Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tuttava teki itsemurhan ja syytti viestissä siitä muita

Vierailija
17.07.2026 |

Tuttava teki itsemurhan ja syytti siitä muita jättämässään viestissä. 

Onko oikeesti muiden syy, että joutuu yllättäen turvautumaan tämmöiseen?

Minä en ymmärrä psykologiaa niin pitkälle

Kommentit (111)

Vierailija
61/111 |
17.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kysytääs toisin päin. Voiko muut ihmiset pitää jonkun hengissä? ei voi. Eli kyllä se on ihan oma valinta tehdä itsari

Ystäväsi oli kusipäämarttyyri.

Ja millainen ystävä sinä olet ystävillesi?

Itsemurhaa kutsutaan vapaaehtoiseksi kuolemaksi, mutta ei se ole koskaan vapaaehtoinen. Siihen on pakottavat syyt. Itsemurha tehdään aina muiden ihmisten takia. Ymmärrät sen kyllä jos vaivaudut vähänkin ajattelemaan.

Ei aina. Voi olla niin hirveät fyysiset kivut ja sairaus, ettei pysty enää kitumaan.

Vierailija
62/111 |
17.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinä, joka syytät ketjussa tuntematonta psykopaatiksi, taidat olla sellainen itse. Joku on todennäköisesti tehnyt itselleen jotain, sinun takiasi.

Hyvä lukutaito on avain asioiden käsittämiseen. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/111 |
17.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hän on siinä kohtaa tuntenut, että nämä ihmiset ovat hänet elämässään ajaneet niin tiukoille, että hänen on kuoltava. Onko se todellinen syy - sitä tuskin kukaan voi tietää. Meidän yhteiskunnassamme on tapana lohduttaa, että itsemurha ei koskaan ole kenenkään syy.

Niin, se on kumma juttu, kun selkeästi on sellaisiakin tapauksia että ihmisen voi ajaa itsemurhaan, USA:ssa joskus oikeudessakin käsitelty. Ihan selkeästi painostettu tappamaan itsensä.

Vierailija
64/111 |
17.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen pari kertaa yrittänyt itsemurhaa ja kyllä se on oma päätös. Tietenkin se, että toinen vanhempani kohdisti minuun todella rankkaa väkivaltaa ollessani pieni lapsi, varmasti loi niitä perustuksia hajoilevalle mielenterveydelle, joka oli yksi vahvimmista syistä miksi yritin lopullista ratkaisua. Päätös oli kuitenkin yksin minun, enkä siitä koskaan syyttänyt ketään.

Ystäväni teki onnistuneesti itsemurhan ollessaan vielä alaikäinen. Hän oli joutunut pienestä lapsesta lähisukulaisen toistuvien seksuaalirikosten kohteeksi. Vaikka päätös oli hänen, olen varma, ettei hän olisi päätynyt tuohon ratkaisuun jos olisi saanut elämää ilman noita äärimmäisen haavoittavia kokemuksia.

Just tämä! Tätä olen aina sanonut. Kyllä se syy on hyvin usein lähimmissä ihmisissä mutta sitähän ei saisi sanoa ääneen. Onhan se varmasti tosi rankkaa elää syyllisyyden kanssa loppuelämän ajan, tosi tosi rankkaa (=sarkasmia). 

On myös huomattavan paljon tapauksia joissa kiusattu on päätynyt im:haan. Kyllä syyllinen on kiusaaja, mitä tuota muuksi selittämään. Vastuunpakoilijat raukkikset selittelee että "oma päätös". Ei se ole. Älä kiusaa äläkä levitä valheita, niin et saa syytettä. Kyllä omista vääristä teoista tulee kantaa vastuu, vaikka vähän ikävältä tuntuukin.

Vierailija
65/111 |
17.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan vaan ohiksena en kyllä laittaisi tällaista aloitusta tänne. Se on epäettinen ja näitä pitäisi pohtia ihan omassa mielessään ja muiden asianosaisten kanssa jos haluavat

Vierailija
66/111 |
17.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

I t se mu rha on oma valinta. Raukkamaista syyttää muita.

Yleensä se paha olo mikä itsemurhaan ajaa, on kyllä muiden aiheuttamaa.

Oman pään sisällä ne murheet ovat. Kukaan muu ei ole vastuussa kenenkään it se mur hasta. Monta muuta vaihtoehtoa on ennen it se mu rhaa. 

