Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Antaisitko tehdä DNR päätöksen monisairaalle iäkkäälle omaisellesi vuodeosastolla?

Vierailija
04.01.2012 |

DNR = elvytyskielto

Kiinnostaa erityisesti ne mielipiteet jotka eivät suostu, miksi? Miten ymmärrät asian? Terveydenhuollon henkilökunta jos ei vastaisi, mietityttää miksi niin moni vastustaa.

Kommentit (66)

Vierailija
61/66 |
05.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

wwwwwww kirjoitti:

DNR-päätös voidaan tehdä lääketieteellisin perustein, ei siihen omaiselta lupaa kysellä, mutta keskustellaan toki. Allow natural death!

Tuo on sitten eri päätös. Jossain päin Suomea käytössä, ei vielä kaikkialla. DNR on elvytystilanteisiin. Do not resuscitate.

Vierailija
62/66 |
05.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

wwwwwww kirjoitti:

DNR-päätös voidaan tehdä lääketieteellisin perustein, ei siihen omaiselta lupaa kysellä, mutta keskustellaan toki. Allow natural death!

Tuo on sitten eri päätös. Jossain päin Suomea käytössä, ei vielä kaikkialla. DNR on elvytystilanteisiin. Do not resuscitate.

Joka paikassa lääkäri tekee lopullisen päätöksen, vaikka omainen olisi eri mieltä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/66 |
05.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osalla vanhuksista on, riippuen mm. sairauksista. En mä ole kuullut että niiden takia mitään tilaisuuksia olisi järjestetty ja omaisia kuultu, "annatko luvan" tyyliin... Lääkäri juttelee potilaan kanssa ja tekee päätöksen ja se tulee potilastietoihin. Yllättävissä tilanteissa ehkä sitten jutellaan omaisen kanssa, mutta yleisempiä ne on, että jossain vaiheessa, kun sairauksia on tullut ja kunto alkaa heiketä, ottaa lääkäri puheeksi dnr -päätöksen.

Vierailija
64/66 |
05.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

wwwwwww kirjoitti:

Joka paikassa lääkäri tekee lopullisen päätöksen, vaikka omainen olisi eri mieltä.

Joo kyllä, mutta "sallitaan luonnollinen kuolema" on eri päätös kuin "elvytyskielto" päätös. Molemmat on käytössä, mut tarkoittaa eri asioita. Lääkärin tekemiä toki.

Vierailija
65/66 |
05.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Dnr ei estä hoitoa, ei sitä tee myöskään and. Silloinkin voidaan kipulääkitä, vaikka muuten sallitaan luonnollinen kuolema, ilman tippaa tai ravintoliuoksia..

Vierailija
66/66 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle tehtiin elvytyskielto, kun kynnen kavennuksen yhteydessä jäi myrkkykeppi varpaan sivuun, eikä varvas parantunut ja minulla oli todettu samaan aikaan toiseen jalkaan sarkooma. No aloin saada syöpähoitoa jopa 2 kertaa, kun jalka meni ihan kamalaksi, siis se missä kynnen kavennus oli ollut ja jouduin sairaalaan sisälle saamaan kovaa särkylääkettä. Olin ollu jopa 2 yötä osastolla  kun lääkäri teki minulle elvytyskiellon,mitä en itse halunnut, eikä avomieheni tiennyt sitä tehtävänkään, oli kyllä lääkäri puhunut asiasta. Itse sain tietää asiasta vasta jalka-amputaation j 6 viikon osastolla olon jälkeen  kun sain kotiuttamispaperit käteen. Soitin sitten lääkärille, että miten näin voi tehdä 2 päivän tutustumisen jälkeen ja, että haluan sen pois. Nuori lääkäri vain nauroi mulla, että ei onnistu eli se siitä. Ole vasta 63 v  minulla on sairauksia, .Mutta haluan itse päättää asioista, eikä joku 30v, mikä naureskelee. Osaako joku neuvoa,miten sen saa pois. Kiitos.