Muita autististyyppisiä erityismielenkiinnonkohteita teillä on ollut?
Onko tällä hetkellä jotain? Mulla on antiikin Rooma. Joskus oli neanderthalin ihmiset.
Kommentit (47)
Juuri nyt ei ole mitään, viimeksi olin muutaman viikon pakkomielteisen kiinnostunut Estoniasta, sitä ennen skandinaavisesta mytologiasta. Tunnistan siis erittäin hyvin tämän että kun joku alkaa kiinnostaa, se vie kaikki ajatukset. Skandinaaviseen mytologiaan päädyin kun googlasin jotain Grönlannista.
Vierailija kirjoitti:
Minun autistisella lapsella on shakki
Ennen shakkia oli ensimmäinen maailmansota ja erityisesti tankit.
Titanic
Estonia
Tshernobylin ydinvoimalaonnettomuus
90-luvun lelut
Näistä osa tulee takaisin säännönmukaisesti. Lisäksi jos innostun jostain tv-sarjasta tai elokuvasta, luen siitä kaiken mitä löydän ja olen vähän aikaa iso fani kunnes unohdan sen vähän ajan päästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmisen anatomia.
Siihen liittyen lihaksisto, kehonrakennus ja fitness.
Autistit on aina kynäniskoja.
Joo, ja pitkätukkaiset miehet on aina homoja.
Ja minihameita käyttävät naiset hortsuja.
Kartat, erityisesti Euroopan suurkaupunkien kartat. Lapsena avaruus.
Vierailija kirjoitti:
Syömishäiriöt. Erityisesti AN. Katselen siitä kertovia leffoja ja dokkareita putkeen. Tämä menee ohi ja sitten tulee joku muu. Ei autismia diagnosoituna. Mulla on vain tämä piirre.
Mikä syömishäiriö on AN?
Eri maiden ja kansojen mytologiat ja jumaltarustot
Onhan noita runsaastikin ja monesti hyvin haastavia. Esimerkiksi lapsena 1980-luvulla olin kiinnostunut 1970-luvun pullonkorkeista. Musta Hevonen oli "kruununjalokivi". Merkki oli hävinnyt markkinoilta kasarin alkuun mennessä, joten korkin löytäminen - erityisesti hyväkuntoisena - oli tuohon aikaan haastavaa. Venyin aikamoisiin suorituksiin sitä metsästettäessä. Mitäänhän en sillä korkilla tehnyt, mutta se vain kiehtoi sen jälkeen kun ensimmäisen huonokuntoisen sattumalta löysin.
Toinen kohde oli romu ja rakennusmateriaalit. Joskus tyhjensin koulukirjat kotona lattialle ja pujahdin aidan välistä läheiselle rakennustyömaalle, missä täytin koulureppuni esimerkiksi ruosteisilla nauloilla, rakennusjätteellä, sementtijauheella, kuivuneella betonilla, jne. Säilytin niitä sänkyni alla olevassa isossa puulaatikossa. Samoin keräsin vanhoja rikkinäisiä esineitä ja laitteita, kuten kannettavia radioita, taskulamppuja ja erilaisia elektroniikkalaitteita. Avasin, tutkin ja laitoin takaisin kasaan.
Samoin olin tuolloin lapsena kiinnostunut muinaisesta egyptistä jopa siinä määrin, että myöhemmin aikuisena hain opiskelemaan egyptologiaa yliopistolle. Onneksi en päässyt, koska ei sillä mitään töitä olisi saanut. Lista on pitkä ja uusia autistisia mielenkiinnon kohteita tulee nykyäänkin. Samoin monet vanhat mielenkiinnon kohteet pysyvät ikuisesti, esimerkiksi kivimuurit ja kallioleikkaukset. Voisin katsella ja tutkia niitä viikkotolkulla.
Keskiajan goottilainen arkkitehtuuri.
Erilaiset ennätykset ja äärimmäisyydet, kuten nopein eläin, suurin maa, korkein rakennus jne.
Kun asuin maalla, opettelin kaikki ympäristön kasvit mitä ympäriltäni löysin. Aloitin kukista, sitten siirryin sammallajeihin. Niiden jälkeen tuli jäkälät. Myös villiyrtit tuli opittua.
Sitten alkoi kiirreellisempi jakso elämässä, ja tuolloin olin aloittanut heinälajien tunnistamisen mikä osoittautui edellisiä vaikeammaksi. Voimat oli lopussa enkä enää ehtinyt opiskella heinälajeja, mikä harmittaa, koska tavoitteeni tunnistaa ihan kaikki ympärilläni jäi puutteelliseksi.
Mun esikoinen osasi 1-vuotiaana sienikirjan ulkoa.
Aseet ja sotilaskalusto. Erityisesti kiväärit ja panssarivaunut.
Sota ja taistelu strategisena pelinä.
Miesten klassinen pukeutuminen.
Solmiot, rusetit, kauluspaidat, juhlakengät, puvut, smokit, frakit, silinterit, knallit, hansikkaat...
Tällä hetkellä Amerikan historia, kun Areenassa on pari hyvää dokumenttisarjaa.
- Nikolai II
- Estonia
- Talvisota
- Pompeiji
- Laila Kinnunen
Näiden ja muiden mielenkiinnonkohteiden jäljiltä kirjahyllyssä on vaikka mitä kirjoja mitä en ole kaikkia ehtinyt lukea ollenkaan kun kiinnostus on vaihtunut toiseen ennen paketin saapumista.
Maantieto kaikella tapaa, nykyään pelaan geoguesseria
N 55
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syömishäiriöt. Erityisesti AN. Katselen siitä kertovia leffoja ja dokkareita putkeen. Tämä menee ohi ja sitten tulee joku muu. Ei autismia diagnosoituna. Mulla on vain tämä piirre.
Mikä syömishäiriö on AN?
Varmaankin anoreksia nervosa. Se on kyllä kiehtova sairaus. Vaikea ymmärtää ja shokeeraava.
Minun autistisella lapsella on shakki