~*~*~ TONSKAT LOKAKUULLE ~*~*~
Tonskat ovat toista lastaan odottavia yhden lapsen äitejä. Suurin osa on tuttuja toisilleen jo kirjoiteltuaan esikoista odottaessaan Ensikoissa. Mukaan mahtuu myös uusia tuttavuuksia!
Liity mukaan kertomalla itsestäsi seuraavat tiedot:
NIMIMERKKI
OMA & MIEHEN IKÄ
ASUINPAIKKA
ESIKOISEN NIMI JA SYNTYMÄAIKA
TONSKAN LASKETTU AIKA
SYNNYTYSSAIRAALA
TONSKIEN LASKETUT AJAT:
18.8.08 sapa-82
6.10.08 Coltsfoot, flipperi
30.10.08 Viipero
5.11.08 Osborne
21.11.08 Sonteri
25.11.08 napero79
29.11.08 AinoAurora
10.12.08 Niamey_85
25.12.08 Karssuli
28.12.08 Iida-Linnea
01/09 Han-han
6.1.09 kandivaihe
8.1.09 Alessandra
16.1.09 Laventeli, Jepsis
20.1.09 MiaMik
26.1.09 Mammanalku77
1.2.09 maikiss
12.2.09 amanda
15.2.09 Leenaliinu
helmi-maaliskuu 09 Kesis
13.3.09 Pi-Ki
8.4.09 Pikku-milli
SYNNYTTÄNEET TONSKAT:
Henna, tyttö
Burde, tyttö
Queen, poika 21.6.08
Quiero, poika 30.7.08
Larsku, tyttö 3.8.08
Avecos, poika 8.8.08
Pesukarhu, tyttö 27.8.08
Kamomila, tyttö 31.8.08
Mörötin, tyttö 10.9.08
Poikia yhteensä: 3
Tyttöjä yhteensä: 6
ESITTELYT:
NIMIMERKKI: Ainoaurora
OMA & MIEHEN IKÄ: 32/38
ASUINPAIKKA: Sibbo
ESIKOISEN NIMI JA SYNTYMÄAIKA: Aino 16.12.2006
TONSKAN LASKETTU AIKA: 29.11.2008
SYNNYTYSSAIRAALA: Porvoo
NIMIMERKKI Alessandra
OMA & MIEHEN IKÄ 30/33
ASUINPAIKKA Pirkanmaa
ESIKOISEN NIMI JA SYNTYMÄAIKA poika 4.2.2007
TONSKAN LASKETTU AIKA 8.1.2009
SYNNYTYSSAIRAALA Vammala
NIMIMERKKI: -amanda-
OMA & MIEHEN IKÄ: 25 & 36
ASUINPAIKKA: Hki
ESIKOISEN NIMI JA SYNTYMÄAIKA: poika 14.4.07
TONSKAN LASKETTU AIKA: 12.2.09
SYNNYTYSSAIRAALA: naistenklinikka
NIMIMERKKI Coltsfoot
OMA & MIEHEN IKÄ 25&28
ASUINPAIKKA Oulu
ESIKOISEN NIMI JA SYNTYMÄAIKA Hilla 04/2007
TONSKAN LASKETTU AIKA 6.10.2008
SYNNYTYSSAIRAALA OYS
NIMIMERKKI: flipperi
IÄT: 24/24
ASUINPAIKKA: Espoo
ESIKOINEN: Kia 21.04.2007
TONSKAN LA: 06.10.2008
SYNNÄRI: JS
NIMIMERKKI Han-han
OMA & MIEHEN IKÄ 22&26
ASUINPAIKKA Oulu
ESIKOISEN NIMI JA SYNTYMÄAIKA S 02/07
TONSKAN LASKETTU AIKA 01/09
SYNNYTYSSAIRAALA OYS
NIMIMERKKI iida-linnea
OMA & MIEHEN IKÄ 30 & 30
ASUINPAIKKA Etelä-Suomi
ESIKOISEN NIMI JA SYNTYMÄAIKA tyttönen 12.5.2007
TONSKAN LASKETTU AIKA 28.12.2008
SYNNYTYSSAIRAALA Hyvinkää
NIMIMERKKI: Jepsis
OMA&MIEHEN IKÄ: 33/31
ASUINPAIKKA: Pirkanmaa
ESIKOISEN SYNTYMÄAIKA: 29.10.06
TONSKAN LASKETTU AIKA: 16.1.09
SYNNYTYSSAIRAALA: TAYS / Vammala
NIMIMERKKI: kamomilla06
OMA & MIEHEN IKÄ:32/42
ASUINPAIKKA:Etelä-Suomi
ESIKOISEN NIMI JA SYNTYMÄAIKA:Tyttönen 16.10.2006
TONSKAN LASKETTU AIKA: 28.8.2008
SYNNYTYSSAIRAALA: HYS
NIMIMERKKI: Karssuli
OMA & MIEHEN IKÄ: 27/28
ASUINPAIKKA: Pääkaupunkiseutu
ESIKOISEN NIMI JA SYNTYMÄAIKA: Aino 2.10.06
TONSKAN LASKETTU AIKA: 25.12.2008 (Jeesus-baby)
SYNNYTYSSAIRAALA: Kättäri
NIMIMERKKI: Kesis (Kesämorsian2006)
OMA & MIEHEN IKÄ: 26/29
ASUINPAIKKA: Espoo
ESIKOISEN NIMI JA SYNTYMÄAIKA: Lenni 3.4.2008
TONSKAN LASKETTU AIKA: Helmi-maaliskuu 2009
SYNNYTYSSAIRAALA: KOS
Kommentit (82)
Hokasin vasta äsken että nythän on kuu vaihtunut, olisin muuten voinut pistää uutta pinoa jo aiemmin.
