Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tuttava teki itsemurhan ja syytti viestissä siitä muita

Vierailija
17.07.2026 |

Tuttava teki itsemurhan ja syytti siitä muita jättämässään viestissä. 

Onko oikeesti muiden syy, että joutuu yllättäen turvautumaan tämmöiseen?

Minä en ymmärrä psykologiaa niin pitkälle

Kommentit (69)

Vierailija
41/69 |
17.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joskus se on keskisormen näyttö ja itsesääliä ja kosto. Siinä teille. Vaikka omaan nilkkaan se sattuu pahimmin kun kuolee ja muut jatkaa elämää. 

Niinkö haluat uskoa.

Vierailija
42/69 |
17.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinä, joka syytät ketjussa tuntematonta psykopaatiksi, taidat olla sellainen itse. Joku on todennäköisesti tehnyt itselleen jotain, sinun takiasi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/69 |
17.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysytääs toisin päin. Voiko muut ihmiset pitää jonkun hengissä? ei voi. Eli kyllä se on ihan oma valinta tehdä itsari

Ystäväsi oli kusipäämarttyyri.

Vierailija
44/69 |
17.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei oo trolli, elävästä elämästä.

Hirveästi ei löydy tietoa itse...kostosta.

Vierailija
45/69 |
17.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenterveysongelmaiset usein syyttelevät muita, koska ei ole voimia ottaa itse vastuuta elämästään. Helpompaa uskoa, että mitään ei ole tehtävissä, kuin rakentaa itsensä kivuliaasti pala palalta uudestaan. Eihän se reilua ole, että joidenkin on niin tehtävä esim. väkivallan uhriksi jouduttuaan, mutta toivoa on aina.

Vierailija
46/69 |
17.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harvoin ihminen sisäsyntyisesti haluaa päättää elämänsä. Kyllä ympäristöllä on lähes aina osuutensa asiaan. Esimerkiksi hyväksikäytetyn ja traumatisoidun ihmisen jokainen päivä saattaa olla tuskaa ja kärsimystä, jolloin im saattaa vaikuttaa yhdeltä potentiaaliselta vaihtoehdolta. Moni ihminen ei varmasti edes ymmärrä, miten kammottavaa se paha olo voi olla.

Im tehdään tuskan päättämiseksi, ei siksi, että halutaan kostaa läheisille. Toki syyt pahaan oloon voivat olla lähipiirissä.

Vierailija
47/69 |
17.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kakkahattutäti kirjoitti:

Esim. psykoosisairas ihminen saattaa kuvitella, että häntä vainotaan ym. Tällaiset henkilöt ovat korkeassa itsemurhariskissä. Heidän kokemuksensa vainoamisesta voi olla hyvin aito, vaikka se ei ole totta.

Sitten on olemassa henkilöitä, joita vainotaan oikeasti. Tämä voidaan todistaa monin tavoin.

Esimerkiksi vainooja tulee kesken päivän ihmisen työpaikalle, eikä suostu poistumaan. Soittelee vainoamassa henkilön työpaikalle ja manipuloi kertomaan, milloin henkilökin kesälomalla, jotta voi tulla häiritsemään oikeaan aikaan oikeaan paikkaan.

Myös vainoaminen on jollekin syy tehdä itsemurha.

Vierailija
48/69 |
17.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen pari kertaa yrittänyt itsemurhaa ja kyllä se on oma päätös. Tietenkin se, että toinen vanhempani kohdisti minuun todella rankkaa väkivaltaa ollessani pieni lapsi, varmasti loi niitä perustuksia hajoilevalle mielenterveydelle, joka oli yksi vahvimmista syistä miksi yritin lopullista ratkaisua. Päätös oli kuitenkin yksin minun, enkä siitä koskaan syyttänyt ketään.

Ystäväni teki onnistuneesti itsemurhan ollessaan vielä alaikäinen. Hän oli joutunut pienestä lapsesta lähisukulaisen toistuvien seksuaalirikosten kohteeksi. Vaikka päätös oli hänen, olen varma, ettei hän olisi päätynyt tuohon ratkaisuun jos olisi saanut elämää ilman noita äärimmäisen haavoittavia kokemuksia.

