Mummo sheimasi jatkuvasti 9 vuotiasta mökillä, joka oli kiinni minussa ( äidissä )
Ei olisi saanut olla kuulemma kyljessä kiinni vaan olisi pitänyt olla reippaampi, puheliaampi, itsenäisempi ja omatoimisempi.
Ujosteleva, arka, hiljainen ja varautunut lapsenlapsi ei kelvannut vaan sai kuulla vittuilua 77 -vuotiaalta isoäidiltä. Kysyttiin mm miten sinä ikinä pärjäät maailmassa kun olet mamman helmoissa kiinni , veikö kissa kielen ja kyllä sinun nyt reipastua pitäisi, mitä se opettajakin sanoo tuollaisesta tuppisuusta.
Näemme äitiäni harvoin, arvaatte varmasti miksi. Kun vaari eli, tyttö oli pienenä vaarin tyttö ja mukana kalalla ym.
Olen nyt käyttänyt koko päivän vakuuttaakseni tytölle että hön on hyvä juuri sellaisena kuin on ja mummolle ei tarvitse puhua yhtään enempää kuin muillekaan, jos siltä tuntuu. Lisään vielä että tyttäreni on alkuun arka ja varautunut, mutta lämpenee kyllä ajan kanssa ja rentoutuu. Minua ei haittaa että on kiinni minussa uusissa ahdistavissa tilanteissa.
Jaksaisitteko te ylläpitää keinotekoisesti välejä isovanhempaan kun vastaanotto on tämä? Ajattelin ensi kesänä vuokrata juhannuksen jälkeen heinäkuuksi oman mökin.
Kommentit (175)
Eiiiiii, luin varmaan kahteen kertaan otsikon että "Mummo sheivasi" 🤣
Vierailija kirjoitti:
Eiiiiii, luin varmaan kahteen kertaan otsikon että "Mummo sheivasi" 🤣
Minäkin. 🤣
Luin pikkutekstistä että SHEIVASI ja olin että ohhoh. Huhhuh. Siis mitä IHMETTÄ
Vierailija kirjoitti:
Et ilmeisesti osaa äidilles sanoa mitään? Mistähän se pennun epänormaali käytös onkaan peräisin, hmm? Ja kyllä, osta omat lomasi niin kuin aikuinen ihminen.
Taidat säkin olla häpeäkasvatuksen tulos, kun empatia puuttuu täysin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Periaatteessahan mummo on oikeassa. Mutta väärä toimintatapa.
Ai missä asiassa on oikeassa?
Itse olen arka ja tuppisuu ollut lapsena, aina siitä sai kuulla, mutta työurani olen tehnyt myynnillisessä aspassa ja pärjännyt erinomaisesti.
No ei sitä haukkumista ja moitteita olisi tarvinnut lapsen kuulla, vaan mummo olisi voinut olla ymmärtäväinen ja kannustaa lasta osallistumaan johonkin, kuten pappa. Mummo oli oikeassa siinä, että 9 vuotiaan ei pitäisi enää piilotella äidin helmoissa ja pelätä maailmaa. Siis toimintatapa haukkumisineen on väärä.
Mun mummo oli kannustava, ei lyttäävä. Ja siten myös rohkaistuin tekemään kaikenlaista joka alkuunsa pelotti.
Tuossakin tilanteessa äiti olisi voinut etukäteen kertoa omalle äidilleen että lapsensa on psyykkisesti heikko ja sen vuoksi hänelle pitää antaa enemmän tilaa ennenkuin tutustuu toiseen. Samalla vaikka esittänyt toiveen mummille, että koska lapsensa tykkää katsella puiden kaarnoja ja etsiä sieltä kuvioita (keksitty esimerkki), niin voisiko mummo osallistua siihen ja tehdä sitä lapsen kanssa rinnakkain, jotta lapsi saisi kokemuksen jonkun vieraan ihmisen kanssa yhdessä tekemisestä. Ja äiti itse tietenkin ymmärtäisi pysyä pois tilanteesta ettei tyttärensä pääse takertumaan äitiinsä, vaan joutuisi itse ratkaisemaan tilantee, jossa alkaa jännitää liikaa. Ehkä jutella lapsenkin kanssa etukäteen ja miettiä keinoja mitä voi tehdä silloin, kun jännitys menee liialliseksi. (ja jos mummon mielestä moinen olisi humpuukia, niin ei sitten. Se olisi mummon valinta ja sen jälkeen siitä sitten eteenpäin)
hermostollisesti heikko
Minun appeni kasvatusmetodi. Julkinen mäkätys ja häpäisy. Ei oo kyllä yhdellekään lapsista tehnyt hyvää. Tai lastenlapsille.