Tuolta löytyy viimeisimmät jutut, Kandi ja Napero oli kirjoitelleet tänään vielä vanhaan pinoon, käykääs lukaisemassa!
[http://www.vauva.fi/keskustelut?p_p_id=forum_WA...|http://www.vauva.fi/…]
Napero kärsii kanssa jatkuvasta hiivasta, tylsää :/ Mä kans yritän aina sitkutella sitä neuvolaan soittoa. Kutinan kanssa vielä jotenkin pärjää, mutta oikein yltyessään alkaa aina niin kova kirvely ja paineen tunne alapäässä lisääntyy entisestään, ja silloin joutuu aina kaivaa neuvolan numeron esiin.. Elän toivossa että tämän päällä olevan hiivakuurin jälkeen joutuisin enää kerran pyytää uutta reseptiä...
Coltsfoot taitaa tosiaan olla seuraava, la ihan pian! Suppareita vaan sille suunnalle! Sitten meikäläinen, ääks.. Ja sitten Osse. Oikein deja vu, näinhän me viimeksikin Ossen kanssa odotettiin synnytystä perättäisillä la:lla :)
Nytpä en muista mitä muuta piti kirjoittaa kun en avannut pinoa tuohon sivuun..
No enempi sitten ensikerralla. Ai juu, se piti sanoa, että mulla onkin vielä yksi neuvolalääkäri, viikon päästä tiistaina. Kävin loppuraskauden lääkärissä jo rv 33 tuon hiivan takia, ja terkka sanoi että laitetaan vaan vielä yksi lääkäri aika kun tuo oli niin aikaisin. Ihan kiva, näkee sitten vähän kohdunsuun tilannettakin.
Viipero, Aleksi pian 1v11kk päikkäreillä, ja Santeri rv 35+6
Hiivasta, mulla Aksua odottaessa hiiva vaivas alkuun tosi tiuhaan, mutta pääsin siitä kun aloin syödä Gefilus-kapseleita ja ostin apteekista Lactacyd -nimistä pesuainetta. Sitten vaan ruokavaliosta sokereita vähemmälle jos ei millään meinaa hiiva talttua, vaaleat leivät pois jne.
Mua on vaivannut viime päivät oksettava olo... varsinkin jos yhtään hengästyn niin yökkään heti. Kiva kiva... ja sitten huimaa ja pyörryttää. Täytynee perjantaina käydä taas ylimääräisellä Hb- ja verenpainemittauksella, että tietää panostaako raudan vai lakun syöntiin :D verenpaine viimeksi oli tosi alhainen kun alapaine oli vaan 52.
pikku-milli & Frank 13+3
Ajattelin ilmoitella, että "läpäisin" sokerirasituskokeen eli kaikki kolme arvoa olivat raja-arvojen sisällä. Hyvä näin! Juttelin puhelimessa terkalle huonosta olosta ja hän sanoi, että kun kahden viikon päästä menen neuvolaan niin mikäli hb ei ole noussut, otetaan verikokeet. Yritän nyt muistaa ottaa rautatabletit oikein säännöllisesti. Ei nimittäin ole mukavaa kun päässä humisee melkein jatkuvasti ja olo on ihan töttöröö.
pikku-millille tsemppiä, jos sinunkin paha olo johtuu matalasta hb:sta. Kannattaa kipaista neuvolaan niin saa lisäohjeita jos tarvis.
Esikoinen riekkuu siihen malliin, että nyt ei tämän pidempiä pysty kirjoittamaan.
Voikaa hyvin!
t. iida-linnea, "klasu" 27+3 ja tyttönen
COLTSFOOT - teillähän oli mälsä perjantai. :( Toivottavasti nyt miehesi saisi mahavaivat kuriin, ei ole leikkimistä vatsahaavan kanssa. Haehan ihmeessä sitä sun unelmatyöpaikkaa - aina kannattaa yrittää! Eihän sitä sitten ole pakko ottaa vastaan jos sen saa ja mieli muuttuu.. Jokos Hilulla oli 1,5v neuvola? :)
Kiva kuulla että IIDA-LINNEAN sokrurasitus meni hyvin. :) Ja neiti oli pärjännyt hienosti mummin hoivissa! Jokos varailitte aikaa sinne korvalääkärille?
NIAMEY - huiskutukset sinnekin pitkästä aikaa! Nää on tosiaan ärsyttävät välillä nää sivut kun ei pääse kirjottelemaan..
KANDILLA oli hyviä neuvolakuulumisia! Samma här, eli liitoskipuja on myös enemmän kuin viimeksi.. Mutta kiva että sulla tuntuu olevan helppo raskaus! Tulehan sitten taas kertomaan huomisen ultran kuulumiset. Peukut ja varpaat on pystyssä.
