Mitä tehdä kun mies heittäytynyt aivan teinin tasolle?
Tilanne on haastava ja parisuhde alkaa olla kriisin partaalla. Toivon asiallista keskustelua ja ennen kaikkea onko muita ollut vastaavassa tilanteessa ja miten pääsitte eteenpäin?
Yritän tiivistää tilanteen:
Mies koulussa kirjoilla ja teki töitä opintojen aikana. Nyt koulusta noin vuosi jäljellä, mutta viime vuoden lopussa alkoi kunnon alamäki meidän elämässä. Hän ensinnäkin jäi työttömäksi, mikä on iso osuus meidän pahoinvoinnista. Ajan kanssa työttömyys syö ihmistä ja ymmärrän, että se passivoi ja masentaa toden teolla. Siksi en alkuun sanonut mitään enkä toista painostanut, vaikka kouluhommat alkoi myös jäämään sivu suun eikä osallistunut yhtään mihinkään. Koska on opsikelija, ei saa kuin opintolainan ja opintorahan. Ei asumistukea tai työttömyystukea. Rahaa ei siis mies saa juuri mistään mikä on toinen risti ollut meidän niskassa.
Olemme (kyllä, typerää) eläneet kuin kahden ihmisen tuloilla ja vähän myös yli varojen ja se on johtanut tilanteeseen, että miehen luottotiedot menossa eikä tilannetta voi enää pelastaa.
Ongelma alkaa kriisiytyä, koska mies ei tee mitään. Tälläkin hetkellä nukkuu makkarissa. Tilanne on jatkunut yli puoli vuotta, opinnot viivästyy ja opintotukikuukaudet lopussa. Sai nyt lisäaikaa, mutta ei sekään lopulta asiaa ratkaise jos ei ala opintoja kirimään.
Töitä ei ole hakenut pitkään aikaan. Ei edes katsonut mitä olisi tarjolla. Päivät hän viettää koneella, salilla, nukkuen tai käyttäen päihteitä. Jos yritän sanoa asiasta tai edes näytän mitään turhautumisen merkkejä, saan osakseni valitusta ja ”mäkä mäkä”.
Nyt sai opintolainan ja käytti sen kokonaan itseensä. Samaan aikaan olen koko meidän suhteen ajan maksanut kaikki pakolliset menot vuokrasta nettiin ja vesilaskuista sähköön ja ruokaan. Vesilaskut vituttaa eniten, koska miehen suihkut on niin pitkiä että se näkyy laskuissa (noin 100€/kk).
Alan olla kyllästynyt olemaan se joka kannattelee yksinään tätä elämää. Teen raskasta työtä ja muiden elämää kuormittavien tekijöiden myötä alkoi minunkin selkäranka pettämään ja päädyin saikulle, koska tilanne alkoi vaikuttamaan töiden tekoon ja teen työtä jossa ei voi virheitä tehdä koska ne voivat päätyä jonkun kuolemaksi pahimmillaan.
Olen alkanut huomaamaan, että minua suorastaan vituttaa sekin, että kerrankin kun miehellä oli rahaa niin ei osallistunut mihinkään meidän kuluihin saati lupauksesta huolimatta hommannut mulle synttärilahjaa. Tiedän että se on pienin murhe tässä konkurssissa muttei huomioinut sitä mitenkään. Tuntuu että jään kaikessa kakkoseksi. Mikä ajaa ihmisen tälläseen, että toinen raataa niska limassa, ymmärtää ja koittaa tsempata ja silti ei ota onkeensa? Sit jos sanoo napakammin niin sit se onkin sitä nalkuttamista ja tyhjästä valittamista 🥴
Tiedän että tilanne on hankala hänelläkin enkä haluaisi olla nalkuttava akka, mutta onko se liikaa pyydetty että näkisi sen että itsekin alan repeillä liitoksista enkä loputtomiin pysty kaikkeen? Onko se liikaa vaadittu että elettäisiin yhdessä tämän läpi eikä niin että viimeisillä voimilla vedän toista perässä? Miksei hän näe minun ahdinkoa?
jatkuu…
Kommentit (64)
jos kysyt tosissasi neuvoa, suosittelisin kääntymään jonkun asiantuntijan /psykologin tms puoleen, haluatko todellakin näitä vauvapalstan keittiönpöytäpsykologien neuvoja...
