Yle: Tarvitaan 140 000 ulkomaista työntekijää 10 vuodessa täyttämään työvoimapulaa
https://yle.fi/a/74-20233986?utm_source=social-media-share&utm_medium=s…
Suomeen tarvitaan 140 000 uutta osaajaa kymmenessä vuodessa täyttämään teknologiateollisuuden osaajapulaa. Hallituksen Talent Boost -ohjelma etsii parhaillaan osaajia Brasiliasta, Intiasta, Yhdysvalloista ja Euroopasta.
Monella yrityksellä on jo kansainvälisiä työntekijöitä, mutta parannettavaa on vielä. Kansainvälisiä osaajia pitäisi myös uskaltaa palkata kesätöihin ja tekemään opinnäytetöitä.
Kommentit (535)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Seuraava hallitus SDP:n johdolla tulee läväyttämään m a m u -piikin auki. Ei auta vaikka SAK yrittää puhua näille järkeä. Nykyajan vasemmistolaisuus = suomalaisuuden vihaamista.
onko jotain perusteitä tälle väittämälle?
Se ei ole väite, vaan totta. SDP harjoittaa holtitonta maahanmuuttopolitiikkaa. 50% ulkomaalaisista äänestäisi SDP:tä. Jos SDP on pääministeripuolue 2027, he tulevat perumaan KAIKKI nykyhallituksen tekemät kiristykset maahanmuuton osalta. Ääni Demareille on ääni holtittoman maahanmuuton tukemiselle.
Sivusta. Ällistyttävää, miten moni demareiden äänestäjä pitää sormia korvissa, silmiä kiinni ja lällättää, kun joku kertoo, että demarit haluaa loputtomasti lisää ma muuttajia. Se on siellä puolueohjelmassa. Sieltä sen voi kaikki käydä lukemassa. Tulijat äänestää demareita, ei pelkästään Suomessa vaan Euroopassa yleisesti, siinä syy.
Eipä tuolla nyt ihan niin sanota, vaan painopiste tuntuu olevan siinä, että humanitaarisesti autettaisiin ihmisiä kotimaissaan tai lähialueilla. Työperäisestä maahanmuutosta todetaan: "Työperäisen maahanmuuton onnistumisen kannalta on keskeistä, että Suomeen muuttavilla on työmarkkinoiden tarpeisiin vastaavaa osaamista ja että he sopeutuvat Suomeen hyvin. EU- ja ETA-alueen ulkopuolisen työvoiman saatavuusharkinta on keskeinen työväline, jonka säilyttäminen on tärkeää."
https://www.sdp.fi/app/uploads/sites/2/2026/06/poliittinen_ohjelma_2026…
Mikä ihmeen velvollisuus suomalaisilla on auttaa muita maita mitä jos vaihteeksi autettaisiin itseämme työntämällä kehitysmaalaiset ja poliitikot pois suomesta.
Halla-ahon mielestä on parempi auttaa porukkaa sinne kuin ottaa tänne
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eläkeikä on n. 70v.
Minne Hallitus ajattelee työllistää heidät, kun uudelleenkoulutus on estetty ja subventoidaan uutta työvoimaa ulkomailta?
Tämä on kyllä hyvä kysymys. Miksi he tekevät näin?
Itse olen 55 ja ollut nyt puolitoista vuotta työttömänä. Ensimmäistä kertaa elämässäni työttömänä, tämän hallituksen aikana ja sen päätöksistä johtuen. Jos vuorotteluvapaa- ja aikuiskoulutustukijärjestelmät vielä olisivat, minulla olisi edes pätkäduunia.
Hienoa katsella kaupoissa, kahviloissa, ravintoloissa (tosin itsellä ei enää varaa käydä missään) ja kaikkialla, että kielitaidottomille riittää hommia. Kyllä itsekin mielelläni jossasin kahvilassa olisin töissä, mutta eipä ole huolittu vaikka olen hakenut. Hygieniapassikin suoritettuna ihan omalla rahalla.
Sitten voi käydä niinkuin mulle: lisäpäiviltä työllistyin hommaan jossa n. 4450 brutto, vuoden vaihtuessa jään eläkkeelle.
Sanoisin onnenpotkuksi, mutta kyllä kovasti yritinkin. Ja välillä olin luovuttaa.
Sun eläke lakkaa jossain vaiheessa omaan mahdottomuuteen kun on riittävästi saatu halpatyövoimaa työpaikoille eläkettäsi ne ei maksa. Tietty valtio voi ottaa velkaa triljoonan pitääkseen kuplettia yllä mutten oikeen usko että sekään onnistuu.