NAPERO - hyvä konsertti, huonosti käyttäytyvät lapset.. ;) Ei olla laitettu mitään vauvalle. Ajattelin että sitten kun jään mammalomalle eli joulukuun puolivälin jälkeen. Meillä on vielä isoin makkari, joten otetaan varmaan pinnis sinne muutamaksi ekaksi kuukaudeksi ja mahtuupa sinne tarvittaessa lipastokin vauvanvaatteille. Sitten kun uskaltaa siirtää vauvan Oonan kanssa samaan huoneeseen, varmaan vaihdetaan päittäin huoneita ja sisustellaan vähän uusiksi. :)
VIIPEROllakin alkaa olla kunnioitettavat viikot kasassa, kohtahan tässä aletaan sitten jännitellä seuraavia vauvauutisia - COLTSFOOT ja sitten sinä, OSSE.. huih.
PIKKU-MILLIlle jaksuja oksettavan olon kanssa!
Jeps, nyt on mentävä iltapalalle ja vähän rentoutumaan työpäivän ja jumppien jälkeen. Mukavaa lokakuuta kaikille!
Mammis + O rv 23+2 harrastaa hirmuista iltajumppaa (Oona melkein 1,5v zzz)
Tulin kattoon jokos täällä olis jakaantuneita. Ei vissiin ole, joten pitää lähetellä vain rutkasti suppareita kehiin niitä tarvitseville!! Ainakin COLTSFOOT voisi jo lähteä nyytinhakureissulle :)
Omaan napaseen ei mitään mainittavaa. Ässää kun odotin, niin varman kaikki potkut piti käydä raportoimassa ja kaikki tuntemukset, mutta nyt tuntuu, että tämä on jo niin "tuttua" ettei jaksa jokaisesta mahan vihlaisusta käydä infoamassa ja keskustelemassa :D Mutta hyvällä voinnilla pääasiassa mennään. Makeanhimo päässyt vähän valoilleen ja yritänkin nyt vähän tarkkailla (huonolla menestyksellä tosin...) mitä suuhuni pistän. Painoa kun oli viime neukussa tullut aika tiukkaan tahtiin :p
Pistetääs nyt tähän mahakuva tästä raskaudesta (ärveet 24+2) -> http://irc-galleria.net/view.php?nick=Tohmo_Sr&image_id=90591037
On maha huomattavasti isompi kuin mitä poikasta odottaessa tässä vaiheessa. Huhheijaa millanen rölly se on sitten lopussa, kun se jo nyt tuntuu olevan tiellä kumartuessa yms..
Han, S ~1v8kk ja Basisti 24+3
hauskoja kuvia Hanilla, en mä tosin mahakuvaa löytänyt :)
Ensimmäinen äippälomapäivä oli eilen ja iloisin mielin lähetin tytön tänään viettämään liikuntapäivää pph:lle... :D Ihan kivaa meilä oli tytön kanssa, mutta kun sattuneesta syystä tuo nopea liikkuminen ei sovi minulle tällä hetkellä ja tytöstä taas mikään ei ole hauskempaa kuin kokeilla minne kaikkialle saa mennä ja tietenkin juosten... joten sit sydän sykkyrällä kipitin tytön perässä mm. autotielle, omakotitalojen pihaan jne... Lisäksi toinen puhui koko päivän hoitokavereista, eikä Napapiirin muut lapset kelvanneet leikkikavereiksi, kun neiti on sen verran hitaasti lämpenevää luonnetta. No, eiköhän se tästä vähitellen helpotu, kun rutinoitunut yksvuotias vähän rauhottuu muutoksesta.
( . ) Supistuksia ei nyt ole ollut, mutta menkkamaisia jomotuksia sitäkin enemmän.
Nyt täytyy varmaan ruveta miettimään, mitä tekisin tänään. Olin varannut tän päivän nukkumiseen, mutta nukuinkin sitten viime yön tosi hyvin, eikä ainakaan nyt tunnu, et tarttis nukkua koko päivää... Ehkä vois miettiä jo, mitä pitää vauvaa varten laittaa. Äitiyspakkaus pitäis ainakin kaivaa ullakolta ja pestä vaatteet jossain välissä, mutta mies on kieltänyt kiipeilemisen, joten ehkä sen joutaa sit ens viikolla...
-Osse, typykkä 1v10kk hoidossa ja Raju rv 35+1
Hoksasin, että mahakuva on kansiossa, joka näkyy vain jos on kirjautunut sisään galleriaan. Sori :/ Ois tietty voinut vähän pidemmälle ajatella.
OSSE, mukavasti alkanut sulla äippäloma, kiirettä pitää :D
Mutjoo, pitää mennä aamutoimiin.
Han
Mammis ihmetteli miksei minun työkaverit huomaa raskautta :) Se johtuu ihan siitä, että meillä on kauhea telttamainen työpuku ;) Mun mielestä mulla on kyllä aika iso maha ja kohdun korkeuskin korkea, mutta kuitenkin sain eilenkin koko puolitoistatuntisen perhekerhon ajan kuulla kuinka pieni maha mulla on. Ja sitä että mulla ei varmaankaan ole yhtään tullut painoa jne. Eipä niin, vasta 7kg kerännyt tässä matkan varrella ;)
I-L saa heikotuskohtauksia. Mä sain niitä usein Idasta joskus rv 32+ ja tuolloin mulla laski ekan kerran hb eli eiköhän se mullakin siitä johtunut. Myös oksentelu alkoi tuolloin uudestaan ja sekin helpotti heti kun hemppa alkoi taas nousemaan.
pikkumilliäkin huippailee. Mullakin oli noilla viikoilla sitä pyörrytystä ja siihen auttoi veden juonti. Ikävää vaan oli se, että noilla viikoilla kaikki vesi mitä join ennen klo 15 tuli kaaressa pihalle. Onneksi ei enää :)
Kandilla on menossa "helpompi" raskaus. Täytyy kyllä sanoa, että ehkä minullakin. Oksentelu oli paljon lievempää, päänsärky ja huimaus paljon lievempää, liitoskipuja on ollut ehkä max 5 kertaa (Idasta niitä oli aika paljon liikkuessa kun kävelin 6km työmatkat). Selkäkin on vaivannut paljon vähemmän kuin Idasta ja oikeastaan ainoastaan vain töissä jos en ole tajunnut välillä istua ja huilata.