Kuinka leveästi elätte, jos yhden palkka ja tuet ei riitä?? Ymmärsin ettei lapsia olisi.
No ei sulla ole tuossa nyt kovin paljon vaihtoehtoja. Pistä pihalle kokonaan tai minimissään omaan kämppään/vanhempiensa luokse kunnes saa itsensä taas ruotuun. Missä tahansa syövereissä äijä mataakin niin sehän vetää sut mukaan. Pelasta edes itsesi.
Vierailija kirjoitti:
jos kysyt tosissasi neuvoa, suosittelisin kääntymään jonkun asiantuntijan /psykologin tms puoleen, haluatko todellakin näitä vauvapalstan keittiönpöytäpsykologien neuvoja...
Ja mitenhän tämä psykologi voisi tilannetta muuttaa, kun viime kädessä kyse on siitä, paljonko ap mahdollistaa miehen käytöstä? Ap joutuu joka tapauksessa tekemään itse päätöksensä.
Itse olen rampannut psykologeilla, mutta ne vaan toteaa tilanteen, eli ne vaihtoehdot, jotka itse jo tiesinkin.
Onko mies masentunut. Ohjaa hoitoon.
Vierailija kirjoitti:
Kuinka leveästi elätte, jos yhden palkka ja tuet ei riitä?? Ymmärsin ettei lapsia olisi.
Ei kukaan ole puhunut leveästi elämisestä, vaan siitä että apn niskaan on langennut kohtuuttomia vaatimuksia miehen taholta. Mies sijoittaa rahansa itseensä kun ap hoitaa kaiken muun ilman, että tällaisesta on sovittu mitään yhdessä.
Vierailija kirjoitti:
Onko mies masentunut. Ohjaa hoitoon.
Ohjatkoon vauva itsensä avun piiriin. Miten naiset osaa itse varata ajan, mutta miehet ei? Mikä kohta on liian monimutkainen miehille, kun kuitenkin Nobelitkin kahmivat (avn miesten mukaan)?
Sä mahdollistat tällähetkellä sen että miehesi voi perseillä kertomalla tavalla! Maksat laskut, siivoat miehen jäljet ja viet miehen vuorolla koirat ulos ja kirsikkana kakun päällä makselee miehen pitkät suihkuttelut (jotka kustantaa 100€/kk).
Ei teidän tarvitse erota, sä voit muuttaa väliaikaisesti asunnostanne pois ja katsoa jospa jo tämä herättäisi miehen. Siis pelkäästään ajatus siitä että sä oikeasti aiot lähteä jos muutosta ei tapahdu. Jos ei herätä niin sitten sun on helppo vaan päästää hänestä kokonaan irti. Koska jos tuon teidän tilanne jatkuu tuollaisena kun se nyt on niin sut vedetään mukaan samaan suohon. Laita nyt itsesi tärkeimmäksi ja tee ratkaisuja joilla miehen voisi herättää. Kerrot että kaikki olisi ihan hyvin jos miehellä olisi töitä mutta ei niitä töitä tule jollei mies niitä hae. Ja mies ei niitä hae kun sä maksat kaikki laskut eikä teidän elintasonne ole edes miehen työttömyyden vuoksi laskenut. Mies pystyy lokkeilemaan. Sattuu olemaan luonteeltaan laiskan puoleinen. Syökää kuukausi ainoastaan kaurapuuroa niin ehkä työnhakeminen sen jälkeen jopa miehelle maittaisi.
Mies voi olla masentunut ja tarvita ammattiauttajaa, sun ei kuulu olla mikään terapeutti hänelle. Aika nopeasti nyt apua hakemaan koska kohta sulla on kouluttamaton ja työtön pummimies jota hyysätä. Opiskelijana mies saa paremmin apua kuin työttömänä joten hoitakaa tämä asia kuntoon sillä aikaa kun hän on vielä opiskelija jottei mies tipu täysin turvaverkon läpi.
Satasen vesilasku kuussa on kyllä sellainen väite että yksityiskohtana saa epäilemään koko tarinaa.
