ETLA:n Aki Kangasharju: "Ei mitään järkeä maksaa 60 tonnia syöpälääkkeestä jolla yli 85-vuotias saa pari kuukautta lisää elinaikaa"
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000012130901.html
Kela on lopettamassa eräiden kalliiden syöpälääkkeiden kelakorvattavuuden kokonaan.
Kangasharju myös ehdottaa, että hoidoissa tulisi tehdä priorisointia etenkin nykyisessä taloustilanteessa.
Kommentit (305)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainahan nämä tuntuvat tosi hyviltä säästökohteilta, kunnes on itse se jota asia koskettaa.
Olen 62 enkä ottaisi kymmenien tuhansien hintaista lääkettä saadakseni pari kuukautta lisäaikaa.
Joku toki ottaisi, eihän me kaikki ajatella samalla tavalla.
Eikä varsinkaan silloin, kun se ei ole ajankohtaista.
Tapauskohtaisesti hän nämä arvioidaan. Mun äidin suolistosyöpä leikattiin ysikymppisenä. Hän toipui fyysisesti täysin ja on kohta 100. Pää on tosin pehmennyt. Lekurikollegion mukaan tehohoitoja hänelle ei kuitenkaan enää tehtäisi koska niistä olisi enemmän haittaa kuin hyötyä. Äiti oli siinä itsekin samaa mieltä, samoin me lapset.
Vierailija kirjoitti:
Kangasharju on 100-prosenttisen oikeassa. Lääkinnässä pitää tietenkin suosia niitä ryhmiä joilla elämä edessään ja tervehtyminen todennäköisintä - ei kuolemansairaita vanhuksia.
Mikä saa sinut kuvittelemaan etteikö näin jo tehdä?
Vierailija kirjoitti:
Jo on aikakin että tuosta puhutaan. Valtion resursseista n. kymmenesosa menee vanhusten erikoissairaanhoitoon ja etenkin kalliisiin lääkkeisiin kuten Keytruda ja IO-hoidot. Äitini 88v oli suonensisäisessä syövän IO-hoidossa ja sen kustannus ennen Kela-korvausta on yli 120 000 euroa! Hän silti kuoli noin 2 kuukauden sisällä. Tuolla hinnalla voisi vaikka joku perheen perustaja saada kokonaisen omakotitalon.
Itse olen 61v ja hyväksyn elämän rajallisuuden. En halua että aivan elämän viime metreillä minuun pumpataan satojen tonnien edestä hoitoja ja lääkkeitä.
Perheen edustaja saada kokonaisen omakotitalon?
Oletko ihan sekaisin?
Vierailija kirjoitti:
Kangasharju on 100-prosenttisen oikeassa. Lääkinnässä pitää tietenkin suosia niitä ryhmiä joilla elämä edessään ja tervehtyminen todennäköisintä - ei kuolemansairaita vanhuksia.
Voimaantunut mamma/isukki siellä uhoaa?
Maamme muuttuu Sdp:n ja työväenliikkeen lue ay-liikeen rakentamasta hyvinvointivaltiosta kokoomuksen ja elinkeinoelämän purkaaksi kehitysmaaksi. Suomi 2.0!
Toivottavasti koskee myös lausunnon antajaa
Vierailija kirjoitti:
Priorisointia tehdään jo nyt. En vain ymmärrä miksi nuorten/nuorten aikuisten on niin vaikea saada hoitoa.
Koska priorisointia ei tehdä riittävän rankalla kädellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Priorisointia tehdään jo nyt. En vain ymmärrä miksi nuorten/nuorten aikuisten on niin vaikea saada hoitoa.
Koska priorisointia ei tehdä riittävän rankalla kädellä.
Aloita vaikka itsestäsi. Rankalla kädellä.
Vierailija kirjoitti:
Aviomieheni kuoli syöpään muutama vuosi sitten ja häneltä jäi käyttämättä n 16000 euron arvoiset lääkekapselit, jotka kävin pudottamassa apteekin poistolääkelaatikkoon. Toisaalta hyvä, että aletaan karsia, mutta silloin kun hän tarvitsi lääkkeitä, olisin vaikka myynyt vaatteet päältäni, että hän olisi niitä saanut.
Näin se juuri menee. Sen vuoksi Suomessa pitäisi olla selkeät kriteerit priorisoinnista. Sairaat ja omaiset eivät sitä voi tehdä. Ja ei se pitäisi olla yksittäisen lääkärinkään vastuulla.
Vierailija kirjoitti:
Haluaisin Aki Kangasharjun tapaavan henkilökohtaisesti edellä listattuja harvinaisia tauteja sairastavat ihmiset ja kertovan heille kasvokkain, että haluaa jättää nämä kuolemaan tai kärsimään, jotta valtio säästäisi rahaa.
Typerää tunteilua. Kun rahat on loppu, ne ovat loppu.
Vierailija kirjoitti:
No ei tuossa ole mitään järkeä yhtään kenenkään kohdalla. Tietysti jos ihmisellä itsellään tuollainen summa ylimääräisenä jossain lojuu niin sen voi toki käyttää ihan kuten tahtoo, mutta ei näitä yhteiskunnan varoista pidä kustantaa yhtään kenellekään.
Harvalla on tuollaisia summia. 87-vuotias isäni on sairastanut syöpää 5 vuotta. Viimeisimmän kahden, kolmen vuoden lääkkeet olleet noin 200 000 euron arvoiset. Toisaalta on maksanut paljon veroja, mm. Ison perintöveron silloinkin kun verottaja tehnyt virheen, niin korjannut sen omaksi tappiokseen.
Sosiaalivaltion velvollisuus on taata minulle iankaikkinen elämä tämänpuoleisessa.
Ei ole mitään järkeä elättää Suomessa somaleita jotka maksavat yhteiskunnalle miljoona euroa kun he loisivat koko ikänsä.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole mitään järkeä elättää Suomessa somaleita jotka maksavat yhteiskunnalle miljoona euroa kun he loisivat koko ikänsä.
Se että 85v annetaan kalliilla lääkkeellä muutama kuukausi, on vuosisadan kusetus. Lääkeyhtiöt repivät viimeiset säästöt potilaalta ja yhteiskunnalta rahat vielä siinä kuoleman porteilla. Tuon idiotismin voi maksaa yksilönvapauden nimissä potilas itse, mutta yhteiskunnan ei pidä alistua kupattavaksi. Kusetus se on.
Tätä me halusimme.
Tätä me saimme.
Kiitos kokoomus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koululääketiede ja pakkomonikultturi alas
Tämä pohdinta olisi pitänyt tehdä ennen koronavirussekoiluja, joiden ansiosta maksettiin laitosvanhusten lisävuosista n. 40 miljoonaa euroa per vuosi.
Kangasharjun tapauksessa ruoka, vesi ja happi ovat aivan liikaa tuon ukon hengissä pysyttämiseksi.