Onko teillä muilla ollut jalkojen turvotusta ja jos on niin millä viikoilla? Mulla ei ollut Idasta ollenkaan turvotusta, ainoastaan päivää ennen synnytystä otin kihlasormuksen pois, kun sormet vähän turposivat. Nyt mulla on ollut jo kahtena päivänä jalat ihan megaturvoksissa. Ekan kerran oli viikonloppuna iltavuoron jälkeen ja eilen koko illan kestäneen shoppailun jälkeen. Mies onneksi hieroi illalla jalat hyvään kuntoon ;)
Kyllä oli muutenkin aika rankkaa eilinen shoppailu, paineen tunne alapäässä ja supistelut vaivasi melkein koko ajan. Mutta löysinpä ainakin itselleni yhdet äitiyshousut ja 3 odotuspaitaa. Lisäksi tilasin vielä netistä yhdet äitiyshousut, ja masutuubin missä on suloiset jalkapohjan kuvat :D
Muuten ei ole kyllä nyt supistellut. Ehkä se viime viikkoinen supistelu johtui lenttisreeneistä ja nyt en viime reeneihin sitten uskaltanutkaan enää mennä.
Naperon vaavi se vaan vielä pyörii masussa. Onneksi tosiaan pyörii vielä, ettei ole jumiutunut siihen perätilaasentoon. Toivoa on siis vielä että vauva tajuaa jäädä raivotarjontaan :)
Laitan tähän vielä masukuvan eiliseltä rv 24+0. Jos siis onnistuu... http://www.aijaa.com/v.php?i=2837200.jpg
Tänne ei kummempia, masu kasvaa ja olo on paksu! :) Selkää on särkenyt tosi paljon viime päivinä, mutta koska se on närästyksen lisäksi ainoa vaiva, niin aika helpolla mennään tämän raskauden kanssa. Väsymyskään ei juurikaan vaivaa, en ole vielä popsinut yhtään lisärautaa.
Vähän ketuttaa kyllä tämä painonnousu, en haluaisi ihan yhtä paljon kerätä kiloja kuin Ainoa odottaessa mutta pahalta näyttää...
Toivottavasti Coltsfoot pääsee pian synnärille! Alkaa varmasti olla jo tuskaiset oltavat.
Toivottavasti Naperon mies ei joudu lomautetuksi. Aika monessa paikassa tuntuu nyt olevan meneillään vähennykset ja lomautukset - sanokoon asiantuntijat mitä sanovat, luulenpa että jonkinasteinen lama on edessä.
pikku-millille onnittelut hyvistä ultrakuulumisista!
Niin ja Osselle tsemppiä kotielämään! Onhan se iso elämänmuutos taasen tuo kotiinjääminen, vaatii vähän totuttelua.
Jaahas, Aino huutaa sängyssä että kakka tulee, täytyy kiikuttaa neiti pöntölle. :)
Karssuli, Aino tänään 2 v ja Onni 28+0
Tulihan taas käytyä neuvolassa. Toinen kerta tällä viikolla, tiistaina oli Hilun 1,5v neuvola. Neitillä oli pituutta hurjat 82cm ja painoa 11,4kg. Uskomatonta, että ihmislapsi kasva tuossa puolessatoistavuodessa 30cm!!! Omassa neuvolassaan Hilu oli yllättävän vierastavainen (tyttö on mun mielestä muuten ehkä keskimääräistä sosiaalisempi, kahden juntin yhdistelmägeenit :D), mutta rakensi hienon kuusikerroksisen palikkatornin
Juu, mutta sitten taas sitä omaa napaa (vitsi sitä muuten riittää ihan konkreettisesti ja kuvainnollisesti ;) ). Ensinnäkin olisin ollut ihan varma, että vauva olisi jo syntynyt. Hilu syntyi 39+4 (eli "huomenna") ja jotenkin itelle oli iskostunut sellainen mieleen, että toka tulisi vähän aiemmin, mutta korjattakoon nyt moinen virhekäsitys! Mutta kun siis tässä on tullut kitistyä kaikenmaailman turvotuksia, niin sainpahan nyt jotain oikeaa valitettavaa. Nimittäin muhun on iskenyt joku mystinen vatsapöpö. Tiistai illan asuin vessassa, yön sain sentään viettää sängyssä. Keskiviikkona aamusta oli taas suht hyvä olo, mutta sitten iltapäivästä tuli ihan hirveän huono olo. Onneksi mun äiti pystyi tulemaan Hilua kattomaan heti kohta ja sain olla tyynyn kanssa veskissä. Yöksi sitten päätettiin, että Hilla menee siipan vanhempien tykö, mikä kyllä olisin ihan oikea ratkaisu, vaikka ite pystyin taas käymään kurkkimaan jääkaapilla yöllä kolmen aikaan. Nyt on taas vähän kutvo olo ja innolla odotan, että mitä tulevan pitää. Vauva onneksi oli ihan superaktiivisena kun makasin tuolla vessassa. Tosin neuvolatäti meinasi, että saattoi olla ihan vaan sitäkin, että toinen raukka oli näännyksissä...