Entä jos olisi ollut toisinpäin ja ystäväsi olisi ta*panut itsensä samanlaisten kokemusten perusteella kuin mitä sinä sait kokea? Jos hän olisi kirjeessä syyttänyt vanhempiaan, niin kertoisitko nyt reippaasti, että väärin syytetty, koska et sinäkään ottanut omaa henkeäsi samoista syistä, ja hänen oli väärä päätyä siihen ratkaisuun, koska ei edes kokenut seksuaalista väkivaltaa?

Vierailija
49/69 |
17.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Harvoin ihminen sisäsyntyisesti haluaa päättää elämänsä. Kyllä ympäristöllä on lähes aina osuutensa asiaan. Esimerkiksi hyväksikäytetyn ja traumatisoidun ihmisen jokainen päivä saattaa olla tuskaa ja kärsimystä, jolloin im saattaa vaikuttaa yhdeltä potentiaaliselta vaihtoehdolta. Moni ihminen ei varmasti edes ymmärrä, miten kammottavaa se paha olo voi olla.

Im tehdään tuskan päättämiseksi, ei siksi, että halutaan kostaa läheisille. Toki syyt pahaan oloon voivat olla lähipiirissä.

Kyllä im:n motiivi voi olla kosto. Im:n uhalla voi myös tehokkaasti pitää läheisiä löyhässä hirressä. 

Vierailija
50/69 |
17.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi lähiseudun nuorimies teki itsemurhan aikoinaan. Ei perustellut asiaa tai ainakaan sitä ei missään kerrottu. Moni ihmetteli, kun 45-55 vuotiaat miehet ihmetteli niin itsemurhan tehneen naapuri (olisikohan ollut 17-v) töksäytti, että kun täällä kaikki painostaa etsimään puolisoa niin kyllähän se stressaa. Miehet oli hiljaa eikä palanneet asiaan.

Niinhän se oli, pitäjästä lähti kaikki nuoret naiset opiskelemaan ja maailmalle. Jäi tulevat maatalojen isännät eikä puolisoa riittänyt edes joka toiselle. Ja jos ei löytänyt puolisoa, ei tehty sukupolvenvaihdosta ja muutenkin pidettiin saamattomana ihmisenä. Kyllä se söi nuoria miehiä ja mistä minä tiedän millaisiin ratkaisuihin kukin päätyi.

Itse päätin sen tapauksen jälkeen lähteä (olin 16-v). Kävin lukion ja lähdin opiskelemaan. Ikinä en maalla tai kaupungissa alkaisi ketään nuorta miestä tai naista syyllistämään kumppanin löytymisestä. En utele turhia ja en varsinkaan kiusaa teemalla. Jokainen nuori voi tehdä mitä haluaa ja pyrkiä omiini tavoitteisiinsa ilman että joutuu selittelemään niitä muille. Turha lisätä kenenkään ahdistusta.

Vierailija
51/69 |
17.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oman käden kautta lähteneet joutuvat seuraavassa elämässä kohtaamaan ratkaisunsa. :(

Ei ole seuraavaa elämää, mutta jos olisi, sinäkin joutuisit siellä kohtaamaan omat tekosi. Pidätkö itseäsi hyvänä ihmisenä?

Vierailija
52/69 |
17.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksi lähiseudun nuorimies teki itsemurhan aikoinaan. Ei perustellut asiaa tai ainakaan sitä ei missään kerrottu. Moni ihmetteli, kun 45-55 vuotiaat miehet ihmetteli niin itsemurhan tehneen naapuri (olisikohan ollut 17-v) töksäytti, että kun täällä kaikki painostaa etsimään puolisoa niin kyllähän se stressaa. Miehet oli hiljaa eikä palanneet asiaan.

Niinhän se oli, pitäjästä lähti kaikki nuoret naiset opiskelemaan ja maailmalle. Jäi tulevat maatalojen isännät eikä puolisoa riittänyt edes joka toiselle. Ja jos ei löytänyt puolisoa, ei tehty sukupolvenvaihdosta ja muutenkin pidettiin saamattomana ihmisenä. Kyllä se söi nuoria miehiä ja mistä minä tiedän millaisiin ratkaisuihin kukin päätyi.

Itse päätin sen tapauksen jälkeen lähteä (olin 16-v). Kävin lukion ja lähdin opiskelemaan. Ikinä en maalla tai kaupungissa alkaisi ketään nuorta miestä tai naista syyllistämään kumppanin löytymisestä. En utele turhia ja en varsinkaan kiusaa teemalla. Jokainen nuori voi tehdä mitä haluaa ja pyrkiä omiini tavoitteisiinsa ilman että joutuu selittelemään niitä muille. Turha lisätä kenenkään ahdistusta.

