Onko tosiaan kaksi isoa tiskiallasta tarpeen?
monet kehuivat sitä. Itse olisin kallistumassa stala combo xl puoleen 1 iso , takapuolella pienempi. Meille tulossa kivitasot
Kommentit (45)
Miten isoja ja syviä altaanne ovat? Voiko verrata Stalan Combo XL:ään?
Meillä on ollut viimeiset kuusi vuotta Combo XL kivitasoon huullettuna (allas kiinnitetään tasoon kivifirmassa) ja käytössä myös Comboon kuuluva puinen leikkuulauta ja kaksi irrallista teräsastiaa (en keksi parempaa nimitystä), joista toisen pohja umpinainen ja toisessa valutusreiät. Parempaa yhdistelmää en tiedä, ja tosiaan onnistuu vihannesten ja hedelmien käsittelykin mainiosti irtoaltaita käyttämällä. Altaan koko on loistavan iso, koska siinä mahtuu pesemään uunipellin ja liottaa vaikka isoa lasagnevuokaa.
Jos minulla olisi kaksi allasta, haluaisin ehdottomasti, että ainakin toinen niistä olisi Combon kokoinen, ja silloin pelkät altaat veisivät pöytätilaa noin metrin, mikä on mielestäni tosi paljon. Siksi minua kiinnostaa, minkä kokoisia 2-altaiset ratkaisunne ovat. Kahdella suht. pienellä altaalla kun minä en tekisi mitään, mutta olen aina valmis muuttamaan käsityksiäni, jos ymmärrän peustelut ;)
Ne " teräskipot" ovat todella käteviä, niiden avulla onnistuu juuresten kuoriminen helposti. Perunat siihen valutuskippoon ja kuoret toiseen, kuoretkin on sitten kätevä kipata roskikseen. Kaksi isoa allasta on varmasti mukava ratkaisu jos on paljon tasoja, mutta meillä ei ollut siihen tilaa. Samasta syystä ei ole kuin yksi tiskikaappi, johon ei laiteta valumaan kuin lasten nokkamukit, mittakipot joilla on mitattu vettä, jne. Pannut, kattilat (ne joita en koneeseen laita) sun muut kuivataan astiapyyhkeeseen ja laitetaan heti omaan kaappiinsa.
Puurolautaset huuhtelen heti käytön jälkeen tiskiharjan kanssa ja laitan sitten koneeseen, ei jää kuivia puuronjämiä lautasiin.
Kun on vähän tilaa, täytyy tehdä kompromisseja. Mutta meillä tämä ratkaisu on toiminut hyvin.
Allas löytyy täältä ja meidän allas on peilikuva tuosta sivuilla olevasta:
http://www.franke.fi/?path=upotettavat_altaat_2_3
Allas tosiaan vaatii 80-senttisen alakaapin joka meillä on, mutta lisäksi tuo valutustaso tosiaan tarvitsee aukon myös eli aika napakka se oli siihen 80-senttiseen kaappiin upottaa ja jouduimme myöskin vähän sahailemaan kaappien väliseiniä. Meillä valutustaso tulee sitten tiskikoneen päälle.
Tuossa altaassa on tosiaan toinen allas sellainen minusta tosi iso ja syvä ja toinen on sellainen " tavallisen" kokoinen ja minusta on hyvä niin. Isossa ja syvässä mahtuu pesemään tosi isotkin astiat mutta yleensä tykkään kyllä tiskata mieluummin tuossa pienemmässä kun se iso tuntuu niin valtavalta.
Meillä on yksi iso ja syvä, pyöreä allas, ja siinä mahtuu pesemään
hyvin isonkin wok-pannun tai vastaavan. En ole kaivannut toista
allasta, kun pesemme kaiken, minkä voi, tiskikoneessa, ja
vain isot padat ja pannut altaassa.
Meillä on muutenkin tapana, että tyhjäämme tiskikoneen heti
sen käytyä, ja sitten sinne saa taas laittaa likaisia astioita.
Käytän esihuuhteluohjelmaa, jos tiskit joutuvat olemaan monta
päivää koneessa ennen varsinaista pesua. Yleensä tosin
tiskikone käy joka toinen päivä, ja silloin esipesua ei tarvita,
vaan kone pesee astiat puhtaiksi ilmankin.
