Mitä tehdä kun mies heittäytynyt aivan teinin tasolle?
Tilanne on haastava ja parisuhde alkaa olla kriisin partaalla. Toivon asiallista keskustelua ja ennen kaikkea onko muita ollut vastaavassa tilanteessa ja miten pääsitte eteenpäin?
Yritän tiivistää tilanteen:
Mies koulussa kirjoilla ja teki töitä opintojen aikana. Nyt koulusta noin vuosi jäljellä, mutta viime vuoden lopussa alkoi kunnon alamäki meidän elämässä. Hän ensinnäkin jäi työttömäksi, mikä on iso osuus meidän pahoinvoinnista. Ajan kanssa työttömyys syö ihmistä ja ymmärrän, että se passivoi ja masentaa toden teolla. Siksi en alkuun sanonut mitään enkä toista painostanut, vaikka kouluhommat alkoi myös jäämään sivu suun eikä osallistunut yhtään mihinkään. Koska on opsikelija, ei saa kuin opintolainan ja opintorahan. Ei asumistukea tai työttömyystukea. Rahaa ei siis mies saa juuri mistään mikä on toinen risti ollut meidän niskassa.
Olemme (kyllä, typerää) eläneet kuin kahden ihmisen tuloilla ja vähän myös yli varojen ja se on johtanut tilanteeseen, että miehen luottotiedot menossa eikä tilannetta voi enää pelastaa.
Ongelma alkaa kriisiytyä, koska mies ei tee mitään. Tälläkin hetkellä nukkuu makkarissa. Tilanne on jatkunut yli puoli vuotta, opinnot viivästyy ja opintotukikuukaudet lopussa. Sai nyt lisäaikaa, mutta ei sekään lopulta asiaa ratkaise jos ei ala opintoja kirimään.
Töitä ei ole hakenut pitkään aikaan. Ei edes katsonut mitä olisi tarjolla. Päivät hän viettää koneella, salilla, nukkuen tai käyttäen päihteitä. Jos yritän sanoa asiasta tai edes näytän mitään turhautumisen merkkejä, saan osakseni valitusta ja ”mäkä mäkä”.
Nyt sai opintolainan ja käytti sen kokonaan itseensä. Samaan aikaan olen koko meidän suhteen ajan maksanut kaikki pakolliset menot vuokrasta nettiin ja vesilaskuista sähköön ja ruokaan. Vesilaskut vituttaa eniten, koska miehen suihkut on niin pitkiä että se näkyy laskuissa (noin 100€/kk).
Alan olla kyllästynyt olemaan se joka kannattelee yksinään tätä elämää. Teen raskasta työtä ja muiden elämää kuormittavien tekijöiden myötä alkoi minunkin selkäranka pettämään ja päädyin saikulle, koska tilanne alkoi vaikuttamaan töiden tekoon ja teen työtä jossa ei voi virheitä tehdä koska ne voivat päätyä jonkun kuolemaksi pahimmillaan.
Olen alkanut huomaamaan, että minua suorastaan vituttaa sekin, että kerrankin kun miehellä oli rahaa niin ei osallistunut mihinkään meidän kuluihin saati lupauksesta huolimatta hommannut mulle synttärilahjaa. Tiedän että se on pienin murhe tässä konkurssissa muttei huomioinut sitä mitenkään. Tuntuu että jään kaikessa kakkoseksi. Mikä ajaa ihmisen tälläseen, että toinen raataa niska limassa, ymmärtää ja koittaa tsempata ja silti ei ota onkeensa? Sit jos sanoo napakammin niin sit se onkin sitä nalkuttamista ja tyhjästä valittamista 🥴
Tiedän että tilanne on hankala hänelläkin enkä haluaisi olla nalkuttava akka, mutta onko se liikaa pyydetty että näkisi sen että itsekin alan repeillä liitoksista enkä loputtomiin pysty kaikkeen? Onko se liikaa vaadittu että elettäisiin yhdessä tämän läpi eikä niin että viimeisillä voimilla vedän toista perässä? Miksei hän näe minun ahdinkoa?
jatkuu…
Kommentit (64)
Vierailija kirjoitti:
Miksi olet yhä aloittaja suhteessa? Miksi olet jäänyt suhteeseen?
