Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Syöpälääkkeiden kelakorvattavuusskandaali olikin väärinkäsitys

Vierailija
10.07.2026 |

Hyvinvointialueet oli laittaneet syöpäpotilaat hakemaan apteekista lääkkeet, vaikka heidän olisi pitänyt antaa ne omasta arsenaalistaan ilmaiseksi. Kela sitten heille ilmoitti, että ei ole ok laittaa syöpäpotilaita hakemaan lääkkeitään apteekista, vaan teidän pitää ne antaa suoraan ilmaiseksi. Osa hyvinvointialueista on yrittänyt tuolla tavalla siirtää kulut pois itseltään kun toiset hyvinvointialueet on ne itse maksaneet. Eihän se ole oikein, että toiset hyvinvointialueet siirtää kulunsa kaikkien muidenkin maksettavaksi ja toisilla hyvinvointialueilla maksut tulee vain sille alueelle.

Floréen kertoo, että tämä on lukenut sairausvakuutuslaissa ja terveydenhuoltolaissa jo pitkään. Nyt hänen mukaansa Kelassa ja STM:ssä on vain herätty siihen, että hyvinvointi- ja yhteistyöalueet eivät ole toimineet määrätyllä tavalla.

– Eli julkinen terveydenhuolto on toiminut tiettyjen, etenkin kalliiden lääkkeiden osalta sillä tavalla, että he ovat kirjoittaneet potilaille reseptejä, kehottaneet hakemaan ne lääkkeet apteekista ja tulemaan lääkkeen kanssa sitten sinne poliklinikalle.

Floréenin mukaan näin ei kuuluisi olla. Kela on siten tullut väärin perustein myöntäneeksi lääkkeille korvattavuuden.

– Etenkin näiden kalliiden lääkkeiden osalta tässä on tosiaan huomioitava se, että hyvinvointialueiden kuuluu itse hankkia ne ja antaa potilaalle sillä tavalla, että ne sisältyvät siihen asiakasmaksuun, minkä potilas maksaa.

– Nyt vaan otetaan niin kuin lusikka kauniiseen käteen ja ryhdytään toimimaan lainsäädännön mukaisesti niin kuin meillä suomalaisessa yhteiskunnassa kuuluu toimia, hän sanoo.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/721dcd84-c527-480f-b3b5-fc35a38b4dcb

Kommentit (136)

Vierailija
41/136 |
12.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Surullista että nykytoimittajien lukutaito ja ylipäätään ymmärrys on mitä on. Eikä osaavampia tosiaan löydy enää mistään? Niitä sellaisia joille neutraali, rehellinen ja vastuullinen tiedonvälitys on se tärkein ja ainoa prioriteetti eikä juttuja kirjoiteta tunteella vaan järjellä.

Vierailija
42/136 |
12.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinkahan monta hoitajaa pitää irtisanoa ja hoitopaikkaa lopettaa, että hva saa nämä lääkkeet maksettua 🤔

Johtoportaasta ei voi karsia? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/136 |
12.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätäkin kauhistuttavaa leikkausta tietysti oikeisto kannattaa. Ei se haittaa, että jo nyt Suomen syöpähoito on heikompaa kuin muualla.

Kuollaan nopeammin.

Vierailija
44/136 |
12.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin. Ja äärivasemmistolaiset vihasivustot suolsivat valheita someen aiheesta.

Vierailija
45/136 |
12.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hassuinta oli, että demarit ulvoivat eniten, vaikka koko tuo muutos oli pelkästään hallinnollinen ja kaiken lisäksi Marinin hallituksen tekemä. Se otettiin vain nyt käyttöön.

Kyllä tuolla tuntuu olevan monistakin puolueista aika huonohoksaisia kirjoittelijoita iltiksissäkin.

Yhyy hallitus tappaa heidät syöpään.

Vierailija
46/136 |
12.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopputulos on sama: julkisella hoidon aloittaminen viivästyy entisestään tai potilas hoidetaan edullisimmilla, huonommilla lääkkeillä, koska sitä rahaa ei hyvinvointialueilla ole.