Porkkanat, perunat yms. kuorin yleensä suoraan biojäteroskikseen.
Nostan roskiksen pois paikoiltaan ja keittiöjakkaran päällä työ
hoituu helposti.
Kannattaa panostaa myös hanaan: jos hana tulee tosi matalalle,
niin isompien pannujen peseminen on hankalaa, kun pannu
ei mahdu hanan alle kunnolla!
Kokemusta on kahdesta isosta sekä iso+pieni-yhdistelmästä (pieni ollut sekä sivulla että takana) ja minä kyllä tarvitsen kahta isoa allasta. Ruokaa laitetaan paljon, tiskikone pyörii päivittäin ja silti myös käsin pestäviä tulee. Vaikka oppisinkin tiskaamaan käsitiskin vähän nopeammin, en silti ole keksinyt, miten ihmeessä olisi mahdollista järjestää työtapani niin, että allas olisi aina tarvittaessa vapaana. Usein laitan samaan aikaan ruokaa useammalle aterialle (siis monta ruokalajia samaan aikaan työn alla) ja esim. pestäviä ja kuorittavia juureksia käytetään paljon. " Astia likaisena max muutaman minuutin" -tapa tarkoittasi omalla kohdallani sitä, että joutuisin yhden kokkaussession aikana laskemaan tiskivedet useaan kertaan. Pelkän hanan alla tiskatessa on mielestäni hankala saada puhdasta, varsinkaan kastelematta koko keittiötä.
Tämänhetkinen tiskiallassysteemimme:
allas 1: Blancon Blancosupra isolla 40*40 cm altaalla ja valutustasolla, vaatii 60 cm kaapin. Käytännössä valutustaso, joka voisi toimia valmistelupisteenä, on lähes aina tiskien peitossa. Tämän altaan yhteydessä jätejärjestelmä ja APK.
allas 2: 45 cm pyöreä allas vastakkaisella seinällä toimii keittopisteen vieressä kaatoaltaana. Suurin ongelma tämän altaan kanssa on se ettei sen yhteydessä ole roskista eli se ei toimi oikein valmistelupisteenä. Lisäksi siihen kuuluva leikkuulauta on altaan päällä ja sitä ei saa fiksusti nojaamaan seinään niin että allas olisi nopeasti " vapaana" .
Tuleva supersysteemimme:
allas 1, wash up sink: 50*40 cm altakiinnitettävä blancoclarox, 60 cm kaappiin, tämän viereen APK ja alle blancoselect luxon jätejärjestelmä allaslaatikoineen. Tämän altaan funktio on tiskit.
allas 2, prep sink: tulee saarekkeeseen (jossa keittopiste), 70*40 cm altakiinnitettävä blancoclarox 90 cm kaappiin, alle jätejärjestelmä/ pullonsäilytys/ altaan tarvikkeiden säilytys ja allaslaatikko. Tämän altaan päälle valutusastia(t) ja leikkuulauta. Funktio: ruoan valmistelu ja satunnainen uunipeltien pesu.
Tärkeää miettiä on, niin kuin mainittu, miten hoitaa tiskit alta pois eli onko perusteltua erottaa pesu- ja valmistelufunktiot toisistaan. Jos keittiö on pieni niin yksi allas saattaa olla perusteltu jos kaksi veisi tasotilaa liikaa. Jos altaat ovat eri paikoissa, suosittelen lämpimästi roskiksia molempien alle. Itse haluan myös altakiinnitettävät altaat koska tason päälle tulevat saumat haittaavat siivousta (tasoon tulee sellainen ura jota pitkin leikkuulautoja ja apualtaita/valutuskoria voi liikuttaa). Huullettu allas ajaa samaa asiaa.
Meillä toisella lojuu usein likoamassa olevia astioita ja toiseen laitetaan muovikeräykseen joutuvat jugurttipurkit, pussit ym. jotka täytyy ensin huuhdella, ja näiden päältä voi ottaa hyvin vettä ym. kun valmistaa ruokaa. Yleensä tyhjennän sen astia-altaan kun aloitan ruuanvalmistuksen ja perunoiden ym. kuorimisen ja pesemisen, mutta toisessa lojuu niitä muovinkeräys rojuja, joita valuttelen ja huuhtelen...kunnes noin kerran päivässä yleensä illalla nostan ne keräysämpäriin.