Kai osin tottumuksesta, osin rakkaudesta ja osin siksi että teidän ettei mies ole pohjimmiltaan paha ihminen. Ei hän esimerkiksi väkivaltainen ole ja ollut todella hyvä kumppani kunnes alkoi tämä alamäki. Siksi en haluaisi luovuttaa. Kun asiat oli paremmin hän töiden ja opintojen ohella osallistui arkeen ja kulut meni sovitusti, eikä ollut tälläsiä ylilyöntejä.
Meidän elämä meni aivan pirstaleiksi tän alamäen myötä.
Ap
Miten seksi sujuu?
Runkkaa suihkussa?
Mieheni jäi työttömäksi niin alkoi tehdä pimeitä töitä. Tänäänkin lähti ennen seiskaa johonkin työmaalle ja tulee neljältä. Kysyin mitä jos jää kiinni niin sanoi että joutuu varmaan vankilaan. On sanonut ettei ainakaan ala kotona makoilee vaan ottaa kaikki pikkuhommat mitä saa ja niin on ottanut. Mieheni maksaa kyllä laskuja ja ostaa ruokaa. Lisäksi käy kalassa lähes joka päivä ja saamme ahventa syödä paljon. Mieheni kävi salilla mutta selkään sattui joten lopetti sali treenaamisen. Olisin elättänyt miestä mutta mies ssanoo ettei halua jäädä ainakaan velkaa ja saa kyllä pimeitä töitä. Rahaa sillä on säästössä iso setelinippu kaapissa.
Kohta sulta lähtee työkyky jos et hankkiudu tosta eroon ja sitten se sun kullannuppu vasta kalliiksi tulee. Mies joka on pohjalla vie sinne mukanaan. Varmaan toivoo salaa että sullakin olis yhtä kurjaa, siksi kaikki rahat itseen, ja sulle ei mitään lahjaa. Rakastava mies voi olla työttömänäkin joten vaikuttaa ihan toksiselta maskuliinisuudelta. Kokee olevansa sinua alempana koska ei ole työssä. Varo oikeasti sitten ettet menetä työkykyäsi ja töpaikkaasi tämän vetelän ja masentuneen miehen takia.
Ja kiitos kaikille tähän asti vastanneista! Kaikille en ehdi/jaksa vastata. Osa epäilee todenmukaisuutta tuon vesilaskun osalta:
Se on täysin mahdollista näillä suihkumäärillä mitä meillä on miehen toimesta. Saattaa jopa 3-4 kertaa käydä suihkussa päivässä ja vettä valutetaan kaiken aikaa.
Moni luonnollisesti ihmettelee mitä teen tässä suhteessa edelleen. Rakkautta edelleen on jäljellä ja uskoa tulevaan, mutta samalla myös alan luhistua tän alle. Olen päässyt sentään takaisin työelämään pahimman romahduksen jälkeen mutta osa-aikaisesti. Mun on kuitenkin pakko palata 100% työaikaan aika nopeasti koska meidän talous ei kestä jos olen pidempään. Me pärjätään vielä nyt niin ettei pakollisia kuluja jää maksamatta ja saan omani hoidettua mutta yhtään iskua tämä ei enää kestä. Niitä tuli jo tuossa keväällä (mm 1500€ autoremppa). Säästöön ei jää mitään joten puskuria en saa luotua. Tämä on ihan veitsen terällä keikkumista.
Olen itse avun piirissä ja saanut sitä kautta onneksi työkaluja joilla jaksaa töissä.
Miehellä on mitä todennäköisimmin adhd, hänellä on niin selkeät piirteet + sitä on suvussa. Vaikea tuohon kutienkaan on saada apua, kun mies ei asiaa hoida ja hälläkin on ristiriitaiset ajatukset asiat suhteen. Tykkää itsestään sellaisena kuin on eikä haluaisi lääkityksellä sitä sotkea, mutta kortin kääntöpuoli on sitten nämä ylilyönnit, impulsiivisuus mm rahan käytössä ja kykenemättömyys keskittyä olennaiseen jne.
