Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

IS: 18 vuotias nuori nainen omistaa Somerolla omakotitalon.

Vierailija
14.07.2026 |

Talossa kellaria myöten elektroniikkaa. Kuka on tämän kaiken maksanut?
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000012139387.html

Kommentit (128)

Vierailija
81/128 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Daddy

Vierailija
82/128 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikös tuo tyyppi ole jo musiikin ammattilainen. 

Ei kuulu sulle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/128 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap. Vittuako sulle tai mulle kuuluu millä ihmiset talonsa ja tavaransa ostavat.  EI H ELVETISSÄ KUKAAN OLE SULLE MOUKALLE TILIVELVOLLINEN.   👹👹👹👹👹💩💩💩💩💩

Kateellisille ja Tomille kuuluu.  🤭

Vierailija
84/128 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Somerolta saa talon ostettua parin kesän kesätyön säästöillä.

Joo jos on lääkäri. Miten 18 vuotias voi olla noin varakas?

Mieti mt läski tätä koko kesä js muuta miettimistä ei ole.  🤣🤣🤣🤣🤣

Vierailija
85/128 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen omistanut omakotitalon 10 vuotiaasta asti (perintö) ja nykyään olen kyseisessä talossa asunut jo 30 vuotta. Mitä vittua sinulle kuuluu millä hän on sen maksanut?

Vierailija
86/128 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei perkele, tuntemattomiakin kadehditaan.  Tyttäreni osti 18 vuotiaana oman kaksion ja ihan itse on maksellut ja kohta velaton.  Luulisin kyllä että enemmän maksoi kun talo tuolla.

No millä rahalla osti?

Mitä helvettiä se sinulle KUULUU? 

No jos tulee tänne kertomaan, et 18 v. osti kaksion ihan kun se olis maailman luonnollisin asia niin kyllähän se kiinnostaa, että miten. Selkeästi saatu perintörahaa ja sillä ostettu kun noin vihaksi pistää 😀😂

P.s sain itsekin perintörahaa 18-vuotiaana eli ei tarvi olla kateellinen

Vierailija
87/128 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse otin ekan asuntolainan 19 vuotiaana kun säästössä oli n. 30k rahaa. 

Olet ollut siis jo töissä kun muut oli päiväkodissa?

Eri, mutta ainakin pk-seudulla on mahdollista tienata 20ke vuodessq renkaanvaihtosesonkeina. Tutun poika teki niin lukioaikoina. Pitkää päivää ja kouluun meni 4v. Kesät lapionvarressa ja myöhemmin kaivurinpuikoissa. 

Parikymppisenä osti ensimmäisen asuntonsa, oman auton osti heti kun sai kortin. 

Vanhempansa ovat varakkaita mutta maksoivat vaan ylöspidon ja vaatteet, kuten alaikäisille kuuluukin, uskovat siihen että on kasvattavaa hommata omat autonsa ja asuntonsa. 

Vierailija
88/128 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei perkele, tuntemattomiakin kadehditaan.  Tyttäreni osti 18 vuotiaana oman kaksion ja ihan itse on maksellut ja kohta velaton.  Luulisin kyllä että enemmän maksoi kun talo tuolla.

No millä rahalla osti?

Moukka.....sinunko takia hänen pitäis kertoa koko Suomelle rahaasioistaan ja ostoistaan.   Jospa itse valehtelematta NIMELLÄSI kerrot omat rahasiasia ym.  🤮🤮🤮🤮🤮🤮🤮🤮🤮🤮🤮🤮💩💩💩💩💩💩

Vierailija
89/128 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On niitä lapsia, joiden lapsilisät on aina säästetty tai sijoitettu,ja sitten on niitä maatalojen sisarosuuksia, kun yksi vain perii tilan.  Sitten on vielä pappa betalar - porukkaa ja erilaiset huume-, nuuska- ja muut diilarit sekä lottovoittajat.

Maatilojen sukupolvenvaihdos mitään sisarosuuksia ei ole maksettu 30 vuoteen. Pankit eivät suostu rahoittamaan tällaisia järjestelyitä.

Vierailija
90/128 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No millä rahalla osti?

Moukka.....sinunko takia hänen pitäis kertoa koko Suomelle rahaasioistaan ja ostoistaan.   Jospa itse valehtelematta NIMELLÄSI kerrot omat rahasiasia ym.  🤮🤮🤮🤮🤮🤮🤮🤮🤮🤮🤮🤮💩💩💩💩💩💩

Itsehän hän tuli asiasta alun perin kertomaan.

Vierailija
91/128 |
18.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On niitä lapsia, joiden lapsilisät on aina säästetty tai sijoitettu,ja sitten on niitä maatalojen sisarosuuksia, kun yksi vain perii tilan.  Sitten on vielä pappa betalar - porukkaa ja erilaiset huume-, nuuska- ja muut diilarit sekä lottovoittajat.

pappa betalar on nimen omaa sitä että vanhemmat on rakentaneet omaisuuden lapselle.

Vierailija
92/128 |
18.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

18 vuotiaana on käytännössä mahdoton saada asuntolainaa ellei vanhemmat auta.

No, ei ole. Olen ollut 11 vuotiaasta asti kesätöissä. Kyllä, töissä. Ja missä tuon ikäinen on muka on ollut töissä, Muumimaailmassa. Mulla oli 18 vuotiaana ihan tuntuvat säästöt ja työpaikka. Tosin ekan asunnon ostin vasta 23v., eikä se maksanut satojatuhansia, eli pankin rahoitusosuus oli melko pieni. 

Mä taas ostin espoosta omakotitalon 70 luvulla yhden kesätyöpalkalla.
-Boomer

Mä sain 70-luvulla kesäduunista 150 markkaa kuussa, sanoo toinen boomeri.  Riitti kynnysmattoon.

