Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

USU-gallup: Suomalaiset nimesivät puolueen, jota äänestäisivät viimeisenä - Näin kävi

Vierailija
14.07.2026 |

https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/22d58bc8-923c-48c3-887b-343860c34…

Eduskuntapuolueista perussuomalaisia vierastetaan eniten, selviää USU-gallupista.

Perussuomalaisia äänestäisi viimeisenä 42 prosenttia suomalaisista. Vasemmistoliitto olisi viimeinen vaihtoehto 19 prosentille ja vihreät 12 prosentille.

Vähiten vastenmielisimmäksi suomalaiset kokevat keskustan, jota 0 prosenttia kyselyyn vastanneista äänestäisi viimeisenä. RKP:ta, SDP:ta ja Liike Nytiä äänestäisi viimeisenä vain kolme prosenttia.

Kommentit (144)

Vierailija
41/144 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Öyh öyh heti aamusta politiikka aiheena :D

Vierailija
42/144 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli persut siis ylivoimaisesti vastenmielisin puolue suomalaisten mielestä.

Eipä yllätä.

Peesut eivät aja tavallisten suomalaisten asiaa, vaan rikkaitten. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/144 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

”Tutkijan mukaan tulokset kertovat kasvavasta tunneperäisestä vastakkainasettelusta.”

Ihanko totta? 

"kasvavasta"

Onko tässä sitten jotain muutosta? Muistelen tilanteen olleen suht saman aina kun PS ollut olemassa.

Vierailija
44/144 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä tuossa haastattelussa oikein kysyttiin, mitä ne kysymykset oli. Tietääkö joku? 

Onko tuo IS juttu johtopäätös siitä että 42% äänestää jotain muuta kuin perussuomalaisia. Pelkkiä klikkejä varten laitettu otsikko. 

Nyt tuli persulle paha mieli kun tajusi kuinka puolueensa on inhotuin Suomessa. Tällainen tämä maailma on persu-kuplan ulkopuolella, ei ole mikään yllätys että vihaan perustuva puolue on inhotuin tässä maassa. 

Älä jaksa olla lapsellinen. Persu myhäilee tyytyväisenä. Tunneperäinen vastakkainasettelu on muuttunut vihamielisemmäksi. Kumman arvot ovat muuttuneet – muiden vai perussuomalaisten? 

Vierailija
45/144 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eipä yllätä.

Peesut eivät aja tavallisten suomalaisten asiaa, vaan rikkaitten. 

Miksi tavallinen suomalainen sitten on köyhä paska?

Vierailija
46/144 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No nää gallupit ei ikinä perustu mihinkään. Asian todellisen laidan näkee vasta kun äänet on laskettu. 

Olen tähän mennessä äänestänyt persuja. Mutta nyt olen todella pettynyt persuihin. Olen pettynyt myös kaikkiin muihinkin puolueisiin. Että enpä tiedä mitä puoluetta äänestäisin... ehkä kuitenkin persuja? Haluan ulkkikset pois täältä.

Vierailija
47/144 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Gallupista käy ilmi että suomessa 42% on enemmän tai vähemmän tuella eläviä, Eipä siitä muuta voi päätellä.

Itke kovempaa, persurotta

Vierailija
48/144 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä tuossa haastattelussa oikein kysyttiin, mitä ne kysymykset oli. Tietääkö joku? 

Onko tuo IS juttu johtopäätös siitä että 42% äänestää jotain muuta kuin perussuomalaisia. Pelkkiä klikkejä varten laitettu otsikko. 

Nyt tuli persulle paha mieli kun tajusi kuinka puolueensa on inhotuin Suomessa. Tällainen tämä maailma on persu-kuplan ulkopuolella, ei ole mikään yllätys että vihaan perustuva puolue on inhotuin tässä maassa. 

Älä jaksa olla lapsellinen. Persu myhäilee tyytyväisenä. Tunneperäinen vastakkainasettelu on muuttunut vihamielisemmäksi. Kumman arvot ovat muuttuneet – muiden vai perussuomalaisten? 

Ainakin tämän persun tavoitteet muuttuneet Impivaaran haikailusta kalifaatin realismiin.

Vierailija
49/144 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oman kansan rakkauteen se perustuu, mutta tietenkin kun sinäkin tätä kansaa olet, niin vähän on vaikeaa pitää liekkiä yllä. Itse asiassa olenkin alkanut vihaamaan suomalaisia.