Masennus on sairaus ja avioon mennessä on luvattu tukea möltä- ja vastoinkäymisisssä. Myös siis sairauden kohdatessa. MUTTA samalla se puolisokin on luvannut yrittää parhaansa parantua ja tässä tapauksessa ei näytä että tämäkään velvollisuus tulisi hoidettua. Eroa.
Vierailija kirjoitti:
Sä mahdollistat tällähetkellä sen että miehesi voi perseillä kertomalla tavalla! Maksat laskut, siivoat miehen jäljet ja viet miehen vuorolla koirat ulos ja kirsikkana kakun päällä makselee miehen pitkät suihkuttelut (jotka kustantaa 100€/kk).
Ei teidän tarvitse erota, sä voit muuttaa väliaikaisesti asunnostanne pois ja katsoa jospa jo tämä herättäisi miehen. Siis pelkäästään ajatus siitä että sä oikeasti aiot lähteä jos muutosta ei tapahdu. Jos ei herätä niin sitten sun on helppo vaan päästää hänestä kokonaan irti. Koska jos tuon teidän tilanne jatkuu tuollaisena kun se nyt on niin sut vedetään mukaan samaan suohon. Laita nyt itsesi tärkeimmäksi ja tee ratkaisuja joilla miehen voisi herättää. Kerrot että kaikki olisi ihan hyvin jos miehellä olisi töitä mutta ei niitä töitä tule jollei mies niitä hae. Ja mies ei niitä hae kun sä maksat kaikki laskut eikä teidän elintasonne ole edes miehen työttömyyden vuoksi laskenut. Mies pystyy lokkeilemaan. Sattuu olemaan luonteeltaan laiskan puoleinen. Syökää kuukausi ainoastaan kaurapuuroa niin ehkä työnhakeminen sen jälkeen jopa miehelle maittaisi.
Mies voi olla masentunut ja tarvita ammattiauttajaa, sun ei kuulu olla mikään terapeutti hänelle. Aika nopeasti nyt apua hakemaan koska kohta sulla on kouluttamaton ja työtön pummimies jota hyysätä. Opiskelijana mies saa paremmin apua kuin työttömänä joten hoitakaa tämä asia kuntoon sillä aikaa kun hän on vielä opiskelija jottei mies tipu täysin turvaverkon läpi.
Hyviä neuvoja, paitsi että ap on jo yrittänyt saada miestä jonnekin juttelemaan, mutta eipä ole kiinnostanut miestä. Mitä jää jäljelle?
Jos et kestä sitä jätä se. Itse olet miehes valinnut.
Paljon voimia aplle!
Et ole vastuussa aikuisen ihmisen tekemisistä. On hyvä tiedostaa, että mies todennäköisesti kärsii masennuksesta ja uupumuksesta, mutta hänen tulee itse korjata tilanteensa. Tällä hetkellä on täysin passiivinen ja sallii itsensä olla sun huollettavana, mikä ei ole ok.
Miten voisit parhaiten pitää huolta omasta jaksamisestasi? Älä mieti miestä, mieti omaa tilannettasi. Hän pärjää kyllä, kun on pakko pärjätä. Ei teidän ole pakko myöskään erota, tilanteen voi selvittää monella muullakin tavalla. Lähde ratkomaan tilannetta oman parhaasi kautta nyt ja toki koirien myös.
Älä ainakaan anna itsesi murentua kuorman alla, vaan pidä huoli itsestäsi ja hanki itsellesi tukea. Monella on nyt vaikeaa jatkuvan stressin ja työttömyyden kanssa painiessa, mutta ei se ole tekosyy sysätä kaikkea vastuuta kumppanin niskoille ja muuttua itse passiiviseksi marttyyriksi.
Vierailija kirjoitti:
Satasen vesilasku kuussa on kyllä sellainen väite että yksityiskohtana saa epäilemään koko tarinaa.
Masennus on sairaus ja avioon mennessä on luvattu tukea möltä- ja vastoinkäymisisssä. Myös siis sairauden kohdatessa. MUTTA samalla se puolisokin on luvannut yrittää parhaansa parantua ja tässä tapauksessa ei näytä että tämäkään velvollisuus tulisi hoidettua. Eroa.
