Mummo sheimasi jatkuvasti 9 vuotiasta mökillä, joka oli kiinni minussa ( äidissä )
Ei olisi saanut olla kuulemma kyljessä kiinni vaan olisi pitänyt olla reippaampi, puheliaampi, itsenäisempi ja omatoimisempi.
Ujosteleva, arka, hiljainen ja varautunut lapsenlapsi ei kelvannut vaan sai kuulla vittuilua 77 -vuotiaalta isoäidiltä. Kysyttiin mm miten sinä ikinä pärjäät maailmassa kun olet mamman helmoissa kiinni , veikö kissa kielen ja kyllä sinun nyt reipastua pitäisi, mitä se opettajakin sanoo tuollaisesta tuppisuusta.
Näemme äitiäni harvoin, arvaatte varmasti miksi. Kun vaari eli, tyttö oli pienenä vaarin tyttö ja mukana kalalla ym.
Olen nyt käyttänyt koko päivän vakuuttaakseni tytölle että hön on hyvä juuri sellaisena kuin on ja mummolle ei tarvitse puhua yhtään enempää kuin muillekaan, jos siltä tuntuu. Lisään vielä että tyttäreni on alkuun arka ja varautunut, mutta lämpenee kyllä ajan kanssa ja rentoutuu. Minua ei haittaa että on kiinni minussa uusissa ahdistavissa tilanteissa.
Jaksaisitteko te ylläpitää keinotekoisesti välejä isovanhempaan kun vastaanotto on tämä? Ajattelin ensi kesänä vuokrata juhannuksen jälkeen heinäkuuksi oman mökin.
Kommentit (298)
Vierailija kirjoitti:
Mä en ymmärrä, että miten vieraita ihmiset on vanhempiensa kanssa, kun vähän väliä täällä annetaan ymmärtää, että se on yksinkertaisesti vallan kohtuutonta sanoa yhtään mistään mistä on eri mieltä tai minkä kokee jotenkin vääräksi toiminnaksi?
Ihan samaa käytöstä odotetaan kuin muiltakin aikuisilta. Ei se että on sukua itselle tai puolisolle ole avain tölviä ja nälviä.
Mä en ymmärrä, että miten vieraita ihmiset on vanhempiensa kanssa, kun vähän väliä täällä annetaan ymmärtää, että se on yksinkertaisesti vallan kohtuutonta sanoa yhtään mistään mistä on eri mieltä tai minkä kokee jotenkin vääräksi toiminnaksi?
MITEN kukaan voi ihmetellä jotain tuollaista? Eihän se että on jonkun vanhempi anna mitään lupaa huomautella tai kertoa mielipiteitään yhtään mistään. Ihan käsittämätön ajatuksenvirta.
Veikö kissa kielen? Vastaa mummolle! Miksi et puhu! Vastaa!
Pakottamallahan saa hyvän kontaktin lapseen.
Vierailija kirjoitti:
Veikö kissa kielen? Vastaa mummolle! Miksi et puhu! Vastaa!
Pakottamallahan saa hyvän kontaktin lapseen.
Kivasti alkaa lapsi rupatella mummolle, kunhan mummo ensin vähän lyttää henkisesti!
Järkky mummo.
Oliko mökki ihan kahleilla kiinni sinussa vaiko pelkällä narulla?
Vierailija kirjoitti:
En käsitä ihmisiä jotka kokevqt tarvetta arvostella sitä että joku 9v lapsi turvautuu tuollaisessa tilanteessa äitiin. Sehän on vaan hyvä, että lapsi saa turvaa kun sitä kokee tarvitsevansa. Ei se määritä mitään lapsen reippautta tai itsenäisyyttä.
Lapsi selkeästi kokee äidin turvalliseksi. Se on vain hyvä asia.
Miten ilmaistaan suomenkielessä sana "sheimata"? Ymmärrämme kyllä, mitä sillä tarkoitetaan, mutta mikä sana vastaisi samaa sanottuna vain yhdellä sanalla? Pitkä ritirimpsu on lueteltava, että sanoo suomeksi saman. Häpäistä ei ole synonyymi tälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ihan oikeassahan mummo on, ei maailmassa tuolla pärjää. Olisihan se kiva, kun kaikki kohtelisivat hienosti, mutta jalkoihin tuollainen tulee jäämään. Ja itsekin olen/olin ujo. Olisipa ollut joku mummosi kaltainen henkilö ojentamassa.
