Huono kunto ihmisillä
Sen ymmärtää ja tajuaa jokainen vähäänkin järkevä ihminen, että jos on esim fyysisesti jotenkin sairas, niin tietenkään se liikkuminen ei ole samalla tasolla ns terveiden kanssa, puhun nytten niistä ihmisistä, joilla on kunto niin alhaalla, että esimerkiksi portaiden nousu vie voimat, puhumattakaan että kävisi 300m päässä kaupassa kävellen. Kyllä sille kunnolleen pystyy paljon tekemääkin parempaan suuntaan, toki kuulee milloin mitäkin "syytä" miksei huolehdi itsestään, milloin sää, milloin kuun asento. Tätä ei tietenkään saisi sanoa täällä ääneen, kun heti leimataan läzki vihaajaksi tms typerää.
Kommentit (66)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen syntynyt samana vuonna kuin juuri edesmennyt senaattori Lindsey Graham. Pystyn nousemaan viidenteen kerrokseen hengästymättä + 10 000 askeleen kävelylenkin heitän varsin kevyesti. Mutta ilmaiseksi tällainen kunto ei pysy yllä tässä iässä. Joka päivä on jaksettava vetää läpi kotijumppa ja käydä kävelyllä. Joka päivä ei huvittaisi. Ymmärrän kuitenkin, että mun on pakko, jos haluan pysyä toimintakykyisenä. Vielä ei ole arkielämää haittaavia sairauksia.
Kyllä sä voit pitää joskus huilipäivän. Itse saatan neljänä päivänä peräkkäin kävellä joka päivä 20 000 askelta, mutta viidentenä jätän lenkin väliin ja otan rennommin. Tuollainen pakonomainen 10 000 askeleen kävely ihan joka päivä ei ole henkisesti tervettä.
Ymmärsit väärin. P y s t y n kävelemään 10 000 askelen lenkin kevyesti, mutta jokapäiväistä se ei ole. Päivittäinen tavoitteeni on noin 6 000 askelta, ja se tulee kyllä täyteen melko vaivattomasti. Olen sen sorttinen, että jos alan lipsua, lipsumisesta ei tule loppua. Jos jonakin päivänä on joku muu tärkeä juttu, se ohittaa kyllä kävelytavoitteen (kotijumppa kyykkyinen ja vastuskuminauhoineen on siitä huolimatta vedettävä läpi). Jos en keksi mitään hyvää syytä, baanalle on siis lähdettävä satoi tai paistoi! Tämä toimii mulla. Me ihmiset ollaan erilaisia. :)
Vierailija kirjoitti:
Läskit mammat otti heti herneen nenäänsä, heh. Tosiasia on että terveen (itseaiheutettua lihavuutta ei katsota sairaudeksi) ihmisen pitää kyetä 10000 askeleen lenkkiin joka on askelpituudesta riippuen 5-8km.
Paino ei tuota mulle ongelma kävellä tuota matkaa vaan lonkan seudun lihakset jotka ovat huonommat kuin toisella puolella. On leikattu tuo lonkka ja ei, kyse ei ole nivelrikosta eikä ylipaino ole aiheuttanut sitä miksi piti leikata. Jaksaisin kyllä kävellä omaan tahtiini, mutta välillä saattaa kipu iskeä lonkan alueelle jo 300 metrin päässä ja se kipu on niin pahaa, että täytyy pitää taukoja, että pääsen takaisin kotiin. Ei ole mitään pientä kipua.
Koitan kyllä kuntouttaa tuota puolta vartalosta, mutta ei se hetkessä tapahdu. Samalla pudotan painoa. Kylmä saa kivut helpommin aikaan. Etelän helteissä noita kipuja ei ole ja voisin sen puolesta kävellä pitkään, mutta sitten iskee se kuumuus astmaatikon keuhkoihin. Ei auta avaava lääke. Toki nyt astmalääkitystä muutettu kesäkuussa, että josko se tästä.
Pyöräily muodossaan tai toisessaan sopii aika monelle just kun ei niveliä rasita samalla tavalla kuin esim hölkkä. Itse omistan kuntopyörän, sillä on hyvä huristaa kesät, talvet. Sairastan nivelrikkoa.
