Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ihmisarvo yhden kortin varassa

Vierailija
16.07.2026 |

Omituinen sepustus tulossa, mutta aihehan on vapaa.

Kuulisin mielelläni kokemuksia niiltä, jotka ovat panneet kaiken yhden kortin varaan. Minä toimin juuri näin, ja nyt seuraukset alkavat kasaantua. Olen hieman päälle 30-vuotias, eikä minulla koskaan ole ollut mitään muuta kuin työni tai opiskeluni. Olen tutkija, ja nyt, kun määräaikainen toimeni päättyi, näyttää siltä, etten saa töitä mistään. En ole turhan kranttu, monenlaisia töitä on tullut tehtyä. Nyt ei kuitenkaan mitään tahdo löytyä, ja tukia en kerta kaikkiaan suostu hakemaan.

Ongelma taitaa olla siinä, että koko identiteettini perustuu yhdelle (tai no, ehkä kahdelle) asialle. Löysin oman juttuni - filosofian ja kirjallisuuden - todella nuorena, ja siitä pitäen polku on ollut selvä. Olen ollut niin omistautunut mielenkiintoni kohteille, että moni muu elämänvaihe on jäänyt täysin välistä. En ole koskaan käynyt treffeillä tai ollut parisuhteessa, juhlinut tai suuremmin viettänyt aikaa kavereiden kanssa. Minulla on äärimmäisen suppea tuttavapiiri eikä läheisiä ihmisiä oikeastaan ollenkaan. Olen yhtäältä ikäistäni vanhemman oloinen ja toisaalta monissa asioissa täysin kokematon ja epäkypsä. Minulla on valtavasti teoreettista ymmärrystä, mutta elämästä en tajua mitään.

Työni lisäksi minua on määrittänyt ainoastaan se, että sairastuin parikymppisenä syömishäiriöön. Nyt, kun en enää ole alipainoinen (melkeinpä päinvastoin), tunnen menettäneeni valtaosan ihmisarvostani. Se vähä, mikä vielä oli jäljellä, tipahti pois työttömäksi jäätyäni. Näiden kahden livuttua pois en näe ainuttakaan järkevää syytä elää. Jäljellä on vain iljettävä, vastenmielinen elämänmuoto, jonka osa on ennen pitkää muuttua taakaksi yhteiskunnalle. Panin kaiken yhden kortin varaan ja jäin tyhjin käsin.

Olisi mukava kuulla muiden kokemuksia. Jakakaa, jos haluatte!

Kommentit (105)

Vierailija
41/105 |
16.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se vähän ironista, jos kyseessä on ihan "filosofi", ettei sitten sen vertaa ole pohtinut, mitä se "ihmisarvo" voisi tarkoittaa oikeasti.

Johan noita miettii tukiolaiset ja vammattikoululaisetkin. Mutta ei tämä lihavia ihmisiä iljettäviksi haukkuva viisas.

Vierailija
42/105 |
16.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juu elämällä on paljon annettavaa. Sinullekin. Olet selvästi uuden polun alussa, tähyät avarammille alueille. Se on hyvä. Katso uteliaasti ympärille. Ota esikuvaksi vaikka mökinmummo jolla ei ole teoreettista tietoa hienoista ajatusrakennelmista, mutta iloista uteliaisuutta jokaista vierailijaa kohtaan. Kahvit pöytään ja juttelemaan Jokainen vastaantuleva opettaa sinulle jotain jos hyväksyt sen lähtökohdaksi ha suhtaudut häneen kiinnostukselka ja kiitollisuudella kohtaamisesta.

Tulipa hyvä mieli tästä viestistä, ihanasti kirjoitettu! Mökinmummot best.

Mielenkiintoinen keskustelunavaus muutenkin, mitä nyt muutama trolli mukana.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/105 |
16.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On se vähän ironista, jos kyseessä on ihan "filosofi", ettei sitten sen vertaa ole pohtinut, mitä se "ihmisarvo" voisi tarkoittaa oikeasti.

Johan noita miettii tukiolaiset ja vammattikoululaisetkin. Mutta ei tämä lihavia ihmisiä iljettäviksi haukkuva viisas.

