriä muka-kiinnistuksenkohteita laittaneet EIVÄT ole autisteja vaan normoja sieltä tyhmemmästä päästä. Autistit eivät kiusaa ja ilkeile, kyllä ne törpöt löytyvät neurotyypillisistä, joille ei ole kauhalla annettu.
Nämä on hauskoja. Tulee hyvälle tuulelle. Osaan niin nähdä sieluni silmin jokaisen kiinnostuksen kohteet.
Koin että vasta aikuisena on saanut mennä kiinnistuksiin tai löytyi.
En ole lainkaan kommunismin kannattaja, mutta olen jostain syystä kiinnostunut SKP:n historiasta.
Teen ihan samaa. Se on hauskaa.