Muistan 90-luvun laman ja miten synkkää aikaa se oli, kun kaikki romahti. Ihmiset pelkäsi tulevaisuutensa puolesta niin kuin nytkin. Mutta se ero oli, että kansaa ei lietsottu toisiaan vastaan. Poliitikot nyt tietysti aina on mätiä, pankit pelastettiin silloin yrittäjien kustannuksella ja moni meni hi.r.teen. Niinhän poliitikot aina tekevät, palvelevat kaikkea muuta paitsi kansaa.
Mutta kun ei ollut nykyisenlaista somea, niin kansa kärsi yhdessä. Ei ajettu ihmistä toistaan vastaan ja kirjoiteltu törkeästi vi her. -vas sarile- sboista tai idi .oo.ttipe.rsuista tms. Nyt vain louskutetaan aamusta iltaan ja haukutaan muita. Oman kansan työttömiä haukutaan l.oisi.ksi ja ollaan sokeita sille, mitä sellainen kahtiajako aiheuttaa.
Kuka tätä vihaa oikein masinoi? Ja miksi?
Vierailija kirjoitti:
Muistan 90-luvun laman ja miten synkkää aikaa se oli, kun kaikki romahti. Ihmiset pelkäsi tulevaisuutensa puolesta niin kuin nytkin. Mutta se ero oli, että kansaa ei lietsottu toisiaan vastaan. Poliitikot nyt tietysti aina on mätiä, pankit pelastettiin silloin yrittäjien kustannuksella ja moni meni hi.r.teen. Niinhän poliitikot aina tekevät, palvelevat kaikkea muuta paitsi kansaa.
Mutta kun ei ollut nykyisenlaista somea, niin kansa kärsi yhdessä. Ei ajettu ihmistä toistaan vastaan ja kirjoiteltu törkeästi vi her. -vas sarile- sboista tai idi .oo.ttipe.rsuista tms. Nyt vain louskutetaan aamusta iltaan ja haukutaan muita. Oman kansan työttömiä haukutaan l.oisi.ksi ja ollaan sokeita sille, mitä sellainen kahtiajako aiheuttaa.
Samat haukkuu työttömiä jotka raahaa suomen täyteen uudisasukkaita jos millä tekosyyllä. 90-l lamassa ei ollut maa täynnä kelaturisteja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eläkeikä on n. 70v.
Minne Hallitus ajattelee työllistää heidät, kun uudelleenkoulutus on estetty ja subventoidaan uutta työvoimaa ulkomailta?
Itse olen 55 ja ollut nyt puolitoista vuotta työttömänä. Ensimmäistä kertaa elämässäni työttömänä, tämän hallituksen aikana ja sen päätöksistä johtuen. Jos vuorotteluvapaa- ja aikuiskoulutustukijärjestelmät vielä olisivat, minulla olisi edes pätkäduunia.
Hienoa katsella kaupoissa, kahviloissa, ravintoloissa (tosin itsellä ei enää varaa käydä missään) ja kaikkialla, että kielitaidottomille riittää hommia. Kyllä itsekin mielelläni jossasin kahvilassa olisin töissä, mutta eipä ole huolittu vaikka olen hakenut. Hygieniapassikin suoritettuna ihan omalla rahalla.
Sitten voi käydä niinkuin mulle: lisäpäiviltä työllistyin hommaan jossa n. 4450 brutto, vuoden vaihtuessa jään eläkkeelle.
Sanoisin onnenpotkuksi, mutta kyllä kovasti yritinkin. Ja välillä olin luovuttaa.
Sun eläke lakkaa jossain vaiheessa omaan mahdottomuuteen kun on riittävästi saatu halpatyövoimaa työpaikoille eläkettäsi ne ei maksa. Tietty valtio voi ottaa velkaa triljoonan pitääkseen kuplettia yllä mutten oikeen usko että sekään onnistuu.
Luulen että kuolen ennen sitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eläkeikä on n. 70v.
Ei ole enää nuoremmilla mitään lisäpäiväoikeutta, se on poistettu niin kuin kaikki muutkin edut. Vuonna 1965 ja sen jälkeen syntyneillä ei ole mahdollisuutta lisäpäiviin.
Vierailija kirjoitti:
Se oli oman kansan taloudellinen katastrofi, joka alkoi sitten pikku hiljaa helpottaa. Silloin elettiin yhtenäiskulttuurissa. Nykykatastrofin osasyy on tulijat ja se, miten ne on muuttaneet Suomea. Eli kyllä meidät on jakanut kahtia suuri ulkom. määrä. Ja ajatella että vielä riittää ihmisiä, joiden mielestä niiden tänne rahtaaminen on hyvä idea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Seuraava hallitus SDP:n johdolla tulee läväyttämään m a m u -piikin auki. Ei auta vaikka SAK yrittää puhua näille järkeä. Nykyajan vasemmistolaisuus = suomalaisuuden vihaamista.
