ETLA:n Aki Kangasharju: "Ei mitään järkeä maksaa 60 tonnia syöpälääkkeestä jolla yli 85-vuotias saa pari kuukautta lisää elinaikaa"
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000012130901.html
Kela on lopettamassa eräiden kalliiden syöpälääkkeiden kelakorvattavuuden kokonaan.
Kangasharju myös ehdottaa, että hoidoissa tulisi tehdä priorisointia etenkin nykyisessä taloustilanteessa.
Kommentit (305)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, parempi tietenkin käyttää tuo rahamäärä nuorten elämän kohentamiseen. Nuorissa on tulevaisuus. Suomi on jonkinlainen outo "boomer-kratia", jossa yhteiskunta pyörii vanhusten eikä nuorten ympärillä. Mutta kai se menee sitten niin, kun itsekkäät boomerit ovat itse pyörittämässä valtiota omaksi hyödykseen.
Vanhukset on suurin äänestäjäjoukko, eikä niitä saa suututtaa tai muuten menee hillotolppa alta.
Just sen tähden se onkin ihan helvetin oikein ja luonnollista että näiltä eläkeloiseläjiltä katkotaan näitä juuria, millä ne kuppaa koko maan tyhjäksi rahasta ja elinvoimasta.
Ja kehtaavat pskasakki tehdä sen vielä omille lapsilleen ja lapsenlapsilleen. Näiden demaripaskasakkien hävyttömyydellä ja ahneudella ei ole mitään vtun rajoja!
Eli ei hoitoa eläkeläisille. Minä olen 36-vuotias ja eläkkeellä, en siis saa hoitoa. Priorisointi.
Hän on elävä esimerkki, että Suomessa kuka tahansa ajattelija voi päästä mihin asemaan tahansa.
On pöyristyttävää kuinka tällaisesta voidaan edes puhua. Me eläkeläiset olemme töitä tehneet, veroja maksaneet, sotakorvaukset maksaneet ja tämän maan rakentaneet sotien jälkeen. Olemme eläneet kylmyydessä, vilussa ja nälässä. Mutta niin vain teimme tästä maasta vauraan ja hyvä paikan jälkipolville. Ja tässäkö on kiitos? Meiltä viedään nyt syöpälääkkeetkin! Päättäjät, hävetkää silmät päästänne!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kumminkin on varaa roudata tänne kehitysmaalaisia, ja elättää heidän lapset, lastenlapset, jne. Kiitokseksi raiskaavat ja sylkevät naamaan. Hölmölässä hölmöjen puuhaa.
Persu tuli taas paskomaan tämänkin ketjun. Tunge perseesees ne maaaaaamuuuut saatana!
Ja myös ne persujen afrikkalaiset sulhot sekä morsiamet.
Vierailija kirjoitti:
Hän on elävä esimerkki, että Suomessa kuka tahansa ajattelija voi päästä mihin asemaan tahansa.
Surullista, että Kangasharjun ulostulot normalisoivat ikäihmisiä koskevan ihmisarvon mitätöimisen muutoinkin kuin vain muutaman kuukauden hoitokustannuksia ajatellen. Hänen palkkaluokassaan tulisi ymmärtää sanojensa vastuu yhteiskunnassa ja varsinkin lasten ja nuorten kulttuuriin pesiytyvänä syöpänä.
Tämä koskee myös migreenilääkettä, eikä ainoastaan syöpälääkettä. Kohta tämä menee siihen että Kela ei enää korvaa mitään lääkettä, jos tämä laki menee läpi. Tämä ei ehdottomasti saa mennä läpi. Kelalle on näytettävä kaapin paikka. Ja hallitukselle.
Onko sitten järkeä laittaa 35 miljoonaa verorahoja konkurssikypsiin kokkarifirmoihin?
No eniten tämä vaikuttaa lapsiin ja nuoriin.Heidön syöpiinsä uusilla lääkkeillä on eniten hoirovastetta.Kai se kangasharjunkin ja konkareiden hymy hyytyy kun pershedelmä saa syövän.
Kyseessä oli väärinkäsitys ja uutisankka. Kela on maksanut lääkkeitä jotka kuuluivat alunperinkin hyvinvointialueen vastuulle.
Vierailija kirjoitti:
entä sitten? ihan asiaa puhuu. sairas yhteiskunta jossa jotain lasten pyyhekumeja puolitetaan, lastensuojelusta leikataan mutta sitten on heittää kymmeniä tuhansia euroja geriatrikolle joka muutenkin kuolisi erittäin pian.
minä en ainakaan halua, jos siis elän vaikka 80, 85 tai 90-vuotiaaksi, että minua pidetään jossain letkuissa ja annetaan ties mitä sytostaattihoitoja vaikka olen käytännössä vihannes. täysin luonnonvastaista touhua. jostain syystä suomessa kuitenkaan ei voi laittaa hoitotahtoon sitä että piuhat irrotetaan.
Suomessa kukoistaa ikäsyrjintä kuten yllä olevastakin taas kerran nähdään.
Vain Suomessa kansa on niin tyhmää, että kannattaa hyvinvointivaltion romuttamista ja elinikäodotteen lyhentämistä. Muualla mellakoidaan vähemmästäkin.