Missä kohtaa aapee väittää olevansa filosofi tai edes viisas? :DD Oon mäkin kiinnostunut musiikista enkä silti sano olevani muusikko. Yhtään sointua en sais aikaiseksi, vaikka yrittäisin.

Mutta noin muuten. Musta tuntuu, että ap ei ehkä oikein pärjää itsensä kanssa ja/tai hyväksy itseään, ja siksi on noin iso ristiriita. Teoreettisesti voi ajatella vaikka mitä, mut kokemusmaailma on silti eri.

Ja muuten - filosofiaa on muutakin kuin aristoteelinen hyvän elämän pohdinta ja eettiset suuntaukset. Esim. formaalilogiikassa ei pahemmin ihmisarvoa pohdita.

Vierailija
44/105 |
16.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teini-ikäisen identiteettikriisi.

No menehän vaikka jonnekin Balille tai Intiaan etsimään itseäsi.

Voit myös kokeilla jotain äärimmäistä kehonrääkkiä erikoisjoukkojen tyyliin, niin voit tutustua vähän itseesi.

Entä maindfulnes, ootko maindfulnesia kokeillut? Tai sienifulnesia.

Jotain trendikästä itsensätutkiskelua kannattaa kokeilla, ehkä psykonauttina voit löytää itsesi.

Tsemppiä, voimahali, ihanaa kesää ja pusuja

Vierailija
45/105 |
16.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Apua, sä suutuit ihan tosissas :D

Vierailija
46/105 |
16.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teini-ikäisen identiteettikriisi.

No menehän vaikka jonnekin Balille tai Intiaan etsimään itseäsi.

Voit myös kokeilla jotain äärimmäistä kehonrääkkiä erikoisjoukkojen tyyliin, niin voit tutustua vähän itseesi.

Entä maindfulnes, ootko maindfulnesia kokeillut? Tai sienifulnesia.

Jotain trendikästä itsensätutkiskelua kannattaa kokeilla, ehkä psykonauttina voit löytää itsesi.

Tsemppiä, voimahali, ihanaa kesää ja pusuja

Jaa, en juuri matkustele eettisistä syistä enkä myöskään käytä lainkaan päihteitä; mainitsinkin olevani varsin ummikko monilla elämän osa-alueilla, joten kypsymättömyydestäni olet varmasti oikeassa. Kiitos kumminkin ehdotuksista! Hyvää kesää myös Sinulle.
Ap

Vierailija
47/105 |
16.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä kohtaa aapee väittää olevansa filosofi tai edes viisas? :DD Oon mäkin kiinnostunut musiikista enkä silti sano olevani muusikko. Yhtään sointua en sais aikaiseksi, vaikka yrittäisin.

Mutta noin muuten. Musta tuntuu, että ap ei ehkä oikein pärjää itsensä kanssa ja/tai hyväksy itseään, ja siksi on noin iso ristiriita. Teoreettisesti voi ajatella vaikka mitä, mut kokemusmaailma on silti eri.

Ja muuten - filosofiaa on muutakin kuin aristoteelinen hyvän elämän pohdinta ja eettiset suuntaukset. Esim. formaalilogiikassa ei pahemmin ihmisarvoa pohdita.

No käsitin että häntä kiinnostaa filosofia ja se on hänen juttunsa.

Nillitä nyt sinäkin siinä näsäviisaana.

On se vaan aika jännä, että jos kiinnostaa ja on oma juttu, niin ettei NOIN PERUSTAVANLAATUISTA asiaa ole pohtinut yhtään.

Vierailija
48/105 |
16.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On se vaan aika jännä, että jos kiinnostaa ja on oma juttu, niin ettei NOIN PERUSTAVANLAATUISTA asiaa ole pohtinut yhtään.

Lue uudelleen toi mun keskimmäinen pointti: Musta tuntuu, että ap ei ehkä oikein pärjää itsensä kanssa ja/tai hyväksy itseään, ja siksi on noin iso ristiriita. Teoreettisesti voi ajatella vaikka mitä, mut kokemusmaailma on silti eri.

Eli voi olla, että on pohtinut paljonkin, mutta omakohtainen kokemus itsestään ja omasta arvostaan voi olla ihan muuta.

Eiköhän anneta olla ja erotaan sovussa!