Ja meillä näkyy suoraan ulko-ovelta keittiöön, joten altaassa olevat likaiset astiat eivät näy ovelle, mutta pöydällä lojuvat kyllä näkyvät. Lapset ovat vielä sen verran pieniä etteivät osaa laittaa astioita koneeseen eivätkä ylety astianpesukonetta tyhjentämään niin että ylettyisivät laittamaan astiat oikeisiin paikkoihin.
Kaksi allasta on myös ehdoton jos tarvitsee kesken ruuanlaiton jäähdyttää jotain tai antaa esim. pullataikina kasvaa vesihauteessa.
Jäin vain miettimään, kun aika moni kertoi, että toisessa altaassa likoaa astiat. Mitkä astiat? Mietin vain, että itsellä TOSI harvoin likoaa joku ruoanlaittoastia, mutta se on kyllä melkein poikkeus.
Itsellä käytössä yksi allas ja sillä on pärjännyt mainiosti. Mä nimittäin kuulun siihen ihmistyyppiin, että vaikka mikä olisi niin ne likaiset astiat menee suoraan koneeseen. Mä en vaan kestä niitä katsella pöytätasoilla tai missään.
meillä ei varsinaisesti lioteta (eli upoteta veteen) mutta jossain kattilassa tai paistinpannussa saatetaan pitää vettä ja tiskiainetta kauemmin jotta pinttynyt lika irtoaisi. Esim. meillä on iso tefloninen paistokasari ja sitä en pese koneessa koska teflon menee siellä huonoksi. Nytkin se on tuossa valutustasolla odottamassa pesua. Nykyään en aina jaksa pestä iltaisin kaikkea vaikka hyvähän se olisi...ja tulee niitä sellaisiakin tilanteita aamuisin että äkkiä on lähdettävä ja tiskien laitto jää. Silloin on kiva että ne saa piiloon ja voi kumminkin myöhemmin aloittaa ruoanlaiton suoraan.
altaasta ennen oman talon rakentamista. Käytännössä totesimme kaksi allasta paremmaksi ratkaisuksi meille. Meillä ei altaissa mitään säilytetä, eikä lioteta. Mutta meillä leivotaan paljon ja käytetään usein wokkipannua. Lisäksi meillä on muutama isompi salaattikulho, jotka eivät mahdu tiskikoneeseen.
Kaksi allasta halusin nimenomaan tiskaamisen takia. Mielestäni oli todella rasittavaa tiskata noita isompia tiskejä vain yhdessä altaassa. Saippuaiset astiat piti aina nostaa tason päälle tiskialtaan viereen siksi aikaa, että kaikki astiat oli tiskattu fairy-vedessä. Sitten piti tyhjentää allas ja huuhtoa kaikki tiskit juoksevan veden alla. Eli me ainakin kaipasimme sitä, että tiskatessa olisi mahdollisuus huuhtoa astiat suoraan kuivauskaappiin, eikä pinota liukkaita ja saippuaisia astioita pöydille.
Ymmärrän kyllä sen, että yhdelläkin altaalla tulee toimeen. Meillä vaan on suhteellisen iso perhe, joten uunipeltejä, wokkipannua ja salaattikulhoja tiskataan päivittäin. Ja käsitiskistä huolimatta astianpesukone pyörii päivittäin jopa kaksi kertaa päivässsä.
Viimeinen niitti kahden altaan valintaan oli asuminen vuokralla rakennusaikana. Kyseisessä asunnossa oli vain yksi allas ja sekin oli niin pieni, että siinä ei edes mahtunut pesemään uunipeltejä ja wokkipannua, vaan ne oli aina otettava suihkuun mukaan ja tiskattava siellä ;O).
mutta se on oltava sellainen, että uunipelti mahtuu siihen pystyyn, jolloin se on helppo pestä altaassa.
Meillä on ollut 2:ta allasta valutus tms. systeemillä sekä yksittäisaltaita, joiden hyvä puoli pienessä keittiössä on, että laskutasoa jää riittävästi. Nykyisessä on pyöreä upotettu Stalan teräksinen työtaso suorilla reunoilla ja tykkään tosi paljon.