Jos perustuisi, Perussuomalaiset eivät olisi purkamassa hyvinvointivaltiota nauraen räkäisesti päälle. 

Ihan turha omia suomalaisuutta, persut edustavat vain omaa segmenttiään eivät muita. Minua, puoliksi ulkomaista, ei monen persun mielestä edes suomalaiseksi lasketa. 

Vierailija
50/144 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älyllisin perustein päätöksiä tekevät naiset, mikä vitsi.

Vierailija
51/144 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No nää gallupit ei ikinä perustu mihinkään. Asian todellisen laidan näkee vasta kun äänet on laskettu. 

Olen tähän mennessä äänestänyt persuja. Mutta nyt olen todella pettynyt persuihin. Olen pettynyt myös kaikkiin muihinkin puolueisiin. Että enpä tiedä mitä puoluetta äänestäisin... ehkä kuitenkin persuja? Haluan ulkkikset pois täältä.

Muut eivät edelleenkään edes yritä tarjota vaihtoehtoa. Persuja äänestäneen pitäisi todeta olleensa paha ja tyhmä ihminen, suorittaa katumusharjoitukset ja palata lakki kourassa munattomien porukkaan.

Poislukien marginaalipuolueet. Jotka nekin tosin haukkuvat persuja minkä ehtivät.

Vierailija
52/144 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eipä yllätä.

"Kepu pettää aina"

100% ei haittaa tulla petetyksi.

Kepu pettää muut iltalypsyillään, mutta pitää omiensa puolta. Toisin kuin puolue joka pettää omansa. 

Ja kepu (vaikka en äänestä) on ollut merkittävä tekijä hyvinvointivaltion rakentamisessa, jota nykyhallitus persujen avulla purkaa. 

Oli vähän eri ajat sitä rakentaessa. Valtio rikastui maailman nopeinta vauhtia, eikä velkaa ollut. Nyt yli kymmenen miljardia velkaa vuodessa ja nollakasvua pian 20 vuotta.

Väitätkö, että  Suomi  oli rikkaampi  maa sodan jälkeen?

"rikastui"

Kertoo suunnasta, arvon ääliö. Rahaa tuli enemmän kuin aiemmin, jolloin oli varaa rakentaa aiempaa paremmat palvelut. Eivät ne luuserien tuet kuitenkaan sodan jälkeen nykyistä paremmat olleet. Ne olivat itse asiassa melkein olemattomat ja siksi rahaa valtionkassaan jäikin.

Persu  taas  kirjoittelee asiallisesti.  Kaikille muille  paitsi  persuille  on selvää,  miksi  teitä  inhotaan  ja pidetään vastenmielisinä.

Vierailija
53/144 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitoutumattomana katson että politiikka on korruption ylin aste. Olkoon sitten kyseessä nykyisen hallituksen areenarahat tai edellisen hallituksen sote hillotolppineen jne.

Omalta osaltani pystyn löytämään eri puolueilta itselleni mieluisa ja kannatettavia asioita mutta eniten kaipaan täysin läpinäkyvää ja oikeudenmukaista kohtelua verojen maksussa.

Kaikkien tulee osallistua kykyjensä mukaan verojen maksuun kaikista tuloistaan. Ei ole passelia että säätiöt eivät maksa veroa ja eräät voivat kotiuttaa ansiotulonsa pienemmällä veroprosentilla osinkotulopuliveivauksen avulla.

Mielenkiintoista nähdä aikooko joku puolue nostaa em. asiat vaaliohjelmiinsa? Tarvetta kyllä on!

Vierailija
54/144 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvin on uponnut lampaisiin valtamedian harjoittama sumeilematon Perussuomalaisten demonisointi. Ja itse asiassa koko kysymys mitä puoluetta äänestäisit viimeisenä on typerä. 

Oi sinä suuri oraakkeli, jaa meille sinun tietolähteesi joka paljastaa tämän median salaliiton persuja vastaan! Me pyydämme! Aina jaksatte jauhaa jostain valtamedian salaliitosta mutta koskaan ette kerro mitä mediaa sitten pitäisi lukea. 

Vierailija
55/144 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmisille on kerrottu alusta saakka, että olemme joka tapauksessa rumia ja vääränlaisia. Persuista tuli Suomen suvaitsevaisin puolue. Se oli ainoa paikka, jossa ihminen sai olla väärine ajatuksineen ja vihantunteineen.