Mutta siis tiedä onko kyseessä nyt perusmahatauti vi jostain sapuskasta tullut, joka tapauksessa melko kaameaa. Onneksi tosissaan olen pystynyt aina illalla/yöllä jotain syömään, muuten kai sitä joutuisi tiputukseen vauvan takia. Mutta siis neuvolassa juuri kävin ja jos homma vielä huomennakin jatkuu samaan meininkiin, niin pitää ottaa yhteyttä (synnärille kai...?). Paino oli laskenut kilon verran (ei mikään yllätys...) ja paineet oli 130/97. Meinasivat, että noi alapaineetkin saattaisivat aiheuttaa tämän olotilan, mutta toisaalta Hilusta oli tällä samaisena päivänä alapaineet 20 yksikköä korkeammat eikä pahoinvoinnista ollut tietoakan...). Jotain labrakokeita sitten piti jättää ja huomenna pitää mennä taas mittauttamaan noita paineita. Itestä tuntuu kyllä ihan turhalta, varsinkin kun Hilusta ne paineet nousi jonnekin 170+/115+. Niin joo ja vielä kaiken huippu oli, että sf-mitta oli 36,5cm!!! En kyllä kovastikaan luota siihen, sillä mittaaja oli taas eri kuin kahdella viime kerralla. Terkka meinasi kuitenkin, että vauva ei mitenkään kovin sirolta kuitenkaan tunnu. Viime kerralla mukelo oli jo jonnin verran laskeutunut, mutta edelleen musta tuntuu, että se puskee peffallaan mun kylkiluut rikki, joten ilolla odotan tulevaa ;)
Vissiin mun valitusvirret tuppaa olemaan ina liian pitkiä kun en saa sanottaviani yheen viestiin...
Oi, Iida-Linnea oli saanut äippäpakkauksen!!
Ja Osselle onnittelut äitiysloman alkamisesta! Nautihan urakalla!
Niameylläkin iso kasa viikkoja! Toivottavasti tuo sf-mitta hoksisi laskea käyrille ajan myötä! Itseäkin harmittaa kun ei tullut varattua tähän loppuraskauteen sitä ultraa niin, että olisi saanut mukelon koosta jotain tietoa. Nyt taitaa kuitenkin olla jo myöhäistä...
Kandilla on terveet elämäntavat pitäneet kilot kurissa Saas nähdä paljonko itelle jää roikkumaan, jotenkin sitä on asennoitunut, että kaipa sitä taas jää kymmenen kiloa laitokselle kuten viimeeksi, mutta eihän se niin mene...
Naperolla on siellä aikaisia aamuheräämisiä Ja mietit noita vauvantavaroiden laittamista. Mä olin ehkä jossain määrin myöhäisherännyt, mutta nyt jo melkeinpä kaikki on valmiina. Sängyn laitoin jo yli viikko sitten (nyt siinä on jo lakanatkin ;) ) ja kaikki vauvanvaatteet on ollut pestynä jo useamman päivän. Selkeästi kyllä hitaampaa on ollut toiminta kuin Hilun kanssa...
Viiperolla taas puskenut hiivaa! Onhan noi viikot kuitenki jo sitä luokkaa, että sopisi kuurin nyt olevan vika :D
Pikku-Milli siellä kärsii huonost olosta Lakun syönti kuulostaisi paljon kivemmalta kuin raudan!
Voi että, Mammis jaksaa käydä vielä jumpilla Mä kyllä alotan uuden ja terveellisen elämäntavan kunhan tuo pllo tuosta mahasta siirtyy jonnekin muualle!
Jännät mahakuvat Hanilla ;D Tuttu tunne, että tämä kakkosraskaus menee siinä kaiken muun ohella, toisaalta ihan hyväkin niin, ite olen ainkin stressanyt tässä paljon vähemmän kuin ensimmäisessä.
MiaMik kyseli tuosta jalkojen turvotuksesta. Mulla paha turvotusta on ollut vasta parisen viikkoa (tosin tukistay-upit tuli hankittua jo monta kuukautta sitten kun bongasin ekat katkenneet verisuonet), mutta tosissaan sullahan nyt tuo työ ei fyysisesti ole kuitenkaan niitä maailman simppelimpejä! Ja mahakuvaakin oli ilmestynyt. Yhdyn teidän perhekerholaisten kommentteihin, tosin vertailukohtana onkin oma rötjäke ;D
Ja Karssulin Ainolle synttärionnittelut!
Mäpä taidan koittaa suunnata päikkäreille kun sitä kerran on yksin kotona. Anoppi oli ihana ja meinasi, että kyllä Hilu voi siellä toisenkin yön putkeen olla :D Voi mun pikkasta, monesti tullut jo itku kun miettii, että kohta pitää neitistä olla ihan oikeasti se pari yötä erossa!!
