Muita autististyyppisiä erityismielenkiinnonkohteita teillä on ollut?
Onko tällä hetkellä jotain? Mulla on antiikin Rooma. Joskus oli neanderthalin ihmiset.
Kommentit (59)
Mulla itselläni ei mitään, mutta tutulla lapsella oli bussireitit. Osasi siis ulkoa luetella pääkaupunkiseudun bussireittejä.
Ritarit, haarniskat ja keskiaika.
Kultit. En voi sietää true crimea, mutta uskonnolliset hihhulit jaksavat kiehtoa. Kiehtoa ja kauhistuttaa samaan aikaan, miten ihmismieli on manipuloitavissa.
Oon just miettinyt, että voiko nuo erityiskiinnostuksen kohteet olla lyhyitä vai ovatko tyyliin elinikäisiä tai lähes. Kiitos, tämä ketju avasi paljon!
Vierailija kirjoitti:
Oon just miettinyt, että voiko nuo erityiskiinnostuksen kohteet olla lyhyitä vai ovatko tyyliin elinikäisiä tai lähes. Kiitos, tämä ketju avasi paljon!
Minulla molempia. Pysyvätkin tosin ovat aina välillä tauolla ja tulevat sitten uudestaan.
Aku Ankka ja sen hahmot. Carl Barks ja Don Rosa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla molempia. Pysyvätkin tosin ovat aina välillä tauolla ja tulevat sitten uudestaan.
Kiitos! Mistä sitten tietää, että kyse on autistisesta erityiskiinnostuksen kohteesta, eikä vain siitä, että henkilö nyt on vaan kiinnostunut aiheesta?
Linnut, perhoset, kalat, kasvit, alkoholijuomat, sikarit, matkakohteet, kartat, retket, naiset, tietotekniikka, talous, yhteiskunta, biljardi. Muuten on vähän hiljaisempaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos! Mistä sitten tietää, että kyse on autistisesta erityiskiinnostuksen kohteesta, eikä vain siitä, että henkilö nyt on vaan kiinnostunut aiheesta?
Ei minulla ole tähän mitään tieteellistä selitystä, mutta ehkä se kiinnostuksen kokonaisvaltaisuus on ratkaisevaa. Sellainen kun tuntuu ettei ajatuksiin mahdu juuri mitään muuta ja jos aiheen pohdiskelu keskeytetään nopeasti tulee ihan epätodellinen olo. Vähän sellainen kuin herätessä kun muistaa vielä nähdyn unen ja on vaikea hahmottaa mikä on totta ja mikä unta.
Vierailija kirjoitti:
No juuri laitoin kartalle kaikki Ruissalon pitsihuvilat joita ajattelin lähteä kesälomalla paikan päälle töllistelemään
Just ohitin monta ruotsinlaivalla.
Ties monettako kertaa.
Aina ne jaksaa kiehtoa eri vuodenaikoina ja eri valaistuksessa.
Psykologia, erilaiset neuro-mt-luonnepoikkeamat. Johtuu paljon taustastani.
"Opiskelin" joskus Christer Petterssonin elämäntarinan, koska hänellä oli paljon näitä ongelmia ja erikoinen elämä.
Tolkienin maailma, lähinnä kirjat, mutta leffatkin käyvät paremman puutteessa. Luin Tsh: n parikymppisenä ja kesäloma meni siinä. Kun pääsin loppuun, aloitin alusta. Työhön paluu oli tuskaa, kun en saanut lukea. Luen sitä par’aikaa, kyseessä on 128. kerta.
Nuorena rakastin matematiikkaa, etsin geometrisia kuvioita kaikkialta ja derivoin päässäni huvikseen satunnaislukuja. Minulla on myös jatkuva tarve järjestellä asioita kuten vaate- ja kuivakaappeja, laittaa kyniä pituusjärjestykseen, pyyhkiä pölyjä ja laittaa vaatteet värijärjestykseen.
Kyse lienee siitä, että mielenkiinnonkohde vie kohtuuttomasti aikaa ja resursseja elämässä.
Sellaisia ovat olleet mm. musiikki, moottorien viritys, radiotekniikka, lyhytradiokuuntelu, radiolaitteiden takentelu, radioamatööritoiminta, jousiammunta perinteisin välinein.
Mielenkiinnonkohteitani ovat luonnontieteet ja tekniikka, tieteen historia, vanhat moottoripyörät...
t: nimim. Assburger
P.S. minulla ei ole diagnoosia, mutta minulla on vahvat perusteet epäillä olevani autismin kirjolla