Mä en ole koskaan tajunnut kanssa sitä kahta allasta, mutta jokaisella tietty omat rutiininsa.
Meillä on yksi iso allas ja pieni valutusallas. Me laitetaan likaiset astiat suoraan aina tiskikoneeseen eikä niitä säilytetä välivarastossa missään tiskialtaassa likoamassa. Meillä ei ole arkikäytössä sellaisia astioita, joita ei voi tiskikoneessa pestä, joten ei meillä tiskata käsin varmaan joka kuukausikaan.
Jossain toisessa ketjussa mainostinkin, että tiskikoneen tyhjentämiseen menee 3-4 minuuttia aikaa ja meillä se tyhjennetään sinä aikana kun aamupuuro valmistuu.
Ruokaa laitetaan joka päivä ainakin aamiainen ja illallinen. Viikonloppuisin enemmänkin ja meillä leivotaankin.
Meillä on tiskikaappikin ihan turha, mä säilytän siellä yleiskonetta.
Nämähän on sellaisia, että yksi sopii toiselle, toinen toiselle.
kulma allas jossa kaksi suhteellisen isoa allasta ja valutusosa. Kaksi allasta siksi että vanhassa keittiössä jossa oli yksi normaali ja yksi todella pieni niin kaipasin toista allasta.
Mihin sitä toista olen tarvinnut tähän mennessä niin kun olen tiskannut käsin niin olen laittanut sinne toiselle puolelle odottamaan huuhtelua. Meillä altaiden syvyydet on 190/170 että ovat ihan kunnolliset ja hanaksi valittiin Ventura, siinä tosi kätevä se korkea osa kun tarvitsee vettä ruuan laittoon ja sitten se automaattinen osa kun pesee käsiä.
Otimme myös kuivauskappin 600mm leveänä ja siellä kuivataan sitten ne astiat joita tiskariin ei saa laittaa.
Wannabemummyn kirjoitus voisi olla mun näppikseltäni :) Kuulosti hyvinkin tutulta!
Meillä on yksi suuri, pyöreä stalan allas ja olen ollut siihen tosi tyytyväinen. Me ollaan 5-henkinen perhe, tehdään sitä ihan tavallista ruokaa ja meille tuo ainakin riittää ihan hyvin.
Suurin osa menee tiskikoneeseen ja ne mitkä tiskaan käsin, valutan heti pyyhkeen päällä kuivaksi. Kuivatuskaappi on meillä myös aivan turha. Sellaisen nyt keittiösuunnittelija oli rakennusvaiheessa piirtänyt mukaan. Harmittaa nyt hiukan, kun menee hyvää hyllytilaa " hukkaan" enkä tykkää siitä kaapista muutenkaan.
t. kolmen lapsen äiti
Meillä yksi iso, mahtuu uuninpelti ja pizzalautasetkin tiskiin, hyvä vauvan suihkukin! Pestään käsin ja laitetaan kaikki ruoka itse, niin pakko olla kunnollinen.
Ne joilla vaan yksi allas: kun tiskaatte, nostatteko pesuaineiset astiat altaan viereen tasolle odottamaan huuhtelua vai miten toimitte ? Meillä astianpesukoneesta huolimatta tulee paljon tiskiä, joita en koneeseen laita mm. kattilat tai muut isot jutut. Siinä kaksi allasta on varsin tarpeen, ettei tarvitse turhaan huuhtoa valuvan veden alla (ja kuluttaa enemmän vettä). Tästä syystä valitsin kaksi allasta... Tiskipöytää en kuitenkaan huolisi (vaikka sekin on muotiin kai taas tulossa). Samoin pieni kaato/huuhteluallas on testattu edellisessä asunnossa ja en lämmennyt sille, päinvastoin...
huuhtelua varten. Samaan vattin voi laskea lämmintä vettä pullataikinan nostattamista varten, joskus kannan vadin terassille ja pesen peunanat auringossa istuskellen.
Jos on vaikka juhlat, piilotan tiskaamista vaille jääneet viime hetken tiskit samaan vatiin allaskaappiin.
Ja se riittää meille hyvin. Perheessämme kohta 5 lasta ja ruokaa laitetaan päivittäin, myös päivisin syön kotona ainakin kahden nuorimman kanssa. Eli meillä ei päde se että söisimme vain aamupalan ja einesruokaa iltaisin.