Lapsellani aikanaan diagnosoitiin selektiivinen mutismi, ja silloin parikymmentä vuotta sitten kukaan ei tiennyt kyseisestä diagnoosista juuri mitään. Jopa kasvatusalan ammattilaiset pyörittivät päätään ja minut äitinä lytättiin huonona kasvattajana, kun sallin lapseni "ylimielisen" käytöksen. Eli lasta pidettiin uhmakkaana ja uppiniskaisena, kun hän ei vastannut kysyttäessä. Ei ymmärretty, että lapsi ei kerta kaikkiaan pysty saamaan sanoja ulos, koska henkinen lukko oli niin voimakas.
Yläkoulun ammatinvalinnan ohjaaja suositteli lapselleni kehitysvammaisille tarkoitettua koulua ja naureskeli väheksyen, kun kerroin lapseni urahaaveista. Joka paikassa törmäsimme aivan uskomattoman tökeröön käytökseen aikuisten ihmisten taholta.
Lopulta lapsi vain kasvoi ulos mutismistaan oman perheen ja ystäviensä tukemana. Tänä päivänä hän pärjää elämässään, opiskeli itselleen sen unelma-ammatin, johon ammatinvalinnan ohjaaja ei uskonut hänen kykenevän, ja sai vakituisen työpaikan alaltaan. Hän on itsenäinen, pärjäävä, sosiaalinen ja pidetty ihminen. Todellinen taistelijaluonne. Hän selvisi, vaikka niin moni itseään järkevänä aikuisena ja ammattilaisena pitävä ihminen häntä koittikin painaa matalaksi tylyin sanoin.
Halusin kertoa tämän tarinan esimerkkinä siitä, kuinka "arasta ankanpoikasesta" voi hyvinkin kasvaa uljas joutsen!
Meillä myös lapsi jolla on selektiivinen mutismi, ja oon kyllä ollut ihan kauhistunut mitä on ymmärrys psykiatriallakin tästä häiriöstä, vielä tänäkin päivänä. Esim. näitä "veikö kissa kielen" läppiä, lapselle on suoraan sanottu että on hankala kun ei "suostu puhumaan" ja tarvittavaa lääkettä saa "kun suostuu sanomaan mitä tarvitsee". Voitte kuvitella että siinä tilanteessa jos ihminen tarvitsee osastolla tarvittavaa lääkettä niin ei ehkä ole otollinen tila vaatia puhumista, johon lapsi ei ole pystynyt hyvälläkään hetkellä.
Vierailija kirjoitti:
Miten ilmaistaan suomenkielessä sana "sheimata"? Ymmärrämme kyllä, mitä sillä tarkoitetaan, mutta mikä sana vastaisi samaa sanottuna vain yhdellä sanalla? Pitkä ritirimpsu on lueteltava, että sanoo suomeksi saman. Häpäistä ei ole synonyymi tälle.
Häpäistä, nöyryyttää, nolata. Kyllä niistä joku osuu riittävän hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Oliko mökki ihan kahleilla kiinni sinussa vaiko pelkällä narulla?
Pari ekaa samansisältöistä viestiä oli vielä suht hauskoja, nyt kolmensadan viestin kohdilla tekee mieli tirvaista jokaista hassunhauskaa kommentoijaa joka keksii huomauttaa kielioppivirheestä.
Vierailija kirjoitti:
Ei tuon ikäisen kuulu pyöriä helmassa kiinni kuin 3-vuotias. Minä olin jo käynyt hirvimetsässä 9 vuotiaana ja nylkenyt ekan saaliini.
Aika nössö olet. Minä olin nylkenyt jo 2-vuotiaana ensimmäisen hirveni ja raahannut ruhoa 30 kilometriä lähimmälle metsästysmajalle. Toivottavasti olet saanut edes jotain järkevää aikaiseksi elämäsi aikana vai roikutko vielä äidin tisussa kiinni?
"Jaksaisitteko te ylläpitää keinotekoisesti välejä isovanhempaan kun vastaanotto on tämä?"
Meillä tehtiin päätös, että välit pidetään etäisenä mummoon jatkuvien ongelmien vuoksi. Ei 100% poikki, mutta hyvin etäiset. Aiemmassa vaiheessa olisi pitänyt tehdä tämä peliliike.
Harrastaako mummo myös sheivausta sheimauksen lisäksi? Myös se kiinnostaisi tietää. Eli onko mummo posliini?
Vierailija kirjoitti:
Meidän lasten mummo on etäinen, on hyvin hankala persoona. Hänelle on myös uhan turha sanoa hänen typerästä käytöksestä, ei hän ymmärrä. Saahan totuuden aina sanoa? Mummon mielipide = universaali totuus. Kyseessä ei ole dementia tms.