Raukat on niitä, jotka pahentaa muiden pahaa oloa, tiedosti he asian tai eivät. "käytäväsi on kapea, kun edelläsi kulkee ongelma, kysymys on vain ajasta, koska seinä on vastassa" (Klamydia, Sielun huuto). 

Vierailija
53/69 |
17.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä im:n motiivi voi olla kosto. Im:n uhalla voi myös tehokkaasti pitää läheisiä löyhässä hirressä. 

Jos itsemurha on kosto, eniten tekijä kostaa siinä itselleen.

Itsemurhalla uhkaileminen sinällään on alhaista ja vallan väärinkäyttöä.

Vierailija
54/69 |
17.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oman käden kautta lähteneet joutuvat seuraavassa elämässä kohtaamaan ratkaisunsa. :(

Ei ole seuraavaa elämää, mutta jos olisi, sinäkin joutuisit siellä kohtaamaan omat tekosi. Pidätkö itseäsi hyvänä ihmisenä?

Oletko käynyt katsomassa, kun tiedät? 

Sille ei tietysti ole, joka ei usko. Ihminen ei ylipäätään voi saavuttaa elämässään mitään, ellei hän itse usko siihen asiaan, jota tavoittelee. Esimerkiksi menestys tässä elämässä edellyttää uskoa omiin kykyihin ja mahdollisuuksiin. Jos niihin ei lainkaan usko, ei ole sille ihmiselle olemassa mitään menestystäkään.

Vierailija
55/69 |
17.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

toiset elää jo helvetissä niitä on turha pelotella. ehkä se lohdutti vähän lopuks, turha siitä on kai itteensä ottaa jos ei omatunto kolkuttele. miten muuten tiiät mitä viestissä luki?

Vierailija
56/69 |
17.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kysytääs toisin päin. Voiko muut ihmiset pitää jonkun hengissä? ei voi. Eli kyllä se on ihan oma valinta tehdä itsari

Ystäväsi oli kusipäämarttyyri.

Ja millainen ystävä sinä olet ystävillesi?

Itsemurhaa kutsutaan vapaaehtoiseksi kuolemaksi, mutta ei se ole koskaan vapaaehtoinen. Siihen on pakottavat syyt. Itsemurha tehdään aina muiden ihmisten takia. Ymmärrät sen kyllä jos vaivaudut vähänkin ajattelemaan.

Vierailija
57/69 |
17.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

me tavataan kaikki ilman egoa sielä, ei muistella vanhoja eikä tarvita keneltäkään mitään. ei tällä ole merkitystä kun päästään fyysisestä maailmasta pois. rakkautta. 

Vierailija
58/69 |
17.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sille ei tietysti ole, joka ei usko. Ihminen ei ylipäätään voi saavuttaa elämässään mitään, ellei hän itse usko siihen asiaan, jota tavoittelee. Esimerkiksi menestys tässä elämässä edellyttää uskoa omiin kykyihin ja mahdollisuuksiin. Jos niihin ei lainkaan usko, ei ole sille ihmiselle olemassa mitään menestystäkään.

Sinäkö olet käynyt, kun olet tietävinäsi?

Uskominen ei ole tietämistä.

Vierailija
59/69 |
17.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tietenkään - tällä ihmisellä oli vääränlaisia odotuksia muita ihmisiä kohtaan. 

On ne voinut kohdella sitä kaltoin. Ei siinä mitään väärää ole että olettaa että lapsiin ei kohdisteta fyysistä ja henkistä väkivaltaa... Ehkä hänen vanhempansa olivat oikeesti ollut perseestä jotenkin ja siitä sitten tyypin psyyke mennyt ihan riekaleiksi ja kasvoi epäfunktionaaliseksi aikuiseksi eikä mistään löytänyt hyviä korjaavia ihmissuhteita ja lopulta sit päätti päivänsä. 

Vierailija
60/69 |
17.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Etkö tajua että usko ja toivo ovat pettäneet sen jonka on ollut pakko päätyä itsemurhaan. Ei sinultakaan paljon ymmärrystä heru.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi yhdeksän