Ei tietenkään tule läväyttämään. Demareiden hallitusvastuulla ei muutenkaan ole maahan tultu kuten persujen vahtivuorolla. Demarit tyytyy mielellään nykyiseen lainsäädäntöön ja kriteereihin. Tuo on vain perskokkareiden valehtelua, koska pelkäävät vaalitappiota kurjistettuaan ensin kantasuomalaiset.
Kenen kanssa demarit kuvittelevat muodostavansa hallituksen? Vihreät ja vasemmisto haluavat itärajan auki, samoin osa demareista. Uusinta vuodelta 2015, mikäli tämä nainen valitaan sisäministeriksi:
Nasima Razmyar kriittisenä rajalaista:
"Meillä on kokemusta siitä, että 30 000 turva paikan hakijaa on pystytty erilaisten järjestelykeskusten ja vastaan otto keskusten kautta huolehtimaan." IL
Eihän tuo ole järjissään, tuskin äänestäjänsäkään.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on valtava pula korkeatasoisista osaajista. Sitä ei paikkaa suomalainen keskitason työtön tai Suomeen tuleva keskitason tulija.
Ainoa ratkaisu olisi tehdä Suomesta haluttu maa korkeatasoisille osaajille. Tähän ainoa ratkaisu olisi korkea palkka ja matala verotus, kun maantieteellistä sijaintiamme emme pysty muuttamaan. Ja sitä ei tässä sosialistisessa maassa tule koskaan tapahtumaan.
Ja se on hyvä se. Pysyy se Brasilian ihme siellä missä kuuluukin pysyä...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se oli oman kansan taloudellinen katastrofi, joka alkoi sitten pikku hiljaa helpottaa. Silloin elettiin yhtenäiskulttuurissa. Nykykatastrofin osasyy on tulijat ja se, miten ne on muuttaneet Suomea. Eli kyllä meidät on jakanut kahtia suuri ulkom. määrä. Ja ajatella että vielä riittää ihmisiä, joiden mielestä niiden tänne rahtaaminen on hyvä idea.
hallituksen tavoite on 40 000 vuodessa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eläkeikä on n. 70v.
Ei ole enää nuoremmilla mitään lisäpäiväoikeutta, se on poistettu niin kuin kaikki muutkin edut. Vuonna 1965 ja sen jälkeen syntyneillä ei ole mahdollisuutta lisäpäiviin.
Tiedän. Ja itsekkin jouduin hiukan kikkailemaan eli olemaan yhdessä vaiheessa pyrkimättä töihin: kyse oli orpon jaa artsin laista jolla lyhennettiin anssin kesto. Mikä puolestaan oli kotimaan kysynnän kannalta idioottimaisin temppu ikinä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun suuret ikäluokat poustuvat työelämästä ja kohta myös elämästäkin niin ei täällä tarvita 140 000 ummikkoa olemaan KELA syöttiläinä.
V*ttu nuorimmatkin suurista ikäluokista on jo 76-vuotiaita. Eiköhän ne ole jo pitkästi yli kymmenen vuotta sitten poistuneet työelämästä.
Suurten ikäluokkien viimeinen syntymä vuosi oli 1964 laske siitä jos osaat.
-Viimeiset 50 vuotta Suomen ikärakennetta ovat hallinneet niin sanotut suuret ikäluokat. Niillä tarkoitetaan vuosina 1946-50 syntyneitä-
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En minä halua että Suomeen tuodaan muualta porukkaa vaikka olisi parempikin talous- ja työllisyystilanne. Minusta meidän elämäntapaa pitää vaalia eikä yrittää tehdä jokaisesta maailman maasta samanlaista sekasoppaa. Suomalaiset on erityislaatuisia. Nauttiin yksinolosta, hiljaisuudesta ja rauhasta. Ei tupata toisen iholle. Puhdas luonto ja ilma. Se on jo itseisarvoista ja pitää säilyttää. Mutta ketä sitten äänestä? Meillä on perinteisesti pidetty heikommista huolta. Nyt tämä hallitus on syössyt osan kansasta hirveään tilanteeseen. Ei näillä ole mitään yhteisvastuuta että ei jätettäisi kaveria. Oikeistoa en siksi voi mitenkään äänestää, vaikka kuinka olisin maahantuontia vastaan.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on satojatuhansia työttömiä, jotka oppisivat tarvittavat taidot nopeasti työssä, oppisopimuksissa ym. Vaan eivät kelpaa.