- Juha, persu. Sain sanottua, hävettää. 

Vierailija
56/144 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muut eivät edelleenkään edes yritä tarjota vaihtoehtoa. Persuja äänestäneen pitäisi todeta olleensa paha ja tyhmä ihminen, suorittaa katumusharjoitukset ja palata lakki kourassa munattomien porukkaan.

Poislukien marginaalipuolueet. Jotka nekin tosin haukkuvat persuja minkä ehtivät.

Suomessa puolueet voisi ihan hyvin olla yksi ja sama puolue. Kun tarkastellaan puolueita aatteiden ja esitysten kautta, huomataan, että erot ovat marginaalisia. Kaikille eduskuntapuolueille on tärkeää väkimäärältään suuri julkinen sektori, vahva virkamiesvalta ja valtion keskeinen rooli ihmisen elämän ohjaamisessa.

Vierailija
57/144 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eipä yllätä.

"Kepu pettää aina"

100% ei haittaa tulla petetyksi.

Kepu pettää muut iltalypsyillään, mutta pitää omiensa puolta. Toisin kuin puolue joka pettää omansa. 

Ja kepu (vaikka en äänestä) on ollut merkittävä tekijä hyvinvointivaltion rakentamisessa, jota nykyhallitus persujen avulla purkaa. 

Oli vähän eri ajat sitä rakentaessa. Valtio rikastui maailman nopeinta vauhtia, eikä velkaa ollut. Nyt yli kymmenen miljardia velkaa vuodessa ja nollakasvua pian 20 vuotta.

Väitätkö, että  Suomi  oli rikkaampi  maa sodan jälkeen?

"rikastui"

Kertoo suunnasta, arvon ääliö. Rahaa tuli enemmän kuin aiemmin, jolloin oli varaa rakentaa aiempaa paremmat palvelut. Eivät ne luuserien tuet kuitenkaan sodan jälkeen nykyistä paremmat olleet. Ne olivat itse asiassa melkein olemattomat ja siksi rahaa valtionkassaan jäikin.

Persu  taas  kirjoittelee asiallisesti.  Kaikille muille  paitsi  persuille  on selvää,  miksi  teitä  inhotaan  ja pidetään vastenmielisinä.

Älä jaksa olla lapsellinen. 

Vierailija
58/144 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oman kansan rakkauteen se perustuu, mutta tietenkin kun sinäkin tätä kansaa olet, niin vähän on vaikeaa pitää liekkiä yllä. Itse asiassa olenkin alkanut vihaamaan suomalaisia.

Jos perustuisi, Perussuomalaiset eivät olisi purkamassa hyvinvointivaltiota nauraen räkäisesti päälle. 

Ihan turha omia suomalaisuutta, persut edustavat vain omaa segmenttiään eivät muita. Minua, puoliksi ulkomaista, ei monen persun mielestä edes suomalaiseksi lasketa. 

Lasken sut tietenkin puoliksi suomalaiseksi, kuten itsekin sanoit olevasi. Mikä tässä nyt on vaikeaa?

Sinänsä olet kyllä malliesimerkki väestönvaihdon haitoista: ei vain kansa vaihdu geneettisesti, vaan uusi väestö jopa inhoaa meitä suomalaisia sielunsa kyllyydestä. Tosin, niinhän inhoan itsekin selkärangatonta luovuttajakansaa. Maailman munattomimpia miehiä ja lesbon näköisiä naisia.

Vierailija
59/144 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki ulkomaalaiset? Haluatko myös että ulkosuomalaiset palaavat takaisin kotiin?

Onneksi tämä ei tapahdu, olisi hankalaa selittää lapsille miksi äidin piti muuttaa takaisin Argentiinaan sen takia että jotain rasistia harmitti hänen Suomessa oleskelunsa. Toisaalta en sitten tiedä saavatko lapset jäädä, he kun ovat vain puoliksi suomalaisia, ei taida mennä etnonationalistien seulan läpi. 

Vierailija
60/144 |
14.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rakennemuutos pitää tehdä suomessa, se on jokaisella tiedossa. Nyt elätetään loislaumaa velalla. Ainoa puolue joka tekee jotain asian eteen on PS.  Ja oikein tekee gallupin perusteella.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi yhdeksän