Yksityisellä saa sitten sen paremman, toimivamman lääkehoidon Kela korvattavana.

Vierailija
47/136 |
12.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Väärinkäsitys on siis, että Kela-korvattavia lääkkeitä ei saisi. Niitä saa vain yksityisellä puolella.

Ne lääkkeet saa täysin ilmaiseksi hyvinvointialueelta.

Hyvinvointialueilla ei ole näihin rahaa eli lääkkeitä ei lähdetä. Suomen syöpähoito romahtaa vielä nykyisestä. On nytkin huonompi kuin muualla.

Kiitos orpopurra!

Hyvinvointialue on varmasti budjetoinut näihin rahaa, kun lain mukaan he maksavat tällaiset lääkkeet ja tämä on ollut tiedossa jo vuosia. Jos eivät ole niin sitten hyvinvointialueen johto vastuuseen ja hakemaan lisäbudjettia tai muuten selvittämään itse aiheuttamansa sotkut. 

Vierailija
48/136 |
12.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

HALLITUKSEN VIKA!! ORPOPURRA PAHA!! ...oho ai ei mitään sittenkään...

t. vihervassarit

Vierailija
49/136 |
12.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noin kymmenen vuotta sitten ihmettelin jo vähän samanlaista puljausta, kun lähisukulaisellani oli paha tulehtunut haava. Haavaa käytiin hoidattamassa sairaalassa ja sen jälkeen terveyskeskuksessa parin päivän välein. Mutta kalliit sidetarpeet yms. piti itse hakea apteekista. Se meni jotenkin niin, että ne piti ensin ostaa, sitten haettiin lääkärintodistuksen kanssa Kela-korvattavuutta, sitten niihin tuli lopulta maksukatto. En oikein ymmärtänyt, miksi ihmeessä sidetarpeita ei ollut hoitopaikassa jo valmiiksi. Varsinkin, kun ne piti vielä koukata hakemassa apteekista Kela-taksilla sairaalakäyntien jälkeen, koska sukulaiseni ei haavan takia pystynyt liikkumaan ilman apua.

Vierailija
50/136 |
12.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, nyt köyhäkin on saanut valita ottaako sitä parempaa lääkettä itse hakien, tai tyytyykö siihen halvempaan ja ei niin tehokkaaseen. Nyt tämä mahdollisuus rajataan vain rikkaille

Vierailija
51/136 |
12.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tätäkin kauhistuttavaa leikkausta tietysti oikeisto kannattaa. Ei se haittaa, että jo nyt Suomen syöpähoito on heikompaa kuin muualla.

Kuollaan nopeammin.

Mikä ihmeen leikkaus? Tämä on ollut käytössä kymmeniä vuosia. Vasta viime vuosina kunnat / hyvinvointialueet ovat alkaneet toimia lainvastaisesti tässä asiassa ja vaatineet potilasta itse ostamaan lääkkeet laitoshoitoa varten. 

Vierailija
52/136 |
12.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuinkahan monta hoitajaa pitää irtisanoa ja hoitopaikkaa lopettaa, että hva saa nämä lääkkeet maksettua 🤔

Jotain rajaa perskokkareiden öyhötykseen.

Nyt on jo irtisanottu kymmeniä tuhansiahoitaj8a. Tämä oli toki tiedossa. Marin ja Andersson näin ennakoi. Ne säästöt syntyy sillä että hoitajia irtisanotaan, jos oikeisto voittaa vaalit.

Orpo kielsi mutta näin on nyt käynyt.

Vierailija
53/136 |
12.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä ei sitten olekaan ongelma yksityisessä sairaanhoidossa. Kela korvaus tulee.

Jälleen kerran: lääkkeet saa täysin ilmaiseksi hyvinvointialueella. Potilas siis maksaa VÄHEMMÄN. 