Omakotitalossa satasen vesilasku per nuppi/kk on ehkä reipas, muttei mitenkään mahdoton. En huomannut apn kertovan mitään asumismuodosta.
Siis tuo sika on vielä pettänytkin sinua ? Hankkiudu eroon oikeasti. Hän voi olla joo masentunut jne, mutta jos hän ei suostu asiasta puhumaankaan, niin miten tilanne voisi muuttua?
Joku kirjoitti että lähde muutamaksi viikoksi ja jätä koirat hänelle, mutta älä tee sitä, ei pidä niistä välttämättä huolta, epätasapainoinen ihminen tuntuisi olevan.
Vierailija kirjoitti:
Olen vähän kahden vaiheilla että uskonko aloitusta vai en. Pikku juttu mutta missä voi vesi maksaa 100e/kk kun meillä maksaa puolet vähemmän, pyykit tosin pestään pesutuvassa. Ja tuo uupumus ja masennus kun kuitenkin teet aika paljon, tosin tiedän kokemuksesta että masentunut pystyy toimimaan yllättävän pitkään "normaalisti" ja ylikin.
Voitko aloittaa siitä että taloudellista vahinkoa ei enää tule? Tehtyä ei saa tekemättömäksi mutta velkaa ei pidä tehdä lisää. Miehen täytyy nyt hoitaa koirat ja siivota omat jälkensä. Parasta olisi jos menisi myös lääkäriin mutta noilla spekseillä ei varmaan voi pakottaa. Onko sinulla hoitokontaktia? Myös kriisipuhelin voisi auttaa, siellä on vastannut välillä ihan asiallisia ja lämminhenkisiä päivystäjiä.
Olen etäisesti samankaltaisessa tilanteessa ja viime kuukausina ymmärtänyt että tärkeintä on auttaa ensin itseään. Välillä (joka päivä) kun ottaa päähän niin itse ainakin ajattelen että vaikka toinen miten tekee kiusaa ja yrittää kurjistaa oloa niin kaikkien eniten hän satuttaa itseään. Keskityn niihin voimavaroihin mitä minulla on ja annan toisen olla. On käsittämätöntä miten ihmiset uskottelevat itselleen että kaiken oman saamattomuuden voi kaataa toisen niskaan.
Voimia!
Usko pois, vesilaskut on jäätävät kun miss viettää suihkussa päivittäin oikeasti aikaa 🥲 ei puhuta satunnaisista puolen tunnin suihkuista.
Miksi olet yhä aloittaja suhteessa? Miksi olet jäänyt suhteeseen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei ole pakko erota, mutta mies kannattaa laittaa omaan kämppäänsä maksamaan omat laskunsa. Ehkä se herättää miettimään.
Tätä mietin itsekin, saisin oman talouteni raiteille kun olisi vain omat kulut 🥲 tuntuisi samalla todella kirjalta ajaa mies tollaseen tilanteeseen tähän päälle. Ehkä mun liiallinen empatiakyky ja miellyttämisen tarve alkaa nyt kääntyä mua vastaan.
Ap
Siinä saisi paremmat tuet. Yhdenkään miehen vuoksi ei kannata köyhtyä. Tajua se! Ei sinun tarvitse häntä elättää. Ja miten kehtaakin mäkättää sinulle! Sano miehelle etyä et ole hänen äitinsä. Nyt muuttaa pois ja parisuhdetta voimme jatkaa eri osoitteissa. Mutta tajua myös että mies luultavammin eroaa silloin oikeasti ja hankkii itselleen uuden muijan, keneltä kuppaa rahat. Ei hän sinusta välitä
Vierailija kirjoitti:
Siis riittää kyllä pakollisiin kuluihin, miehellä omia hommaamiaan ylimääräisiä kuluja joista ei enää selviä.
Lisäksi olen joutunut ottaan osamaksuja mm auton korjaamiseksi joten siksi tekee tiukkaa mutta saan kyllä laskut itse maksettua.
Ap
Siinä kohtaa kun nainen alkaa näkemään miehen painolastina, joka jättää naisen selviämään tilanteesta yksin, kunnioitus on menetetty. Lopullisesti.