Yritykset haluavat valmiin osaajan eikä ketään aloittelijaa oppimaan palkalla. Osaajille töitä löytyy melko hyvin mutta uransa alussa oleva on suurissa ongelmissa kun ei ole työkokemusta tai mitään näyttöä osaamisesta. Nykypäivänä työntekijän pitäisi alkaa tuottamaan heti tulosta oli ala mikä tahansa. Oppimisvaiheessa oleva ei tuota rahaa ja itse asiassa sellaisesta koituu kustannuksia kun jonkun pitää neuvoa ja opastaa sekä maksaa palkkaa vaikka ei saada tuottoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tietenkään tule läväyttämään. Demareiden hallitusvastuulla ei muutenkaan ole maahan tultu kuten persujen vahtivuorolla. Demarit tyytyy mielellään nykyiseen lainsäädäntöön ja kriteereihin. Tuo on vain perskokkareiden valehtelua, koska pelkäävät vaalitappiota kurjistettuaan ensin kantasuomalaiset.
Kenen kanssa demarit kuvittelevat muodostavansa hallituksen? Vihreät ja vasemmisto haluavat itärajan auki, samoin osa demareista. Uusinta vuodelta 2015, mikäli tämä nainen valitaan sisäministeriksi:
Nasima Razmyar kriittisenä rajalaista:"Meillä on kokemusta siitä, että 30 000 turva paikan hakijaa on pystytty erilaisten järjestelykeskusten ja vastaan otto keskusten kautta huolehtimaan." IL
Eihän tuo ole järjissään, tuskin äänestäjänsäkään.
Itärajalla ei ole merkitystä, ei sieltä ketään tule. Paitsi venäläisiä turisteja. Globalisaatio tässä suurempi ongelma on, eikä Venäjä sitä aja. Toisin kuin omat isäntämme.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En minä halua että Suomeen tuodaan muualta porukkaa vaikka olisi parempikin talous- ja työllisyystilanne. Minusta meidän elämäntapaa pitää vaalia eikä yrittää tehdä jokaisesta maailman maasta samanlaista sekasoppaa. Suomalaiset on erityislaatuisia. Nauttiin yksinolosta, hiljaisuudesta ja rauhasta. Ei tupata toisen iholle. Puhdas luonto ja ilma. Se on jo itseisarvoista ja pitää säilyttää. Mutta ketä sitten äänestä? Meillä on perinteisesti pidetty heikommista huolta. Nyt tämä hallitus on syössyt osan kansasta hirveään tilanteeseen. Ei näillä ole mitään yhteisvastuuta että ei jätettäisi kaveria. Oikeistoa en siksi voi mitenkään äänestää, vaikka kuinka olisin maahantuontia vastaan.
Hallitus otti omilta neljäsosan (25 %) työttömyysetuudesta (ansiosidonnainen) mutta nyt vasta harkitsee, että otettaisiin maa han tulijoiden etuudesta, ehkä. Vähän. Alle kymmenen prosenttia heiltä. Siis jotka eivät ole olleet päivääkään Suomessa töissä siinä missä ansiosidonnaista kerännyt on tehnyt töitä - ehkä koko ikänsä, vuosikymmeniä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nasima Razmyar kriittisenä rajalaista:"Meillä on kokemusta siitä, että 30 000 turva paikan hakijaa on pystytty erilaisten järjestelykeskusten ja vastaan otto keskusten kautta huolehtimaan." IL
Eihän tuo ole järjissään, tuskin äänestäjänsäkään.Itärajalla ei ole merkitystä, ei sieltä ketään tule. Paitsi venäläisiä turisteja. Globalisaatio tässä suurempi ongelma on, eikä Venäjä sitä aja. Toisin kuin omat isäntämme.
Luotan ennemmin viranomaisiin kuin palstan Venäjä-trolliin.
-Välineellistetty maahantulo on yksi Venäjän keinoista painostaa ja vaikuttaa Suomen ja EU:n turvallisuuteen ja yhteiskunnalliseen vakauteen.
Suomen viranomaisten tietojen perusteella uhka ilmiön uudelleen käynnistymisestä ja laajentumisesta aiemmin koetulla tavalla on edelleen todennäköinen, jos rajanylityspaikkoja avattaisiin. Ilmiön jatkuessa se uhkaisi vakavasti Suomen kansallista turvallisuutta sekä yleistä järjestystä Suomessa.-
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on valtava pula korkeatasoisista osaajista. Sitä ei paikkaa suomalainen keskitason työtön tai Suomeen tuleva keskitason tulija.
Ainoa ratkaisu olisi tehdä Suomesta haluttu maa korkeatasoisille osaajille. Tähän ainoa ratkaisu olisi korkea palkka ja matala verotus, kun maantieteellistä sijaintiamme emme pysty muuttamaan. Ja sitä ei tässä sosialistisessa maassa tule koskaan tapahtumaan.
Ja se on hyvä se. Pysyy se Brasilian ihme siellä missä kuuluukin pysyä...
Mitä asiaa täällä ei muka pystytä oppimaan? jonka joku brassi osaa.