Vierailija
49/105 |
16.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Apua, sä suutuit ihan tosissas :D

Itse asiassa en suuttunut.

Ihmettelen vaan huvittuneena ja vähän säälien.

Taisin olla oikeassa.

Vierailija
50/105 |
16.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoitat hyvin.

Välillä elämässä on hyväkin pysähtyä ja katsella ympärilleen: tähän on nyt tultu, tältä ympärillä näyttää. Missä haluaisin olla, mihin haluaisin lähteä? 

Moni ei mieti näitä asioita juurikaan, tai miettii paljon myöhemmin kuin sinä. Kuulostele rauhassa, ja nauti siitä, että sulla on just nyt mahdollista harkita rauhassa uutta suuntaa. 

Vierailija
51/105 |
16.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lue uudelleen toi mun keskimmäinen pointti: Musta tuntuu, että ap ei ehkä oikein pärjää itsensä kanssa ja/tai hyväksy itseään, ja siksi on noin iso ristiriita. Teoreettisesti voi ajatella vaikka mitä, mut kokemusmaailma on silti eri.

Eli voi olla, että on pohtinut paljonkin, mutta omakohtainen kokemus itsestään ja omasta arvostaan voi olla ihan muuta.

Minä väitän, ettei ole pohtinut yhtään. Se "pohdinta" voi olla jotain lässynlää fraasien papukaijamaista kopiointia, mutta itse pohdintaa ei ole tehty.

Itse olen asiaa pohtinut aika paljon, kun olen sattumalta ollut minäkin nuori, syömishäiriöinen ja itseäni ja arvoani etsivä ihminen huonolla itsetunnolla.

Niin kyllä minä vaan prkl väitän, että jos yhtään sitä lanttuaan on rasittanut tämän kysymyksen parissa, niin se myös tuottaa tulosta.

Ainakin minulle on tuottanut, ja nykyään ainakin pskat nakkaan ulkoisille validaatioille, painovitunindekseille, tykkäyksille, pankkitilinsaldolle ja titteleille.

Ehkä kannattaisi kuitenkin kuunnella meitä vanhempiakin ihmisiä, jotka on jo tuon polun kulkeneet.

Vierailija
52/105 |
16.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet oikeutettu hakemaan tukia joten hae niitä, ei kannata olla ylpeä. Tuet ovat lakisääteisiä ja sulla on niitä oikeus hakea ilman häpeää. Suurin osa ihmisistä kuitenkin on opiskellut ja tehnyt töitä vaikka jotkut narsistit jaksaa huudella tukiloisista. Totuus on kuitenkin se, että hyvin pieni osa ihmisistä on varsinaisia tahallisia "tukiloisia" vaan ihmiset joutuu tekemään töitä pätkissä, määräaikaisina jne jne. Suomessa työelämä on rikki ja vakituista työtä on aina vaan vähemmän. En oikein edes saa kiinni mitä tästä valtiosta yritetään tehdä kun kaikki ajetaan alas mikä ennen toimi. Ja kun olet tehnyt monenlaista työtä  niin jospa joku päivä vielä tärppäisi, että taas pääset töihin. Itsekin jäin tyhjin käsin ja lähinnä autoin ja kannattelin muita saamaan sen mikä heillä on. Ei ole reilua ollut. Ja se, että sitten tällaiseen rikkinäiseen systeemiin halutaan vielä lisää lapsia on jotenkin sekin käsittämätöntä, että sen sijaan, että joku maalisjärki olisi asioissa, asioita vain huononnetaan ja ihmetellään miten syntyvyyttä saadan nostettua kun ei ole enää mitään mitä nuorille tarjota. Ei turvallisia pysyviä työpaikkoja, kaikki kallista, korkea verotus ja siitä korkeasta verotuksesta huolimatta ei saa välttämättä edes kaikki palveluita joita mainostetaan vaan saa just sen minimin. Viranomaiset sanoo, että ei ole resursseja, mutta samaan aikaan oli resursseja mennä jonkun kunnollisen äidin kotiin sijoittamaan lapset sijaisperheeseen kun äiti komensi lapsensa pesemään hampaita. Tämä valtio on niin sekaisin ettei mitään rotia ja hullummaksi menee. Täyspäiset alkaa olla vähemmistönä pian. 