Ap
Mieheni myös joskus sanoi että luottotiedot pidetään vaikka väksin joten tekee pimeitä töitä. Ei meillä hätää ole ollut rahan puolestaja mies kalastaa j myy ahventakin josta saa monta sataa uukaudessa. Mieheni kyllä juo oluttakin viikonloppuisin mutta se ei ole ongelma koska on toimintakykyinen ja tekee kaikkea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kai osin tottumuksesta, osin rakkaudesta ja osin siksi että teidän ettei mies ole pohjimmiltaan paha ihminen. Ei hän esimerkiksi väkivaltainen ole ja ollut todella hyvä kumppani kunnes alkoi tämä alamäki. Siksi en haluaisi luovuttaa. Kun asiat oli paremmin hän töiden ja opintojen ohella osallistui arkeen ja kulut meni sovitusti, eikä ollut tälläsiä ylilyöntejä.
Ap
Te sovitte kyllä toisillenne todella hyvin koska ei kukaan muu katselis tota. Mutta mieti nyt kunnolla, luuletko että muuttuu vai oletko valmis että jatkossakaan ei muista sua syntymäpäivinä tai vaikka jouluna mitenkään? Sehän kouluttaa sua nyt tottumaan sellaiseen rakkauteen jossa sitä ei tarvitse hänen sinulle osoittaa teoin. Oletko varma että tätä haluat?
Kauanko olette olleet ja asuneet yhdessä? Jos tyyliin 10v ja silloin kun mies oli töissä, ongelmia ei ollut, niin uskoisin olevan väliaikaista ja työttömyydestä johtuvaa. Jos taas olette olleet ja asuneet pari-kolme vuotta yhdessä, voi olla, että nyt se todellinen karva tulee esiin. Jaksanut tsempata sen aikaa, että saa naisen "nalkkiin" ja sitten heittäytynyt työttömäksi miesvauvaksi ja hyväksikäyttäjäksi. Ajatellut heittäytyä sinun elätettäväksesi.
Vierailija kirjoitti:
Kauanko olette olleet ja asuneet yhdessä? Jos tyyliin 10v ja silloin kun mies oli töissä, ongelmia ei ollut, niin uskoisin olevan väliaikaista ja työttömyydestä johtuvaa. Jos taas olette olleet ja asuneet pari-kolme vuotta yhdessä, voi olla, että nyt se todellinen karva tulee esiin. Jaksanut tsempata sen aikaa, että saa naisen "nalkkiin" ja sitten heittäytynyt työttömäksi miesvauvaksi ja hyväksikäyttäjäksi. Ajatellut heittäytyä sinun elätettäväksesi.
Ollaan oltu 5 vuotta yhdessä josta asuttu yhdessä 4,5 vuotta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Näetkö miehesi niiden lasien läpi, jotka uskot hänen olevan jos hän vain ryhdistyisi ja parnisi, vai näetkö miehesi niiden lasien läpi, jotka ovat realistiset ja tässä tilanteessa?
Näitä alamäkiä tulee aina olemaan, koska elämä ei ole ruusuilla tanssimista. Tämä on miten mies hoitaa alamäet ja hankalat elämäntilanteet.
Haluatko tulevaisuudessa olla yhä uudelleen ja uudelleen tässä tilanteessa?
No se löytää thaimaalaisen naisen hieromosta . Pieni pilluisen.
Jos ei saa töitä niin sitten ryypätään ja nukutaan.
Oho, onkohan tämä ensimmäinen kerta kun näin moni on ottanut tämän pitkiä parisuhdeaiheisia jaarituksia tekevän trollin ihan tosissaan. Kesävuorolaiset taitavat olla vielä tyhmempiä kuin palstan vakikävijät.
Ihmisen luonne todella testataan silloin kun tulee joku kriisi. Joku toinen olisi ahkera ja kävisi koulun loppuun ja olisi rakastava puolisoaan kohtaan vaikka olisikin työtön. Tämä sinun miehesi luonne on sellainen että se voi pilata sun mielenterveyden ja viedä työkyvyn kokonaan. Se että hän esiintyi sinulle hyvänä ihmisenä alussa ei tarkoita sitä että hän olisi sitä nyt. Hyvä mies makaa 6kk tekemättä mitään. Sehän elää nyt sun siivellä ja sulle kasaantuu taloudellinen paine. Pelasta nyt itsesi tai myöhennin kadut!
Kuvittele kun saisit vielä tietää että osan rahoista käytti of matkun katseluun. Katso tietokoneen/puhelimen selaushistoria.