Tuo oli suurin syy miksi meidän lapset ole ko nalkuttajaa edes tavanneet.
Eli lapsi on jonkin soritn nepsy.
Sano sille mummolle, että on tällainen vain sun läsnäollessa, muiden ihmisten seurassa lapsi viihtyy vallan mainioisti.
Vierailija kirjoitti:
Eli lapsi on jonkin soritn nepsy.
Tunkekaa nyt diagnoosit sinne minne päivä ei paista, ei kaikkea voi diagnisoida, lapsi voi olla muuten vaan ujo ja arka ilman nepsy yms diagnooseja.
9v on kuotenkin vielä lapsi, eikä siinä ole mitään ihmeellistä errä lapsi on kiinni vanhemmassaan, varsinkin silloin kun tilanne on jollain tavalla uusi, tai tuntuu epävarmalta. Typerää yrittää väittää, että lapsi ei pärjäisi myöhemmin teininä tai aikuisena koska on hakenut lapsena turvaa vanhemmastaan. Oikeastaan päinvastoin, turvallisuudentunne on vaan positiivista.
Sinänsä mummeli oikeassa, että ei ole hyväksi tuonikäiselle lapselle olla koko ajan kiinni äidissä, mutta tuo miten hän toi asian esille on todella rumasti tehty ja tuo saa lapsen tarttumaan siihen turvalliseen äitiin vielä enemmän.
9 vuotiaana mieluummin äidin helmoissa kuin mummon sheimattavana. Kyllä siitä vielä hyvä tulee. Eikä kaikkien tarvii niin reippaita ja ulospäinsuuntautuneita ollakaan.
Äiti nyt kuitenkin tukee lastaan, joka on hemmetin paljon parempi kuin monelle... ketjussakin näkee, että äidinrakkautta olisi ollut moni vailla.
Mummon vaikutuspiiriin en enää lasta päästäisi.
Miten itse koit lapsuutesi?Oliko kohtelu samanlaista?
Onneksi kyseessä on vain mummo, ei sentään äiti (tai isä). On helpompi ottaa etäisyyttä. Tuollainen vanhemman käytös olisi tuhoisaa lapsen itsetunnon kehittymisen kannalta. Aran lapsen rohkaiseminen vaatii aikuiselta tuntosarvia ja herkkyyttä, jota ilmeisesti vaarilla on ollut. Nyt kun hän on poissa kuvioista, ehkä lapsenlapselle lankeaa uusi rooli mummon tölvimisen kohteena, kuten joku aiemmin jo arvelikin. Pitäisin etäisyyttä, ellei mummo puhumalla ymmärrä, että hänen toimintatapansa vain pahentaa tilannetta. Jatkuvat persoonaan käyvät moitteet lapsi kyllä muistaa aikuisuuteen ja vielä vanhanakin. Ikävä taakka kannettavaksi.
Pidät vain äidillesi puhuttelun ja sanot että jos lapsen haukkuminen ei lopu, ette enää tapaa häntä.
Vierailija kirjoitti:
9v on kuotenkin vielä lapsi, eikä siinä ole mitään ihmeellistä errä lapsi on kiinni vanhemmassaan, varsinkin silloin kun tilanne on jollain tavalla uusi, tai tuntuu epävarmalta. Typerää yrittää väittää, että lapsi ei pärjäisi myöhemmin teininä tai aikuisena koska on hakenut lapsena turvaa vanhemmastaan. Oikeastaan päinvastoin, turvallisuudentunne on vaan positiivista.
Nyt en vain ymmärrä, miten tilanne on uusi jos kuitenkin on aiemminkin ollut mummon kanssa tekemisissä jos kerran on papan kanssa touhuilut. Ymmärtäisin jos on ihan upouusi mummo jonka kanssa ei ole ollut tekemisissä.
Mutta typerää lytätä lapsi.
Mä en ikinä veis mun lasta tuollaisen ihmisen luo. Estot päälle ja poista kaikki yhteydet. Herranmunjestas taas.
Vierailija kirjoitti:
Pidät vain äidillesi puhuttelun ja sanot että jos lapsen haukkuminen ei lopu, ette enää tapaa häntä.
Puhuttelu saunan takana?
Oikeassa on mummeli. Ei tuu lapsesta mitään jos vielä 9-vuotiaana on noin nössö.