Vierailija
53/105 |
16.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä väitän, ettei ole pohtinut yhtään. Se "pohdinta" voi olla jotain lässynlää fraasien papukaijamaista kopiointia, mutta itse pohdintaa ei ole tehty.

Itse olen asiaa pohtinut aika paljon, kun olen sattumalta ollut minäkin nuori, syömishäiriöinen ja itseäni ja arvoani etsivä ihminen huonolla itsetunnolla.

Niin kyllä minä vaan prkl väitän, että jos yhtään sitä lanttuaan on rasittanut tämän kysymyksen parissa, niin se myös tuottaa tulosta.

Ainakin minulle on tuottanut, ja nykyään ainakin pskat nakkaan ulkoisille validaatioille, painovitunindekseille, tykkäyksille, pankkitilinsaldolle ja titteleille.

Ehkä kannattaisi kuitenkin kuunnella meitä vanhempiakin ihmisiä, jotka on jo tuon polun kulkeneet.

Hei,
kiitos, kun kerroit. Olen pahoillani, että olet joutunut käymään noita asioita läpi.
Etiikan, hyvän elämän ja ihmisarvon kysymyksiä olen käsitellyt enimmäkseen opintojen parissa, mutta jostakin syystä tuntuu vaikealta soveltaa niitä omaan elämääni. Järkeni sanoo yhtä mutta tunnepuoleni toista (sikäli tuo toinen kommentoija osui jokseenkin oikeaan). Koska olet käsitellyt samankaltaisia asioita, ymmärrät varmasti, että faktoiksi tietämiään asioita on joskus vaikea saada tunnetasolla läpi, vaikka miten harjoittelisi. Ja - kuten sanoin - en milloinkaan ajattelisi toisesta ihmisestä yhtä julmasti kuin itsestäni.
Kaikkea hyvää!
Ap

Vierailija
54/105 |
16.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sellainen syvällinen filosofi siellä; eli mielestäsi ihminen on iljettävä ja vastenmielinen, jos ei ole laiha tai käy töissä.

No minä olen ylipainoinen ja työtön. Eli olen neiti filosofin mielestä yhtä kuin kasa bazcaa.

No en ole itse opiskellut filosofiaa, mutta näkisin ihmisarvon vähän fiksummin kuin sinä.

Neiti filosofin? Ei oo vissiin ap sukupuoltaan ilmottanut, ei me tiedetä.

Vierailija
55/105 |
16.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jakamaton ihmisarvo kuuluu myös aapeelle. 

Vierailija
56/105 |
16.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olet oikeutettu hakemaan tukia joten hae niitä, ei kannata olla ylpeä. Tuet ovat lakisääteisiä ja sulla on niitä oikeus hakea ilman häpeää. Suurin osa ihmisistä kuitenkin on opiskellut ja tehnyt töitä vaikka jotkut narsistit jaksaa huudella tukiloisista. Totuus on kuitenkin se, että hyvin pieni osa ihmisistä on varsinaisia tahallisia "tukiloisia" vaan ihmiset joutuu tekemään töitä pätkissä, määräaikaisina jne jne. Suomessa työelämä on rikki ja vakituista työtä on aina vaan vähemmän. En oikein edes saa kiinni mitä tästä valtiosta yritetään tehdä kun kaikki ajetaan alas mikä ennen toimi. Ja kun olet tehnyt monenlaista työtä  niin jospa joku päivä vielä tärppäisi, että taas pääset töihin. Itsekin jäin tyhjin käsin ja lähinnä autoin ja kannattelin muita saamaan sen mikä heillä on. Ei ole reilua ollut. Ja se, että sitten tällaiseen rikkinäiseen systeemiin halutaan vielä lisää lapsia on jotenkin sekin käsittämätöntä, että sen sijaan, että joku maalisjärki olisi asioissa, asioita vain huononnetaan ja ihmetellään miten syntyvyyttä saadan nostettua kun ei ole enää mitään mitä nuorille tarjota. Ei turvallisia pysyviä työpaikkoja, kaikki kallista, korkea verotus ja siitä korkeasta verotuksesta huolimatta ei saa välttämättä edes kaikki palveluita joita mainostetaan vaan saa just sen minimin. Viranomaiset sanoo, että ei ole resursseja, mutta samaan aikaan oli resursseja mennä jonkun kunnollisen äidin kotiin sijoittamaan lapset sijaisperheeseen kun äiti komensi lapsensa pesemään hampaita. Tämä valtio on niin sekaisin ettei mitään rotia ja hullummaksi menee. Täyspäiset alkaa olla vähemmistönä pian. 