Hyvinvointialueen potilas ei maksa niistä mitään, kun taas yksityisellä puolen hoidossa oleva maksaa itse syöpälääkkeensä ja saa niistä kelakorvauksen mikä ihan oikein onkin. Silti se yksityisen puolen potilas maksaa myös itse niistä lääkkeistään kun taas se hyvinvointialueen potilas ei maksa niistä itse mitään.

Jotenkin vasenlaita sai tämänkin käännettyä aivan päälaelleen kuinka rikkaita suositaan.

Vierailija
54/136 |
12.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hassuinta oli, että demarit ulvoivat eniten, vaikka koko tuo muutos oli pelkästään hallinnollinen ja kaiken lisäksi Marinin hallituksen tekemä. Se otettiin vain nyt käyttöön.

Kyllä tuolla tuntuu olevan monistakin puolueista aika huonohoksaisia kirjoittelijoita iltiksissäkin.

Nyt otettiin käyttöön kesken vuoden. mutta rahoitus ei siirtynyt.

Orlakkautti syöpähoidotkin.

Vierailija
55/136 |
12.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jotain rajaa perskokkareiden öyhötykseen.

Nyt on jo irtisanottu kymmeniä tuhansiahoitaj8a. Tämä oli toki tiedossa. Marin ja Andersson näin ennakoi. Ne säästöt syntyy sillä että hoitajia irtisanotaan, jos oikeisto voittaa vaalit.

Orpo kielsi mutta näin on nyt käynyt.

Mikko demarit ja kepu irtisanovat hoitajia?

Vierailija
56/136 |
12.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä ei sitten olekaan ongelma yksityisessä sairaanhoidossa. Kela korvaus tulee.

Jälleen kerran: lääkkeet saa täysin ilmaiseksi hyvinvointialueella. Potilas siis maksaa VÄHEMMÄN. 

Hyvinvointialueen potilas ei maksa niistä mitään, kun taas yksityisellä puolen hoidossa oleva maksaa itse syöpälääkkeensä ja saa niistä kelakorvauksen mikä ihan oikein onkin. Silti se yksityisen puolen potilas maksaa myös itse niistä lääkkeistään kun taas se hyvinvointialueen potilas ei maksa niistä itse mitään.

Jotenkin vasenlaita sai tämänkin käännettyä aivan päälaelleen kuinka rikkaita suositaan.

Hyvinvointialueet ei enää määräänäitä lääkkeitä. Rahaa ei ole.

Kuollaan nopeammin ellei ole omaa rahaa.

Kiitos orpopurra!

Vierailija
57/136 |
12.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

600 000 maa han muuttajaa. Miten heille rahaa riittää?

Jaa-a. Nykyopposition mukaan mikään ei ole mistään pois vaikka tulijamäärät tuplattaisiin.

Vierailija
58/136 |
12.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt otettiin käyttöön kesken vuoden. mutta rahoitus ei siirtynyt.

Orlakkautti syöpähoidotkin.

Laki ollut sama jo vuosia. Nyt hyvinvointialueita vain muistutettiin toimimaan lain mukaan, ja reaktiosta päätellen ihan syystä. 

On ihan niiden oma vika, jos ovat laskeneet budjetin sen varaan, että vastoin lakia laittavat potilaat itse hankkimaan lääkkeensä eivätkä kustanna niitä kuten pitäisi.  

Vierailija
59/136 |
12.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuollaan nopeammin.

Mikä ihmeen leikkaus? Tämä on ollut käytössä kymmeniä vuosia. Vasta viime vuosina kunnat / hyvinvointialueet ovat alkaneet toimia lainvastaisesti tässä asiassa ja vaatineet potilasta itse ostamaan lääkkeet laitoshoitoa varten. 

Tämän käytössä nyt kesken vuoden. Ilman rahaa.

Vierailija
60/136 |
12.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvinvointialueet ei enää määräänäitä lääkkeitä. Rahaa ei ole.

Kuollaan nopeammin ellei ole omaa rahaa.

Kiitos orpopurra!

Meinaat, että Suomessa kuol.tiin syöpiin, kun kunnat maksoivat lääkkeet laitoshoidon aikana?