Astiat menee suoraan koneeseen, ja kone pyörii arkisin kerran päivässsä, viikonloppuisin joskus kahdestikin. Isot padat ja paistinpannut pesen käsin, usein samantien. En kyllä käsitä miksi yhden tai kahden astian pesuun tarvitsisi laskea erikseen pesuainevesi, vaan itse laitan kattilan altaaseen, lasken sinne vähän kuumaa vettä ja otan hiukan fairia astiaharjaan. Sitten pesen kattilan puhtaaksi ja huuhtelen juoksevan veden alla, nostan kaappiin kuivumaan. (Kun meillä joskus tiskattiin kaikki käsin kahdessa altaassa huuhtelin silloinkin kaiken juoksevan veden alla, eikä sitä vettä nyt tarvitse niin älyttömän kovalla paineella juoksuttaa. Joskus jos käsitiskiä on kertynyt enemmän kuivatan ne tasolla pyyhkeen päällä. Ainoastaan ison uunipellin peseminen vaatii hieman varovaisuutta koska se ei kokonaan mahdu altaaseen, mutta toisaalta pesen sitä melko harvoin joten en sen takia kaipaa isompaa/useampaa allasta.
Tämä ei kyllä onnistuisi jos tasomme olisi puuta, mutta siksi meille valittiinkin keittiörempan yhteydessä kivitaso. Ja altaita toki olisi mahtunut kaksikin kun tasoa kuitenkin yhteensä viisi metriä, mutta koska emme sitä kokeneet tarvitsevamme niin miksi turhaan?
Kuivauskaappi meillä tosiaan on, jopa 80 senttisenä (koska se sopi paremmin ovijakoon ja yleisilmeeseen kuin 60cm). Aluksi ajattelin sen olevan ihan ylileveä, mutta on sillekin tarkoituksensa. Kuivaushyllyjä vain kaksi (alin valutustasolla, pöydälle valuvat vedet ärsyttävät suuresti), ja ylempänä kaksi tavallista hyllyä joissa mahtuu säilyttämään kaikenlaista (salaattilinkoa, kukkamaljakoita, termoskannuja yms...). Ja koska tiskikaappi on noinkin leveä, mahtuu alemmalle kuivaushyllylle mukavasti rasia jossa säilytän tiski- ja juuresharjaa sekä lieden puhdistusrättiä yms. ja se perinteinen tiskirättikin mahtuu kuivumaan ilmavasti siellä kuivaushyllyllä (inhottaa hanan päällä kuivuvat rätit...). Lisäksi kaapissa aina siivilä jota käytössä lähes päivittäin ja yleensä aina pari ruokalappua ja nokkamukia jotka pestään käytön jälkeen sinne kuivumaan. Joten eipä sinne montaa kattilaa mahdukaan noiden lisäksi kuivumaan, muttei tarvitsekaan.
Meille otettiin kaksi syvää ja isoa allasta vierekkäin, ei haittaa jos joku pitää sitä vanhanaikaisena, meillä on päätös tehty käytännöllisyyden ja ulkonäön takia ja kun tila antoi myöten. Jos tulee tarve esitellä " hienouksia" , esittelen sitten mieluummin vähän yksilöllisempiä ratkaisuja kuin tiskipöytää :-D Toki myönnettäköön, että kun on itse aktiivisesti osallistunut talon ja pintamateriaalien suunnitteluun, niitä mielellään esittelee, mutta että tiskiallasta, äh, en mä sitä ole suunnitellut!
Usein kun molemmat touhutaan keittiössä yhtäaikaa, tulee tarve, että molemmat (mieheni ja minä) päästään yhtäaikaa tiskialtaan ääreen (esim. huuhtelemaan salaattia kun hän pesee vaikka perunoita) ja silloin kaksi allasta on ollut tarpeen. TOKI yhdelläkin isolla tulisi toimeen, tulenhan minä toimeen ilman sähköä ja juoksevaa vettäkin tarvittaessa, ainakin kesällä joskus, 4 tuntia, kun sähköt on poikki kesäpaikassa... Ei vaines, puuhella, saunapata ja kuivat koivuhalot rules!
No hei, jokainen tyylillään! ;-D