Tässä on kyllä asiaa. Karmeeta, mutta asiaa. Pidempään jo ihmetellyt tätä menoa. Ja vähän pelkään että tää holtiton tekoälyhomma ei ainakaan helpotusta tuo.

Vierailija
57/105 |
16.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No onko mahdollista lukea joku nopea vara-ammatti, josta löytää helpommin töitä. Esim siivooja, se on myös hyvää kuntoilua.

Jos siis tosissasi et voi olla työtön. Sinulla sentään lukupäätä. Tai sitten perusta yritys.

Vierailija
58/105 |
16.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen filosofina tutustumaan stoalaiseen (elämän-)filosofiaan. Sen mukaan kuka tahansa saattaa koska tahansa menettää minkä tahansa (tai kaikenkin) ulkoisen (omaisuus, terveys, ura, raha, ystävät, perhe jne), niinpä niihin ei pidä ladata oman elämän (koko) merkitystä tai onnellisuutta. Vain oman mielen systemaattinen jalostaminen kohti järkkymätönä tyyneyttä ja sielunrauhaa on asia, jota ei mikään ulkoinen voi tuhota ja joka ei viime kädessä  riipu mistään ulkoisesta. 

Yksi kuuluisa stoalaisuuden ilmaus on Boethiuksen "Consolation of Philosophy" ("Filosofian Lohdullisuus") , jonka hän kirjoitti vankilassa menetettyään kaiken. Lyhyt mainio tiivistelmä tästä löytyy YouTubesta: 

https://www.youtube.com/watch?v=pMUP48stXDc 

Vierailija
59/105 |
16.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suosittelen filosofina tutustumaan stoalaiseen (elämän-)filosofiaan. Sen mukaan kuka tahansa saattaa koska tahansa menettää minkä tahansa (tai kaikenkin) ulkoisen (omaisuus, terveys, ura, raha, ystävät, perhe jne), niinpä niihin ei pidä ladata oman elämän (koko) merkitystä tai onnellisuutta. Vain oman mielen systemaattinen jalostaminen kohti järkkymätönä tyyneyttä ja sielunrauhaa on asia, jota ei mikään ulkoinen voi tuhota ja joka ei viime kädessä  riipu mistään ulkoisesta. 

Yksi kuuluisa stoalaisuuden ilmaus on Boethiuksen "Consolation of Philosophy" ("Filosofian Lohdullisuus") , jonka hän kirjoitti vankilassa menetettyään kaiken. Lyhyt mainio tiivistelmä tästä löytyy YouTubesta: 

https://www.youtube.com/watch?v=pMUP48stXDc 

Juhani Sarsilan käännös Boethiuksen teoksesta on kerrassaan mainio, ja vähän jopa liikutuin hänen laatimastaan esipuheesta. Pavialaisessa vankityrmässä syntynyt dialogi on yksiselitteisesti hieno.
Mitä consolatiokirjallisuuteen tulee, olen kovasti Senecaan päin kallellani. Upeita kirjoituksia, joita suosittelen lämpimästi kaikille.
Ilahduin viestistäsi. Viimeisin tutkimustyöni sivusi juuri näitä tekstejä.
Ap

Vierailija
60/105 |
16.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä tulee työkuvioihin niin ota selvää mikä tietotekninen (esim datan käsittelyyn liittyvä) ja tekoälyyn liittyvän taito tuo lisää tulevaisuuden työmahdollisuuksia alallasi ja sitten opiskelet sen. Ne tutkijat jotka osaa hyödyntää näitä välineitä tulee pärjäämään tulevaisuudessa, mutta sinun pitää etsiä työpaikkoja myös työvoimasivujen ulkopuolelta. Ole aina askeen edelle niin pärjäät.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän seitsemän