Coltsfoot ja mukelo 39+3 ja mummoloiva Hilu kohta 1,5v
Tulin vaan ilmottelemaan, että meidän neiti sai lauantaina kasteessa nimekseen Emilia Aleksandra. Nyt voi huokaista helpotuksesta, kun on saanut ristiäiset pois alta. Jotenki niitä stressaa hirveesti, vaikka mun äiti ja anoppi hoiti melkein kaiken sinne. Oli kyllä ihanat ristiäiset, vaikka vieraita oli tällä kertaa vähän vähemmän kuin Eemelin ristiäisissä. Juhlittiin siinä samalla sitten Eemelin 2-vee synttäritkin. Eemelinkin oli sitten tyytyväinen, kun sai monta autoo lahjaks ja kaikkee muutakin kivaa. Itse kastetoimitus oli kyllä hupaisa siinä mielessä, kun Eemeli ja Eemelin serkut istuivan kiltisti koko seremonian keskellä lattiaa syöden mummulan omenapuusta hakemia omenoita :) Joo, ja kasteen päätteeks Eemeli sit nappas pöydältä kummitodistuksen ja heilutteli sitä kynttilöiden päällä. Luojan kiitos ei kerenny syttyä palamaan!
Muuten meillä täällä on kaikki niinku ennenki. Lapset on ihania ja voi että mä nautin tästä kiireettömästä kotiäidin elämästä! Emilia on tosi helppo lapsi ja Eemelikin on kyllä oikee muru.
Mutta eip tässä nyt muuta. Coltsfootille suppareita, sen jälkeen sit Viiperolle ja sit Osselle :) Mä käyn täällä edelleen kurkkimassa mitä kaikille kuuluu...
Voikaa paksusti!
-Larsku, Eemeli 11,5kk ja Emilia huomenna 2kk
Mies on matsissa ja neiti nukkunut jo 1,5h, huomisen kamat pakattu hoitoa varten + eväät varattu itselle valmiiksi jääkaappiin työpäivää varten, joten ehtii vähän surffata vielä ennen kuin pistän vaaka-asentoon. :)
HAN-HAN - luulinkin olevani vähän tumpelo kun en bongannutkaan sitä masukuvaa.. ;) Vähän sama vika on iskenyt tännekin, suklaata tekee mieli joka päivä ja nyt jo vähän jännitänkin että alkaako se paino nyt nousta oikein urakalla.. ääk. Masu on täälläkin isompi kuin mitä Oonaa odottaessa, mutta moni on sanonut sitä että toista (tai kolmatta) odottaessa masu tuli yhtäkkiä esiin ja aika isona, sitten kasvu "tyssäsi", eli ei ehkä suhteessa kasva samaan tahtiin kuin ekaa odottaessa.. Toivossa eletään. ;)
OSSE nauttii äippälomasta! Ihanaa! :)
MIAMIK - en yhtään muista millä viikoilla Oonaa odottaessa alkoi turvotus, mutta mulla se oli aika massiivista. Laitan tonne alas vanhan kuvan mun jaloista - heh - tuo kuva otettiin joskus rv 38. Luulisin että joltain tammikuulta olin jo aika turvoksissa ja laskettu aika oli 6.4. eli aika aikaisin se kyllä alkoi. Ei mitään kivaa.. Ja mulla ei auttanut oikein mitkään poppaskonstit siihen.
KARSSULILLA selkää on särkenyt, yh. :( Meistä aika moni murehtii niitä kertyviä kiloja, mutta eiköhän me mammat tsempata ja ajatella että kyllä ne kilot sitten lähtee - osa jää laitokselle ja osa lähtee imettäessä.. ;)
COLTSFOOTIN Hilukin on kasvanut huimasti 1,5v aikana - eikös olekin vain uskomatonta! :) Toivottavasti tuo sun masuvaiva ei ole mitään pöpöä, vaan enteilisi lähestyvää synnytystä.. Peukut pystyssä täällä että pääset pian nyytinhakureissulle!
Ihanan nimen on LARSKUN tyttö saanut! :) Ja Eemelikin pääsi viettämään synttäreitä jo vähän etukäteen! Olipas oiva tilaisuus..
Onnittelut muuten kaikille lähipäivänä lisävuosia täyttäneille/täyttäville Enskataaperoille!
Ok, mies tuli kotiin, joten ehkä jututan häntä hetken ennen kuin alan huudella Nukku-Mattia.
Mammis + O rv 23+3 (Oona zzz)
!http://www.vauva.fi:80/perhe/perheshowimage?id=9fdd946f-90b2-11dd-b3f7-…!
Pikku-millille kiitos vinkeistä hiivantorjuntaan. Noita Gefilus-kapseleita oonkin syönyt jo pitemmän aikaa, mutta niistä ei tunnu olevan apua. Toki mahalle ovat muuten hyväksi. Yhden kuurin alapäähän työnnettäviä mh-kapseleitakin jo käytin, tuloksetta siis niitäkin.. Pullaa, vaaleaa leipää ym. tulee syötyä muutenkin vähän, mutta nuo karkit on kyllä pahe, ja myönnän että niitten syöntiä voisi kyllä vähän rajoittaa.. Ei vaan oo kovin helppoa, varsinkaan näinä loppuraskauden makeanhimopäivinä :P
Tsemppiä huonon olon kanssa, toivottavasti on nopeasti ohimenevää!
Larskun tyttö oli saanut ihanan nimen, tosi hyvin sopii Eemeli ja Emilia :)
MM, mulla ei ollut yhtään turvotuksia Aleksia odottaessa, eikä ole ollut nytkään, ainakaan tähän mennessä. Nyt kun sanon näin niin pian iskee varmaan mullekin massiiviset turvotukset.. Hienostihan tuo sun maha on jo pyöristynyt :)
Onpas Coltsfootilla siellä inha tauti päällä :/ Toivottavasti on mennyt vointi jo parempaan päin. Varmasti tosi ikävää voida noin pahoin kun muutenkin on paljon vaivoja viime metreillä.