Ihnetyen aina että.itsemurhaa yrittäneitä hoidetaan, osa koko elömänsä laitiksissa.Samoin narkit, aina yritetään herättää henkiin ja sitten maataan kalliissa tehohoidossa pari viikkoa, ja muutama kk kuluttua koko kierros uusestaan
Vierailija kirjoitti:
On pöyristyttävää kuinka tällaisesta voidaan edes puhua. Me eläkeläiset olemme töitä tehneet, veroja maksaneet, sotakorvaukset maksaneet ja tämän maan rakentaneet sotien jälkeen. Olemme eläneet kylmyydessä, vilussa ja nälässä. Mutta niin vain teimme tästä maasta vauraan ja hyvä paikan jälkipolville. Ja tässäkö on kiitos? Meiltä viedään nyt syöpälääkkeetkin! Päättäjät, hävetkää silmät päästänne!
Vilussa ja nälässä, nykyiset eläkeläiset?
media ekonomi voi si olla .. lopun ikäänsä.
katso sen navasta mitäs se itse sinne haluaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainahan nämä tuntuvat tosi hyviltä säästökohteilta, kunnes on itse se jota asia koskettaa.
Minä olen täysin sujut sen kanssa että 80-90v:nä minulta evätään jotkut 200 tonnin hoidot iän perusteella jos tulee nopeasti etenevä pahalaatuinen syöpä.
Eiku sinä elät ikuisesti, kunhan vaan pääset lääkäriin joka aamu ja ilta ilman jonotusta.
Älä nyt vaan puhu tuollaista tai kansan luulot omasta kuolemattomuudesta romahtavat.
Sitten media jättää kertomatta sen, että kahden kuukauden sijaan usea paraneekin syövästä niin, että voi vielä elää vaikka 10 vuotta . Ollaan vaarallisella tiellä, jos vain ne saavat uusia lääkkeitä , jotka maksavat ne itse. Tämä voi johtaa yhtenä osatekijänä karkeaan vastakkainasetteluun, jollainen oli ennen sisällissotaa 1918. - Pekka M36
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kangasharju mielellään maksaa omien vanhojen omaistensa syöpälääkkeet. Se on oikein. 👍
On ne hoidot ihan ok vaikka 60-70-vuotiaalle. Niissä ei ole mitään järkeä jonkun ysikymppisen tai satavuotiaan kohdalla. Aivan käsittämätöntä yhteiskunnan resurssien haaskaamista.
Kunnes se onkin sinun pappasi tai mummosi joka ei sitä rahaa saakaan. Tai vanhempasi, jos itse olet suunnilleen minunikäiseni eli kuusikymppinen. Sitten kyllä raivoat itsekin. Niin niillä omaisilla on tapana. Pidetään autokolarissa aivokuollutta hengityskoneessa, jos se vaikka kumminkin heräisi ja hengittäisi itse. Tai vaaditaan lääkäriltä ihmelääkettä kolmekymppisen sairauteen, vaikka lääkäri on sanonut, ettei toivoa ole.
Väitätkö, että olen väärässä?
Olen itsekin kuullut, että esim. iäkkäiden kohdalla ne ovat juuri omaiset, jotka raivoavat ja vaativat turhia ja kivuliaitakin hoitoja vanhuksen itsensä jo toivoessa poispääsyä.
Oma isäni kuoli syöpään 83-vuotiaana ja oli täysin sinut sen kanssa, että viimeistään vanhana täältä lähdetään.
Näin minäkin olen luullut, mutta ei päde kaikkiin. Omaa dementikko-vanhempaani ylilääkitään (lääkkeitä edellisten lääkkeiden sivuvaikutuksiin) ja riepotellaan kaiken maailman tutkimuksiin, vaikka omaiset ei sellaista pyydä eikä vanhus itsekään. Tutkimukset lähinnä stressaavat ymmärtämätöntä vanhusta, eikä niistä ole mainittavaa hyötyä hänelle itselleen. Tehkää ne hoitotahdot niin kauan kuin olette siinä kunnossa, että kykenette.
Ja paljonko meillä on vastaavia vanhuksia? Vaikka yksittäisen vanhuksen kohdalla summa ei olisi suuren suuri, niin kun tämä kerrotaan heidän määrällään, niin ei ihme jos ollaan rahapulassa. Jännä ilmiö on myös se, että nuoremmat pääsevät tutkimuksiin ja hoitoon vain työterveyden kautta, mutta vanhuksille kyllä löytyy aikoja, vaikka vasten tahtoaankin.
Eikö ennemmin nuoria kannattaisi tutkia paremmin ja hoitaa syitä oireiden sijaan? Tietyn iän tai kunnon jälkeen vanhusten osalta voitaisiin keskittyä hoitamaan oireita. Esim. dementikoilta hoidettaisiin tietysti kipua ja muita hankalia vaivoja, ja oireiden syytkin voitaisiin hoitaa, jos se olisi helppoa ja hyödyllistä. Mutta miksi pitää tutkia, vaikka mitään elämään vaikuttavia oireita ei edes ole, pelkkien labratulosten takia? Ja kun se pää ei siitä enää parane, niin on hieman kyseenalaista edes pitkittää elämää, vaikka se joissakin tapauksissa olisi mahdollista. Tässä se ei liity edes siihen.
Surullista, että sinulla on noin huonot välit lapsiisi. "jäävät nuolemaan näppejään". Tasapainoisessa perheessä on selvää, että raha menee hoitoon ja hyvinvointiin. Vanhemmilla ei myöskään ole tarvetta antaa ymmärtää, että jotain jäisi.