Vierailija kirjoitti:
Lihavuudesta ja sen aiheuttamista liitännäissairauksista, kuten tyypin 2 diabeteksesta ja sydän- ja verisuonitaudeista, arvioidaan aiheutuvan Suomelle vuosittain vähintään 2,5-5 miljardin euron välittömät ja välilliset menot. Korkeimmat arviot nousevat jopa yli 7 miljardin euron, kun huomioidaan bruttokansantuotteen menetys ja laajemmat yhteiskunnalliset vaikutukset
On myös sydänsairauksia joita ei voi ennaltaehkäistä ja painolla ei ole vaikutusta asiaan. Itsellä on näin ja ihan kardiologin sanoja nuo, että ylipainolla ei ole merkitystä asiassa.
Olen itse niin monisairas kuin olla ja voi, mutta siltikin haluan parhaani mukaan pitää kunnostani huolta, omistan soutulaitteen ja jumppanauhoja, niillä pidän kuntoani yllä.
Mulle on suututtu siitä, että kun ei ole lähtenyt mukaan toisen surkutteluun painostaan, röllyistään, alleistaan tms. Menkää ihteenne, ja tehkää asialle jotain, kun selvästi ne niin mieltänne painaa.
Minuakin kyllä ihmetyttää, että jotkut eivät tunnu välittävän asiasta. Ikäänkuin ei tajuta tai välitetä, että jossain vaiheessa liikkumattomuus rupeaa rajoittamaan toimintakykyä ihan kunnolla. Kroppa vaan rappeutuu. Onko sitten kivaa olla noin keski-iästä eteenpäin kuin vanha luuska? Kun olisi mahdollista olla ihan toimiva kokonaisuus.
Tavallaan ymmärrän ja ihmettelen samaa. Olen entinen kilpaurheilija, nykyinen todella ylipainoinen sohvaperuna, jonka kunto on aivan huono. En jaksa kävellä pitkiä matkoja ilman, että alkaa jalkoihin sattua. En voi muuta, kun todeta, että älkää ihmiset päästäkö itseänne tähän kuntoon, on ihan suosta puuskuttaa menemään. Jos tietäisin miksi itse tähän jamaan päädyin, kertoisin.
Vierailija kirjoitti:
Minuakin kyllä ihmetyttää, että jotkut eivät tunnu välittävän asiasta. Ikäänkuin ei tajuta tai välitetä, että jossain vaiheessa liikkumattomuus rupeaa rajoittamaan toimintakykyä ihan kunnolla. Kroppa vaan rappeutuu. Onko sitten kivaa olla noin keski-iästä eteenpäin kuin vanha luuska? Kun olisi mahdollista olla ihan toimiva kokonaisuus.
Sitten ihmetellään ja valitetaan kun olen niin huonokuntoinen ja minkäs tälle voi..
Vierailija kirjoitti:
Kuinka auhisti pitää olla että muitten liikkumattomuus mietityttää?
Kyllä se ainakin minua mietityttää, kun lähipiirissäkin on näitä ihmisiä. Yhtäkkiä huomaa, että tuo ei kykene juoksemaan edes paria askelta, ja tuo hikoilee ja puuskuttaa kuin hullu parin portaan jälkeen. Se vähän kyllä huolestuttaa ainakin itseäni.
Omistan käsipainot, jumppanauhoja, kokoontaitettavan kuntopyörän (kaikki saatu ilmaiseksi) tuttavilta. Eli ei ainakaan minulla tulot noista kärsineet yhtään, ja pystyn kotonani treenaamaan omaan tahtiin.
Jos on rahasta tiukkaa niin kysykää tutuilta, selatkaa netin myyntipalstoilta, edullisia tai jopa ilmaisia kuntovälineitä. Itse näin olen säästänyt satasia, olen mm crosstrainerin, puntteja näin hommannut.
No helppo se on jäädä sohvalle kuin lähteä liikkumaan monella.
Laihdutin 15kg vain sillä aloin liikkumaan ulkona, toki ruokavalio piti kondikseen samalla.
Näin vanhuksena pidän todella tärkeänä, että pidän itsestäni huolta. Liikun paljon ja syön terveellisesti. Uskon että olisin jo laitoksessa, jos en pitäisi itsestäni huolta.
Lihavuudesta ja sen aiheuttamista liitännäissairauksista, kuten tyypin 2 diabeteksesta ja sydän- ja verisuonitaudeista, arvioidaan aiheutuvan Suomelle vuosittain vähintään 2,5-5 miljardin euron välittömät ja välilliset menot. Korkeimmat arviot nousevat jopa yli 7 miljardin euron, kun huomioidaan bruttokansantuotteen menetys ja laajemmat yhteiskunnalliset vaikutukset
https://www.hs.fi/mielipide/art-2000012020190.html