Ossella on alkanut äippäloma, hyviä ja rentouttavia lomapäiviä sinne!
Han, mullakin maha kasvoi tässä raskaudessa hurjaa vauhtia verrattuna ekaan raskauteen. Oon mitannut molemmissa raskauksissa vyötärönympärystä aina silloin tällöin, ja pitkän aikaa ympärysmitta oli tässä raskaudessa useita senttejä isompi kuin viimeksi. Mutta nyt kun viikko sitten viimeksi mittailin, niin lukemat oli aika lailla samat kuin viimeksi samoilla viikoilla. Eli samankokoinen masu tästä tuli tälläkin kertaa, vaikka alun kasvuvauhti hirvittikin :) Raskausarpiakin tuli tuosta kasvusta johtuen nyt jo aiemmin, viimeksi niitä tuli vasta rv39 ja silloinkin vain pari, nyt niitä on jo useampi.
Onpas Karssulikin kerännyt jo isot viikot! Justhan säkin vasta plussasit :)
Iida-Linnea, hieno juttu että läpäisit sokerirasituksen! Tuo huimaus ja heikotus on täälläkin varsin tuttua.. Jatkunut enempi tai vähempi koko raskauden. Mulla myös aina olleet matalat paineet, ja siihen vielä matala hemppa ja raskaus yleensä niin olo on välillä varsin hutera.
Täällä alkaa olla kaikki valmiina vauvaa varten. Pinnasängyn pohja vielä pitäsi nostaa ja tietty lakanat laittaa, mutta sillä nyt ei vielä niin kiire taida olla. Sama juttu täällä kuin muillakin, eli huomattavan paljon myöhemmässä vaiheessa on tullut nyt valmistelut tehtyä vauvaa varten. Viimeksi sitä oli niin paljon enemmän tohkeissaan, ja muutenkin silloin luuli että vauvan synnyttyä ei ehdi enää mitään tekemään. (esim. kaupasta hakemaan mahdollisia puuttuvia tarvikkeita..)
Viipero rv 36+0
Mun pitää olla kymmenen minsan päästä jo kävelemässä bussille...
Mammis, sulla on ollut aika hurja turvotus viimeksi! Mulla ei mielestäni juurikaan ollut turvotusta. Ihmettelin aina, kun terkkari käski näyttää nilkat, ja sitten niitä piti painella. Musta ne oli ihan normaalit :)
MiaMik, onhan tuo ihan selvä raskausmasu. Sulla on vaan hyvä ryhti eikä ylipainoa, eihän se maha silloin olekaan yleensä mikään järjettömän kokoinen.
Coltsfoot, mäkin jotenkin ajattelin, että toinen syntyy aiemmin... Toisaalta nyt kyllä asennoidun että menee ainakin laskettuun aikaan saakka, koska tytöllä on ultrienkin mukaan oikea laskettu aika. Noelin la:ta olisi np-ultran mukaan pitänyt siirtää 4pv taaksepäin, eli la olisi ollut 26.12., ja Noelhan syntyi 20.12. Ei varmasti tämä sirompi lapsi synny ennen kuin on vähintään 39 viikkoa täynnä.
Vielä mahakuva, tosin täytyy sanoa, että kuvakulma ja selän notko vähän liioittelevat. Siellä näkyy hyvin myös ne rokkipojan venyttämät liekkikuviot mahanahassa ;)
http://www.aijaa.com/v.php?i=2842156.jpg
Kandi & Sofia 26+
p.s. eilen oli sydänultra, ja kaikki on ihan kunnossa. lopullisesti suljetaan koarktaation mahdollisuus pois kunhan ductus on syntymän jälkeen sulkeutunut, mutta tämänhetkinen tilanne on täysin normaali!
TURVOTUKSISTA ei oo tarvinut ekassa raskaudessa (eikä ainakaan vielä tässäkään) kärsiä. Toivottavasti ei tarvikaan. Yritän muistaa juoda paljon vettä, kun kuulemma se pitää pahimmat turvotukset loitolla. Tiiäpä häntä.
Nyt sen laittamani linkin pitäis näkyä kaikille. Kävin muokkaamassa asetuksia sen verran.
KANDI, komia maha :) Samoin MIAMIKILLA oikein soma maha.
COLTSFOOT, minä oon yrittänyt ottaa hyvin avoimen asenteen tuohon milloin vauva mahdollisesti syntyy. S olisi mennyt ties kuinka paljon yli lasketusta ajasta ellei olisi leikattu (leikattiinkin "vasta" 40+2) joten en odota, että tämä syntyisi ainakaan etuaikaan. (Tosin sain ennen raskautta voimakkaan intuition siitä että meille syntyy joulukuussa tyttö.... Toivottavasti tämä kuitenkin pysyisi mahassa ainakin tammikuulle, niin olisi vähän kypsempi elämään syntyessään.)
Tänään lähden kahdeksi vuorokaudeksi reissuun Helsinkiin ilman miestä ja poikaa. Voi kauhia paikka että ressaa ja hirvittävän huono omatunto. En oo ikinä ollut yötäkään erossa pojasta ja kyllä tuntuu aika kovalta paikalta :( Mutta tarjoutui niin ainutlaatuinen tilaisuus lähteä kun ei tarvitse maksaa lennoista eikä hotelliyöpymisestä mitään. Yritän ajatella,että ei isällä ja pojalla täällä mitään hätää keskenään olekaan (niinkuin ei olekaan) mutta minkäs teet kun omatunto soimaa :/
Mutta nyt pitää mennä pukemaan. Lähdetään pojan kanssa ulkoilemaan.