Vierailija
67/111 |
17.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset tekevät päätökset suurin osin täysin sen aikaisen tunteen vallassa. Usein juuri muut saa syyt niskoille koska moni on kykynemätön näkemään omia asioita eri perspektiivistä. Kuten vaikka eri näkökulmasta. Ei ajatella sitä että muutos tulee itsestä ja siitä miten annat toisten sinua kohdella. Asetatko rajoja muiden käytökselle vai et. Saako ne vain leikkiä kanssasi miten tahtoo. 

Lopulta itse päätämme siitä yksin mitä elämällä teemme. Jodkus elämä potkii päähän enempi. Nyt tuntuu nuorilla etenkin ettei vastoinkäymisiä kestetä yhtään. Heti ollaan liian helposti luovuttamassa. Luullaan että elämä on jotai ihanaa ja merkkivaatteita koko ajan ja rahaa on bilettää. Sit kun joutuu omilleen nii kaikki on retuperällä talous ja muukin. Ei viitsitä edes yrittää hoitaa asioita. Vai onko osaamattamuus. Kotona ei opeteta edes kotitöitä? 

Vierailija
68/111 |
17.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Harvoin ihminen sisäsyntyisesti haluaa päättää elämänsä. Kyllä ympäristöllä on lähes aina osuutensa asiaan. Esimerkiksi hyväksikäytetyn ja traumatisoidun ihmisen jokainen päivä saattaa olla tuskaa ja kärsimystä, jolloin im saattaa vaikuttaa yhdeltä potentiaaliselta vaihtoehdolta. Moni ihminen ei varmasti edes ymmärrä, miten kammottavaa se paha olo voi olla.

Im tehdään tuskan päättämiseksi, ei siksi, että halutaan kostaa läheisille. Toki syyt pahaan oloon voivat olla lähipiirissä.

Kyllä im:n motiivi voi olla kosto. Im:n uhalla voi myös tehokkaasti pitää läheisiä löyhässä hirressä. 

Itsarilla uhkaileva ja kiristävä ihminen ei yleensä sitä tee vaikka toinen kieltäytyy "tottelemasta". Olen tämän henkilökohtaisesti kokenut kun eksä kiristi. Lopulta sain tarpeekseni ja sanoin anna mennä, minun elämä vaan helpottuu kun sua ei enää ole. Narsisti joutui perumaan uhkauksensa. 

Vierailija
69/111 |
17.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Harvoin ihminen sisäsyntyisesti haluaa päättää elämänsä. Kyllä ympäristöllä on lähes aina osuutensa asiaan. Esimerkiksi hyväksikäytetyn ja traumatisoidun ihmisen jokainen päivä saattaa olla tuskaa ja kärsimystä, jolloin im saattaa vaikuttaa yhdeltä potentiaaliselta vaihtoehdolta. Moni ihminen ei varmasti edes ymmärrä, miten kammottavaa se paha olo voi olla.

Im tehdään tuskan päättämiseksi, ei siksi, että halutaan kostaa läheisille. Toki syyt pahaan oloon voivat olla lähipiirissä.

Kyllä im:n motiivi voi olla kosto. Im:n uhalla voi myös tehokkaasti pitää läheisiä löyhässä hirressä. 

Im:n koston voi tehdä vain kerran.

Vierailija
70/111 |
17.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen pari kertaa yrittänyt itsemurhaa ja kyllä se on oma päätös. Tietenkin se, että toinen vanhempani kohdisti minuun todella rankkaa väkivaltaa ollessani pieni lapsi, varmasti loi niitä perustuksia hajoilevalle mielenterveydelle, joka oli yksi vahvimmista syistä miksi yritin lopullista ratkaisua. Päätös oli kuitenkin yksin minun, enkä siitä koskaan syyttänyt ketään.

Ystäväni teki onnistuneesti itsemurhan ollessaan vielä alaikäinen. Hän oli joutunut pienestä lapsesta lähisukulaisen toistuvien seksuaalirikosten kohteeksi. Vaikka päätös oli hänen, olen varma, ettei hän olisi päätynyt tuohon ratkaisuun jos olisi saanut elämää ilman noita äärimmäisen haavoittavia kokemuksia.

