Huono kunto ihmisillä
Sen ymmärtää ja tajuaa jokainen vähäänkin järkevä ihminen, että jos on esim fyysisesti jotenkin sairas, niin tietenkään se liikkuminen ei ole samalla tasolla ns terveiden kanssa, puhun nytten niistä ihmisistä, joilla on kunto niin alhaalla, että esimerkiksi portaiden nousu vie voimat, puhumattakaan että kävisi 300m päässä kaupassa kävellen. Kyllä sille kunnolleen pystyy paljon tekemääkin parempaan suuntaan, toki kuulee milloin mitäkin "syytä" miksei huolehdi itsestään, milloin sää, milloin kuun asento. Tätä ei tietenkään saisi sanoa täällä ääneen, kun heti leimataan läzki vihaajaksi tms typerää.
Kommentit (48)
Mun eräs naapuri valitti vuodesta toiseen mulle, että kun ei jaksa kävellä kaupalle, että mitä voisi tehdä asialle..enpä uskaltanut mitään sanoa tuohon, kun jaaha enpä tiiä.
Pidäppä Ap huoli vaan omasta liikumisestasi ja äläkä mieti muiden liikkumisia tai liikkumattomuutta.
Vierailija kirjoitti:
Mun eräs naapuri valitti vuodesta toiseen mulle, että kun ei jaksa kävellä kaupalle, että mitä voisi tehdä asialle..enpä uskaltanut mitään sanoa tuohon, kun jaaha enpä tiiä.
En minäkään uskaltaisi sanoa mitään elintapojen merkityksestä tuossa tilanteessa, kokemusta on kun ollaan sitten raivottu takaisin.
Vierailija kirjoitti:
Pidäppä Ap huoli vaan omasta liikumisestasi ja äläkä mieti muiden liikkumisia tai liikkumattomuutta.
Älä höpötä siinä.
Kerran eräs tuttu voivotteli useasti minulle siintä kuinka kävelylenkki puiston ympäri (400m) teki hänelle kuvottavan ja hikisen olon. Vastasin ihan viattomasti et hidasta tahtia sit jos huono olo tulee, niin sain sellaisen paskamyrskyn itselleni että huh huh. Möykkä loppui vasta sitten, kun sanoin että sinun parasta vain ajattelin, ja tämä keskustelu loppuu tähän kun haukuit minut taivaanrakoon turhaan. Yritti kyllä pyytää anteeksi, sanoin vaan anna olla ja etsi likasankosi muualta.
Kuinka auhisti pitää olla että muitten liikkumattomuus mietityttää?
Vierailija kirjoitti:
Kerran eräs tuttu voivotteli useasti minulle siintä kuinka kävelylenkki puiston ympäri (400m) teki hänelle kuvottavan ja hikisen olon. Vastasin ihan viattomasti et hidasta tahtia sit jos huono olo tulee, niin sain sellaisen paskamyrskyn itselleni että huh huh. Möykkä loppui vasta sitten, kun sanoin että sinun parasta vain ajattelin, ja tämä keskustelu loppuu tähän kun haukuit minut taivaanrakoon turhaan. Yritti kyllä pyytää anteeksi, sanoin vaan anna olla ja etsi likasankosi muualta.
Teit ihan oikein. Ei tuommoista jaksa kukaan.
Jos joku tuttuni valittaisi, kysyisin ensin onko hänellä joku sydänsairaus tai keuhkosairaus,.Jos ei oli mitään. Sanoisin ,että lähdetään yhdessä vähän kävelemään. Siellä kysyisin , mihin sattuu. Jos ei erityisesti mihinkään, jatkaisimme ja seuraavana päivänä pidemmälle.
Usein näillä jaksamattomilla terveillä on heti siellä sohvalla vastaus, ” en jaksa lähteä”
Kyllä minustakin on kiva vaan lekotella ja maata sohvalla lueskellen kaikenlaista. Mutta ,kun lähden 5 km lenkille piristyn kummasti. Olen vasta 77v ja sydänsairas.
Muistan joskus nuoruudessa luokkakaveri valitteli ja heilutteli mahamakkaroitaan monet kerrat meidän kaveriporukan edessä, kukaan ei sanonut vaivautuneena mitään (haki siis sääliä), kerran sitten suuttui kun hän odotti että oltaisiin voivoteltu mukana..
Läskit mammat otti heti herneen nenäänsä, heh. Tosiasia on että terveen (itseaiheutettua lihavuutta ei katsota sairaudeksi) ihmisen pitää kyetä 10000 askeleen lenkkiin joka on askelpituudesta riippuen 5-8km.
Vierailija kirjoitti:
Jos joku tuttuni valittaisi, kysyisin ensin onko hänellä joku sydänsairaus tai keuhkosairaus,.Jos ei oli mitään. Sanoisin ,että lähdetään yhdessä vähän kävelemään. Siellä kysyisin , mihin sattuu. Jos ei erityisesti mihinkään, jatkaisimme ja seuraavana päivänä pidemmälle.
Usein näillä jaksamattomilla terveillä on heti siellä sohvalla vastaus, ” en jaksa lähteä”
Kyllä minustakin on kiva vaan lekotella ja maata sohvalla lueskellen kaikenlaista. Mutta ,kun lähden 5 km lenkille piristyn kummasti. Olen vasta 77v ja sydänsairas.
Sama täällä, sydänsairas olen ja jaloissa kulumat vaivaavat. Minua aina huvittaa, kun kardiologi kysyy jaksanko nousta portaita. No kyllä pari kerrosta menee edes hengästymättä ja viiden kilometrin sauvalenkki vaivatta. Ikää 65.
Hengitysvaikeuksia.
Tappavat motivaatiota. Tosin siitä huolimatta olen laihduttanut, syön terveellisesti.
Vierailija kirjoitti:
Muistan joskus nuoruudessa luokkakaveri valitteli ja heilutteli mahamakkaroitaan monet kerrat meidän kaveriporukan edessä, kukaan ei sanonut vaivautuneena mitään (haki siis sääliä), kerran sitten suuttui kun hän odotti että oltaisiin voivoteltu mukana..
Mikä tässä on alapeukutettavaa, olisin minäkin vaivautunut tuossa tilanteessa, en minä ainakaan ala voivottelemaan mukana tyyliin: juu onhan sulla tota mahaa ym. En lähde mukaan tollaseen säälin antamiseen.
Jossain jopa pidettiin hengästymistä keuhkoille haitallisena...
Huono kunto, huono itsetunto vai laiskuus? Toki jokainen saa syödä ja laiskotella minkä mielii ja mihin varat piisaa.
Helteessä ei jaksa, viileässä jaksaa. Mistä johtuu?
Lisää veroja kuntotestin repuuttaville.
Lopeta.
Siis inhoan sua.