Kynnysmatot maksoi 2 markkaa. 150 markalla sai auton.

Vierailija
93/128 |
18.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Veljeni sairastui ja kuoli kun hänen lapsensa oli alle 1 vuotta. Tämä lapsi sitten omisti melkein uuden omakotitalon. Eli kyllä 18 vuoden ikään voi tapahtua vaikka mitä, ei kaikkea tarvitse ostaa kesätyörahoilla.

Minun vanhin tyttö taisi olla 19 v kun osti omakotitalon, tai sanotaan että otti velkaa pankista että pystyi ostamaan. Kun meni peruskoulusta ammattikouluun ja sieltä suoraan töihin niin voi saada lainan nuorena, etenkin alueilla missä saa ihan siistin omakotitalon 50 000EUR. Toinen tyttö osti selvästi kalliimman omakotitalon isohkosta kaupungista, tosin vasta 23 tai 24 vuotiaana.

Jos viitsii tehdä töitä, niin omakotitaloon pääsee kiinni tosi nuorena. Jos opiskelee yliopistotutkinnon, niin on tietysti varaa hankkia pääkaupunkiseudulta 600 000EUR asunto, mutta 30-50 vuotiaana. On siinä elämänkaaret aika erilaisia, eri ihmisille sopii eri kaaret.

Eli peri toisten rahat?

Vierailija
94/128 |
18.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä tuota tietää. Voi ihan hyvin olla niinkin "hilpeä" syy kuin kuolleet vanhemmat 

köyhät kuolleet vanhemmat on eri asia kuin rikkaat kuolleet vanhemmat. Sitten on vielä elossa olevat köyhät vanhemmat.

Vierailija
95/128 |
18.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No millä rahalla osti?

Mitä helvettiä se sinulle KUULUU? 

Kuuluu meille kaikille.

Vierailija
96/128 |
18.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kunhan nyt vakuutusyhtiökin hoitaisi hommansa mukisematta ja saisivat kämpän kuivaksi. Sen jälkeen kunnon satsaus sadevesien ohjaukseen ja esim tohon kellarin ulkorappuun katos ränneineen..

Yleensä nuo vakuutusyhtiöt pesevät kätensä aina jos jotain joutuisi oikeastikkin maksamaan. Pikkukolhut menee aina läpi asiakastyytyväisyyden nimissä. 

Sama juttu vuokrasopimuksissa. Siis joutuu maksamaan vuokranantajalle kun se lukee sopimuksessa! Ajatella siis pitääkö sopimuksia lukea??!!

Vierailija
97/128 |
18.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juuri niin, turha on ihmetellä. Suurin osa ihmisistä ostaa talonsa itse tienaamilla rahoilla. Osalla on intoa ja halu mennä elämässä eteenpäin, osalla ei ole intoa. Eräs ex-luokkakaveri, 56-v, asuu edelleen äitinsä kanssa kun ei ole elämässä päässyt eteenpäin. Hän kehui vuonna 1989 ettei minunkaan kannattaisi opiskella, kannattaa mennä kortistoon ja kaupunki antaa 6kk myöhemmin työpaikan. Hän toimi niin, kunnes tuli lama ja työttömien työllistäminen kaupungin osalta loppui. Peruskoulupohjalta hän ei saanut töitä, eikä halunnut lähteä kouluun. Nyt vuonna 2026 on pitkäaikaistyötön ja valittaa julkisesti että elämä ei ole kivaa kun ei ole töitä, ei omaa asuntoa, ei omaa perhettä. Unohtaa kertoa, että hänen mielestä tämä oli utopia, sen sijaan opiskelu ja työpaikan omatoiminen etsiminen oli hänestä turhaa ja tyhmää.

Ei  kannata olla kateellinen, jokainen voi pyrkiä elämässä eteenpäin tai olla pyrkimättä. 

Anna joku esimerkki miten 18 vuotias on saanut satojatuhansia työtä tekemällä säästöön?

Vierailija
98/128 |
18.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ei tietenkään kaikki pysty samaan! Toiset pystyy ja toiset ei, ei kai tässä kukaan sanonut että kaikkien pitää pystyä säästämään teinistä lähtien asunnon käsiraha. Pointtina se, että on se kuitenkin joillekin mahdollista.

Mikä sellainen työ on että teininä saa säästettyä satoja tuhansia euroja? Minä sain 200 euroa kun olin kirjaston kirjoja hyllyttämässä.  Toisaalta olen mies niin se vaikuttaa....

Vierailija
99/128 |
18.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ehkä ne vanhemmat auttoi,ehkä oli oerintöä tai kesätöillä ansaittuja säästöjä.Tuolla ei talot paljoa myöskään maksa. Itsekin sain aikoinaan kesätöistä säästöön muutamassa vuodessa kolmanneksen kaksiosta Helsingissä muutamassa vuodessa (loput lainaa,jonka vanhemmat takasi). 

Eikö silloin pitäisi puhua vanhemmista eikä siitä että tämä 18 vuotias omistaisi talon? Eihän hän ole voinut vielä maksaa lainaa takasin joten omistajuus ei ole hänellä.

Vierailija
100/128 |
18.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Somerolta saa talon ostettua parin kesän kesätyön säästöillä.

Joo jos on lääkäri. Miten 18 vuotias voi olla noin varakas?

Mieti mt läski tätä koko kesä js muuta miettimistä ei ole.  🤣🤣🤣🤣🤣

On. Teen kesällä töitä koska olen lääkäri. Sulla tuntuu olevan aikaa vastailla niin kerro miten hänellä on ollut varaa tuohon?