Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

IS: 18 vuotias nuori nainen omistaa Somerolla omakotitalon.

Vierailija
14.07.2026 |

Talossa kellaria myöten elektroniikkaa. Kuka on tämän kaiken maksanut?
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000012139387.html

Kommentit (66)

Vierailija
1/66 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sen 18 vuotiaan luona asuu hänen sisaruksiaan, niin varmaankin se on joku perintötalo. No vanha rintamamiesstalo somerolta  maksaa parikymmentä tuhatta, että ei ole edes kallis. Tuollaisissa on yleensä pesutilat kellarissa, joten elektroniikkaakin siellä on se, mikä kylppäriin laitetaan silloin kun kodinhoitohuonetya ei ole: pyykinpesukoneey, kuivainet, mankelit, jne

Vierailija
2/66 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Somerolta saa talon ostettua parin kesän kesätyön säästöillä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/66 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse otin ekan asuntolainan 19 vuotiaana kun säästössä oli n. 30k rahaa. 

Vierailija
4/66 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et sinä ainakaan, ap. 

Vierailija
5/66 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei perkele, tuntemattomiakin kadehditaan.  Tyttäreni osti 18 vuotiaana oman kaksion ja ihan itse on maksellut ja kohta velaton.  Luulisin kyllä että enemmän maksoi kun talo tuolla.

Vierailija
6/66 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Panitko?

Vierailija
7/66 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ap et osaa lukea/ymmärrä lukemaasi?

Esim. 

Varjuksen sisaruksilla kävi huonompi tuuri, sillä heidän huoneensa sijaitsevat talon tulvineessa kellarikerroksessa.

Vierailija
8/66 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei perkele, tuntemattomiakin kadehditaan.  Tyttäreni osti 18 vuotiaana oman kaksion ja ihan itse on maksellut ja kohta velaton.  Luulisin kyllä että enemmän maksoi kun talo tuolla.

18 vuotiaana on käytännössä mahdoton saada asuntolainaa ellei vanhemmat auta.

Vierailija
9/66 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini kuoli kun olin neljä ja isäni kuoli, kun olin 17v ja perin silloisen kotini ja muun omaisuuden. Asun siinä talossa vieläkin.

Vierailija
10/66 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla oli itselläni ihan riittävät vakuudet, eli säästöjä. Ja asunto maksoi 25000e. 

Vierailija
11/66 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja? Oliko tässä olevinaan joku pointti?

Entä jos asunto on peritty kuolleita vanhemmilta, ja sisarukset asuvat siellä siksi?

Vierailija
12/66 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla oli itselläni ihan riittävät vakuudet, eli säästöjä. Ja asunto maksoi 25000e. 

Mutku katkerien palstalaisten mukaan ei voi saada muuten kun niin että isukki maksaaaaaaaaa!!

Vierailija
13/66 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieti mieluummin mihin tuli tuon ikäisenä rahat laitettua.  Elämä on täynnä valintoja.

Vierailija
14/66 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole jos on säästöjä, säännölliset tulot ja laina ei ole iso

T. Nuorena opiskelijana asunnon ostanut ilman vanhempien takausta

Vierailija
15/66 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Somerolta saa talon ostettua parin kesän kesätyön säästöillä.

Parin kesätyön säästöillä? Aika halvalla lähtee. Anna esimerkkejä.

Vierailija
16/66 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja? Oliko tässä olevinaan joku pointti?

Entä jos asunto on peritty kuolleita vanhemmilta, ja sisarukset asuvat siellä siksi?

Mun äiti muutti pois kun mä olin 16 ja veli 17. Sitä ennen se oli jakamaton kuolinpesä ja me ostettiin veljen kanssa täysi-ikäisinä äiti ulos. Nyt asunto on airbnb käytössä. 

Vierailija
17/66 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No millä rahalla osti?

Vierailija
18/66 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, ei ole. Olen ollut 11 vuotiaasta asti kesätöissä. Kyllä, töissä. Ja missä tuon ikäinen on muka on ollut töissä, Muumimaailmassa. Mulla oli 18 vuotiaana ihan tuntuvat säästöt ja työpaikka. Tosin ekan asunnon ostin vasta 23v., eikä se maksanut satojatuhansia, eli pankin rahoitusosuus oli melko pieni. 

Vierailija
19/66 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin? Entä sitten, ap?

Vierailija
20/66 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutku katkerien palstalaisten mukaan ei voi saada muuten kun niin että isukki maksaaaaaaaaa!!

No mistäpä muualta se 18-vuotias olisi sen alkupääoman saanut. Säälittävää, että aikuiset ihmiset on vielä aikuisena riippuvaisia vanhemmistaan, eivätkä edes itse ymmärrä sitä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän kahdeksan