Han, S 1v8kk ja Basisti 24+6
eilen alkoi verinen vuoto ja kovat säryt, tämä raskaus ei sitten mennyt loppuun saakka. Jotenkin aavistelin sitä koko ajan....oireet ja kaikki puhui puolestaan. luonto hoitaa varmasti, jos jokin on huonosti.
uskon, että meillekin se toinen pieni ihme suodaan.....vetäydyn nuolemaan haavojani ja tästä mennään vain eteenpäin.
Onnea odotukseen!
mykis
Mykikselle pahoittelut! Kuulostat silti aika "reippaalta" tai niin reippaalta kuin tuossa tilanteessa voi...
Pikkumillillä on siellä pahoinvointia, toivottavasti pikkuhiljaa alkaa loppumaan! Oliko sulla viimeksi kuin kauan? Ja kyllä mäkin sen lakun syönnin enemmin valittisin...
Iida-Linnealle onnittelut sokerirasituksen hyvistä kuulumisista! On tää mittailu kyllä ihan p...stä! Mutta ei enää kuin max vajaa 10viikkoo!!! Toivottavasti!
Hanhanilla ja Miamikillä ja Kandilla on suloiset masut!!!
MM, mulla on turvotusta aina välillä, viimeksi ei ollu yhtään, mutta edellisellä neuvolakäynnillä oli. Mutta ilmeisesti tää "makoilu" on auttanut! Ja viimeksi mulla oli kyllä koko loppuajan niin paksut jalat kuin olla voi! ja se kyllä tuntu!
Karssuli, sitä lamaa täälläkin kauhulla ootellaan!!!
Coltsfoot elää mielenkiintoisia aikoja, ellei oo sitten jo nyytti kainalossa!
Larskun tyttö oli saanut ihanan nimen! Ja hienosti oli mennyt ristiäisetkin, ja isovelikin saanut "osuutensa". Mun oli muuten pakko käydä kattomassa tuolta sivun ylälaidasta, että tosiaanko Eemeli on vasta 11,5kk, mutta oli vissiin tullu kirjoitusvirhe...
Kandille vielä onnittelut hyvistä ultrakuulumisista!
Niin ja tässä (jos vaan onnistun laittamaan...) on mun masukuva viime sunnuntailta...
http://www.aijaa.com/v.php?i=2843134.jpg ja tässä vielä Eetusta parin viikon takainen, laitoin nyt kun kerrankin muistin... http://www.aijaa.com/v.php?i=2843144.jpg
napero ja eemeli 32+3 sekä touhotaaperoEetu viikon päästä 2v8kk
Pieni virhe :) Hyvin sä napero sen sieltä huomasit :) Mä ite katoin monta kertaa, että miten se näyttää niin hölmöltä se Eemelin ikä, mut en sit tajunnu... Eli siis Eemelihän on 1v11kk :D Pehmee pää tällä mammalla...
-Larsku
NIMIMERKKI: Larsku85
OMA & MIEHEN IKÄ: 23 ja 25
ASUINPAIKKA: Pirkkala
ESIKOISEN NIMI JA SYNTYMÄAIKA: Eemeli 13.10.2006
TONSKAN LASKETTU AIKA: 28.7.2008
SYNNYTYSSAIRAALA: Tays
NIMIMERKKI: Laventeli
OMA JA MIEHEN IKÄ: 29 / 32
ASUINPAIKKA: Renko
ESIKOISEN NIMI JA SYNTYMÄAIKA: poika 11/2005
TONSKAN LASKETTU AIKA: 160109
SYNNYTYSSAIRAALA: K-HKS
NIMIMERKKI: Leenis
OMA & MIEHEN IKÄ: 31/31
ASUINPAIKKA: Keski-Uusimaa
ESIKOISEN NIMI JA SYNTYMÄAIKA: Roope 18.4.2007
TONSKAN LASKETTU AIKA: 15.2.2009
SYNNYTYSSAIRAALA: KOS
NIMIMERKKI: maikiss
IÄT: 22 ja 22
ASUINPAIKKA: Tuulos (hml ja lahti välissä)
ESIKOINEN: Aatu 170506
TONSKAN LA: 010209
SYNNÄRI: KHKS
NIMIMERKKI: Mammanalku77 eli Mammis
OMA & MIEHEN IKÄ: 31 / 30
ASUINPPAIKKAKUNTA: Helsinki
ESIKOISEN NIMI JA SYNTYMÄAIKA: Oona 12.4.2007
TONSKAN LASKETTU AIKA: 26.1.2009 (oma arvio)
SYNNYTYSSAIRAALA: Kätilöopisto
NIMIMERKKI: MiaMik
OMA & MIEHEN IKÄ: 24 molemmat
ASUINPAIKKA: Ylöjärvi
ESIKOISEN SYNTYMÄAIKA: Ida 2.10.06
TONSKAN LA 20.1.09
SYNNYTYSSAIRAALA: Tays
NIMIMERKKI: Mörötin-81
OMA & MIEHEN IKÄ: 27/27
ASUINPAIKKA: Keski-Suomi
ESIKOISEN SYNTYMÄAIKA: 15.11.06
TONSKAN LASKETTU AIKA: 5.9.08, todennäköisesti kyllä syntyy yli lasketun ajan