Entä jos olisi ollut toisinpäin ja ystäväsi olisi ta*panut itsensä samanlaisten kokemusten perusteella kuin mitä sinä sait kokea? Jos hän olisi kirjeessä syyttänyt vanhempiaan, niin kertoisitko nyt reippaasti, että väärin syytetty, koska et sinäkään ottanut omaa henkeäsi samoista syistä, ja hänen oli väärä päätyä siihen ratkaisuun, koska ei edes kokenut seksuaalista väkivaltaa?

Kerroin vain oman kokemukseni ja omat ajatukseni ratkaisuuni liittyen. Ei ole minun asiani kertoa muille ketä he saavat syyttää ja ketä eivät. 

Itse en koe omassa elämässäni saavani mitään helpotusta siitä, että syyttäisin jotain toista tai kantaisin mukanani katkeruutta. Se ei kuitenkaan tarkoita sitä, etteikö joku muu samanlaisia asioita kokenut saisi mielestäni näin tehdä.

Vierailija
71/111 |
17.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

I-murhan tekevä kokee yleensä jääneensä täysin yksin ahdistustensa kanssa. Tai tulleensa kiusatuksi. Siksi hän voi syyttää teostaan sellaisia ihmisiä. Mutta toetysti se kuitenkin viime kädessä on hän, joka sen oman elämänsä päätti, vaikka siihen johtaneet syyt liittyisivätkin muihin ihmisiin.

Vierailija
72/111 |
17.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

I t se mu rha on oma valinta. Raukkamaista syyttää muita.

Yleensä se paha olo mikä itsemurhaan ajaa, on kyllä muiden aiheuttamaa.

Oman pään sisällä ne murheet ovat. Kukaan muu ei ole vastuussa kenenkään it se mur hasta. Monta muuta vaihtoehtoa on ennen it se mu rhaa. 

Kylläpä osaat vähätellä toisen ihmisen epätoivoa. Onnittelut. Oletko mahdollisesti työpaikkakiusaaja?

Vierailija
73/111 |
17.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmiset tekevät päätökset suurin osin täysin sen aikaisen tunteen vallassa. Usein juuri muut saa syyt niskoille koska moni on kykynemätön näkemään omia asioita eri perspektiivistä. Kuten vaikka eri näkökulmasta. Ei ajatella sitä että muutos tulee itsestä ja siitä miten annat toisten sinua kohdella. Asetatko rajoja muiden käytökselle vai et. Saako ne vain leikkiä kanssasi miten tahtoo. 

Lopulta itse päätämme siitä yksin mitä elämällä teemme. Jodkus elämä potkii päähän enempi. Nyt tuntuu nuorilla etenkin ettei vastoinkäymisiä kestetä yhtään. Heti ollaan liian helposti luovuttamassa. Luullaan että elämä on jotai ihanaa ja merkkivaatteita koko ajan ja rahaa on bilettää. Sit kun joutuu omilleen nii kaikki on retuperällä talous ja muukin. Ei viitsitä edes yrittää hoitaa asioita. Vai onko osaamattamuus. Kotona ei opeteta edes kotitöitä? 

No nyt meni kyllä ihan mettään sun analyysit. Kyllä nuorillakin on ihan järkyttävän rankkoja kokemuksia takana jos yrittävät lopettaa elämänsä (hyväksikäyttöä, fyysistä väkivaltaa, rikoksia, hylkäämisiä). Ei siihen mitkään väärät farkut aja. Ihan naurettavaa väittää. Et taida olla kokenut mitään vastoinkäymisiä elämässä etkä lue toisten kokemuksista? Jos oma elämä on ollut helppoa ja elää omassa hyvinvointikuplassaan, toisten kärsimykset voi kuulostaa mitättömiltä saduilta.

Vierailija
74/111 |
17.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ystäväni poika teki itsemurhan, ja jätti siskolleen niin ruman kirjeen, ettei sitä voitu näyttää. Pojalla oli huumeongelma. En tiedä mitä kirjeessä luki, mutta jotain aivan kamalaa. 

Vierailija
75/111 |
17.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten vuodatuksesi korreloi esim. vanhusten itsemurhiin? Niistähän ei paljon uutisoida, eikä niiden estämiseksi tehdä mitään.

Vierailija
76/111 |
17.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se juuri että nyt vanhempana olen oppinut muutaman tärkeän asian elämästä. 