Vierailija kirjoitti:
Ja kiitos kaikille tähän asti vastanneista! Kaikille en ehdi/jaksa vastata. Osa epäilee todenmukaisuutta tuon vesilaskun osalta:
Se on täysin mahdollista näillä suihkumäärillä mitä meillä on miehen toimesta. Saattaa jopa 3-4 kertaa käydä suihkussa päivässä ja vettä valutetaan kaiken aikaa.
Moni luonnollisesti ihmettelee mitä teen tässä suhteessa edelleen. Rakkautta edelleen on jäljellä ja uskoa tulevaan, mutta samalla myös alan luhistua tän alle. Olen päässyt sentään takaisin työelämään pahimman romahduksen jälkeen mutta osa-aikaisesti. Mun on kuitenkin pakko palata 100% työaikaan aika nopeasti koska meidän talous ei kestä jos olen pidempään. Me pärjätään vielä nyt niin ettei pakollisia kuluja jää maksamatta ja saan omani hoidettua mutta yhtään iskua tämä ei enää kestä. Niitä tuli jo tuossa keväällä (mm 1500€ autoremppa). Säästöön ei jää mitään joten puskuria en saa luotua. Tämä on ihan veitsen terällä keikkumista.
Olen itse avun piirissä ja saanut sitä kautta onneksi työkaluja joilla jaksaa töissä.
Miehellä on mitä todennäköisimmin adhd, hänellä on niin selkeät piirteet + sitä on suvussa. Vaikea tuohon kutienkaan on saada apua, kun mies ei asiaa hoida ja hälläkin on ristiriitaiset ajatukset asiat suhteen. Tykkää itsestään sellaisena kuin on eikä haluaisi lääkityksellä sitä sotkea, mutta kortin kääntöpuoli on sitten nämä ylilyönnit, impulsiivisuus mm rahan käytössä ja kykenemättömyys keskittyä olennaiseen jne.
Ap
(En jaksanut lukea koko ketjua.)
Millaisia haaveita sinulla on tulevaisuuden varalle ap? Toivoisinkin perheen tämän miehen kanssa. Kaikella rakkaudella, mutta hän tulee mahdolusesti reagoimaan hankaliin aikoihin elämässä samoin kuin nyt myös tulevaisuudessa. Niin se vaan usein menee, omassa lähisukulaisissa ja ystävissä näillä ADHD-miehillä. Vaikka ihania tyyppejä ovat muuten.
Ymmärräthän, ettet voi hankkia miehen kanssa lapsia. Jos haluat perheen, on sinun etsittävä toinen mies.
Neljän tunnin suihkusessiot voi yksinkertaisesti kieltää, jos mies ei ole niitä edes itse maksamassa.
Vierailija kirjoitti:
Ap
Siis miehellä on ongelmia, jopa sairauksia, joihin on saatavilla apua, vieläp suht helposti, mutta tämä kieltäytyy ottamasta niistä vastuuta? Ja sä jäät katselemaan tollaista nyt JA tulevaisuudessa? Oletko tollo?
Vähän nopeasti muutitte yhteen tutustumisen jälkeen, ehkä jatkossa kannattaa asua pidempään omissa osoitteissa. Itse tapailin viisi vuotta ihanaa miestä, mutta riita- ja muissa ongelmatilanteissa hänestä kuoriutui tavaroita heittelevä pikkulapsi, johon lopulta kyllästyin, vaikka 99% ajasta oli yhdessä ihanaa. Kiitin itseäni, etten ollut syostunut edes harkitsemaan yhteenmuuttoa, vaikka mies siitä vihjailikin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApTe sovitte kyllä toisillenne todella hyvin koska ei kukaan muu katselis tota. Mutta mieti nyt kunnolla, luuletko että muuttuu vai oletko valmis että jatkossakaan ei muista sua syntymäpäivinä tai vaikka jouluna mitenkään? Sehän kouluttaa sua nyt tottumaan sellaiseen rakkauteen jossa sitä ei tarvitse hänen sinulle osoittaa teoin. Oletko varma että tätä haluat?
Mies kouluttaa apta koko ajan: olen tällainen, enkä aijo muuttua.
Tollasta miestä en kattelis päivääkään. Oletko sen äiti? Vaikuttaa ihan teiniltä.