* Älä odota liikaa muilta. Et pety 

*Älä luota liikaa ihmisiin tai muuten joudut ongelmiin. Parempi suojella itseään. 

*Aseta rajat ihmisten käytökselle. 

* Älä luo turhia mielikuvia ihmisistä ja niiden luomasta muutoksesta elämääsi. Lopulta vaan itse luot oman onnesi. 

Vierailija
77/111 |
17.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hän on siinä kohtaa tuntenut, että nämä ihmiset ovat hänet elämässään ajaneet niin tiukoille, että hänen on kuoltava. Onko se todellinen syy - sitä tuskin kukaan voi tietää. Meidän yhteiskunnassamme on tapana lohduttaa, että itsemurha ei koskaan ole kenenkään syy.

Niin, se on kumma juttu, kun selkeästi on sellaisiakin tapauksia että ihmisen voi ajaa itsemurhaan, USA:ssa joskus oikeudessakin käsitelty. Ihan selkeästi painostettu tappamaan itsensä.

Vastuunpakoilijat selittelee aina että oli oma päätös. Syyllistävät uhria.

Vierailija
78/111 |
17.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kysytääs toisin päin. Voiko muut ihmiset pitää jonkun hengissä? ei voi. Eli kyllä se on ihan oma valinta tehdä itsari

Ystäväsi oli kusipäämarttyyri.

Ja millainen ystävä sinä olet ystävillesi?

Itsemurhaa kutsutaan vapaaehtoiseksi kuolemaksi, mutta ei se ole koskaan vapaaehtoinen. Siihen on pakottavat syyt. Itsemurha tehdään aina muiden ihmisten takia. Ymmärrät sen kyllä jos vaivaudut vähänkin ajattelemaan.

Ei aina. Voi olla niin hirveät fyysiset kivut ja sairaus, ettei pysty enää kitumaan.

Silloinkin itsemurha tehdään muiden ihmisten takia. Psyykkinen kipu on yhtä todellista kuin fyysinen.

Vierailija
79/111 |
17.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oman käden kautta lähteneet joutuvat seuraavassa elämässä kohtaamaan ratkaisunsa. :(

Ei ole seuraavaa elämää, mutta jos olisi, sinäkin joutuisit siellä kohtaamaan omat tekosi. Pidätkö itseäsi hyvänä ihmisenä?

Oletko käynyt katsomassa, kun tiedät? 

Sille ei tietysti ole, joka ei usko. Ihminen ei ylipäätään voi saavuttaa elämässään mitään, ellei hän itse usko siihen asiaan, jota tavoittelee. Esimerkiksi menestys tässä elämässä edellyttää uskoa omiin kykyihin ja mahdollisuuksiin. Jos niihin ei lainkaan usko, ei ole sille ihmiselle olemassa mitään menestystäkään.

Sinäkö olet käynyt, kun olet tietävinäsi?

Uskominen ei ole tietämistä.

En. Tiedän vain, ettei ilman uskoa voida saavuttaa yhtäkään asiaa, kuten jo kerroin.

Mutta kun se usko ei aina riitä.

Vierailija
80/111 |
17.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus voi olla muiden syy jos ovat aiheuttaneet niin pahan trauman, kuten vakava kiusaaminen tai väkivalta jota henkilö ei enää kestä. Joskus sitten taas itsemurhalla uhkaileva haluaa sitä kautta saada kontrollia ja valtaa, että asiat menisivät hänen haluamallaan tavalla. Mutta kuitenkin, olipa syynä sitten sitämätön tuska muiden aiheuttamana tai jokin muu sairaus, elämäntilanne, päihteet jne. Se on kuitenkin asia, jota muut ei välttämättä voi estää vaikka mitä tekisi jos ihminen siihen päätyy. Esim. ero tilanteessa, jotkut uhkailee itsemurhalla jos ei voi saada sitä toista ihmistä itselleen, eikä se toinen ole siinä tehnyt välttämättä mitään väärää vaan kyseessä on eron aiheuttamat tunteet, joita henkilö ei osaa käsitellä. Riippuu tilanteesta. Jos kiusaa jotakuta niin pahasti, että hän päätyy itsemurhaan niin sitten vika on kiusaajassa. Mieti, että mikä se tilanne on ollut. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi yksi